Toon posts:

Fanduct sucks!!!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een paar uurtjes bezig geweest met mijn mod van mijn coolermaster. Ik heb die tering 60mm Fan(Delta) erafgesloopt omdat ik niet meer tegen het geluid kon.
Ik heb zo'n Zalman fan gekocht met zo'n beugel erbij(FB123). Het is een 92mm Fan met ook een weerstandje erbij voor een eventuele silent mode.
Tot mijn stomste verbazing koelt het hele spulletje het beste wanneer ik de Fan op de heatsing leg! Wanneer ik hem gewoon in de beugel hang +/- 3 cm boven de heatsing iets minder. Maar wanneer ik mijn zelfgeflanste Fanduct gebruik icm de beugel dan koelt ie gewoon een stuk slechter dan zonder?? Ik snap er geen reet van en begrijp niet waarom iedereen zich zo druk maakt om die stomme Fanducts. Het was namelijk erg zonde van mijn tijd. Er zijn trouwens geen pics.
Temperaturen idle zijn:
standaard 49
eropliggend 46
in de beugel 47
Fanduct 52

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04 14:08

Rick2001

9950X delidded en direct die

Met een fanduct haal je inderdaad in de meeste gevallen geen lagere temperaturen.
Waarom veel mensen dit interessant vinden, is vanwege het geluid.
Een grotere fan maakt minder geluid bij dezelfde geluidsdruk van een kleinere fan met een hoger toerental.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Het probleem zit m ook in de druk. Een 8cm fan heeft wel een hoger CFM in de meeste gevallen, alleen moet die 8cm veel meer kracht zetten om de lucht door zo'n gat te persen en komt er minder lucht doorheen dan de orginele koeler :) misterie opgelost. Je kan ook gewoon een hele lawaaierige 8cm nemen met veel druk (veel toeren) die beter zal koelen. Dan heb je wel nogsteeds de herrie maar wel een fanduct die effect heeft :)

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Verwijderd

Topicstarter
Waarom zal ik uberhaupt die fanduct gebruiken? Wanneer ik hem niet gebruik koelt het zaakie beter! Kwa lawaai scheelt het niks(fanduct of niet)!

• Multispeed
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02-2025

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

tja over smaak valt niet te twisten

En toevallig vind ik dus van niet! :-)

Verwijderd

Topicstarter
Wat heeft dit met smaak te maken dan? Mooi fo niet mooi is wat anders dan efficientie hoor!

Verwijderd

Heee halla ik ben ad en kke heb da ook me men koeler moet je gewoon een goede kopen!!!!!!! blue orb, dragon orb. dan hoef je ook nie zo te kloten me dat ding.... :r

Verwijderd

je bent een tweaker... of nie ;)

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Op woensdag 28 november 2001 14:56 schreef Beamer het volgende:
Heee halla ik ben ad en kke heb da ook me men koeler moet je gewoon een goede kopen!!!!!!! blue orb, dragon orb. dan hoef je ook nie zo te kloten me dat ding.... :r
Het is niet echt aanraadbaar om een blue orb op je proc te zetten :D
Maar wat je voor de rest typt is voor mij een raadsel :P

39

Verwijderd

Topicstarter
Kopen is zo gedaan, een uitdaging is zeker de moeite en is leuk! Het resultaat is al beter dan de originele configuratie! Ik ga als volgend project een andere fanduct maken die het gehele oppervlak (60*80) bestrijkt. Ik denk dat de hoek te stijl is die mijn vorige fanduct had. Ik ga hem nu maar wat hoger er boven hangen! Jullie horen de resultaten nog wel!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Op woensdag 28 november 2001 15:08 schreef larsieboy het volgende:
Kopen is zo gedaan, een uitdaging is zeker de moeite en is leuk! Het resultaat is al beter dan de originele configuratie! Ik ga als volgend project een andere fanduct maken die het gehele oppervlak (60*80) bestrijkt. Ik denk dat de hoek te stijl is die mijn vorige fanduct had. Ik ga hem nu maar wat hoger er boven hangen! Jullie horen de resultaten nog wel!
Ik ben benieuwd wat de resultaten zullen worden :)

39

Verwijderd

Topicstarter
Nou hij is af hoor en het resultaat is wat bevredigender!
Ik heb nu dus een fabduct gemaakt die het gehele oppervlak(60*80 ipv 60*60) bestrijkt! Ik heb de Fan nu hoger boven de cooler gehangen zodat de hoek van de Fanduct van 33 graden naar respectievelijk 12 en 16 graden!
Resultaat!
standaard 49
ICM aangepastefanduct 46
ICM aangepastefanduct silent mode 55
ICM aangepastefanduct op 7 volt 49

Deze fanduct presteert toch beter! Maar ik vind het resultaat niet overtuigend! Het geluid is wel veel zachter en van een andere toonhoogte! Ik denk dat ik maar voor de laatste config ga!

Verwijderd

Het probleem is dat die fanduct luchtweerstand gaat geven. Dit is het geluid wat je hoort (de stroming van de lucht langs de fanduct, en natuurdlijk door je blok). Het minste geluid heb je waarschijnlijk als je de hoek zo klein mogenlijk mijkt.
Pagina: 1