daar gaan we weer. AMD of toch intel pIV?wie helpt

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:14

megamuch

Tring Tring!

Topicstarter
Juist, ik ben dus weer in tweestrijd en klop weer is op de deur van de tweakers.

volgende is de situatie.

Ik kan kopen een MSI 845 pro2 mobo, voor 150,= (msi 6528)

Da's dus een intel pIV bord met intel 845 chipset. (sdram geheugen, 133 dus)
Daar zou ik dan een proc bij moeten kopen dus ik dacht een 1700. Kost zo'n 539,=

kom ik dus uit op totaal 689.=

Voordeel, ik kan me geheugen blijven behouden (512mb sdram) ik heb hem NU. (altijd beter dan later)
nadeel, tis sdram, tis een pIV :)

hier wat gegevens van het intel plankje:

CPU
-- Supports Intel® Pentium® 4 processor in the 478 pin package.
-- Supports 1.3 ~ 2GHz and up.

Chipset
Intel® 845 (593 FC-BGA) Chipset
- AGP 4x slot
- Support PC133 SDRAM

Intel® ICH2 (360 EBGA) Chipset

- AC'97 Controller Integrated
- 2 full IDE channels, up to ATA100
- Low pin count interface for SIO

FSB

- Support 100MHz FSB
- Support 400MHz Intel NetBurst micro-architecture bus.

Main Memory
-- Supports three PC133 SDRAM slots.
-- Supports up to 3GB memory size.

Slots
-- One AGP (Accelerated Graphics Port) 4x slot (1.5V only)

-- Six PCI 2.2 32-bit PCI bus slots (support 3.3v/5v PCI bus interface)

-- One CNR (Communication Network Riser) slot

On-Board IDE
-- An IDE controller on the ICH2 chipset provides IDE HDD/CD-ROM with PIO, Bus Master and Ultra DMA66/100 operation modes.
-- Can connect up to four IDE devices.

Audio

C-Media CMI8738 / PCI-6ch supports 2/4/6 channel

speaker

On-Board Peripherals
On-Board Peripherals include:
- 1 floppy port supports 2 FDDs with 360K, 720K, 1.2M, 1.44M and 2.88Mbytes.
- 2 serial ports (COM A + COM B)
- 1 parallel port supports SPP/EPP/ECP mode
- 4 USB ports (Rear * 2/ Front * 2)
- 1 audio/game port

Of ik koop een msi k7t266 pro2- RU (415,= volgens pricewatch)

met een athlon XP 1600+ (1.4 GHZ)of 1700+(1.47GHZ) (res 389,= of 470,= volgens pricewatch)
Daar zou nog is 512 DDR geheugen bij moeten komen +/- 300,=
Totaal 1104,= of 1185,=

Voordeel, Tis rete snel, ik kan weer ff vooruit met upgraden. (khep nu een PIII 550E @ 660) D'r zit Raid op (gebruik nu scsi maar voor future use) en d'r zit usb 2.0 op

Nadeel, ik moet nog ff doorsparen, ik moet me geheugen vervangen, en ik ben veel duurder uit.

In februari vertrek ik voor een maand of 6 richting spanje dus voor die tijd moet m'n machine weer een btje up 2 date zijn.

Wat zouden de tweakers doen? nu voor die pIV gaan en verder niet zeuren. (ookal is ie niet zo snel als die athlon) of wachten en in januari die athlon +mobo scoren?

Plz hou deze thread vrij van flames richting intel amd etc. richt het puur op de bovenstaande situatie.

BVD :)

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Ik zou voor de AMD gaan, je geeft zelf al toe dat ie rete snel is, alleen je moet ff wachten. Tegen die tijd dat je het geld bij elkaar hebt is het vast alweer een stukje goedkoper EN je kan er langer mee doen dan met de tragere pIV systeem. :)

• eenTurk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-02-2025

eenTurk

Intel Inside = *** outside

Op maandag 26 november 2001 23:04 schreef eppie het volgende:
Ik zou voor de AMD gaan, je geeft zelf al toe dat ie rete snel is, alleen je moet ff wachten. Tegen die tijd dat je het geld bij elkaar hebt is het vast alweer een stukje goedkoper EN je kan er langer mee doen dan met de tragere pIV systeem. :)
En je kan heel veel leren over PC 's ivm met alle problemen wat je krijgt. Zo krijg je exact te leren hoe een chip-set werkt en welke BIOS instelling waarvoor dient :)

Audi C5 3.0 + Audi C4 2.3 nog 2 ringen te gaan :)

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Wat dachten wij van wachten met de aankoop totdat je weer van Spanje terug bent?? Anders staat er daar een retesnel systeem dat een half jaar lang niks staat de doen :? Of neem je hem mee naar de zon?
Ik zou iig even doorsparen en voor het snellere AMD sys gaan. Dit omdat je SDRAM geheugen op een P4 een hele grote bottleneck is. Plus dat je je oude mobo/geheugen/proc als geheel kan verkopen :)

• megamuch

megamuch

Tring Tring!

Topicstarter
Op maandag 26 november 2001 23:13 schreef bart1234 het volgende:
Wat dachten wij van wachten met de aankoop totdat je weer van Spanje terug bent?? Anders staat er daar een retesnel systeem dat een half jaar lang niks staat de doen :? Of neem je hem mee naar de zon?
Ik zou iig even doorsparen en voor het snellere AMD sys gaan. Dit omdat je SDRAM geheugen op een P4 een hele grote bottleneck is. Plus dat je je oude mobo/geheugen/proc als geheel kan verkopen :)
hij gaat dus duidelijk mee richting de zon.. En tsja wat zou jij nou geven voor een pIII 550e (katmai) + 256 ram + aopen ax63pro mobo..

Kan ik denk ik niet zo heel veel meer voor krijgen..

• bart1234
Op maandag 26 november 2001 23:08 schreef eenTurk het volgende:

[..]

En je kan heel veel leren over PC 's ivm met alle problemen wat je krijgt. Zo krijg je exact te leren hoe een chip-set werkt en welke BIOS instelling waarvoor dient :)
:? En waar slaat dit dan op??? Zoals de topicstarter al zegt, niet flamen aub!! Ik heb ondertussen al meerdere AMD sysjes in elkaar gezet, en ze lopen allemaal als een zonnetje zonder enige problemen. En de biosinstellingen moet je met een P4 sys ook doen bij de eerste boot of niet dan |:(

• bart1234
Op maandag 26 november 2001 23:14 schreef megamuch het volgende:

[..]

hij gaat dus duidelijk mee richting de zon.. En tsja wat zou jij nou geven voor een pIII 550e (katmai) + 256 ram + aopen ax63pro mobo..

Kan ik denk ik niet zo heel veel meer voor krijgen..
Och... je kunt er een leuk thuis-servertje van maken of niet dan...
Maar dan nog eens iets anders: gaat de koeling in geval van een AMD geen probleem worden daar in het zuiden?? Als het buiten al 30C+ is, hoe warm wordt die proc dan wel niet :?

edit:

aan de andere kant: in de zomer is het hier ook 30C en dan pruttelen de Thunderbirdjes en XPtjes en Duronnetjes toch ook gewoon door :?

Verwijderd

ik zou voor amd gaan met een mooi msi bordje er bij en kingston geheugen *D en aub geen intel had eerst intel durfte gewoon niet meeeer over straat te lopen :9
maar nu heb ik weer amd xp2000 (als het goed is hoop dat die lui hem van tweakers die op de hcc al klaar zijn hem ff willen opsturen) dan durf ik weer over straat.
zo dat wou ik ff kwijt ja nu kan ik eigenlijks niks heb vandaag me hele pc binnen gekregen alleen heb nog geen cpu
:'( hoop dat ze hem al ophebben gestuurt

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Op maandag 26 november 2001 23:20 schreef bopitje het volgende:
ik zou voor amd gaan met een mooi msi bordje er bij en kingston geheugen *D en aub geen intel had eerst intel durfte gewoon niet meeeer over straat te lopen :9
maar nu heb ik weer amd xp2000 (als het goed is hoop dat die lui hem van tweakers die op de hcc al klaar zijn hem ff willen opsturen) dan durf ik weer over straat.
zo dat wou ik ff kwijt ja nu kan ik eigenlijks niks heb vandaag me hele pc binnen gekregen alleen heb nog geen cpu
:'( hoop dat ze hem al ophebben gestuurt
Lekker beargumenteerd, "AMD want anders kun je niet over straat". |:(

Krankzinnige muziek vind je hier.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:31
Een Katmai 550 is zo sloom nog niet eens. Stop er een Geforce3 TInogwat in en hij kan weer lekker mee. Tegen de tijd dat je echt zegt dat ie te traag is hebben we voor hetzelfde geld al veel betere computers dan die Athlon of die P4.

• megamuch

megamuch

Tring Tring!

Topicstarter
Op maandag 26 november 2001 23:30 schreef _JGC_ het volgende:
Een Katmai 550 is zo sloom nog niet eens. Stop er een Geforce3 TInogwat in en hij kan weer lekker mee. Tegen de tijd dat je echt zegt dat ie te traag is hebben we voor hetzelfde geld al veel betere computers dan die Athlon of die P4.
nou. hij begint toch redelijk irritant te worden met games. RTWC wil niet echt lekker op 1024*768*32 op m'n asus v7700 (32mb)

en op een 19" inch monitor vind ik dat toch wel de minimale resolutie.

• eenTurk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-02-2025

eenTurk

Intel Inside = *** outside

Op maandag 26 november 2001 23:14 schreef bart1234 het volgende:

[..]

:? En waar slaat dit dan op??? Zoals de topicstarter al zegt, niet flamen aub!! Ik heb ondertussen al meerdere AMD sysjes in elkaar gezet, en ze lopen allemaal als een zonnetje zonder enige problemen. En de biosinstellingen moet je met een P4 sys ook doen bij de eerste boot of niet dan |:(
Ik flame ook niet. Dat waren mijn ervaringen en is 100% positief bedoeld, bij AMD sysjes kijk je even verder dan simpele driver update'jes en is zeer leerzaam, dat vond ik ten minste :o

Audi C5 3.0 + Audi C4 2.3 nog 2 ringen te gaan :)

• megamuch

megamuch

Tring Tring!

Topicstarter
Op maandag 26 november 2001 23:35 schreef eenTurk het volgende:

[..]

Ik flame ook niet. Dat waren mijn ervaringen en is 100% positief bedoeld, bij AMD sysjes kijk je even verder dan simpele driver update'jes en is zeer leerzaam, dat vond ik ten minste :o
Buiten je eerste post, ben ik zeker geen n00b met amd sysjes. alleen ben ik op dit moment niet meer zo op de hoogte van komende ontwikkelingen en de huidige markt. Vandaar deze thread:)

Verwijderd

'T is maar waaraan je de voorkeur geeft... ;)

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
Mjah... je kunt het p4-systeem nu kopen, en over 2 maand aan een of andere newbie voor dezelfde prijs verkopen, en dan een AMD(R) AthlonTM XP kopen.

Als je die gok niet durft te wagen, zou ik toch nog ff doorsparen.

• bart1234
Op maandag 26 november 2001 23:35 schreef eenTurk het volgende:

[..]

K, ik vond het nogal flamerig overkomen iig... Maargoed, als je het echt zo bedoelt: np dude :)

• Sjah
  • Laatst online: 18:19
Koop geen Athlon, zodra je koeler er een keer afvalt brand die door en kan je m weggoooien. Als je pech hebt brand je hele huis af!!!!!
Dat wil niet zeggen dat ik de P4 propageer, integendeel die is ook niet echt goed, alhoewel die wel perfect tegen afvallende koelers bestand is, je verliest niet eens data!!(check de THG-video). Wat je dan moet doen? Wachten opde P4 Northwood 8-) Die gaat roelen, niet normaal meer :Y)

Tenslotte begrijp ik niet dat je de P3-660 met GF2 niet lekker vind in RTCW op 1024 , ik speel dat zelf op nagenoeg dezelfde specs, en ben tevreden hoor...... Ik ga pas over op de OPVOLGER van de Athlon of P4 als ze er zijn.

• Ronald
  • Laatst online: 19:55
Ondersteunen Gf2'tjes AGP 1.5 volt? ik heb geen idee, maar onderzoek het even. de Intel ondersteund ALLEEN 1.5 volt agp, terwijl de via ook de (3.3?) volt agp ondersteund.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 10:12
Op maandag 26 november 2001 23:50 schreef Sjah het volgende:
Koop geen Athlon, zodra je koeler er een keer afvalt brand die door en kan je m weggoooien. Als je pech hebt brand je hele huis af!!!!!
eh.. koeler eraf vallen ? :?

voor zover ik weet (Km of wat) zet je zo een ding dusdanig vast dat als je koeler eraf knalt zo'n beetje je hele socket, cpu combo mee gaat

mits goed vast geklemd natuurlijk :)
en vertrouw je je klemmetjes niet, doe dan als Mc Guyver en tape de hele handel vast ;)

je zou natuurlijk pech kunnen hebben... (murpheys law :P)

Haal NOOIT een spookrijder in !

• _JGC_
  • Laatst online: 20:31
Op maandag 26 november 2001 23:34 schreef megamuch het volgende:

[..]

nou. hij begint toch redelijk irritant te worden met games. RTWC wil niet echt lekker op 1024*768*32 op m'n asus v7700 (32mb)

en op een 19" inch monitor vind ik dat toch wel de minimale resolutie.
Ow, V7700. Dan ist ook nog niet de moeite om een nieuwe videokaart te kopen. Ik denk dat je dan 0,0% winst hebt op je Katmai...

Je zou evt ook een bord met DDR en SDRAM kunnen kopen, zoals de ECS K7S5A. Zeer snel bordje (helaas niet zo snel als de KT266A borden met goede implementatie), en je kunt gewoon je oude RAM een tijdje meenemen als je dat wilt. Heb je voor 180 piek een bordje (op de HCC dagen heb ik em voor 160 piek gezien)

Verwijderd

Als je voor een AMD systeem kiest, zou ik of voor een KT266A of voor een SiS 735 chipset gaan. Bijvoorbeeld de MSI K7T266 Pro2 met VIA KT266A chipset of ECS K7S5A met SiS 735 chipset. Dit laatste mobo heeft als voordeel dat het zowel 2x SDR als 2x DDR banks heeft. Je kunt ook bij deze dus je huidige geheugen behouden en later er sneller DDR geheugen in zetten.

Nadeel van het ECS mobo is dat je je proc. niet kunt overclocken, althans met een officiële BIOS. De onofficiële ECS BIOS-en (bij OCWorkbench) zijn gebaseerd op een oudere BIOS met minder optimalisaties, zodoende loont het niet echt om over te klokken, omdat het veel zal schelen met een non-OCed system met officiële BIOS.
Voordeel van het MSI mobo is dat het optioneel USB 2.0 (60mbit) ondersteuning heeft.

ECS is misschien zo gek nog niet, tenzij je wat tegen SiS o.i.d. hebt. Pentium 4 zou ik nooit kiezen, maar dat is mijn mening natuurlijk.

ECS mobo (+LAN) is 179,= en MSI K7T266 Pro2 is 350,=

Succes :)

Verwijderd

ROFLOL :D :+ *D

Die komt in mijn sig >:)

• megamuch

megamuch

Tring Tring!

Topicstarter
w0000000000000t die is lol :)

• megamuch

megamuch

Tring Tring!

Topicstarter
Op dinsdag 27 november 2001 00:05 schreef CiPHER het volgende:
Als je voor een AMD systeem kiest, zou ik of voor een KT266A of voor een SiS 735 chipset gaan. Bijvoorbeeld de MSI K7T266 Pro2 met VIA KT266A chipset of ECS K7S5A met SiS 735 chipset. Dit laatste mobo heeft als voordeel dat het zowel 2x SDR als 2x DDR banks heeft. Je kunt ook bij deze dus je huidige geheugen behouden en later er sneller DDR geheugen in zetten.

Nadeel van het ECS mobo is dat je je proc. niet kunt overclocken, althans met een officiële BIOS. De onofficiële ECS BIOS-en (bij OCWorkbench) zijn gebaseerd op een oudere BIOS met minder optimalisaties, zodoende loont het niet echt om over te klokken, omdat het veel zal schelen met een non-OCed system met officiële BIOS.
Voordeel van het MSI mobo is dat het optioneel USB 2.0 (60mbit) ondersteuning heeft.

ECS is misschien zo gek nog niet, tenzij je wat tegen SiS o.i.d. hebt. Pentium 4 zou ik nooit kiezen, maar dat is mijn mening natuurlijk.

ECS mobo (+LAN) is 179,= en MSI K7T266 Pro2 is 350,=

Succes :)
SiS ben ik persoonlijk niet zo'n fan van, en idd zoals je zelf al zegt, die msi k7t 266 pro2 is erg lekker. (wilde ik ook al nemen voor het athlon sysje..)

Maarja ff doorsparen dan..

misschien dat ik in januari voor 1000,- een msi k7t266 pro2 ru +512 ddr + athlon 1700 kan halen.. ik denk hetniet, maarja je weet het nooit :P

Verwijderd

Op dinsdag 27 november 2001 00:16 schreef megamuch het volgende:

[..]

SiS ben ik persoonlijk niet zo'n fan van, en idd zoals je zelf al zegt, die msi k7t 266 pro2 is erg lekker. (wilde ik ook al nemen voor het athlon sysje..)

Maarja ff doorsparen dan..

misschien dat ik in januari voor 1000,- een msi k7t266 pro2 ru +512 ddr + athlon 1700 kan halen.. ik denk hetniet, maarja je weet het nooit :P
Tja sommige mensen krijgen een onbehagelijk gevoel als ze SiS horen. Maar vergeet niet dat VIA voorheen ook niet bekend stond om zijn goede en stabiele chipsets, ze hebben met de KT133, KT133A en KT266A (NOT KT266) bewezen dat ze wel degelijk goede chipsets kunnen maken. En nu is VIA zo'n beetje de standaard voor AMD platforms als Intel dat is voor Intel platforms.
SiS 735 is een zeer goede en stabiele chipset en het K7S5A bordje is al helemaal lekker, al vind ik het wel jammer dat 'ie geen overclock-features heeft.

Maargoed, alle plankjes met KT266A chipset kun je niet de mist in gaan, de keuze is uiteindelijk aan jou. Een goede stabiele PC ruled!

• megamuch

megamuch

Tring Tring!

Topicstarter
Wat je zegt is absoluut waar..

Alleen ben ik nog niet overtuigd van SiS. True ze zijn al heel erg lang bezig in de chipbak markt, maar VIA en intel hebben imho meer bewezen dan SiS. (is een subjetieve mening maar toch)

OCen is niet heel erg belangrijk voor mij, Maar als het ff kan is een iets hogere fsb toch altijd meegenomen.

Wachten tot ik dat k7t plankje kan kopen dan maar.. tenzij iemand 500,= wil lappen voor m'n huidige mobo/proc/geheugen :P ;)

Verwijderd

Op dinsdag 27 november 2001 00:33 schreef megamuch het volgende:

(..)

Wachten tot ik dat k7t plankje kan kopen dan maar.. tenzij iemand 500,= wil lappen voor m'n huidige mobo/proc/geheugen :P ;)
Not a chance :)

ECS K7S5A 179 + AMD Duron 900 179 + 512MB SDRAM 129,- = 487,- :P

• Sjah
  • Laatst online: 18:19
Cipher ik verzoek je vriendelijk edoch dringend je sig te veranderen. Ik vind t prima als jij moet lachen om mijn (terechte) kritiek op AMD, ik accepteer t zelfs als je mij uitlacht, maar ik accepteer niet dat je mijn tekkst in je sig zet. Dank U

• megamuch

megamuch

Tring Tring!

Topicstarter
Op dinsdag 27 november 2001 00:36 schreef CiPHER het volgende:

[..]

Not a chance :)

ECS K7S5A 179 + AMD Duron 900 179 + 512MB SDRAM 129,- = 487,- :P
doe niet zo krenterig joh! :P neem nou gewoon over joh..:P

Verwijderd

Op dinsdag 27 november 2001 00:39 schreef Sjah het volgende:
Cipher ik verzoek je vriendelijk edoch dringend je sig te veranderen. Ik vind t prima als jij moet lachen om mijn (terechte) kritiek op AMD, ik accepteer t zelfs als je mij uitlacht, maar ik accepteer niet dat je mijn tekkst in je sig zet. Dank U
Ok dan, wel jammer dat je er zo fel op reageert. |:(

Het is inderdaad een grap, maar niet in de zin van dat ik je uitlach. Iedereen zegt wel eens wat grappigs (meestal als je er zelf niet zoveel van weet), ik ook. Waarom zou je dat dan persoonlijk opnemen? Ik probeer je echt niet in de zeik te nemen hoor, ik ken je geeneens.

Ik heb wel meer quotes in mijn sig gezet, van mensen die wat grappigs zeiden, dat is ook niet "naaierig" (Van Dale?) bedoeld.

Maargoed, bij deze is je quote uit mn sig.

Verwijderd

Oh, het is CiPHER by the way :P

Verwijderd

Dat wil niet zeggen dat ik de P4 propageer, integendeel die is ook niet echt goed, alhoewel die wel perfect tegen afvallende koelers bestand is, je verliest niet eens data!!(check de THG-video). Wat je dan moet doen? Wachten opde P4 Northwood 8-) Die gaat roelen, niet normaal meer :Y)

Tenslotte begrijp ik niet dat je de P3-660 met GF2 niet lekker vind in RTCW op 1024 , ik speel dat zelf op nagenoeg dezelfde specs, en ben tevreden hoor...... Ik ga pas over op de OPVOLGER van de Athlon of P4 als ze er zijn.
Nee we maken het nog leuker.. pas op hoor, die athlon is een gevaar voor de gezonheid! Mocht er iets verkeerd gaan (wat ook echt 9 van de 10 keer gebeurd) kan de hele buurt in de fik gaan! Jaja!

Lul toch niet zo ontzettend dom man... jezus.

Verwijderd

Op dinsdag 27 november 2001 00:39 schreef Sjah het volgende:
Om ook even inhoudelijk op je posts te reageren:

Dat verhaal van een wandelende spastische koeler is natuurlijk onzin. Als een koeler er al "af zal vallen" zou dat betekenen dat de klemmetjes van het socket allemaal zijn afgebroken, hetgeen niet waarschijnlijk is. Een verkeerd geïnstalleerde koeler die slecht contact maakt met de processorcore, bijvoorbeeld door het niet gebruiken van thermal conductive compound, is wel een reëel gevaar. Maar iemand met zo weinig kennis zou überhaupt geen systeem moeten assembleren.

Afgezien van het vorige, als koeler er al "af zouden vallen" ( hij blijft cool *D ), waarom zou dit probleem zich tot AMD processoren beperken? De P4 en P3 zouden hier dan eveneens last van moeten hebben.
Dat wil niet zeggen dat ik de P4 propageer, integendeel die is ook niet echt goed, alhoewel die wel perfect tegen afvallende koelers bestand is, je verliest niet eens data!!
Ik herhaal: "perfect tegen afvallende koelers bestand". Misschien doel je hiermee op het downthrottlen van de P4, waarbij de processor op het halve voltage gaat lopen (evenals de performance). Maar zelfs op dit lagere voltage kan de P4 niet zonder koeling, euh.. afgevallen koeler. ;)

Bovendien heeft de Athlon XP ook een shutdown feature. Ook hebben sommige moederborden een "shutdown temperature"-feature, waarbij het systeem wordt uitgeschakeld als het boven een bepaalde temperatuur komt, bijvoorbeeld 70 graden Celcius.

"Je verliest geeneens data", bij het AMD systeem wel dan? Data staat op je HDD, niet op je processor. Als je processor doorbrandt gebeurt er niks met de data op je HDD. Misschien een head-crash omdat je systeem uitvalt, maar dit is ver gezocht. En ook hier weer: dit beperkt zich niet tot een AMD systeem.
Ik ga pas over op de OPVOLGER van de Athlon of P4 als ze er zijn.
Overgaan op iets wat er nog niet is lijkt me erg moeilijk ja.. :+
Of wil jij voortaan mij ook de krant van morgen bezorgen?

Het moraal: }:O

• Exirion
  • Laatst online: 20:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Zullen we ophouden over het onzinnige verhaal van de koelers die bij bosjes van CPU's af flikkeren? :D Het is nogal zwak om dat als argument aan te voeren om vooral geen AMD te kopen :{

Een brommer rijdt niet op slagroom en een auto rijdt niet zo lekker zonder motorolie en koelvloeistof. Het is onzin om te verwachten dat fabrikanten elk falen van hun produkt 100% moeten beveiligen.

Als een koeler van een CPU af lazert dan is dat 99% zeker te wijten aan een montagefout.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• megamuch

megamuch

Tring Tring!

Topicstarter
Op dinsdag 27 november 2001 16:00 schreef Exirion het volgende:
Zullen we ophouden over het onzinnige verhaal van de koelers die bij bosjes van CPU's af flikkeren? :D Het is nogal zwak om dat als argument aan te voeren om vooral geen AMD te kopen :{

Een brommer rijdt niet op slagroom en een auto rijdt niet zo lekker zonder motorolie en koelvloeistof. Het is onzin om te verwachten dat fabrikanten elk falen van hun produkt 100% moeten beveiligen.

Als een koeler van een CPU af lazert dan is dat 99% zeker te wijten aan een montagefout.
agreed,
maar wil er nou nog iemand m'n mobo/proc/geheugen overnemen ? :P

• Exirion
  • Laatst online: 20:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 27 november 2001 21:51 schreef megamuch het volgende:
agreed,
maar wil er nou nog iemand m'n mobo/proc/geheugen overnemen ? :P
Daar hebben we Vraag & Aanbod op www.tweakers.net voor.
Op GoT gaat je topic dicht als je hier gaat onderhandelen ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• megamuch

megamuch

Tring Tring!

Topicstarter
vandaar ook die :P erachter..

But thanks for the warning

Verwijderd

Wat je ook doet..... Koop geen pentium 4 met 845 chipset en Sdram geheugen. Er is meerdere malen bewezen dat een pentium 4 met die chipset gewoon trager is dan met bijvoorbeeld de 850 chipset. Ook Sdram en pentium 4 gaan niet goed samen! Je moet daar echt een mobo met Rimm of DDR kopen.

Maar ja dan kom je weer veel duurder uit dus zou toch voor het Amd systeem gaan.......... ( :D Dat ik dat nog een keer ging zeggen..... :D )

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Op woensdag 28 november 2001 00:50 schreef floooo het volgende:
Wat je ook doet..... Koop geen pentium 4 met 845 chipset en Sdram geheugen. Er is meerdere malen bewezen dat een pentium 4 met die chipset gewoon trager is dan met bijvoorbeeld de 850 chipset. Ook Sdram en pentium 4 gaan niet goed samen! Je moet daar echt een mobo met Rimm of DDR kopen.

Maar ja dan kom je weer veel duurder uit dus zou toch voor het Amd systeem gaan.......... ( :D Dat ik dat nog een keer ging zeggen..... :D )
Het grote nadeel aan de P4 is de lage rekenkracht, maar dat wordt gecompenseerd door de grote geheugen bandbreedte. Als je daar dus sd-ram in gooit sla je die p4 gewoon dood |:(

Verwijderd

Op woensdag 28 november 2001 15:43 schreef caesartje het volgende:

[..]

Het grote nadeel aan de P4 is de lage rekenkracht, maar dat wordt gecompenseerd door de grote geheugen bandbreedte. Als je daar dus sd-ram in gooit sla je die p4 gewoon dood |:(
Mischien een lage rekenkracht ;) maar in Pi uitrekenen blinken *D de Pentiums toch vaak uit. ;)

zie: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/322726

De meeste pentiums zijn sneller dan de Amd's ;)

Verwijderd

voor OC zijn die AMD's weer beter, en een AOpen mobo is vaak helemaal niet te porren voor wat OC'en

Verwijderd

Op zaterdag 01 december 2001 10:43 schreef Duivelsmurf het volgende:
voor OC zijn die AMD's weer beter, en een AOpen mobo is vaak helemaal niet te porren voor wat OC'en
Aopen mobo.....?

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Kijk eens hoeveel problemen hier op het forum staan met amd en hoe weinig met de p4. Als je voor stabiliteit gaat en minder voor snelheid neem een p4.

Voordat iedereen weer begint te schreeuwen 'ik heb met mijn amd geen prblemen en userabuse', kijk eens wat topics door.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Verwijderd

persoonlijk zou ik amde pakken al vanaf de eerste duronen thunderbird pro kan je de nieuwe mp/xp ook ophet zelfde moederbord gooien teminste als er een bios bechikbaar is voor je mobo intel heb het geintje hebben ze een nieuwe pro moet je ook weer een nieuw mobotje kopen

Verwijderd

Op zaterdag 01 december 2001 14:41 schreef outlaw het volgende:
Kijk eens hoeveel problemen hier op het forum staan met amd en hoe weinig met de p4. Als je voor stabiliteit gaat en minder voor snelheid neem een p4.

Voordat iedereen weer begint te schreeuwen 'ik heb met mijn amd geen prblemen en userabuse', kijk eens wat topics door.
Dat slaat natuurlijk weer nergens op. Weet jij hoeveel mensen een XP of een P4 hebben dan?

Nee, dat weet je niet. Ik weet wel dat het aantal bezitters van een Athlon/XP vele malen groter is dan het aantal bezitters van een P4.

• digifun
  • Niet online

digifun

Op zaterdag 01 december 2001 14:59 schreef Sinterklaas 82 tm het volgende:

[..]

Dat slaat natuurlijk weer nergens op. Weet jij hoeveel mensen een XP of een P4 hebben dan?

Nee, dat weet je niet. Ik weet wel dat het aantal bezitters van een Athlon/XP vele malen groter is dan het aantal bezitters van een P4.
In het verleden zien er diverse topics en polls geweest over de verdeling hier op tweakers van amd en intel, meestal kwam hieruit dat dit fifty-fifty was. Ga je naar de problemen hier op het forum kijken zie je toch dat amd het meeste problemen geeft. De penetratieverhouding xp/p4 zal echt niet liggen zoals jij denkt. Weten is meten, geen loze opmerkingen plaatsen omdat je nu toevallig mod bent.

• Just_a_Gamer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:00
Ik ben met sinterklaas mee eens. Trouwens als je goed leest zijn het meestal moederbord problemen en hebben nauwelijks mee te maken met de processor. De meeste dingen zijn gauw opgelost of gewoon terug gaan naar de winkel.

Ik was eerst ook vrij negatief over AMD maar ik heb nu zelf ook een AMD en ben vrij tevreden over de processor. (behalve dan mijn brakke MSI mobo). Ik ga voor de amd XP :9

• digifun
  • Niet online

digifun

Op zaterdag 01 december 2001 15:21 schreef Just_a_Gamer het volgende:
Ik ben met sinterklaas mee eens. Trouwens als je goed leest zijn het meestal moederbord problemen en hebben nauwelijks mee te maken met de processor. De meeste dingen zijn gauw opgelost of gewoon terug gaan naar de winkel.

Ik was eerst ook vrij negatief over AMD maar ik heb nu zelf ook een AMD en ben vrij tevreden over de processor. (behalve dan mijn brakke MSI mobo). Ik ga voor de amd XP :9
Met een p4 had je een stabiele combinatie gehad, zoek maar eens naar topics met een instabiel p4 moederbord. Nu kun je nog een keer een moederbord kopen. Dus hier is weer de p4 de beste keuze.

• Just_a_Gamer
Voor een XP hoef je geen nieuwe moederbord te kopen. Je kan zelfs met mijn huidige moederbord een XP draaien. Wat ik alleen hoeft te doen is, is ff een bios flashen. Om de prestatie van een amd XP volledig te benutten, is het beter om nieuwere moederbord te kopen met een nieuwere chipset zoals de KT266a.
Maar dat even terzijde ik d8 niet dat de Pentium4 op P3 moederbord kan :?. Ik wil ook ff zeggen dat de prijs van een P4 moederbord, de RIMM en de P4 CPU rete duur is. En dat geldt voor mij ook een zeer belangrijke factor bij het kopen van een computer. Je kan natuurlijk ook kiezen voor een P4 moederbord kopen die SDRAM ondersteunt. Maar dan verlies je heel veel performance tov met de P4 met RIMM geheugen omdat de P4 op zijn beste is met de RIMM geheugen.

(Kunnen we niet gewoon een poll gaan houden ipv de eeuwige discussie)

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-08 13:28

EaS

Weer van die oude topics naar boven toe slepen...met nutteloos gezeik.....

Afbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gifAfbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/2.gif

Verwijderd

Ik heb sinds kort een amd en ik moet zeggen dat die me heel goed bevalt op elk front tov een pentium.

Ik heb een performance test gedaan die ik heb gedownload hier op tweakers en na de test een vergelijkende computer genomen maar die was er niet :)
Dus nam ik een PIV met net zoveel geheugen en zelfde config.op vga en geheugen na hij had ddram ik sdram.

UITSLAG mijn 1.2tje :) versloeg de PIV op elk front behalve 2D 3 D grafisch maar dat komt die had een gf3 ti 500 en ik heb een gf2mx 200 :)

voor mij dus alleen nog maar amd :)

sorry Pen. gebruikers :9~

• digifun
  • Niet online

digifun

Je hebt het zelf over een brak moederbord. Om je systeem stabiel te krijgen zal er een ander moederbord in moeten.

En hoezo duur ? Twee keer een moederbord kopen dat is pas duur.

• Just_a_Gamer
Ik heb niet gezegd dat de moederbord niet stabiel loopt. Je kan alleen moeilijk gaan oc'en op deze mobo.

• freaky20
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01-2024

freaky20

Lazy tweaker

Net alsof jij wilt gaan overclocker Just_a_gamer:S

Oude computerspullen bewaren is cool, alleen waarom?!

• Just_a_Gamer
Dat is niet de punt. De punt is gewoon ik ben niet eens met de uitleg van Outlaw over Intel en AMD.

Verwijderd

gewoon p4 met rambus

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

Verschil in prestatie weegt niet op tegen prijsverschil...
Koop de P4-set en leg je overige geld opzij voor een upgrade over een jaar... (P5-3,5 Ghz of XP3000+ :))

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Verwijderd

PIV bordje kopen omdat het goedkoper is in jouw situatie en voor het geld dat je overhoudt een paar cervesas :P :9

drinken in Spanje. Proost!

Verwijderd

AMD.

• WaarAnders
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-07-2025
Ik zou wachten tot ik weer terug was uit Spanje, want als je je comp 6 maanden niet gebrukt is ie eigenlijk al weer verouderd (wil niet zeggen dat ie dan niet goed is).
Na Spanje ga je dan weer eens kijken of er iets te vinden is voor jou.

• Xandrios
  • Laatst online: 09:31
AMD.
Meer performance voor minder geld !

damn, mooie slagzin voor AMD :P

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Het hangt er nogal van af, wat je met je systeem wilt doen en wat je er voor over hebt.

Ga je geheugenintensieve dingen doen, dan kan een P4 ondanks de fors stevigere prijs een deal voor je zijn.

Voor de gemiddelde gebruiker zal een AMD een betaalbaarder en op veel vlakken beter alternatief zijn, mits je je aan bepaalde installatievoorwaarden houdt.

• MORCIK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-06 02:51

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Het argument van Outlaw dat AMD systemen over het algemeen minder stabiel zijn dan Intel klopt als een bus. Waarom denk je dat het bedrijfsleven grotendeels met Intel werkt? Omdat het bedrijfszekerheid (lees stabiliteit) van Intel hoger ligt dan bij AMD. Een bedrijf kan zich geen instabiele systeem veroorloven. Uitval van essentiële computers kan een bedrijf miljoenen kosten.

Wil je een second opinion? Vraag een systeembeheerder van een willekeurig groot bedrijf...
En wat Sjah betreft over afgevallen koelblokken, ik kan er best om lachen, dat is natuurlijk niet reëel. Maar wat wel reëel is dat het filmpje waar Sjah het over heeft weer eens aantoont dat AMD bezuinigt op kwaliteit. De AMD brandt door als je de koeling eraf haalt. De Intel brengt netjes zijn frequentie omlaag en overleeft het.

En wie mijn menig een flame vind tov AMD, heeft het lelijk mis. Dit zijn keiharde feiten. Als bezitter van een AMD heb je al snel de neiging om alleen de plus punten van AMD te belichten. Snelheid/prijsverhouding en overklokbaarheid zijn de meest genoemde. Maar de schaduwzijde van die voordelen is dat het ten koste gaat van stabiliteit.

Intel heeft een naam hoog te houden als het gaat om stabiliteit. Intel zal geen CPU's leveren die niet aan bepaalde kwaliteits eisen voldoen, vandaar de lagere snelheden. AMD probeert de markt te veroveren met het argument 'snelheid'.

En AMD heeft één ding héél goed begrepen. Snelheid is een toverwoord, dat verkoopt altijd. Want de gemidddelde computeraar weet niet beter dan Snel = Beter. FOUT FOUT FOUT, laat je goed inlichten, en kijk niet met een tunnelvisie naar de voordelen van AMD.
Argumenten om AMD te kopen:

Sneller tegen een lager prijs, bedrijfszekerheid minder belangrijk.

Argumenten om Intel te kopen:
Minder snel, en duurder. Hoge bedrijfszekerheid.
En iedereen moet voor zich zelf bepalen wat voor hen de beste keus is.

You only live once, so live to the max's

• Roberto
  • Laatst online: 20-08 15:39
^
He he Sneler dus

RS zegt Neem een AMD tja ben nooit zon intel fan geweest :)

• Packardhell
  • Laatst online: 19:33
Ik vind dit echt zo'n aanzet tot enventuele flame war topic. Met search vind je het antwoord ook wel. Lees anders wat reviews.