regelweerstand op peltier

Pagina: 1
Acties:

• gprins
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04 22:35

gprins

Crtl + Alt + Del

Topicstarter
kan je een regelweerstand op een peltier zetten? om hem minder hard te laten koelen ivm condense vorming

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04 14:08

Rick2001

9950X delidded en direct die

Het enige wat mogelijk is, is om een schakeling te maken om je voedingsspanning te regelen die naar de pelt toe gaat.
Let op dat dit niet zomaar met een potmeter mogelijk is vanwege erge hoge vermogens.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Peltiers worden (bij toepassingen in de consumer electronica) ook vaak geregeld met een PWM regeling waarbij de voedingsspanning niet continue, maar pulserend aanwezig is. Deze techniek wordt ook gebruikt in dimmers voor halogeen lampen.

PWM regelingen kunnen echter nogal wat storing veroorzaken waardoor ik me afvraag of het verstandig is om je PC peltier zonder goede ontstoring op zo'n dimmer aan te sluiten.

PS> Met Google kun je enkele voorbeeld schakelingen voor peltiers vinden...

• gprins

gprins

Crtl + Alt + Del

Topicstarter
wordt dit wel eens vaker gedaan?
dus met een potmeter wordt dat dus niks waard

:+

Verwijderd

Op maandag 26 november 2001 20:04 schreef AFR het volgende:
Peltiers worden (bij toepassingen in de consumer electronica) ook vaak geregeld met een PWM regeling waarbij de voedingsspanning niet continue, maar pulserend aanwezig is. Deze techniek wordt ook gebruikt in dimmers voor halogeen lampen.

PWM regelingen kunnen echter nogal wat storing veroorzaken waardoor ik me afvraag of het verstandig is om je PC peltier zonder goede ontstoring op zo'n dimmer aan te sluiten.

PS> Met Google kun je enkele voorbeeld schakelingen voor peltiers vinden...
In sommige gevallen levert het pulserend aansturen van peltiers zelfs warmte !!!!

pas hier dus mee op!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:09

chromeeh

the Gnome

Hmmmmm.... Mijn ervaring is dat home-made schakelingen met Pelt's alleen maar rook en verkoolde CPU's oplevert >:)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Die weerstand is helemaal lache, nee dus.

Een watergekoelde FET zou kunnen

Als je een PWM wilt gebruiken moet je opletten dat je een lage rimpel hebt. Peltiers zijn daar heel gevoelig voor. Wegens uitzetten en krimpen. En dan hebben we nog altijd de EMI die er van afkomt.

Ik zou voor de watergekoelde FET gaan.

Maar zelf heb ik gewoon een PWM gestuurde voeding die word gecontroleerd en aangestuurd door een microproc :7. Nog niet klaar. eerst de voeding, als ie klaar is waarschijnlijk een revieuw en how to op waterkoeling.nl

0-24,4 volt 22 ampere, 90% rendement.

• gprins

gprins

Crtl + Alt + Del

Topicstarter
maar waarom wil dit niet met een simpel potmetertje ?

Wat is FET dan? }:O
:'(

roedie kun je me een mailtje sturen als je de howto af hebt

• gprins

gprins

Crtl + Alt + Del

Topicstarter

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
Op maandag 26 november 2001 22:19 schreef gprins het volgende:
maar waarom wil dit niet met een simpel potmetertje ?
Omdat de stroom die nodig is om een peltier te voeden veel te hoog is voor een simpel potmetertje.. (bijv. 11A bij een 172W peltier!)

Het vermogen wat in de potmeter wordt opgewekt door die hoge stroom is veel te hoog, waardoor het ding gewoon uitbrand! (standaard potmeter kan tot 1/2 Watt ofzoiets hebben!)

Roedie: Je hoeft geen watergekoelde fet te hebben voor zoiets.. Een beetje pwm-schakeling heeft een vrij hoog rendement, wat betekend dat er maar weinig vermogen verloren gaat in je schakelfets.. Die moet je dan ook gewoon passief kunnen koelen!

Oh, en wat een Fet is? Een field-effect transistor.. Gewoon en electronisch component, waarmee je onder andere kunt schakelen! ;)

Verwijderd

Inderdaad, een beetje FET heeft een "Ron" van > 0.0125 ohm
Dit is de weerstand als de "schakelaar" (wat een FET in deze opstelling is) gesloten is. Het verloren vermogen is daarmee minimaal, 10-20 ampere is no problem voor een beetje FET met een simpele passieve koeler.

Waar je veel meer op moet letten, is de aansturing van de FET. Uiteindelijk schakelt een PWM regeling vele malen per seconde, en dus is de steilheid van de schakelflanken datgene wat echt voor warmte zorgt (hoe langer de schakelaar "half dicht" staat hoe meer warmte).

De schakelingang van een FET heeft een vrij hoge capaciteit, waardoor het snel in- of uitschakelen een probleem is. Een goede FET-driver is dus geen overbodige luxe, deze maakt de schakelflanken maximaal steil.

Als je niet belachelijk hoog in frequentie gaat, valt die EMI storing ERG mee (en de warmteontwikkeling ook nog eens). Ik weet niet of Peltiers het fijn vinden om op b.v. 100Hz gePWM'ed te worden, maar stel je neemt deze frequentie met een goede FET driver, dan nog is de 9e harmonische hiervan 900Hz, echt GEEN probleem, ook niet bij hoge vermogens. Boven de 30Mhz gaat het i.h.a. pas "pijn" doen.

pfffff wat een verhaal :P

Verwijderd

Nou, je zult toch je best moeten doen om een flanksteilheid te krijgen van minder dan 200ns. En zelfs een flanksteilheid van 200ns in combinatie met een schakelfrequentie van 1kHz ofzo produceert nog niet een beetje warmte.

Verwijderd

Dit schema:

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/pics/EOOHPTTTHHE

Kent iemand de site-URL van de ontwerper?

Verwijderd

Nope, maar ik vind dat schema een beetje overkill. Het is niet nodig om een nette DC spanning te maken mits je PWM freq hoog genoeg is (>500Hz), en je Vsupply < Vmax, peltier. Je zou de spoel, de Schottky diode, en de elco's aan de peltierkant al weg kunnen laten.

Verwijderd

Op dinsdag 27 november 2001 15:41 schreef DaBit het volgende:
Nou, je zult toch je best moeten doen om een flanksteilheid te krijgen van minder dan 200ns. En zelfs een flanksteilheid van 200ns in combinatie met een schakelfrequentie van 1kHz ofzo produceert nog niet een beetje warmte.
Ik vind 1Khz ook al best hoog... ik maakte destijds PWM regelaars voor modelbouwmotoren (zo'n 12V - 20A) en gebruikte de mc34152... dit is een dubbele FET driver, TTL input en deze kan FETs aanschoppen tot 18 of 24 V d8 ik. Echte flanksteilheid nooit gemeten, FET temperatuur wel (met mijn vingers :o ). Maar deze liep dan ook maar op 100Hz PWM

Verwijderd

Mijn PWM versterker loopt met een PWM frequentie van 400kHz. Een van mijn geschakelde voedingen op 250kHz. 1kHz is behoorlijk laag. Voor motoren is 70-120Hz ideaal, omdat de (permanent magnet DC) motor dan meer koppel heeft in het lage-toeren bereik. Voor peltiers is 100Hz nog net iets te weinig. Pas boven de 500Hz zijn de energiestootjes zodanig dat de uitzetting/inkrimping van de TEC onvoldoende is om het ding op de lange duur te beschadigen.

Deze informatie komt van Kryotherm af, btw. Ik heb 't niet zelf verzonnen.

Verwijderd

Op donderdag 29 november 2001 11:18 schreef DaBit het volgende:
Mijn PWM versterker loopt met een PWM frequentie van 400kHz. Een van mijn geschakelde voedingen op 250kHz. 1kHz is behoorlijk laag. Voor motoren is 70-120Hz ideaal, omdat de (permanent magnet DC) motor dan meer koppel heeft in het lage-toeren bereik. Voor peltiers is 100Hz nog net iets te weinig. Pas boven de 500Hz zijn de energiestootjes zodanig dat de uitzetting/inkrimping van de TEC onvoldoende is om het ding op de lange duur te beschadigen.

Deze informatie komt van Kryotherm af, btw. Ik heb 't niet zelf verzonnen.
Juist, ik schreef ook al in mijn 1e post dat ik niet wist of Peltiers 100Hz wel "lekker" vinden... niet dus :P

Maar ik zou zeker niet hoger gaan dan nodig is. Alleen maar extra warmte...en EMC.
Pagina: 1