HD checken of hij 'kapot' gaat?

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TangLeFuzZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
Hey,

op m'n werk had ik laatst last van een erg ratelende harde schijf, terwijl hij op dat moment niet zo heel veel werk verrichte, en na een paar dagen gebruik deed hij het nog maar erg slecht, we hebben hem toen naar een andere gekopieerd en niet meer gebruikt.

Op dit moment heb ik daar thuis ook last van, sinds gisteren zit m'n HDD af en toe heel hard te ratelen, gewoon voor een aantal seconden, terwijl ik gewoon een klein bestand kopieeer of een map met veel files open.

Hoe kan ik nagaan of m'n HDD aan het kapot gaan is?
Kan het misschien ook door iets in windows XP komen? (lijkt me sterk maar je weet maar nooit).

Ik kan het nl niet veroorloven dat binnenkort ineens de HD kapot gaat en al m'n documenten zijn verdwenen (zal vandaag ook wel ff wat op een cd fikken voor de zekerheid, maar toch....).

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Ga es naar de site van de fabrikant en download ff zo'n testprogrammaatje :)
Elke fabrikant heeft tegenwoordig wel zo'n progje online staan en meestal vinden dat soort programma's eventueele defecten wel :)

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:49

IQM

S.M.A.R.T. aanzetten misschien ?

• TangLeFuzZ
Ok, ik zal eens kijken naar dat software proggie...
Op maandag 26 november 2001 16:45 schreef IQM het volgende:
S.M.A.R.T. aanzetten misschien ?
En dat is?

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Op maandag 26 november 2001 16:58 schreef Tangletje het volgende:
Ok, ik zal eens kijken naar dat software proggie...
[..]

En dat is?
Dat doe je in de BIOS van je computer (mits je mobo die optie ondersteund)

• TangLeFuzZ
Op maandag 26 november 2001 17:25 schreef GaMbiNo het volgende:

[..]

Dat doe je in de BIOS van je computer (mits je mobo die optie ondersteund)
Ok, maar wat gebeurt er dan..?

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Op maandag 26 november 2001 18:14 schreef Tangletje het volgende:

[..]

Ok, maar wat gebeurt er dan..?
Gevonden met de search:
Op woensdag 27 december 2000 23:02 schreef Snake het volgende:
Als SMART aanstaat en werkt (HD moet het ondersteunen) dan staat er aan het einde van de BIOS "SMART is enabled" of iets dergelijks. SMART is een systeem dat een HD crash moet voorspellen. Dus een soort automatisch monitor systeem die kijkt hoevaak je HD opspint, moet hercalibreren e.d. als er een ongewone trend ontstaat dan krijg je een melding dat je maar beter een backup kan gaan maken... Natuurlijk is het niet super betrouwbaar, maar het is beter als niets!

• aP_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 14:56

aP_

Er is een prog genaamd SIGuardian dat de fouten bijhoudt die je hdd maakt. Hieraan kan het prog zien wanneer je hdd dood gaat.

Is wel grappig, maar het is geen freeware. :(

Het is lastig om je specs up to date te houden

Verwijderd

S.M.A.R.T.

Volgens mij stond dat voor "Self Monitoring And Reporting Tool".

Kwenie zeker maar volgens mij wel :)

• TangLeFuzZ
Op woensdag 27 december 2000 23:02 schreef Snake het volgende:
Als SMART aanstaat en werkt (HD moet het ondersteunen) dan staat er aan het einde van de BIOS "SMART is enabled" of iets dergelijks. SMART is een systeem dat een HD crash moet voorspellen. Dus een soort automatisch monitor systeem die kijkt hoevaak je HD opspint, moet hercalibreren e.d. als er een ongewone trend ontstaat dan krijg je een melding dat je maar beter een backup kan gaan maken... Natuurlijk is het niet super betrouwbaar, maar het is beter als niets!
Ik hoorde zojuist weer flink wat vreemde 'ratels' en kreeg geen melding (ja ik heb SMART aangezet in m'n bios).
Nog ff wat andere proggies proberen dus :)

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

is er ook zo's proggie onder freeBSD ? dat maakt raid bij colocation weer een BEETJE overbodiger, scheelt geld. een goede raid controler is toch onbetaalbaar !

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• TangLeFuzZ
Hey, ik heb SIGuardian nu draaien, die doet het op zich wel goed, geeft een mooi overzicht met wat gegevens, maar eerlijk gezegd weet ik niet echt wat die gegevens inhouden en wanneer er nou wat (goed) mis is!

Kan iemand me meer info geven in normaal nederlands over die items uit het SMART details menu?

M'n icoontje was trouwens groen, en zonet toen ik de pc startte was hij geel (nog steeds dus).

• TangLeFuzZ
Gisteren was ie weer groen, en nu is hij weer geel :?

Verwijderd

Zeer regelmatig een backup maken. Maar dat moet je natuurlijk altijd doen. (ZIP / Harddisk / CD-RW).

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Op maandag 26 november 2001 21:43 schreef xychix het volgende:
is er ook zo's proggie onder freeBSD ? dat maakt raid bij colocation weer een BEETJE overbodiger, scheelt geld. een goede raid controler is toch onbetaalbaar !
SMART zit in je bios en diagnostictools van HD-producenten zijn onafhankelijk van OS-sen. Die draai je vanaf floppie 8-)

Wanbeleid is ook beleid.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:20

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ratelen doet Windows XP standaard. NT ook. Die zijn altijd lekker druk bezig.

HD's hebben 3 jaar garantie, dat is niet voor niets. vaak backuppen en als het misgaat gaan huilen bij de fabrikant.
Pagina: 1