De boodschap is zo goed als de boodschapper, dus vertel ik ergens iets verkeerd, want het wordt verkeerd opgepakt.
Op woensdag 28 november 2001 12:28 schreef Klaas_Baas het volgende:
[..]
Volgens jouw theorie is je koellichaam de grote isolator, en kan je beter een hele berg arctic sliler op je CPU spuiten. In my humble opinion is dit dus de verkeerde
aanpak. Het groter oppvervlak is zeer zeker wel boeiend
daarom heb je ook zoveel finnen op een koellichaam.
Maar voor het contact met je CPU heb je zo MIN mogelijk
ruwe vlakken nodig.
Ik kan nergens vinden waar ik dit zeg. Ik zeg alleen en dat is wel geen natuurkunde maar wiskunde. Een ruw oppervlak heeft wel een grotere oppervlakte, maar dat schrijf je zelf ook (voorbeeld met de vinnen (mag ook finnen zijn, wat jij wilt, maar ik zie geen mensen uit finland op mijn cpu zitten, maar ik wijk ook wat van de norm))
Echter heeft een ruw oppervlak wel een kleiner contactoppervlak op het moment dat een contactmateriaal niet flexibel genoeg is om de contouren van het oppervlak te volgen
oke ben je er nog?
Kijk het idee van een koellichaam is al 30 jaar oud, zo niet ouder. En jij denkt toch niet de evolutie van
koellichamen sinds 2 jaar op de computer markt opeens
begonnen is. ?? Koellichaam moet het opp. zo groot mogelijk zijn, dit forcen ze door de finnen. En je raakvlak moet zo
strak mogelijk zijn, if toch ruwheidjes dan opvullen met zo MIN mogelijk pasta.
Pasta geleid per definitie slechter
dan metaal, vandaar zo min mogelijk. Waarom dan toch die pasta, omdat het vloeibaarder is dan metaal, en dus de ruwheidjes kan compenseren..
Hierbij onderschrijfje mijn bovenstaand verhaal. Je moet allen verschil maken tussen oppervlak an zich, of de contactvlakken tussen de diverse contactoppervlakken.
Maar als jij een berg AS op jouw proc spuit, waarvan het oppervlak groter is dan die van jouw metalencooler. Moet jij eens zien hoe goed die koelt!!!!
Tevens moet je ook verschil maken tussen de geleidingsfactor van een materiaal op zich en tussen verschillende materialen onderling. Warmte overdracht tussen 2 materialen die op zich goed geleiden hoeft echt niet idiaal te zijn.
Ik blijf erbij dat je met polijsten (zoals de amateur dat kan) je contactoppervlak nooit zo glad krijgt dat je zonder geleidingspasta een groter contactoppervlak hebt als zonder polijsten. En omdat je dat niet bereikt, zul je toch altijd geleidingspasta moeten gebruiken. Als je deze toch moet gebruiken, kun je het contactoppervlak met deze pasta het beste zo groot kunt maken, dus iets ruwer.
Ik weet trouwens niet waar jij het op staaft dat de geleiding van pasta per definitie slechter is dan die van metaal

Ach waarom geef ik eigenlijk die uitleg, ik vrees
dat CYberpope toch niet te overtuigen is.
Het is weer een kwestie van geloof, hij is per slot van rekening Pope !!
Ah, dat je het maar weet
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......