[n00b] Kant en klare waterkoeling ?

Pagina: 1
Acties:

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 21:11
Ja ik weet het mensen, een vraag die waarschijnlijk veel gesteld is maar ik kan echt nix vinden. Als je geen zin heb om mijn bullshit te lezen kan je ff een stuk op 15 regels overslaan :P

Ik heb nu al een paar maanden mn nieuwe PC:
Athlon 1400
MSI GeForce 3
512 MB DDR

Nou had ik dus laatst zo'n programmatje waarop ik kon zien hoe warm mijn CPU werd. Ik schrok best wel omdat hij gewoon iets van 52 graden was en ik overclock hem niet eens ofzo. Mijn CPU usage was op dat moment ook maar iets van 2%, alles stond uit.

Het 2de probleem is dus het geluid... het lijkt wel of er 20 helikopters in mn woonkamer staan. Zelf stoor ik me er niet echt heel erg aan maar mn ouders houden er niet zo veel van. Dan doen ze soms gewoon de PC uit als ik er niet ben, en soms ben ik dan net toeavllig een DivX aan et downen..

Ik had dus al gelezen over waterkoeling en dat schijnt dus DE oplossing te zijn. Mij lijkt het ook erg leuk om waterkoeling te hebben, alleen ben ik een echte n00b, ja ik heb wel eens wat extra geheugen erin gezet en zelf mn harware op mn kast aangesloten, maar dat is toch wat andere koek die ik overal lees van: Koelblokken solderen, reservoirs bouwen, radiatoren uit auto's slopen etc.

Hier komt dus de ham-vraag: weet iemand waar ik een kant en klare watercoolingset, of kast met ingebouwde waterkoeling kan kopen ?

Ik moet wel beetje reeël blijven dus graag geen voorstellen voor een kast die 2000 piek ksot ofzo :P

Nee ik ben niet helemaal achterlijk ik heb zelf ook gekeken:
Dat setje bij overclockershangout.com vind ik erg leuk maar dat zit helemaal ergens in de V.S. en ik zoek toch iets in nederland. Bij oc-shop.nl hebben ze ook een setje alleen kost die bijna 700 piek, dat kan toch wel goedkoper ?

Ik hoop dat ik niet te lastig ben, en alvast bedankt !
Law

Verwijderd

ja dat kan zeker goedkoper, door gewoon zelf wat te gaan knutselen met vijverpompen etc, maar ik zou niet direct andere setjes weten, alhoewel die er vast wel zijn, maar daar betaal je ook vast goed voor :+

• lawtshjj
Mja ok, maar ik ben dus bang dat ik wat verkeerds doe enzo... kheb nog neit zo veel ervaring met dat soort dingen

Verwijderd

Eheim 1048(pomp) FL 129,00
Black Ice 1(radiator) FL 155,00
DangerDen MAZE2-2(koelblok) FL 145,00
12cm fan (die niet veel lawaai maakt.)FL 30,00 ongeveer
1 T-Connector FL 2,50
2 Meter slang FL 10,00
Totaal FL 471,50

en alles is te halen bij OC-shop, behalve een stille 12cm fan en die T-Connector, maar die is te halen bij elke dierenspeciaalzaak met aquarium-afdeling

dan heb je voor weinig geld al een goede waterkoelingsset, en nog eens niet zo duur (naar mijn inziens)
Ok, er valt natuurlijk op de pomp,radiator,koelblok te besparen, maar voor eenn n00b is zo'n BlackIce 1 wel handig,
die is kant-en-klaar, ff paar gaten boren en inschroeven.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 15:59

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op maandag 26 november 2001 22:55 schreef Misantrophia het volgende:
test
:? test :?
Ga ff ergens anders testen! ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

koolance kast al aan gedacht? Schijnt alleen niet echt heel erg superstil te zijn. Maar levert in elk geval wel betere koeling tegen minder geluid dan wat je nu hebt.

kewl icon trouwes!
Is dat van een spel ofzo?

• lawtshjj
Op maandag 26 november 2001 22:57 schreef PsyFlux het volgende:
koolance kast al aan gedacht? Schijnt alleen niet echt heel erg superstil te zijn. Maar levert in elk geval wel betere koeling tegen minder geluid dan wat je nu hebt.

kewl icon trouwes!
Is dat van een spel ofzo?
Hmm nee, wel handige tip trouwens, thnx :D
Mijn icon? ik kan em zelf neit meer zie om een of andere vage reden. Ja hij is van warcraft3... hehe ff gejat van de officiele site en geresized. Ja je moet toch wat :?

Verwijderd

Je knut best zelf wat maken als je een beetje handig bent. Zoek maar eens op google, vind je genoeg mensen die voor maar een paar honderd gulden een zeer goede waterkoeleing hebben gebouwd.

Waterblok;
Kun je zelf bouwen, of voor iets meer dan 100 piek eentje kopen.

Pomp;
De meeste dierenwinkels verkopen wel simpele pompen. Hoe meer airflow hoe beter je temperatuur zal zijn, tot je teveel flow hebt, maar dat zal niet zo snel gebeuren. Let wel op de diameter van aansluitingen.

Radiator;
Koop gewoon een simpele (kachel)radiator van de sloop, kost je waarschijnlijk maar een paar tientjes, kun je zelf nog een mooie uitzoeken ook. het leifst een koperen, deze geven betere resultaten. Als ventilator kun je best een paar oude voeding fans nemen. Vast wel ergens te vinden, bijv. op een sloop of rommelmarkt.
Je kungt ook een hele goedkope bongkoeler, of vaporator maken. Deze halen vaak betere temperaturen, en als je al wat onderdelen hebt liggen zijn deze stukken goedkoper.

Slang;
Neem een niet te stugge slang. Als het kan doorzichtige, is wel zo makkelijk.

Houd er ook rekening mee dat als je een koperen en aluminium in een waterkoeling tot corosie lijd. Gebruik het liefst 1 soort metaal.

http://www.overclockers.com/ bij watercooling staan een heleboel reviews, tips en trucs. Ook veel zelfbouw.

suc6 ermee!

• lawtshjj
Op maandag 26 november 2001 23:03 schreef CS-AlCoHoLiC het volgende:
Je knut best zelf wat maken als je een beetje handig bent. Zoek maar eens op google, vind je genoeg mensen die voor maar een paar honderd gulden een zeer goede waterkoeleing hebben gebouwd.

Waterblok;
Kun je zelf bouwen, of voor iets meer dan 100 piek eentje kopen.

Pomp;
De meeste dierenwinkels verkopen wel simpele pompen. Hoe meer airflow hoe beter je temperatuur zal zijn, tot je teveel flow hebt, maar dat zal niet zo snel gebeuren. Let wel op de diameter van aansluitingen.

Radiator;
Koop gewoon een simpele (kachel)radiator van de sloop, kost je waarschijnlijk maar een paar tientjes, kun je zelf nog een mooie uitzoeken ook. het leifst een koperen, deze geven betere resultaten. Als ventilator kun je best een paar oude voeding fans nemen. Vast wel ergens te vinden, bijv. op een sloop of rommelmarkt.
Je kungt ook een hele goedkope bongkoeler, of vaporator maken. Deze halen vaak betere temperaturen, en als je al wat onderdelen hebt liggen zijn deze stukken goedkoper.

Slang;
Neem een niet te stugge slang. Als het kan doorzichtige, is wel zo makkelijk.

Houd er ook rekening mee dat als je een koperen en aluminium in een waterkoeling tot corosie lijd. Gebruik het liefst 1 soort metaal.

http://www.overclockers.com/ bij watercooling staan een heleboel reviews, tips en trucs. Ook veel zelfbouw.

suc6 ermee!
Nou ok, thnx voor de uitleg...
Bij de site van die koolance kast staat dat ze em bij oc-shop verkopen, morgen ff informeren wattie wel niet moet kosten. Anders moet ik maar zelf knutselen hehe :P

Nouja het is al laat morgen weer een dag.. (naar school bah!)

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-03 13:29

paradoXical

The ParadoX

Waarom zo'n stomme radiator?

Zet gewooon je bak met water in een mini koelkast, langs je pc, waar je ook wat bier bij duwt 8-)

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

koolance maakt overigens niet enorm veel lawaai, zit namelijk een mode selector op, 5-12v instelling is wel mooi om te doen !! ook op temperatuur based draaien die dingen, ideaal !!

Deze plek is te koop.

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Op maandag 26 november 2001 23:03 schreef CS-AlCoHoLiC het volgende:
*knip knip*
Pomp;

*knip knip*
[mierenneukmodus]
airflow in een pomp???
ik dacht dat er water doorheen liep??? >:)
[/mierenneukmodus]

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-03 10:13
als we het nou toch over water koeling hebben, heb ik ook nog een vraagje...
is het beter om een gesloten systeem te maken, of een met een reservoir... ik ga zelf namelijk ook bezig met waterkoeling, en dit vroeg ik me af....
oh ja, hoeveel pomp capaciteit is eigenlijk het minimum voor de pomp? bvd.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Wat is het pomp minimum? Met 400 liter/uur wordt het werkbaar. Hangt ook van je radiator af, of deze veel weerstand heeft.

Inline of dompel maakt qua temperatuur niet veel uit. Inline ziet er wat "schoner" uit, minder materiaal in je kast. Moeilijker vullen wel.

Verwijderd

http://members1.chello.nl/~kolkman1/hardware

mijn zelfbouw waterkoeling..
inmiddels heb ik een epox mobo en zit er een xp onder...
ook een maze-2 is in bestelling.

een echt goed koelblok zelf maken is moeilijk als je niet de goede apparatuur hebt..
koop een goede, de rest van je onderdelen kun je wel redelijk zelf in elkaar knutselen.

Verwijderd

Wat voor diameter van siliconen slang kun je het beste gebruiken?
Zou 9mm doorsnee al voldoende zijn? Of moet het groter?

• lawtshjj
Thnx mensen, maar stel ik ga zelf bouwen:

Probleem 1. Ik heb geen dremel oid.

probleem 2. Ik zie bij plaatjes van mensen die zelf hebben gebouwd allemaal van die metalen bouten en tussenstukken. Hoe kom ik daaraan ?

• breinonline
  • Laatst online: 11:21

breinonline

Are you afraid to be known?

Probleem 1 weet ik wel op te lossen: koop een Dremel :+
of een dremelkloon, voor 5 tientjes... of leen er een van iemand.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-05 20:29
die kun je bij de gamma kopen of bij een loodgieters zaak.

ik ben nu ook met mn waterkoeling bezig heb een sicce pompje gekocht en een dangerdan maze 2 nu nog ff mn kast binnen zien te krijgen en dan een radiator uit een oude auto en dan kan alles erin ben nu net ff bezig met een test van mn pompje en koelblok (moest even een slang testen.

Afbeeldingslocatie: http://httpd.chello.nl/~g.vdkraats/fotos/waterkoeling/lopendwater1.JPG

let even niet op het kleine stukje slang wat er tussen zit(was even om te testen).
Pagina: 1