Toon posts:

Nooit tevreden met je audio

Pagina: 1
Acties:
  • 291 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zucht..

Je gaat een nieuwe stereo kopen kijkt rond luistert
neemt de tijd ervoor en dan na 3 of 4 maandjes heb je
zoiets van he sjit ik mis iets in me geluid.
Noemen ze dit audiofiel zijn ? :o
Anyway.. wat is de beste oplossing ..
Ik denk aan andere speakers.. Of kopen sommige audiofielen een andere amp ?

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Dat noemen ze een TE impulsieve aankoop.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Nee

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem echt wel en veel de tijd..
Maar ik mis toch iets .
Nou ben ik ondertussen verhuisd en kan het natuurlijk ook zijn dat de woonkamer te groot is geworden ofzo

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

Ik ben na jaren (inmiddels alweer 2.5 :) ) nog steeds tevreden met mij audio. En ik ben toch wel audiofiel te noemen...

Misschien toch de verkeerde aankoop gedaan :{

• tbusquet
Op dinsdag 27 november 2001 00:04 schreef roys het volgende:
Nee
Niet.. :?

Of toch wel, of toch stiekem niet, of heel misschien toch wel, tja je weet het niet ..

Dat bedoel ik nou, als je binnen 4 maanden alweer ontevreden bent vind ik je aankoop te impulsief geweest.
Heb ik zelf ook wel last van gehad.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Topicstarter
Tis gewoon vaag :?
Het klonk in me ouwe woonkamer beter
of me oren zijn altijd onstoken geweest ofzo :D

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 17:33
Upgrade drang zal ik nog wel even houden. Heb nu een set van ruim 4000 piek en ik weet dat er in de hogere prijsklassen nog veel winst te halen valt, maar in m'n portomonne niet echt :).
Mensen die hier antwoorden met nee enzo, hebben nou nooit eens van 'ik zou wel eens willen weten hoe die amp/speakers/cdspeler/etc zou klinken in mijn set' en dat je dan een luister afspraak maakt bij de hifiboer om toch eens te gaan kijken of je niets mist enzo?

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Zonderde term audiofiel weer van stal te halen is je gedrag wel normaal te noemen, het komt heel vaak voor dat je vaak wil upgraden, je ziet altijd wel weer iets beters en als je dan toevallig ook nog $$$ hebt dan is het helemaal interresant om weer iets nieuws te kopen, enige probleem is het geld meestal, je zal meestal er aardig wat bij moeten doen.

Welke set heb je nu staan dan, en wat wil je upgraden e wat is je budget, je kan altijd nadenken wat er anders/beter kan natuurlijk.

Het grootste verschil in geluid zijn dan uiteraard de speakers.

Verwijderd

Dat is toch met alles zo. AMD of Intel komt met een nieuwe processor. Nou die wil je dan meestal ook wel hebben als je het geld ervoor hebt. Net zoals met auto's. Je hebt een mooie auto, maar je wilt toch eigenlijk iets luxer rijden. Zo is dat ook met audio. Je hebt iets leuks maar het kan (bijna) altijd beter.

Greetz

Verwijderd

ik ben best te vreden met de audio in mijn auto
heb geen eind versterkers er in maar wodt nu al doof van het volume
een belangrijk onderdeel is de speakers en de bedrading
als je gewoon een sony pioneer kenwood jvc of zoiets heb als radio en dan een goede bedrading ( minimaal 1 mm2) en dan goede speakers (dus nie kwa vermogen, maar kwa geluid)
heb je al heel goped geluid en daar kunnen sommigen met een eindversterker niet aan tippen
ik moet alleen nog mijn hoedeplank van mdf maken
en de deur panelen en daar een soorst van kastje voor de woofer (die past niet in de deur is te diep kan nu zijn geluid niet mooi kweid geen tegen druk)
denk als ik dat af heb (moet ik eerst weer geld hebben en das een probleem) dan ben ik zeer te vreden

Verwijderd

een andere luisterruimte kan natuurlijk je set flink anders laten klinken...voor je naar de winkel holt zou ik eerst nog een tijdje schuiven met je speakers...dat kan best veel uitmaken...

• tbusquet
Op dinsdag 27 november 2001 11:29 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
een andere luisterruimte kan natuurlijk je set flink anders laten klinken...voor je naar de winkel holt zou ik eerst nog een tijdje schuiven met je speakers...dat kan best veel uitmaken...
Sluit ik me helemaal bij aan !

Je set was natuurlijk helemaal ingesteld op je oude ruimte.
Iedere ruimte klinkt duidelijk anders. En je mist het geluid dat je eerst had. Maar met een beetje klooien en schuiven komt het wel goed.

Watvoor set heb je nu btw. ?

Verwijderd

ben nu echt tevreden met mijn set (ong 1 jaar), mis niks zelfs na vergelijkingen met stereo sets van anderen. uiteraard vind ik speakers van duizenden guldens meer, wat leuker klinken, maar zo rijk ben ik niet ;)

moet ook zeggen dat voordat ik mijn huidige set had, ik ong half jaar alles aan het beluisteren was. dus goed uitgezocht vond ik voor een hele leuke prijs :)

• tbusquet
Tja, ik hen nu ongeveer 12.500 uitgegeven aan mijn huidige set.

En dat is het waard geweest. Ik ben voorlopig best erg tevreden. Er is altijd mooier spul. Maar op een gegeven moment moet je ophouden hoor. Anders sla je door en ga je straks nog kabels van 900 piek p/meter kopen.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Op dinsdag 27 november 2001 00:08 schreef OProg het volgende:
Ik ben na jaren (inmiddels alweer 2.5 :) ) nog steeds tevreden met mij audio. En ik ben toch wel audiofiel te noemen...

Misschien toch de verkeerde aankoop gedaan :{
Hehe, als jij zo audiofiel bent, waarom zie je jou dan zo weinig posten op Audio&Hifi? :)

Bij mij is het trouwens altijd het geval, dat ik een bepaald budget in gedachte heb. En dat ik altijd vrij moeilijk kan kiezen, en dat ik mijn maximaal budget telkens weer omhoog krik. Om die ene mooie speaker te kunnen nemen, en dan zie je die andere, en die is weer F100,- duurder maar klinkt nog beter. Zo spaar je wEEr wat verder. Er gaat altijd meer geld inzitten dan dat ik de eerste keer in gedachte heb :)

Ik heb ook totaal geen geduld, lieft neem ik die speakers de volgende dag naar huis. Maar dan toch zie je weer zo'n nog mooiere enzo. Ik weet niet dit is, maar ik zeg altijd, als je een product koopt wat je vaak gebruikt, en soms meer dan 6jaar, dan mag daar best wat geld inzitten. Verkeerde zuinigheid SUX! En geld moet rollen (copyright Hervaz)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Ik ben best redelijk tevreden met wat ik heb staan, maar ik ben opweg naar heel wat mooiers :). Ik heb alleen wel eens mijn twijfels over wat het nou nog toevoegt aan de muziek. Daarom wil ik als ik die set van zo'n 20K heb staan me alleen nog maar gaan concentreren op muziek (nadat ik mijn set getweaked heb that is). Maar zover is het nog niet, eerst nog een crossover en een setje speakers.

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Ik "geniet" soms meer van een een muzieknummer op m'n wekkerradio van 100 piek dan op mijn (gedeeltelijk DHZ) installatie van 6Kfl.
Waarschijnlijk omdat ik nauwelijks eisen stel aan de wekkerradio (en dan alleen naar de muziek luister), maar wel aan de installatie (en dan vaak alleen naar "geluid" luister, met alle gebreken).

Tja, wat is wijsheid? Statement: Audiofiel zijn betekent knutselen aan je installatie (inclusief het uitzoeken, wat vaak leuker is dan het bezitten/gebruiken). Muziekliefhebbers hebben vaak weinig interesse/verstand van geluidsapparatuur, maar zijn meer met muziek zelf bezig.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Jag

Jag

Sja, ik probeer een beetje het beste van beiden te nemen, maar ik betrap mezelf er toch iets te vaak op naar de set aan het luisteren te zijn ipv naar de muziek.

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Het wordt een "beetje" off-topic, maar 1 van de redenen waarom ik er een extra DTS setje (met weinig hifi pretenties) erbij heb genomen, is omdat ik dat wil gebruiken om gewoon naar muziek te luisteren, zonder er speciaal voor te gaan zitten. Gewoon als achtergrond muziek (pretentieloos). Mijn echte hifi set zet ik maar zelden aan, geen tijd om goed te luisteren...
Misschien is dit wel een beetje "decadent".

Om op de topic terug te komen. Natuurlijk kan een andere woonkamer ervoor zorgen dat je installatie anders klinkt. De invloed van de luisterruimte (en de speakeropstelling) is behoorlijk groot. Is de nieuwe ruimte groter, harder (minder demping, meer reflecties) etc. Andere boxen zouden dan kunnen helpen. Maar eerst experimenteren met de opstelling.
Als je nu gewoon te ver van (kleine) speakers afzit, dan wat dichter bij gaan zitten. Gordijnen of een carpet kunnen ook helpen bij een te harde ruimte.
Miste je in je vroegere luisterruimte eigenlijk ook iets?

Edit: more typo's

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op dinsdag 27 november 2001 00:01 schreef Driez het volgende:
na 3 of 4 maandjes heb je
zoiets van he sjit ik mis iets in me geluid.
Wat mis je? Mischien kunnen we dan gerichte tips geven, waarmee je die effecten zou kunnen verkleinen.
Gratis tips, voor gratis oplossingen*, is dat niet fijn :7 ?

*het kost alleen tijd

• GdeKeijzer
  • Laatst online: 12-06 10:50

GdeKeijzer

Asjemenou?

Kabels, plaatsing en bekleding (gordijnen, banken) zijn dingen waar je voor relatief weinig geld goede resultaten kan boeken.

Ga eens naar de plaatselijke (goede) HiFi winkel en vraag om een VanDenHul testkoffer (ja, ze bestaan en je moet goede vrienden zijn). Dan kun je al heel wat horen...

Draai bv. je speakers een paar graden meer naar het midden of naar buiten.

Misschien een leuke discussie om aan te slingeren, zitten je netspanningsstekkers goed om ! (jaja, ik hoor het verschil)

btw. m'n vdHul Clearwater (fl 16,- p/m) klinkt errug lekker.

Niet omdat het moet, maar omdat het kan....

• Raymond
Op woensdag 28 november 2001 00:05 schreef DutchBoy2000 het volgende:
Misschien een leuke discussie om aan te slingeren, zitten je netspanningsstekkers goed om ! (jaja, ik hoor het verschil)
Ik kan het niet horen, maar het schijnt dat wanneer je idd er op let (dus uitzoekt wat de nullijn en de fase lijn in je stopcantact is en dan je apparatuur er correct op aansluit) je de hoeveelheid brom/ruis kan verminderen. Ik heb nog niet de moeite genomen om het uit te proberen, maar het zou maar 5 minuten hoeven kosten en het is gratis :)
btw. m'n vdHul Clearwater (fl 16,- p/m) klinkt errug lekker.
je bent voor 5 piek/meter genaaid :D

• GdeKeijzer
  • Laatst online: 12-06 10:50

GdeKeijzer

Asjemenou?

je bent voor 5 piek/meter genaaid :D
Shit !! :)

Ik merk het vooral in de betere spreiding en mooiere details. Het is wel belangrijk dat je goede (goed opgenomen) muziek hiervoor gebruikt. Joe Jackson - Body & Soul of Roger Waters - Amused to death zijn titels waar je je setje lekker mee kan testen..

Niet omdat het moet, maar omdat het kan....

Verwijderd

Topicstarter
Oke Ik heb een
Hk 3370 Reciever
een Hd720 cdspeler (die ligt bij de importeur voor reparatie)
En 2 jbl ti200 speakers..

Wat mis ik.. Bas
Niet dreunen maar gewoon puur het horen van de basgitaar ofzo.. Het lijkt bij bijna al me cdees alsof die verweg is..
Verder klinken de speakers wel ok.. Ze hebben niet echt het standaar jbl gedreun zijn lekker zuiver en in het hoog mid goed gedetailleerd alleen dat met de basgitaar..

Plaatsing ben ik veel mee bezig geweest.. Heb ze nu gebiwired en bi-amped.. Me hele huiskamer geherinricht
Klinkt wel beter maar...

Morgen ga ik zowiezo ff een setje tannoys beluisteren
en waarschijnlijk wat b&w's.(je moet toch wat doen als je niet mag werken van de dok :P )

Of ik ga een anderscheidings filter in de speakers bouwen..

Muziek : Pink Floyd, Dire Straits enzo

• Raymond
Plaats je speakers iets meer tegen de muur/in de hoek. Of maak je kamer kleiner :)

Kijk ff of tijdens de verhuizing bniet aan het basknopje is gedraaid. Of dat nu de loudness uitstaat terwijl je aan was gewend. (klinkt dom, maar ik werk in een pc winkel en krijg de grootste idioten te spreken. Soms is het voor mij wat moeilijk om mensen juist in te schatten, dus zeg ik voor de zekerheid maar alles wat ik kan verzinnen. En vaak zijn het de schakelaartjes of de draadjes die het doen :+ )

BTW: als je biamped, kan je dan niet simpelweg de basversterker wat harder zetten?

Verwijderd

Topicstarter
Bas op 0 treb op 0.

Als ik ze nog dichter tegen de muur ga plaatsen gaan ze wel bonken maar mis je het detail is niet echt een oplossing..
Loudness knoppie heb ik nie :+
Kan het volume van het bas/mid gedeelte hoger zetten maar mis dan nog het detail + dat als het wel goed staat de balans van hoog laag erg klote word,,

Wat ik zo nog zit te denken. Ik heb 2 lagen tapijt in de woonkamer ? zou dat er voor kunnen zorgen dat het te erg gedempt word ? Ze staan trouwens op stands met spikes..

• Raymond
Dan is er mischien hetzelfde aan de hand als waar Jag en ik bij speakerland tegenaan liepen. 1 luisterkamer was zo dood als een pier! Heel vaag, maar in die ruimte had geen enkele speaker bas. Speakers naar ruimte er naast gesleept en toen klonken ze heel anders.

Ik denk dat je het dan in de eigenschappen van je kamer moet zoeken. Veel dempende materialen, systeemplafond oid. Mischien heb je een aansluitende ruimte met afmetingen die precies in het gebied van een kwart lage frequentietoon vallen. Doe eens een deur dicht :P

Als het echt aan de ruimte ligt, zul je met een stel nieuwe speakers niks oplossen. Die lopen dan tegen hetzelfde fenomeen aan.

• Jag

Jag

Het laag is heel makkelijk de lul van de ruimte. In mijn kamer heb ik ook last van dit soort vervelende praktijken. In een hoek klinkt de rechter speaker volledig kut en in de andere hoek de linker. En op de plek waar de plaatsing het beste is, is ook niet echt veel laag te bekennen. Oplossing: EQ. Ik heb een redelijk dramatische EQ erop zitten, maar als je vastzit aan een ruimte zit er gewoon niet zoveel anders op.

Verwijderd

Topicstarter
Opzich ben ik niet tegen een EQ.
Cdees worden ook niet natuurgetrouw opgenomen..

Systeem plafond.. Nope.. Eeuhm.. Ik heb wel een glazen wand en een groot raam :p

Ga morgen denk ik na ik ben wezen luisteren (ga ik toch doen blijft leuk werk :P ) Een laag tapijt er uit trek..
Misschien dat er dan minder demping is :?

• Raymond
Mischien dat je vriendin toch altijd al parket wilde :P

Maar laat maar eens weten wat het resultaat is, ben nieuwsgierig geworden.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vriendin wil parket ja :P
alleen ik een eikenhouten vloer :P
En ik ben de baas >:)

Maar goed.. Ik zal dat morge zeker doen..
Zou wel de goedkoopste oplossing zijn.

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Mis je de bas overal in de luisterruimte, of zit je toevallig altijd te luisteren op een plaats waar de geluidsgolven (rond 50 Hz) een amplitude van 0 hebben (een knoop van een staande golf in luisterruimte)?
In het eerste geval grotere speakers of een goede sub (bv Rel storm) toevoegen. (persoonlijk zou ik dat liever doen dan het toepassen van een equalizer, als het probleem tenminste alleen in het gebied onder de 100 Hz ligt).

In het 2e geval experimenteren met speakerpositie, wellicht ook de luisterpositie.

Hoe groot is eigenlijk een ti200?

• Jag

Jag

Die laag tapijt eruit trekken gaat het hooguit wat bonkeriger laten klinken doordat je meer last van staande golven krijgt (tenzij je een heel hoog plafond hebt, dan kan je juist extra "echt" laag krijgen).

Overigens heb ik een speciale EQ, met meetmicro en hij stelt zichzelf in. Zodat je zeg maar een objectieve instelling krijgt en dat je niet een enorme stoot laag erin gaat EQ-en omdat zo vet klinkt :).
En dan merk je ook wat voor invloed de ruimte op het geluid heeft. Pieken in de response van meer dan 10 dB zijn niet ongewoon. Ik heb de EQ ook eens meegenomen naar iemand met B&W 801's, en die had een enorme piek bij 40 Hz (klonk wel vet :P) die compleet om zeep werd geholpen door de EQ. Hij heeft er meteen zelf ook een gekocht :).

Verwijderd

Topicstarter
Hmm grote .. FF denken Het zelfde formaat als de b&w 602
50cm hoog ofzo :?

Ik heb btw wel een hoog plafond.. Dus misschien de extra bas.. De bas is niet overal weg.. Zit gewoon een dip in het detail ofzo denk ik.. Plaatsing helpt vrij weinig. tenzij ik ze _tegen_ de muur aan zet dan beginnen ze te bonken.
Ze staan dan nu al wel anders maar mis nog steeds wat.

Ik denk dat je het echt moet horen.. Je hoort het niet echt 1,2,3 want bv met een cd van Jamiroquai (traveling without moving) kan die heel erg veel bas leveren..

Zit zo te denken hoor ik op de achtergrond iets wat ik niet eerder hoorde en wil ik meer daarvan ofzo :+

Btw Jag welke eq is het merk+specs ?

• Jag

Jag

Behringer Ultracurve, is een tijdje geleden een soort van hype geweest onder audiofielen. Is ook niet echt heel simpel om te gebruiken, en bovendien ook niet erg goedkoop (1600,- inc btw, meetmicro en digitale in en uitgangen optie).

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag ff bezug geweest. :+
Speakers anders geplaatst, Kamer anders ingedeeld..
De bekabeling veranderd cq verbeterd (van pre out naar de eindversterker enzo) Klinkt wel iets beter maar begint een dreun te krijgen.. Luisteren nie gedaan :( moest zonodig weer visite krijgen.. En vloerbedekking ook nog nie..

Maar ja.. tis toch een leuke bezigheid :P

Valt trouwens nog mee dat prijskaartje van die eq..
Eens kijken of die ergens te testen valt..

• Jag

Jag

Op woensdag 28 november 2001 20:55 schreef Driez het volgende:
Vandaag ff bezug geweest. :+
Speakers anders geplaatst, Kamer anders ingedeeld..
De bekabeling veranderd cq verbeterd (van pre out naar de eindversterker enzo) Klinkt wel iets beter maar begint een dreun te krijgen.. Luisteren nie gedaan :( moest zonodig weer visite krijgen.. En vloerbedekking ook nog nie..

Maar ja.. tis toch een leuke bezigheid :P

Valt trouwens nog mee dat prijskaartje van die eq..
Eens kijken of die ergens te testen valt..
Weet waar je aan begint, het is niet echt heel erg simpel om zo'n ding te gebruiken. Zeker met HiFi niet echt praktisch ook. Maar als je er wat meer over wilt lezen, hier is een review. En als je het echt per se een keer wilt proberen, dan moet je hem gewoon eens huren. Het is een pro audio apparaat, dus je kan hem echt heel makkelijk huren. En misschien kan je hem ook wel gewoon uitproberen als je zegt dat je interesse hebt. En ik geloof dat er ook nog wel andere vergelijkbare apparaten zijn van betere merken als je een Behringer fobie hebt (wat ik me goed kan voorstellen).

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 28 november 2001 21:20 schreef Jag het volgende:

[..]

Weet waar je aan begint, het is niet echt heel erg simpel om zo'n ding te gebruiken. Zeker met HiFi niet echt praktisch ook. Maar als je er wat meer over wilt lezen, hier is een review. En als je het echt per se een keer wilt proberen, dan moet je hem gewoon eens huren. Het is een pro audio apparaat, dus je kan hem echt heel makkelijk huren. En misschien kan je hem ook wel gewoon uitproberen als je zegt dat je interesse hebt. En ik geloof dat er ook nog wel andere vergelijkbare apparaten zijn van betere merken als je een Behringer fobie hebt (wat ik me goed kan voorstellen).
Behringer fobie heb ik nie :P
Ik ben een vrij simpel man :+
Als het doet wat het moet doen en mijn oren zijn er tevreden
mee maakt het mij inprincipe weinig uit.

Verwijderd

Topicstarter
Wel een leuke review trouwens..
Vind hem ook wel leuke uitspraken maken over audiofielen die huiveren over bas en treble knopjes enzo :+

Ga eens kijken waar ik em ken huren/lenen

• Yokozuna
  • Laatst online: 19-05-2025
Op woensdag 28 november 2001 00:44 schreef Driez het volgende:
Bas op 0 treb op 0.

Als ik ze nog dichter tegen de muur ga plaatsen gaan ze wel bonken maar mis je het detail is niet echt een oplossing..
Loudness knoppie heb ik nie :+
Hehe, das bij mij net andersom. Ik heb geen spikes, meer bass = beter voor mij. Bij zulke kwaliteit (brak, Jamo F120,- per speaker bookshelf) heb je tenminste nog een beetje geluid door de bass. Ik zet ze tegen de muur aan, en ik merk geen verschil met als ik ze er 50cm vandaan zet. Echter als ik ZELF tegen de muur ga zitten merk ik wel beduidend verschil is subbass. En ik heb treble en bass altijd op +3dB staan. En loudness soms aan soms uit (bonk muziek = aan, metal = uit). Bij bonk muziek krik ik de bass altijd vet op, bij metal niet. Want dan gaat het echt vies klinken.

Bij goeie versterkers (heb ik gemerkt) kun je je bass knopje voluit opendraaien, en dan heb je +1dB hardere tonen rond de 80Hz ofzo, merk je nix van :) Ik heb zo'n oude degelijke (vind ik), alleen dat is dus nog zo'n (19" bakje) waar 30 knopjes en bellen (figuurlijk) op zitten. En lijkt wel of alles duurder worden, mijn ouders hebben in onze kamer 2 speakers staan van elk F499,-. Ik vind ze kwalitatief nog beter dan gemiddelde speaker van een rug. (heel subjectief, maar kwantitatief presteren ze ook een stuk beter, en het zijn gene PA of PA wannabe speakers).

Zegt de echte audiofiel trouwens: luidsprekerbox, speaker, box of?
dan kan je juist extra "echt" laag krijgen
He! dat komt mij bekend voor, als ik dichtbij de muur zit en ik krik de bass klinkt op. Dan doet het (bij die superbass quake3 muziek) soms gewoon pijn aan mijn oren van de subbass. En dat met 2 Jamo scheetjes met 5.25" drivertje.
Echter dit effect is veel prominenter bij mijn 2 stereo boxjes dan bij mijn downfiring subwoofer.
waar de plaatsing het beste is, is ook niet echt veel laag te bekennen
INDERDAAAAAAAAAD! Soms ben ik het niet zo met Jag eens, maar soms haalt hij de woorden uit mijn mond :)
40 Hz (klonk wel vet )
Piek in het sublaag is gewoon vet, ik heb met een (30 bands software-) equalizer (rteq), de 60Hz tonen opgekrikt, bereik van +10Hz en -10Hz (x aantal dB's per octaaf ofzo). Heb die nu altijd aanstaan. (ik draai altijd vrij zacht muziek, dus mijn speakers kunnen het wel hebben).

• Cowboy Henk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05-2024

Cowboy Henk

RUSTIG!! Kalmte kan u redden!

Tha Cowboy heeft nu al 6 jaar dezelfde set:

1 1 sony wisselaar (topklasse)
1 Ferguson reciever, buizenversterker. Onvervormd geluid ongeacht hoe hard ik hem zet, voeding erin "weegt een ton"

2 Jamo speakers, type "klassieke" muziek. Super strak etc, als versterker op 4 à 5 staat kunnen je oren het al niet meer bijhouden!

Plaatsing speakers is van wezenlijk belang, zo ook instellingen op speakers.

Tha Cowboy is zelf drummer en hecht dus vel waarde aan natuurgetrouw geluid op vet volume.....

Blaat

Verwijderd

Ik volg al enkele tijd niet meer de ontwikkelingen op versterker/speaker gebied omdat ik nu erg tevreden ben met mijn huidige set.

Hiervoor zat ik ook met dezelfde keuze: wat nieuw aan te schaffen om dezelfde c.q. betere kwaliteit in mijn geluid te krijgen.
Ik heb toen veel baat gehad bij een Marantz (type weet ik zo niet meer) 2x10 bands EQualizer, met meetmicrofoon en 'pink-noise'generator en een behoorlijke S/N ratio, waardoor ik voor de sweetspot de ideale instelling kon vinden.
In vele gevallen (en hier ben ik het met Jag eens) kan EQ dus de oplossing bieden.

Maar in aller eerste plaats: bepaal zelf wat je er nog voor over hebt, dan ga zelf luisteren (in de zaak en thuis) en bepaal zelf hoeveel je nog je wooncomfort wilt/kunt aanpassen aan je audio(fiele)neigingen.

Just my 2 (euro)cents

suc6

• Jag

Jag

10 bands is wel errug krap. De Ultracurve is 2x31 bands, plus nog drie parametrische EQ's per kanaal.

Verwijderd

Geplaatst door Jag - donderdag 29 november 2001 04:44

10 bands is wel errug krap. De Ultracurve is 2x31 bands, plus nog drie parametrische EQ's per kanaal.
Ongetwijfeld zijn er nu betere EQ's te koop (ik had het over een apparaat van 11 jaar geleden ;) ).
Anyway, de kern blijft staan: wil je nu nog wat verbeteren kijk dan eens naar een EQ.

• tbusquet
Op woensdag 28 november 2001 00:36 schreef Driez het volgende:
Oke Ik heb een
Hk 3370 Reciever
een Hd720 cdspeler (die ligt bij de importeur voor reparatie)
En 2 jbl ti200 speakers..

Wat mis ik.. Bas
Niet dreunen maar gewoon puur het horen van de basgitaar ofzo.. Het lijkt bij bijna al me cdees alsof die verweg is..
Verder klinken de speakers wel ok.. Ze hebben niet echt het standaar jbl gedreun zijn lekker zuiver en in het hoog mid goed gedetailleerd alleen dat met de basgitaar..

Plaatsing ben ik veel mee bezig geweest.. Heb ze nu gebiwired en bi-amped.. Me hele huiskamer geherinricht
Klinkt wel beter maar...

Morgen ga ik zowiezo ff een setje tannoys beluisteren
en waarschijnlijk wat b&w's.(je moet toch wat doen als je niet mag werken van de dok :P )

Of ik ga een anderscheidings filter in de speakers bouwen..

Muziek : Pink Floyd, Dire Straits enzo
Je hebt JBL speakers, en je gaat luisteren naar Tannoy en B&W :? Had je dat niet meteen moeten doen ? Dit zijn nl. beide speakers met een TOTAAL ander karakter dan JBL. (veel mooier vind ik PERSOONLIJK.)

Als je laag mist zou ik zeker voor de B&Ws gaan. Die geven veel laag. Anders een subje erbij ?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 29 november 2001 14:41 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Je hebt JBL speakers, en je gaat luisteren naar Tannoy en B&W :? Had je dat niet meteen moeten doen ? Dit zijn nl. beide speakers met een TOTAAL ander karakter dan JBL. (veel mooier vind ik PERSOONLIJK.)

Als je laag mist zou ik zeker voor de B&Ws gaan. Die geven veel laag. Anders een subje erbij ?
Ik heb toendertijd redelijk wat speakers beluisterd en deze kwamen erg qwa geluid over. In me vorige woonkamer klonken ze dan ook een heel stuk beter. In vergelijking met oa b&w enzo. Ze hebben dan ook niet het typische jbl geluid vind ik.

Subje is out of the question.. Subje is voor de dreun en niet voor gedetailleerd bas weergeven vind ik..

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens.. zit zo te denken..
Als nieuwe speakers ga kopen moet ik dan ook denken aan de plaatsing van de basreflex buis ? is voor bv beter dan achter ?

• tbusquet
Op donderdag 29 november 2001 15:18 schreef Driez het volgende:
Trouwens.. zit zo te denken..
Als nieuwe speakers ga kopen moet ik dan ook denken aan de plaatsing van de basreflex buis ? is voor bv beter dan achter ?
Als je meer bass wilt, en hij staat dicht in een hoek/muur, kan je bassreflex pijp het beste aan de achterkant hebben.
Wil je meer gecontroleerde bass, zonder boomerig effect, maar wel minder. Dan zit je beter met de poort aan de voorkant

Verwijderd

Topicstarter
Meer boem minder detail -> achter
Minder boem meer detail -> voor :?

Zou best wel kunnen.. Me oude speakers (kuch errug oude)
die ik hiervoor had bij me wijlen onkyo amp. Die hadden voor en die wilden trouwens ook best wel dreunen.. Had dr eigenlijk nooit echt aangedacht dat de plaatsing van zo'n pijp zo'n verschil zou maken.. Eigenlijk wel logisch..

<edit>
Vind ze trouwens wel op een vage plek zitten op de jbl's..
Hoog boven :?
</edit>

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op woensdag 28 november 2001 21:20 schreef Jag het volgende:

[..]

En ik geloof dat er ook nog wel andere vergelijkbare apparaten zijn van betere merken als je een Behringer fobie hebt (wat ik me goed kan voorstellen).
Het idee om met een equalizer de kamerinvloeden te elimineren spreekt me wel aan. Ik heb een vrij laag plafond (2,4 m, beton boven, beton/novilon beneden), dus ik zal wel een flinke bult rond de 70 Hz hebben.
Hoe sluit je zo'n apparaat het beste aan?

Wat is eigenlijk het probleem met Behringer (ivm de fobie?). Wat zijn dan betere merken (die nog betaalbaar zijn)?

Ik heb wel een half uurtje geGOOGLEd en dat vindt je best heel wat, maar het is of veel duurder ($4000), of puur analoog. En of dan zo'n meetmicrofoon en automaat in zit?

Een paar gevonden apparaten:
http://www.avalondesign.com/equalizr.html
http://www.element-78.com/lit_html/eq200.html
http://www.massenburg.com/cgi-bin/ml/mod8200.html
http://www.ashly.com/d_parametric.htm
http://www.rane.com/me60.html
http://www.symetrixaudio.com/Products/533.htm

• Jag

Jag

Het probleem van zo'n DSP is met name de conversies die gemaakt moeten worden van analoog naar digitaal en weer terug. Om de AD en DA converters volledig te benutten moet je veel signaal geven. Dus het is niet verstandig om hem tussen voor en eindversterker te doen.
Ik heb hem zelf aan twee group outs hangen van mijn mixer en zorg dat elke bron zo ongeveer rond de 0 dBu zit. En hij komt weer terug op twee andere kanalen die ik gebruik als mijn "volumeknop", de masters en group out 3&4 zit ik nooit aan en staan standaard op -20 dB. Met PA is het dus heel makkelijk, maar met HiFi kan dat niet zo makkelijk. De beste manier is eigenlijk om alles digitaal naar de Ultracurve te doen en te outputs van de Ultracurve op een willekeurige line input te doen.

Die EQ's die je opgezocht heb zijn trouwens gewoon doodnormale parametrische EQ's (er zit zelfs een semiparametrische tussen) of grafische. Er zit één digitale parametrische tussen, maar die heeft niet de optie om hem automatisch te laten EQ-en.
Pagina: 1