[FreeSCO] paar vragen

Pagina: 1
Acties:

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
ja ik weet het... alweer een topic van mij.. en ja... alweer over FreeSCO... het spijt me maar er zijn toch een aantal dingen die ik erover wil weten en die lui op het forum van Minddigger lijken dood te zijn ofzo, verder leverde de search ook niets op :(

Ik heb m'n freesco-bak nu aan het netwerk hangen en het enige wat ie nu doet is voor het LAN de webserver draaien... natuurlijk ga ik m'n internet (chello) er ook oppleuren wanneer m'n pa even de bank enzo niet meer nodig heeft (telebankieren) gezien ik bang ben dat het eerst wel even prutsen geblazen zal zijn :(

Afijn hierbij de vragen die van dit non-GoT topic zijn gecopy pasted.

1) Als ik straks m'n chello kaart erin ga steken en FreeSCO pakt die chello kaart als eth1, hoe moet ik dan, zonder m'n 100 mbit netwerkkaart te gaan gebruiken als chellokaart, deze op eth0 zetten ?

2) wanneer ik met mijn windows 98 SE-pc ga telnetten met de FreeSCO-computer, is de toetsenbordindeling een beetje vaag. De letters en de getallen die boven de letters staan doen het op zich goed, maar als backspace moet ik Delete gebruiken want backspace geeft ^0. Tevens kan ik in een 'edit' scherm op de freesco computer m'n cursor niet naar boven bewegen, dus wanneer ik een keer op enter heb gedrukt per ongeluk kan ik de regel niet meer omhoog krijgen. Iemand die hier ergens een oplossing voor heeft ? Wanneer ik vanaf m'n windows 2000-bak ga telnetten naar de freescobak werkt het toetsenbord ietsjes beter qua indeling maar hetzelfde probleem treed op wat betreft de backspace- en deleteknop. Het editen gaat echter wel beter en ik kan dan ook gewoon met de cursor naar beneden, boven etc.

3) deze vraag is eigenlijk een soort vervolg op vraag 2... namelijk, wanneer ik via telnet een bestand ga editen op de freesco-server met het commando 'edit', bijvoorbeeld om m'n html-code van de webserver aan te passen, moet ik na afloop het bestand saven met de opdracht 'Alt + S'. Hoe moet ik deze opdrachten uitvoeren ? Nu moet ik namelijk steeds achter de FreeSCO-bak gaan zitten om een bestand als de index.htm te editen + saven... erg lastig, vooral als straks het toetsenbord en de monitor er afgehaald gaan worden :(

Admins nogmaals: die lui van dat andere forum lijken dus dood te zijn en gezien ik toch zo snel mogelijk chello in die FreeSCO-puter wil hebben kon ik geen betere oplossing bedenken dan maar ff op GoT te plaatsen (8>

Zinnige-antwoordgevers: ik is jullie dankbaar 8-)

Hoi

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 22:18

ThaHandy

Discovery Channel

Op maandag 26 november 2001 22:09 schreef nobody122 het volgende:
ja ik weet het... alweer een topic van mij.. en ja... alweer over FreeSCO... het spijt me maar er zijn toch een aantal dingen die ik erover wil weten en die lui op het forum van Minddigger lijken dood te zijn ofzo, verder leverde de search ook niets op :(

Ik heb m'n freesco-bak nu aan het netwerk hangen en het enige wat ie nu doet is voor het LAN de webserver draaien... natuurlijk ga ik m'n internet (chello) er ook oppleuren wanneer m'n pa even de bank enzo niet meer nodig heeft (telebankieren) gezien ik bang ben dat het eerst wel even prutsen geblazen zal zijn :(

Afijn hierbij de vragen die van dit non-GoT topic zijn gecopy pasted.

1) Als ik straks m'n chello kaart erin ga steken en FreeSCO pakt die chello kaart als eth1, hoe moet ik dan, zonder m'n 100 mbit netwerkkaart te gaan gebruiken als chellokaart, deze op eth0 zetten ?
moet kunne d8 ik,
inet op eth1 en netwerk op eth0 zow?
2) wanneer ik met mijn windows 98 SE-pc ga telnetten met de FreeSCO-computer, is de toetsenbordindeling een beetje vaag. De letters en de getallen die boven de letters staan doen het op zich goed, maar als backspace moet ik Delete gebruiken want backspace geeft ^0. Tevens kan ik in een 'edit' scherm op de freesco computer m'n cursor niet naar boven bewegen, dus wanneer ik een keer op enter heb gedrukt per ongeluk kan ik de regel niet meer omhoog krijgen. Iemand die hier ergens een oplossing voor heeft ? Wanneer ik vanaf m'n windows 2000-bak ga telnetten naar de freescobak werkt het toetsenbord ietsjes beter qua indeling maar hetzelfde probleem treed op wat betreft de backspace- en deleteknop. Het editen gaat echter wel beter en ik kan dan ook gewoon met de cursor naar beneden, boven etc.
gebruik "Tera Term Pro" heeft kleuren ondersteuning (ideeaal voor sertup nenu) en is veel beter dan die standaard windows versie (dat met del en backspace kan je daar ook instellen)
3) deze vraag is eigenlijk een soort vervolg op vraag 2... namelijk, wanneer ik via telnet een bestand ga editen op de freesco-server met het commando 'edit', bijvoorbeeld om m'n html-code van de webserver aan te passen, moet ik na afloop het bestand saven met de opdracht 'Alt + S'. Hoe moet ik deze opdrachten uitvoeren ? Nu moet ik namelijk steeds achter de FreeSCO-bak gaan zitten om een bestand als de index.htm te editen + saven... erg lastig, vooral als straks het toetsenbord en de monitor er afgehaald gaan worden :(

[...]
zelfde andwoord ale vraag 2 :+

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
Op maandag 26 november 2001 23:53 schreef ThaHandy het volgende:

[..]

moet kunne d8 ik,
inet op eth1 en netwerk op eth0 zow?
Ehm... nou volgens FreeSCO zelf moet internet altijd op eth0 zitten (dit is op zich ook wel logisch). Nu zit er maar 1 netwerkkaartje in die eth0 nu is, dat is op zich geen probleem maar als ik straks die 3com van chello erin ga gooien denk ik wel dat hij die als eth1 gaat herkennen en dan moet ik dus zien dat ik die 2 kan omwisselen. Ik wil m'n unex 10/100mbit kaartje niet gebruiken voor chello als het even kan want de hub is 100mbit en die 3com is 10mbit dus dat gaat niet samen :P
[..]

gebruik "Tera Term Pro" heeft kleuren ondersteuning (ideeaal voor sertup nenu) en is veel beter dan die standaard windows versie (dat met del en backspace kan je daar ook instellen)
okee ik heb de naam al op het klembord gezet en zal er zo ff naar googlen, thnx >:)
[..]

zelfde andwoord ale vraag 2 :+
Zelfde antwoord als antwoord 2 :7

Hoi

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
mja ik heb die dus ff snel gedownloaded + geprobeerd maar ik kan er dus nog steeds geen ALT + S opdrachten mee naar de FreeSCO-bak sturen want als ik ALT + S doe, pakt deze computer zelf die combinatie op en opent hij het menu 'setup' ;(

Is er echt geen enkele mogelijkheid om gewoon ALT + S hier in te tikken zodat het effect heeft op die FreeSCO-comp :?

edit:

ik zou ook nog graag even een vraag willen toevoegen...
hoe krijg ik m'n webserver op freesco zover dat ie Java-Applets kan weergeven? (.class bestanden zijn namelijk niet 8.3 en ik heb geprobeerd in de html-code van class 'cla' te maken en dan de filename ook .cla, maar dat werkte dus mooi niet :()

jup er is veel wat ik nog moet leren van freesco en dus stel ik veel vragen... mja beter veel vragen in 1 topic als elke vraag een topic zeg ik altijd maar ;)

Hoi

• FJR1300
  • Laatst online: 31-07 12:53

FJR1300

145 enthousiaste paardjes...

Op dinsdag 27 november 2001 02:53 schreef nobody122 het volgende:

Over freesco....
Freesco bind de namen eth0 en eth1 op volgorde van hardware vonst aan de netwerkkaarten. Belangrijker zijn de volgende statements in de config:

INTNAME0=eth0
INTNAME1=eth1

of...

INTNAME0=eth1
INTNAME1=eth0

Het is het INTNAME0 statement wat bepaalt welke de eerste netwerkaart is voor de buitenkant van je netwerk.... dat kan dus de eth0 OF de eth1 kaart zijn.

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
met andere woorden wanneer ik die omwissel moet het wat betreft eth0 en eth1 wel goed komen? Okee dank u >:)

nu nog ff die andere vraag over ALT + S uitvoeren op andere computer via telnet en dan ben ik weer klaar wat betreft dit topic :)

Hoi

• FJR1300
  • Laatst online: 31-07 12:53

FJR1300

145 enthousiaste paardjes...

Op dinsdag 27 november 2001 15:13 schreef nobody122 het volgende:
met andere woorden wanneer ik die omwissel moet het wat betreft eth0 en eth1 wel goed komen? Okee dank u >:)

nu nog ff die andere vraag over ALT + S uitvoeren op andere computer via telnet en dan ben ik weer klaar wat betreft dit topic :)
Is dat laatste niet gewoon een goede match vinden tussen de terminal emulaties die freesco ondersteunt en welke je software allemaal kent ? Ik gebruik gewoon hyperterm met vt100 emulatie. Werkt prima.

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
jo khep hyperterm ff geprobeerd in verschillende modes, maar d'r is geeneen bij (ook niet VJ100) waarmee ik vanaf deze computer ALT + S op de freesco-comp kan uitvoeren. Bestanden editen op de freesco bak kan dus op zich wel, maar op te saven moet ik ALT + S doen en daarna nog eens ALT + X om het editscherm te sluiten. Dit lukt dus niet vanuit een telnet-sessie :(

Wanneer ik een alt-combinatie wil doen pakt het programma waarmee ik telnet naar de andere kant die alt op en niet freesco :(

Hoi

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
Op dinsdag 27 november 2001 08:39 schreef FJR1300 het volgende:

[..]

Freesco bind de namen eth0 en eth1 op volgorde van hardware vonst aan de netwerkkaarten. Belangrijker zijn de volgende statements in de config:

INTNAME0=eth0
INTNAME1=eth1

of...

INTNAME0=eth1
INTNAME1=eth0

Het is het INTNAME0 statement wat bepaalt welke de eerste netwerkaart is voor de buitenkant van je netwerk.... dat kan dus de eth0 OF de eth1 kaart zijn.
ow w8 es dat heb ik zeker verkeerd begrepen.. hiermee kan ik dus gewoon bepalen welke hij als internet moet zien en welke als intern netwerk... ?

Oh ennehm... waar vind ik die config-file :? |:(

Hoi

• DaRace
  • Laatst online: 03-10-2023
je kan gewoon in de setup van Freesco aangeven of eth0 of eth1 aan je externe netwerk hangt toch? Ik heb hier ook chello op eth1, en ik heb _echt_ niet in die bestanden gerommelt!

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
mja volgens freesco zelf moet internet dus verplicht op eth0... mwaaah... ziet hij bij jou dan ook chello als internet of als netwerk :?

Hoi

Pagina: 1