Maxtor D740X 80GB Schijf maakt enorme herrie !

Pagina: 1
Acties:

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Topicstarter
Luitjes,

Ik heb onlangs een Maxtor D740X 80GB schijfje gekocht, omdat ik er zeer positieve dingen over hoorde. Hij zou erg snel zijn en ook erg stil, met name de fluid bearing versie.

Nou, snel istie zeker, maar er komt me toch een herrie uit die schijf, niet normaal meer ! Niet de lees en schrijf acties maken zo veel herrie, die zijn juist niet hoorbaar, maar het spinnen van de schijf zelf levert een super irritante pieptoon op en als de schijf uitgaat hoor je hem zeg maar 'afremmen' met datzelfde piepgeluid, beetje moeilijk te omschrijven, net alsoftie aanloopt of ergens tegen aankomt tijdens het spinnen. Nu zie ik dat het serienummer van mijn schijf is 6LxxxxxJxx. Volgens mij is dit dan een 'ball bearing' versie terwijl ik specifiek vroeg om een 'fluid bearing' versie ( bedankt Exile :( ).

Hoort deze schijf nu zoveel herrie te maken of zou ie al kapot zijn gegaan bij het versturen :? Mijn IBM 75GXP en MAxtor Dmax 60 plus zijn wat betreft het spinnen veeeel stiller !

Ik hoor het graag van jullie !

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Topicstarter
niemand :?

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Heb ik ook eens gehad, toevallig ook met een Maxtor. Hoewel de schijf gewoon goed functioneerde, werd ik gek van de herrie. Bovendien had ik mijn twijfels over de betrouwbaarheid op langere termijn. Gewoon terugsturen.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Topicstarter
Tsja, er is wel verteld dat de 'ball bearing' versie wat luidruchtiger zou zijn, maar dan alleen met lees en schrijf acties. Maar de schijf maakt gewoon altie idle is een mega irritante scherpe pieptoon ! Dat kan nooit goed zijn volgens mij. Maar hij werkt verder perfect, geen bad sectors, retesnel, maar the noise is driving me crazy ! :P

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:15

Wildfire

Joy to the world!

Ik heb dezelfde schijf, ook een ball-bearing dus. Hier is 'ie juist lekker rustig. De pieptoon hoor ik alleen als ik de computer uitzet, maar dan duurt het ook maar erg kort.

Ik denk dat het dus exemplarisch is en dat jij dus een schijf hebt die niet helemaal ok is...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Topicstarter
Op maandag 26 november 2001 21:23 schreef Brian Dickens het volgende:
Ik heb dezelfde schijf, ook een ball-bearing dus. Hier is 'ie juist lekker rustig. De pieptoon hoor ik alleen als ik de computer uitzet, maar dan duurt het ook maar erg kort.

Ik denk dat het dus exemplarisch is en dat jij dus een schijf hebt die niet helemaal ok is...
Sjit, 't was te verwachten. Had jij hem heel toevallig ook bij Exile vandaan ?
Ik ga maar weer eens een mailtje sturen richting hun...

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Nee, de mijne komt van MyCom. Ik ben er errug tevreden mee, hij is helemaal niet luidruchtig maar wel lekker snel... :)

• BadMotha
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2024

BadMotha

be creative!

heb zelf al 2 van deze schijven ingebouwd,
maar ze waren hartstikke stil!
waren wel de xxJxx uitvoeringen. dus met ball bearing.

lijkt me dat die van jou defect is!

oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Topicstarter
Mja, ik heb het mailtje al gestuurd en deze keer maar weer specifiek gevraagd om een 'fluid bearing' variant, hopen dat ik nu een goe werkende schijf krijg, op deze moest ik namelijk ook al ruim 3 weken wachten, maar dat lag deels aan de NPD. Wellicht dat zij wat onvoorzichtig zijn omgesprongen met het vervoer van m'n pakketje...

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
heeft iemand de L versie nu al? zo ja waar gekocht? yorcom (goedkoopste in pricewatch) verkoopt in ieder geval de J versie

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-04 18:16
ik heb hem ook nu
alleen nog niet ingebouwd
ik zal straks eens luisteren wat de mijne voor een geluid maakt

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Op maandag 26 november 2001 20:03 schreef kazuka het volgende:
niemand :?
Trap eens niet zo

Verwijderd

anders probeer een wat dunne rubbertjes cq kraanleertjes tussen het frame en de HD te plaatsen dit helpt een heel stuk tegen het geluid

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-04 13:35

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Ik heb exact zo'n zelfde harddisk afgelopen zaterdag
op de HCC gekocht bij Mycom.
En die van mij is super stil en snel.
Zowel tijdens lezen schrijven als bij niet gebruik.
Alleen inderdaad bij het uitzetten van de pc,
hoor je hem eventjes, een paar seconden.
Als ik jou was zou ik hem om laten ruilen,
hij is waarschijnlijk tijdens het vervoer defect geraakt.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Verwijderd

Dan denk ik toch dat jou schijfje niet 100% is, misschien is ie een x gevallen ofzo, krijg je ook van die rare geluiden :)

• Robocom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-01 08:41
Op dinsdag 27 november 2001 13:51 schreef cjdijk het volgende:
Ik heb exact zo'n zelfde harddisk afgelopen zaterdag
op de HCC gekocht bij Mycom.
Tja, zondagmiddag was die al uitverkocht bij Mycom :(

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-04 08:57
Sorry voor topic misbruik, maar ik heb ook een maxtor 80gb 7200rpm, maar ik heb 1 probleem.

Wat kan hier btw de oorzaak van zijn ?
Klik op plaatje voor grotere versie.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/s.stevens/div/hd.jpg
Lawaai van de schijf is normaal.
Zit op IDE1 als master.

• xiphoid
  • Laatst online: 10-10-2023

xiphoid

I am just me

Op maandag 26 november 2001 21:30 schreef Brian Dickens het volgende:
Nee, de mijne komt van MyCom. Ik ben er errug tevreden mee, hij is helemaal niet luidruchtig maar wel lekker snel... :)
Ik ben van plan misschien binnekort deze ook aan te schaffen, is die van mycom nou ball of fluid bearing ?

http://mrfloris.com

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Topicstarter
Op dinsdag 27 november 2001 07:58 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Trap eens niet zo
Meneer HlpDsK, tussen mijn eerste post en mijn trap zit ruim 2,5 uur. Dat vind ik toch best kunnen aangezien het topic al behoorlijk diep was gezakt en ik graag de oorzaak van mijn probleem wil achterhalen. Er zijn zat users die al na 10 min. gaan 'trappen', dat is niet nodig, maar 2,5 uur ?

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Topicstarter
Nou begin ik toch te twijfelen hoor :D

Ik kreeg net van Exile te horen dat ze mij weldegelijk een fluid bearing hadden geleverd, omdat het serienummer begon met 6L. Maarreeh, beginnen AL deze schijfjes niet met 6L :?
Gaat het niet om die 2e letter of het een ball of fluid bearing is ? Dus 6Lxxxlxx is liquid bearing en 6Lxxxjxx is ball bearing ?

Hellup ! ;)

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op dinsdag 27 november 2001 19:54 schreef kazuka het volgende:
Nou begin ik toch te twijfelen hoor :D

Ik kreeg net van Exile te horen dat ze mij weldegelijk een fluid bearing hadden geleverd, omdat het serienummer begon met 6L. Maarreeh, beginnen AL deze schijfjes niet met 6L :?
Gaat het niet om die 2e letter of het een ball of fluid bearing is ? Dus 6Lxxxlxx is liquid bearing en 6Lxxxjxx is ball bearing ?

Hellup ! ;)
Kijk dan ff op www.maxtor.com ... en het is de een na laatste letter van het serienummer.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Topicstarter
Op dinsdag 27 november 2001 20:08 schreef banaan-X het volgende:

[..]

Kijk dan ff op www.maxtor.com ... en het is de een na laatste letter van het serienummer.
Jep, U heeft gelijk, dus ik heb ze bij Exile er ook maar een op de hoogte van gebracht, daar dachten ze namelijk iets anders :D

• Allardie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-03 08:58

Allardie

AT..

ja die J achteraan betekend dat hij in japan vervaardigd is met een ball bearing motor

die L is liquid bearing.

Ik heb dus een J van exile :(

maar hij is wel heel stil en snel :)

• banaan-X
  • Niet online
Is hij bij het booten ook stil? Want als ik Windows XP start dan maakt ie bij het eerste zwarte scherm met dat witte balkje echt een ongelooflijk lawaai! (krunch, krunch!!). Ook als ik iets kopier, en dan nog op de schijf ga kijken, gaat ie toch wel tekeer.
Verder maakt ie bij opstarten en uitzetten inderdaad een irritante piep (ong. 5 sec bij opstarten en 2 sec bij uitzetten).

Is dit nou normaal? Of staat mijne vanuit de fabriek soms met "herrie managament" op max performance?

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

De mijne is toch best wel rustig, en dan te bedenken dat ik het 'herrie management' heb uitgeschakeld voor maximale performance...

• banaan-X
  • Niet online
Op woensdag 28 november 2001 00:57 schreef Brian Dickens het volgende:
De mijne is toch best wel rustig, en dan te bedenken dat ik het 'herrie management' heb uitgeschakeld voor maximale performance...
Nou ja, mijne is toch ook best rustig. Maar niet bij het aan/uitzetten en bij het starten van Windows XP (en waarschijnlijk ook 2000). Verder is ie in Win98 iets minder stil dan in XP.

• mvds
  • Laatst online: 09:23

mvds

Totally awesome!

Ik ga mijn D740X vanmiddag ophalen (20GB versie helaas, komt door omstandigheden) en ik zal eens kijken of ie stil is of niet... Ik weet ook niet of ik de J of de L krijg.

• Aphex
  • Laatst online: 08-11-2025
wtf L fluid bearing mag dan wel stiller zijn maar zijn ze ook reliable als de normale J ball bearing..

Uiteindelijk prefeer ik dan toch voor een betrouwbare schijf. :D

PC specs

• banaan-X
  • Niet online
Op woensdag 28 november 2001 13:50 schreef Aphex het volgende:
wtf L fluid bearing mag dan wel stiller zijn maar zijn ze ook reliable als de normale J ball bearing..

Uiteindelijk prefeer ik dan toch voor een betrouwbare schijf. :D
In de datasheets van Maxtor staat dat ze even betrouwbaar zijn. Ze gaan beide gegarandeerd minstens 5 jaar mee bij veel gebruik ofzo.

• weertenaar
  • Laatst online: 17-04 11:30
Schijnt dat de L versie zelfs betrouwbaarder is. Helaas heb ik dus ook de J versie :( Maar ik kan niet zeggen dat hij veel herrie maakt, ik zou willen dat ik hem kon horen met al die fan-geluiden.

• banaan-X
  • Niet online
Op dinsdag 27 november 2001 21:35 schreef banaan-X het volgende:
Is hij bij het booten ook stil? Want als ik Windows XP start dan maakt ie bij het eerste zwarte scherm met dat witte balkje echt een ongelooflijk lawaai! (krunch, krunch!!). Ook als ik iets kopier, en dan nog op de schijf ga kijken, gaat ie toch wel tekeer.
Verder maakt ie bij opstarten en uitzetten inderdaad een irritante piep (ong. 5 sec bij opstarten en 2 sec bij uitzetten).

Is dit nou normaal? Of staat mijne vanuit de fabriek soms met "herrie managament" op max performance?
Nu ik een andere HD uit mijn PC heb gehaald, doet ie dit niet meer... Toch was het echt niet die andere schijf die ik hoorde! (die maakte dat type geluid namelijk niet)

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-04 23:01

miekol

erm

Heb er ook een en heb de mijne nog hlemaal niet gehoord, hoor me maxtor 30gb wel altijd :(

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-04 12:57
Mijn 40GB versie is stil zat. Maxtor zelf biedt setacm.exe aan, met daarin het programmaatje amset.exe . Hiermee kun je instellen of je schijf vooral snel of vooral stil moet zijn. Maar... de D740X staat (nog) niet bij de ondersteunde schijven. Heeft iemand dit progje toch al geprobeerd op z'n D740X? Ben benieuwd naar ervaringen ermee.

• mvds
  • Laatst online: 09:23

mvds

Totally awesome!

Op donderdag 29 november 2001 10:40 schreef digilb het volgende:
Mijn 40GB versie is stil zat. Maxtor zelf biedt setacm.exe aan, met daarin het programmaatje amset.exe . Hiermee kun je instellen of je schijf vooral snel of vooral stil moet zijn. Maar... de D740X staat (nog) niet bij de ondersteunde schijven. Heeft iemand dit progje toch al geprobeerd op z'n D740X? Ben benieuwd naar ervaringen ermee.
Jups, proggie werkt prima hoor. Merk alleen geen verschil qua snelheid of geluid. (gewoon indrukken, geen benchmarks...)
Pagina: 1