Toon posts:

Boeken over limietrekenen

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil me graag wat verder verdiepen in limietrekenen. Hiervoor ben ik op zoek naar wat goede boeken. Niet te oppervlakkig, maar ook niet te moeilijk (zit pas in VWO-5 :)).

Dus, iemand een aanbeveling??

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-12 09:42

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Tja is maar wat je leuk vindt denk dat het heel moeilijk is maar probeer anders eens naar een goede boekhandel te gaan. Scheltema holkema (amsterdam) is echt top op alle gebieden die je je maar kan bedenken.

Verwijderd

Gewoon je wiskundeboek? Zo moeilijk is het toch niet?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 26 november 2001 19:26 schreef TrailBlazer het volgende:
Tja is maar wat je leuk vindt denk dat het heel moeilijk is maar probeer anders eens naar een goede boekhandel te gaan. Scheltema holkema (amsterdam) is echt top op alle gebieden die je je maar kan bedenken.
OK, maar ik vroeg me af of iemand die zich ook hierin verdiept is cq mee bezig is cq zich ervoor intereseert me een boek kan aanbevelen...
Op maandag 26 november 2001 19:28 schreef Captain Proton het volgende:
Gewoon je wiskundeboek? Zo moeilijk is het toch niet?
Ik wil me er graag eens in verdiepen. Steeds als ik nl tegen een wiskunde afspraak (:r) aanloop, is dit (volgens me WB-leraar) op te lossen met dat limietrekenen.
Ik zou hier dus wel eens wat meer van willen weten...

Verwijderd

tja... zoveel valt er volgens mij niet diep op in te gaan. Een limiet is een soort truuk om niet een getal te hoeven nemen dat de uitkomst van de som onmogelijk maakt. Bijvoorbeeld een deling door nul: Dit geeft een niet gedefinieerd antwoord. (Dus eigenlijk geen antwoord.)

Bij het werken met een limiet neem je feitelijk een getal dat oneindig weinig afwijkt van het "verboden" getal, en probeer je daarmee de som wel op te lossen. En dat werkt vaak wel.

En dis afspraken van de wiskunde zijn niet voor niets gemaakt. Als je de moeite zou nemen om een oud topic over het delen door nul eens door te lezen (en er zijn er genoeg), wordt het je misschien duidelijker.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 26 november 2001 19:38 schreef Captain Proton het volgende:
Bijvoorbeeld een deling door nul: Dit geeft een niet gedefinieerd antwoord. (Dus eigenlijk geen antwoord.)
Check Deze thread
Bij het werken met een limiet neem je feitelijk een getal dat oneindig weinig afwijkt van het "verboden" getal, en probeer je daarmee de som wel op te lossen. En dat werkt vaak wel.
Maar er zijn toch wel goede boeken over te krijgen? Of is het echt zo simpel als je hierboven stelt?
Wil namelijk graag precies leren hoe het in elkaar zit.
En dis afspraken van de wiskunde zijn niet voor niets gemaakt.
Ik vind het onzin dat een paar mensen zoals jij en ik zomaar vasstellen dat iets iets is en dat iedereen dat zomaar aanneemt.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-12 09:42

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op maandag 26 november 2001 19:30 schreef Blackwater het volgende:

[..]

OK, maar ik vroeg me af of iemand die zich ook hierin verdiept is cq mee bezig is cq zich ervoor intereseert me een boek kan aanbevelen...
[..]

Ik wil me er graag eens in verdiepen. Steeds als ik nl tegen een wiskunde afspraak (:r) aanloop, is dit (volgens me WB-leraar) op te lossen met dat limietrekenen.
Ik zou hier dus wel eens wat meer van willen weten...
Wat ik bedoelde het is heel moeilijk om iemands niveau aan te voelen daarom zeg ik ga eens een middag kijken ik een goede boekhandel

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 26 november 2001 19:46 schreef TrailBlazer het volgende:

[..]

Wat ik bedoelde het is heel moeilijk om iemands niveau aan te voelen daarom zeg ik ga eens een middag kijken ik een goede boekhandel
Ow, op die manier.
Ja, dan is dat misschien idd wel het verstandigst.
Tx voor de tip.

Verwijderd

Ik vraag me af of er hier echt aparte boeken over geschreven zijn. Het lijkt me niet, maar het kan goed zijn dat ik het helemaal mis heb. Misschien dat een van de wiskundigen hier er meer over weet...

Verwijderd

Je kunt het niet bewijzen (ff terugkomend op ander gesloten ! topic)

Het kan immers gewoonweg niet. Delen door 0 levert niks op, nada.

d.m.v. limieten kun je ong. nagaan wat een functie gaat doen als die een getal nadert. hij haalt em echter nooit !
en bij jou geval geldt precies hetzelfde, in het punt waar je deelt door 0 bestaat het getal niet ! (vert. asymptoten e.d.)

Maar waarom is dit zo interessant, dit is volgens mij geen groot en boeiend onderwerp binnen de wiskunde..

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

limieten zijn een onderdeel van calculus, infitessimaalrekening in het nederlands. Ik denk niet dat er aparte boeken over limieten zijn, wel heel veel boeken over calculus.

Alleen die zijn meestal in het Engels en niet echt simpel.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Zal m'n dictaat Calculus 1a ff voor je pakken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 26 november 2001 22:37 schreef Tizzwat het volgende:
Zal m'n dictaat Calculus 1a ff voor je pakken ;)
:? Klinkt interesant :)

Verwijderd

Hmm, najah staat niks boeiends in verder...

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:21
ALs je een goedkoop boek over calculus zoekt, dan moet je eens naar het boekenfestijn gaan(is iedere maand weer in een andere stad) Daar hebben ze meestal veel standaarboeken over calculus, vaak ook wel een aantal die niet op universitair niveau zijn. En ze zijn daar een stuk goedkoper, omdat het restpartijen en dergelijke zijn

(linkje: http://www.boekenfestijn.com )

Engineering

Verwijderd

Topicstarter
Tx.

Ga ik daar wel ff rondkijken.
Iemand nog titels van goede boeken?

• cervelaatworst
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-05 22:33

cervelaatworst

Zandkoekjeseter

Rudin (klassiek!)
Principles of mathematical analysis

Strichartz
The way of analysis

Makkelijk, duur en eigenlijk niet echt wiskundig maar wel erg inzichtelijk:
Stewart
Calculus: Concepts and Context

Eerste twee zijn misschien wat veel gevraagd voor 5VWO, maar voor vragen kun je natuurlijk op GoT terecht! ;). Derde titel is wel een aanrader waarschijnlijk. Je vindt er de formele epsilon-delta definities voor limieten, maar ook intuïtief wellicht duidelijker formuleringen (als de e-d formulering niet al intuïtief duidelijk is :).)

mutatis mutandis

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

In het Nederlands, verkrijgbaar bij Delftse Uitgevers Pers:
Analyse van Almering.

Daaruit hebben generaties natuurkunde studenten en wiskunde studenten hun eerste analyse gehad in Delft. Het is geen bijster goed leerboek, eerder een soort naslagwerk, maar die amerikaanse boeken zijn nog veel erger.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Op dinsdag 27 november 2001 17:04 schreef cervelaatworst het volgende:
Derde titel is wel een aanrader waarschijnlijk. Je vindt er de formele epsilon-delta definities voor limieten, maar ook intuïtief wellicht duidelijker formuleringen (als de e-d formulering niet al intuïtief duidelijk is :).)
Die kan ik ook nog wel uit m'n dictaat scannen..
Maar als 5 vwo'er snap je daar denk ik weinig van.

• cervelaatworst
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-05 22:33

cervelaatworst

Zandkoekjeseter

Op dinsdag 27 november 2001 17:08 schreef Fused het volgende:
[..], maar die amerikaanse boeken zijn nog veel erger.
Heb je ze gelezen en gebruikt dan? Staat namelijk wel lekker veel in (en geen plaatjes enzo., maar slechts de natuurlijke ordening: stelling,bewijs,stelling,bewijs (evt. gevolg 1 tm 3),stelling,bewijs etc... Werkt prettig en efficiënt (maar dit is een triviale mening van een domme student ;) )

mutatis mutandis

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Met amerikaanse boeken bedoel ik eigenlijk van die boeken die bestaan uit hopen plaatjes en zo dik zijn, met zoveel informatie, dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Almering is rechttoe rechtaan: stelling, bewijs, stelling, bewijs, af en toe een plaatje om te illustreren. Dat is ook niet ideaal, maar beter dan zo'n dikke pil waar je niets terug kan vinden.

Natuurlijk zijn er best goede amerikaanse boeken :)

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Pagina: 1