• NetForce1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 08:16

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

Topicstarter
Een halfjaar ofzo geleden kwam ik op nl.wetenschap een post tegen over een algoritme om ! uit te rekenen mbv logaritmen, dit in verband met de beperkte groote van primitieven (Het ging om de grootst mogelijke ! uit te rekenen op de computer).

Weet iemand hoe dit werkt, en kan het ook een beetje duidelijk uitleggen please? Heb nl nog niet echt superveel over logaritmen gehad (VWO-5)

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:58
Bedoel je misschien het berekenen hiervan m.b.v. van de gamma functie. Dat staat hier wel uitgelegd: http://astronomy.swin.edu.au/pbourke/analysis/gammafcn/

En hier staat een paar andere manieren die van de gammafunctie zijn afgeleid: http://numbers.computation.free.fr/Constants/Miscellaneous/gammaFunction.html

Engineering

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

pretty complex.

Kan iemand mij vertellen waarom er een tx-1 staat, terwijl vervolgens x! = Gamma(x+1) :?

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Het enige wat ik weet is dat Log (N!) = N log N - N, voor grote N. Maar het lijkt mij nauwelijks dat log een makkelijker algoritme is dan ! ?

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Tupolev
Indien die x-1 er niet zou staan zou de gammafunctie er als volgt uit zien : int.e-t*tx dt. (int is het integraalteken)
Maar wanneer je dan dicht in de buurt van t=0 komt, wordt e-t*tx ongeveer tx=1/t-x.
En dit is een p-serie die convergeert als -x>1 oftewel x>-1. Dus het domein van de functie is (-1,+oneindig), en omdat we (0,+oneindig) als domein willen hebben (ooit wel eens gehoord van de faculteit van -1?), is er een translatie op de x-as nodig. Vandaar dat er x-1 staat i.p.v. x en x! = Gamma(x+1)

Engineering

• NetForce1

NetForce1

Topicstarter
Het enige wat ik weet is dat Log (N!) = N log N - N, voor grote N. Maar het lijkt mij nauwelijks dat log een makkelijker algoritme is dan ! ?
niet makkelijker, alleen als je getallen te groot worden dan krijg je een fout bijv hier:
code:
1
2
3
4
5
6
int fac;

for (int i=1;i<=n;i++)
{
  fac *= i;
}

In JAVA is hier een BigInteger voor, ik weet alleen niet hoever die gaat.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Lord Daemon, ik denk dat hij die bedoelt. Of eventueel de volledige Stirling benadering:

N! = (2*Pi*N)^(1/2)*N^N*exp(-N + 1/(12*N)+ O(N^(-2)))
en

log(N!) = 1/2log(2Pi) + (N+1/2)log(N) - N + 1/(12N) + O(N^(-2))

Aantonen dat dit juist is verloopt via de Gamma functie.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

ddewit schreef:
niet makkelijker, alleen als je getallen te groot worden dan krijg je een fout bijv hier:
Het is juist: hoe groter het getal, hoe kleiner de fout van de Stirling benadering.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Op dinsdag 27 november 2001 00:25 schreef Tupolev het volgende:
Indien die x-1 er niet zou staan zou de gammafunctie er als volgt uit zien : int.e-t*tx dt. (int is het integraalteken)
Maar wanneer je dan dicht in de buurt van t=0 komt, wordt e-t*tx ongeveer tx=1/t-x.
En dit is een p-serie die convergeert als -x>1 oftewel x>-1. Dus het domein van de functie is (-1,+oneindig), en omdat we (0,+oneindig) als domein willen hebben (ooit wel eens gehoord van de faculteit van -1?), is er een translatie op de x-as nodig. Vandaar dat er x-1 staat i.p.v. x en x! = Gamma(x+1)
Ehm, dat maakt toch niets uit? Ik kan nu toch nog steeds -1! uitreken, dat is dan Gamma(0), en heeft gewoon een reele uitkomst, toch?

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• NetForce1

NetForce1

Topicstarter
N! = (2*Pi*N)^(1/2)*N^N*exp(-N + 1/(12*N)+ O(N^(-2)))
en

log(N!) = 1/2log(2Pi) + (N+1/2)log(N) - N + 1/(12N) + O(N^(-2))
zal eens wat gaan proberen, alleen waar staat die O voor?

• NetForce1

NetForce1

Topicstarter
Het is juist: hoe groter het getal, hoe kleiner de fout van de Stirling benadering
Bij de code die ik gaf krijg je dus een fout, nl dat het getal niet in de int past.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

ddewit schreef:
zal eens wat gaan proberen, alleen waar staat die O voor?
Die staat voor het orde symbool van Landau. + O(1/N^2)betekent zoveel als: + alle termen (dat zijn er oneindig veel vaak) van orde 1/N^2 en lager (1/N^3, 1/N^4, ...)

In de benadering negeer je die, omdat de invloed ervan nihil is.

• cervelaatworst
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-01 16:51

cervelaatworst

Zandkoekjeseter

Op dinsdag 27 november 2001 14:37 schreef Diadem het volgende:

[..]

Ehm, dat maakt toch niets uit? Ik kan nu toch nog steeds -1! uitreken, dat is dan Gamma(0), en heeft gewoon een reele uitkomst, toch?
Ik denk omdat je wil dat Gamma (1) = 1

mutatis mutandis

• Tupolev
Op dinsdag 27 november 2001 17:24 schreef cervelaatworst het volgende:

[..]

Ik denk omdat je wil dat Gamma (1) = 1
ja dat klopt.

Engineering

Pagina: 1