De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"
En hier staat een paar andere manieren die van de gammafunctie zijn afgeleid: http://numbers.computation.free.fr/Constants/Miscellaneous/gammaFunction.html
Engineering
Kan iemand mij vertellen waarom er een tx-1 staat, terwijl vervolgens x! = Gamma(x+1)
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?
Maar wanneer je dan dicht in de buurt van t=0 komt, wordt e-t*tx ongeveer tx=1/t-x.
En dit is een p-serie die convergeert als -x>1 oftewel x>-1. Dus het domein van de functie is (-1,+oneindig), en omdat we (0,+oneindig) als domein willen hebben (ooit wel eens gehoord van de faculteit van -1?), is er een translatie op de x-as nodig. Vandaar dat er x-1 staat i.p.v. x en x! = Gamma(x+1)
Engineering
niet makkelijker, alleen als je getallen te groot worden dan krijg je een fout bijv hier:Het enige wat ik weet is dat Log (N!) = N log N - N, voor grote N. Maar het lijkt mij nauwelijks dat log een makkelijker algoritme is dan ! ?
1
2
3
4
5
6
| int fac;
for (int i=1;i<=n;i++)
{
fac *= i;
} |
In JAVA is hier een BigInteger voor, ik weet alleen niet hoever die gaat.
N! = (2*Pi*N)^(1/2)*N^N*exp(-N + 1/(12*N)+ O(N^(-2)))
en
log(N!) = 1/2log(2Pi) + (N+1/2)log(N) - N + 1/(12N) + O(N^(-2))
Aantonen dat dit juist is verloopt via de Gamma functie.
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?
Het is juist: hoe groter het getal, hoe kleiner de fout van de Stirling benadering.ddewit schreef:
niet makkelijker, alleen als je getallen te groot worden dan krijg je een fout bijv hier:
Ehm, dat maakt toch niets uit? Ik kan nu toch nog steeds -1! uitreken, dat is dan Gamma(0), en heeft gewoon een reele uitkomst, toch?Op dinsdag 27 november 2001 00:25 schreef Tupolev het volgende:
Indien die x-1 er niet zou staan zou de gammafunctie er als volgt uit zien : int.e-t*tx dt. (int is het integraalteken)
Maar wanneer je dan dicht in de buurt van t=0 komt, wordt e-t*tx ongeveer tx=1/t-x.
En dit is een p-serie die convergeert als -x>1 oftewel x>-1. Dus het domein van de functie is (-1,+oneindig), en omdat we (0,+oneindig) als domein willen hebben (ooit wel eens gehoord van de faculteit van -1?), is er een translatie op de x-as nodig. Vandaar dat er x-1 staat i.p.v. x en x! = Gamma(x+1)
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett
zal eens wat gaan proberen, alleen waar staat die O voor?N! = (2*Pi*N)^(1/2)*N^N*exp(-N + 1/(12*N)+ O(N^(-2)))
en
log(N!) = 1/2log(2Pi) + (N+1/2)log(N) - N + 1/(12N) + O(N^(-2))
Bij de code die ik gaf krijg je dus een fout, nl dat het getal niet in de int past.Het is juist: hoe groter het getal, hoe kleiner de fout van de Stirling benadering
Die staat voor het orde symbool van Landau. + O(1/N^2)betekent zoveel als: + alle termen (dat zijn er oneindig veel vaak) van orde 1/N^2 en lager (1/N^3, 1/N^4, ...)ddewit schreef:
zal eens wat gaan proberen, alleen waar staat die O voor?
In de benadering negeer je die, omdat de invloed ervan nihil is.
Ik denk omdat je wil dat Gamma (1) = 1Op dinsdag 27 november 2001 14:37 schreef Diadem het volgende:
[..]
Ehm, dat maakt toch niets uit? Ik kan nu toch nog steeds -1! uitreken, dat is dan Gamma(0), en heeft gewoon een reele uitkomst, toch?
mutatis mutandis
ja dat klopt.Op dinsdag 27 november 2001 17:24 schreef cervelaatworst het volgende:
[..]
Ik denk omdat je wil dat Gamma (1) = 1
Engineering