pentium of MMX?

Pagina: 1
Acties:

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 16:50
ik heb van 't weekend op de HCC een CPU gekocht voor m'n vader. die wou nog er nog zo 1 ipv de 133 mhz die hij nu nog heeft. volgens de verkoper een 166 MHZ p1 met MMX. maar hier komen er toch twijfels naar boven...

ten eerste blijkt zijn moedebord geen MMX ondersteuning te hebben. evenals (vermoedelijk) de CPU.

hoe kan ik zien dat 't een MMX is? er zit verder geen documentatie bij. alles wat ik weet is wat er op de CPU zelf staat. ik neem aan dat er via de cijfercodes iets is uit te vinden.

als 't wel een MMX is, is 't jammer, en heb ik er een sleutelhanger bij.

in het geval van een standaard P1, waar kan ik uitvinden hoe de jumpers op het moederbord moeten worden afgesteld? ik had begrepen dat er standaard settings zijn, en VRE settings. nou is 't wel een oud P1 mobo, maar heb liever dat 't zooitje heel blijft. vandaar.

alvast bedankt.

<edit>
heb de intel site al geprobeert, maar daar is 't dus niet te vinden...
</edit>

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
zoek de code ff op op de processor, en kijk in deze tabel
http://developer.intel.com/design/pentium/qit/

toch beter kijken op de intel site *D

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Toevallig was hier gisteren ook een topic over:

[topic=331149/1/50]

In het kort:
Een Pentium Classic kan op een socket 5 en een socket 7
Een Pentium MMX alleen op een socket 7

De MMX draait op 2.8V core, en de socket 5 classic op 3.3.
Je moet even kijken wat er op de CPU staat (post het hier anders even), en daaruit is wel af te leiden war voor model het is.

Op de _onderkant_ van de CPU staat ook een code, en daaruit kon je in '95 afleiden of je een P133 had die (zonder lock) op 180MHz kon draaien :P

Vertel eens wat meer en morgen zien we verder.

edit:
met de info van degene boven me moet je er al uit kunnen komen ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Korras
* Korras zal wel een te lang weekend gehad hebben. ;)

okay, heb 'm gevonden, de SY037. de info daar gecombineerd met wat specificaties over VRE CPU's gaven aan dat 't om een VRE exemplaar ging. en m'n vader bleek z'n mamaplank boekje nog te hebben, dus die gaat 'm nu erin leggen. bedankt. :)

edit: typo

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Download Sisoft Sandra. Met dit programma kun je ook uitzoeken of je mobo en/of proc MMX ondersteund.

Signature

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
zal dat veel schelen dan? 133 -> 166? Volgens mij kan je beter zoveel ram erin rossen als je kunt? :?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 27 november 2001 10:08 schreef Bar-Le-Duc het volgende:
zal dat veel schelen dan? 133 -> 166? Volgens mij kan je beter zoveel ram erin rossen als je kunt? :?
Nee, maar een 166MMX is toch nog een tikkie sneller door de grotere cache. Bovendien zijn tamelijk veel 166MMX'en geremarkte 233MMX'en, en met een beetje mazzel draait zo'n ding stabiel op 262MHz :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
je hebt ook wel gelijk. het verschil tussen bijvoorbeeld 1600 en 1700 mhz is te verwaarlozen, maar met een relatief lage snelheid is procentueel een 33mhz verhoging natuurlijk ook echt effectiever.

En wat betrefd die cache, zo te horen kan zijn mobotje alleen zonder MMX aan?

• Korras
ik heb dat ding gekocht met 't idee dat m'n vaders moederbord MMX ondersteund. eenmaal thuis blijken en het moederbord niet MMX te ondersteunen, en de procesor blijkt een VRE exemplaar te zijn.

maakt me niet veel uit. voor 15 gulden ga ik niet lopen zeuren erover, en m'n vader gaat 'm gewoon erin leggen. (hij vertrouwd mij niet met z'n systeem. ;) )

• zyberteq
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 14:01

zyberteq

nou, dat dus

anders stuur je die P166MMX naar mij op en dan krijg jij van mij een Cyrix166+ dus die draait op 133MHz en heeft geen ondersteuning voor MMX. weet je zeker dat ie werkt.

[ Vocal Trance Radio @di.fm ] [ Building ] [ Driving ] [ Relaxing ]

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op de CPU staat vrijwel altijd duidelijk "Pentium w/MMX technology" en die dingen moeten dus op dubbel voltage...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 27 november 2001 12:13 schreef ZyberTEQ het volgende:
anders stuur je die P166MMX naar mij op en dan krijg jij van mij een Cyrix166+ dus die draait op 133MHz en heeft geen ondersteuning voor MMX. weet je zeker dat ie werkt.
Hij blijkt nu een P166 Classic te hebben, en daar mag ie blij om zijn. Ik zou liever die P133 houden dan dat ik die Cyrix erin zou zetten :D

• Korras
Op dinsdag 27 november 2001 12:13 schreef ZyberTEQ het volgende:
de procesor is geen MMX procesor. het is gewoon een VRE exemplaar, wat het moederbord gewoon ondersteund. wel bedankt iig.

Verwijderd

beetje k*t dat het geen ss7 voetje is, dan had je er ook een k6/2 in kunnen zetten. Daar kan je nog wel een beetje mee meekomen.

hoeveel koste die proc eigenlijk? Is zo'n upgrade kitje geen idee zoals ze die op de hcc dagen hadden. Msi-plank, duronnetje en 256Mb geheugen voor F500 ofzo. Denk dat dat het geld echt wel waard is.

• Korras
zie boven. 15 gulden. als 'ie 't niet doet, jammer. als 'ie 't wel doet, leuk voor me pa. ;)

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11-2025
Op dinsdag 27 november 2001 10:42 schreef Exirion het volgende:

[..]

Nee, maar een 166MMX is toch nog een tikkie sneller door de grotere cache. Bovendien zijn tamelijk veel 166MMX'en geremarkte 233MMX'en, en met een beetje mazzel draait zo'n ding stabiel op 262MHz :P
Ik heb zo'n proc maar heb een verkeerd mobo waar ik van denk dat ik er niet mee kan tweaken. Ik heb een jumperblokje gevonden maar de pinnen zijn er af gehaald. Wat voor een mobo raad je mij aan?
( Is nu nog heel jkoel zonder extra koeling. + ik heb het serie nummer opgezocht en die waren al naar snelheden over de 300 geclockt.)

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:31
Je had ook een K6-233 kunnen kopen, dingen lopen op 3.2/3.3V.
Wel een MMX CPU, ook dual voltage, maar ik ben een keer een bord tegengekomen waar zo'n ding opzat, en waar ie al een dik jaar op 3,5V/3.5V gedraaid had :)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

En de K6 PR233 is ook sneller dan een 233MMX van Intel, op FPU na dan.

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
Volgens staat het bij de nog oude ceramische versies gewoon op de CPU, en de pentiums die al een PPGA behuizing hebben zijn altijd met MMX. Maar ik kan er naast zitten.

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-08 23:50
ik heb ook nog zo'n 166MMX, had hem gekocht als classic 166, maar bleek dat er MMX op :( zat en dus niet in mijn mobo past. Ik heb wel al berichten gezien van mensen die die MMX op een NonMMx bord hadden draaien met goede koeling, alleen ga ik het niet proberen, heb nu een 133 zonder MMX gekocht, die maar eens eerst proberen

Verwijderd

Hmmmmz... zo'n 166 MMX kun je gewoon op een non-MMX socket 7 mainboard draaien... Niks geen extra cooling. Hij gebruikt gewoon die MMX-instructies niet!
:+

Verwijderd

Op woensdag 28 november 2001 11:03 schreef _JGC_ het volgende:
Je had ook een K6-233 kunnen kopen, dingen lopen op 3.2/3.3V.
Wel een MMX CPU, ook dual voltage, maar ik ben een keer een bord tegengekomen waar zo'n ding opzat, en waar ie al een dik jaar op 3,5V/3.5V gedraaid had :)
de k6 die ik in gedachte had is een k6-2/400 of hoger. Ik heb er 1 in mijn ss7 bord gestopt. Ik voer de proc 2.5v/3.3v omdat het bord niet lager kan, eigenlijk is de proc een 2.0v/3.3v. Maar jah dat soort lage instelling hebben die oude p1-mmx borden niet, net zoals hoge multipliers ( van mij tot 3x66 max ). Maar nu blijkt dat de k6-2's een 6x selecteren als het mobo ze een 2x aanbied.

dus bij het opstarten staat er misschien p133, hij draait mooi 400 Mhz en dat voel je ook. 900 MIPS en 480 MFLOPS(sisoft) is niet verkeerd voor origineel een p-200MMX-bak
Pagina: 1