Toon posts:

RAID en hoge CPU load

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had ergens al gelezen dat die goedkope RAID op mijn KT7-RAID voor een cpu load van 10-25% zou kunnen zorgen... geen probleem. Ik heb een Athlon 1400 dus er blijven genoeg megahertzjes over.

Dus ik heb er zojuist 2 x 40 gb 7200 rpm maxtor ingegooid (thank you HCC), in RAID 0 gezet. Voor de rest draait alles nog op een lekker 15 gb 7200 rpm schijfje ook van maxtor.

In 3 partities verdeeld, 2 van 20 en een van 35 ofzo.

Nu is mijn CPU load onder windows standaard 50% en als ik iets met die RAID schijf doe gaat ie meteen naar de 100%.

Voor zover ik weet staat alles op DMA enzo.

Wat gaat hier fout? Boehoe dit is niet leuk... dan is die schijf wel snel maar mijn systeem gedraagt zich dan net alsof ik een floppie aan het kopieren ben.
:'(

Verwijderd

Ik heb ongeveer dezelfde problemen. Ik draai Atlon XP 1600 met MSI k7t 266 pro2 RU. Ik zie constant zaklampje heen en weer gaan als ik in XP mijn schijven probeer te benaderen. Daarnaast gaat pc stroperig. Alle drivers lijken goed, en ik heb meerdere drivers geprobeerd (zowel bus master drivers als raid drivers) maar geen verbetering.

This sucks

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 14:43
daarom hardware raid ... *gniffel* :D

ok maareh ff constructief. hebben jullie al eens gemailed naar de mobo bouwers met de vraag of dit normaal is. Meestal zijn die lui erg behulpzaam en antwoorden ze snel!

Verwijderd

Topicstarter
ben er nu ook achter gekomen dat de RAID controller uitzetten in de BIOS niks helpt, dat wanneer ik mijn muis even beweeg de load naar 0-5 gaat, en als ik niks doe naar 25 of 50 procent ongeveer.

Verwijderd

Check even met de bijgeleverde promise tool of allebei de schijven op Master staan. Mocht dit niet zo zijn -> Allebei de HD's op de Master ansluiting van de udma100 kabel aansluiten.. Probleem fixed *D

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Op maandag 26 november 2001 22:06 schreef GekkeDirkie het volgende:
Nu is mijn CPU load onder windows standaard 50% en als ik iets met die RAID schijf doe gaat ie meteen naar de 100%.
Ja hoe bedoel je iets doen met die disk?
ik heb ook een raid 0 met 2 x 40Gb maxtor (ook thanks hcc :)) maar dan op een asus a7v133.
ik heb standaard een cpuload van rond de 30% als ik ff een iso'tje kopieer naar een andere partitie zit ik ook wel op de 100% load.
Das toch vrij normaal met een hoge belasting van de disks?

Verwijderd

Topicstarter
je systeem zo sloom alsof je een floppy zit te kopieren? Nee dat is niet normaal.
100% processor belasting terwijl aleen je harde schijven bezig zijn is ook niet normaal... zelfs niet met goedkope RAID chips...

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:59

Sa1

ik heb een msi k7t pro 266 raid, ik heb 2x 40gig maxtor

ik heb bijde schijven op aparte ide kabels en dus ook bijde op master...

hier nergens geen problemen mee, maar iig dat je ze wel op master bijde moet zetten en ook op aparte ide kabels...

als ik niets doe heb ik dus ook een cpu load van 0% .. wat vrij normaal is neem ik aan...

gl der mee :D

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Volgens mijn statbar zit ik continu op de 100% als ik bijvoorbeeld dus ff een iso'tje kopieer naar een andere partitie op mn raid systeem. Maar qua performance merk ik er werkelijk niks van. Alles gaat nog net zo vlot :)

Maar al kopieer ik van mn raid naar mn 5400rpm quantum ata66 13Gb disk staat mn systeem zowat vast net zoals jij zegt :(
Dat was ook mn ouwe disk en die gaat morgen in een ouwe PII350.

Misschien heeft het ook wel met die via bug te maken ofzo hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 27 november 2001 02:02 schreef Sa1 het volgende:
ik heb een msi k7t pro 266 raid, ik heb 2x 40gig maxtor

ik heb beide schijven op aparte ide kabels en dus ook beide op master...

hier nergens geen problemen mee, maar iig dat je ze wel op master bijde moet zetten en ook op aparte ide kabels...

als ik niets doe heb ik dus ook een cpu load van 0% .. wat vrij normaal is neem ik aan...

gl der mee :D
Ik heb gewoon allebei de schijven aan een aparte kabel hangen... ook gewoon precies zoals in het boekie staat en zoals het hoort :(

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid: De master aansluiting van je IDE/UDMA kabel is de connector aan het eind van je kabel.
Ook al sluit je een HD (met de jumper op Master) op de 1e connector van de kabel aan staat deze nog steeds op Slave.
Het maakt dus echt uit op welke conector van de kabel je je HD aansluit. veel suc6.

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03-2025

Interstice

Hallo?

Kabels aansluiten voor beginners.

Blauwe uiteindes op je moederbord. De zwarte in je hd's. Grijze = Middelste gebruik je niet.

Wel zelfde hd's en juiste raid. Niet 1 want das weer heel sloom.

Suc6

Proud member of Tacopsclan [CLS]

Pagina: 1