HPUX Client... hoe kom ik van het paswoord af?

Pagina: 1
Acties:

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
We hebben hier 3 HPUX clients staan en 1 file server op de file server heb ik root rechten echter om het ip van deze computer te veranderen moet je de clients natuurlijk ook veranderen. Diegene waarvan we ze hebben gekregen weet dit wachtwoord ook niet meer :( daarom: Is er een manier om eventueel een jumper te resetten (het gaat dus om het boot menu van de clients, wat in de filmware zit ingebakken). De reden van de ipwijziging: Een aantal mensen binnen onze school willen geen statische ip adressen teruggeven, waar deze machine zich op bevond, en deze machine moet dus op een ander ip.

Bijvoorbaat dank.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op maandag 26 november 2001 16:23 schreef Skinkie het volgende:
We hebben hier 3 HPUX clients
Wat voor clients? Dit is niet specifiek genoeg.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Fileserver is Apollo.

De clients hun naam beginnen met een Envizex (a serie)
Ik zal morgen/vanavond ff de precieze naam geven.

SPECS zijn nieuw

• Mark
  • Laatst online: 08-08 09:24
Op maandag 26 november 2001 19:07 schreef Skinkie het volgende:
Fileserver is Apollo.

De clients hun naam beginnen met een E......
Ik zal morgen/vanavond ff de precieze naam geven.
Als dit ook HP-UX dozen zijn kun je gewoon booten met de HP-UX cd en dan het root password aanpassen.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Dus jij denkt dat je met alleen een CD-tje het wachtwoord kunt veranderen? Daar is een root password toch niet voor, dat ie zomaar te veranderen is met een CD-tje?? Hij weet het wachtwoord niet!!

Ik ken HP UX machines niet, maar als ik "hp ux root password lost" invoer op groups.google.com krijg ik een hele zooi topix hierover...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• mcdroos
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:11
Bedoel je dat er een wachtwoord in het nvram staat? Dus als je de machine aanzet, dat hij eerst om een wachtwoord vraagt voordat hij opstart?

In dat geval zou je inderdaad niet het wachtwoord met de boot-cd weg kunnen halen, als je kunt booten, kun je ook het wachtwoord ook met de boot-cd weghalen. Of anders gewoon de schijf mounten op een andere machine en de wachtwoordfile aanpassen.

Om het nvram te wissen zul je waarschijnlijk een jumper moeten omzetten, een batterijtje eraf moeten halen of bepaalde pootjes van een chip moeten kortsluiten. Dat staat wel ergens in de handleiding van de machine.

• Onno
  • Niet online
Op maandag 26 november 2001 19:07 schreef Skinkie het volgende:
De clients hun naam beginnen met een E......
Envizex? Entria?
Op maandag 26 november 2001 19:12 schreef RedRoon het volgende:
Als dit ook HP-UX dozen zijn kun je gewoon booten met de HP-UX cd en dan het root password aanpassen.
Ik neem aan dat het om X terminals gaat... en die hebben doorgaans geen cdrom-speler, laat staan dat ze ervan kunnen booten. :)

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-08 09:48
Op maandag 26 november 2001 16:23 schreef Skinkie het volgende:
Als je nog support op die dingen hebt (wat niet onwaarschijnlijk is) bel dan eens met HP Support. Zie www.hp.nl.
En let niet op die maloten hier die denken dat ze het snappen en het over een CDROM hebben >:). Die hebben nog nooit een HP-UX X-term gezien (want daar gaat het zo te horen om).

Kan me trouwens van zo'n Enzivex (of hoe heet dat kreng ook maar weer) herinneren dat dat firmware-instellingen-menu beroerd was om te configgen.

Klopt het trouwens dat hier geen standaard VGA monitor op kan maar alleen zo'n speciale brakke HP monitor? Kreeg ik koppijn van :(

• Onno
  • Niet online
Op maandag 26 november 2001 20:46 schreef zaphod_b het volgende:
Klopt het trouwens dat hier geen standaard VGA monitor op kan maar alleen zo'n speciale brakke HP monitor? Kreeg ik koppijn van :(
Nee. Ze ondersteunen ook VGA. :)

Tenminste, mijn 700/RX doet dat al, en de Envizex is een later model.
Kan me trouwens van zo'n Enzivex (of hoe heet dat kreng ook maar weer) herinneren dat dat firmware-instellingen-menu beroerd was om te configgen.
En daarom kun je die dingen ook gewoon settings van het netwerk laten downloaden met BOOTP, TFTP en NFS. :)

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:31

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Envizex zijn heel aardige X terminals die gebruik maken van Enware software vanaf een host. Als ze een IP van de host krijgen met bootp, dan staan de adressen in /etc/bootptab - simpel te wijzigen op de host dus.
Andere parameters kun je vinden in /opt/hpxt/enware/xthome/config/[terminalname].cfg
Welk wachtwoord bedoel je overigens? Ik kan me niet herinneren dat er een wachtwoord zit op de Setup - maar d'r zit toch eentje?

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Er zit geen helaas geen cdrom speler in...

En het gaat dus om dat nvram en ja ik heb het ROOT wachtwoord wel! En nee, als ik um op de fileserver het ip verander... veranderen de clients niet mee omdat ik geen nvram pw heb. Dus ik moet de terminal config in... dan lukt net niet.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
kick

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
ik geef um maar weer een schopje... wil graag een oplossing

• Squee
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Hmm... ik had indertijd een zelfde soort probleem met twee Sun's... Ik zal je hier de oplossing geven die bij mij werkte, maar waarvan ik natuurlijk niet weet of dat bij die HP's ook zal werken!

- Start hem op...
- Password prompt
- Haal NVram er uit (terwijl hij aan staat!)
- druk op enter
- als het goed is wordt dat nu geaccepteerd, omdat hij zal proberen het password uit het NVram te lezen, maar niets kan vinden
- stop het NVram er weer in
- zet password prompt uit/ verander password of iets dergelijks

Maar tsja, dit is dus zeker niet ZONDER RISICO!
Het is mij twee keer prima gelukt... maar zoals ik al zei... dat was met twee Sun's, wie weet werkt deze truc helemaal niet met die HP's... (als je uberhaupt al het NVram er uit kan halen...?)

Nou... misschien heb je hier wat aan... succes! :)

Please do not contact me telepathically.

• Mark
  • Laatst online: 08-08 09:24
Op maandag 26 november 2001 19:19 schreef limoentje het volgende:
Dus jij denkt dat je met alleen een CD-tje het wachtwoord kunt veranderen? Daar is een root password toch niet voor, dat ie zomaar te veranderen is met een CD-tje?? Hij weet het wachtwoord niet!!
Dat denk ik niet, dat weet ik zelf 100% zeker ;) Beheer zelf een zwik HP-UX dozen (van oude E45's tot L3000's). Deze methode leren ze je zelfs op HP cursussen....

Overigens kan dit met zo'n beetje elk unix platform, zelfs op een GNU/Linux doos kun je zo je "vergeten" root password resetten.

• Squee
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Op zondag 02 december 2001 04:00 schreef RedRoon het volgende:
Dat denk ik niet, dat weet ik zelf 100% zeker ;) Beheer zelf een zwik HP-UX dozen (van oude E45's tot L3000's). Deze methode leren ze je
zelfs op HP cursussen....
Overigens kan dit met zo'n beetje elk unix platform, zelfs op een GNU/Linux doos kun je zo je "vergeten" root password resetten.
Volgens mij had hij het over een NVRAM password... niet het rootpassword... toch? :? :?

[edit]
Op dinsdag 27 november 2001 12:58 schreef Skinkie het volgende:
En het gaat dus om dat nvram en ja ik heb het ROOT wachtwoord wel!

Please do not contact me telepathically.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Op zondag 02 december 2001 04:00 schreef RedRoon het volgende:

[..]

Dat denk ik niet, dat weet ik zelf 100% zeker ;) Beheer zelf een zwik HP-UX dozen (van oude E45's tot L3000's). Deze methode leren ze je zelfs op HP cursussen....

Hmm :( lezen is af en toe best moeilijk. |:(
Het gaat hier om domme terminals die een X sessie van de host kunnen weergeven.
Deze systemen hebben geen harde schijf, alleen een rommetje, of nvram. daar staan een aantal parameters in, die je nodig hebt om aan te geven welk IP adres de host heeft etc.
Deze parameters zijn beschermd met een wachtwoord, en dit is dus het wachtwoord waar de topicstarter naar zoekt.

Wat je verder zegt is over het algemeen waar, wanneer je met een CD/diskette kan booten dan kan je een helboel veranderen. Een andere optie is te starten in init 1. Dan kan je het root wachtwoord ook wijzigen.

Dit geldt echter alleen als je met ene CD of diskette kan booten die de drivers voor een eventuele RAID set/scsi controller heeft.

Naar de topicstarter.
Hebben ze bij HP geen idee om door middel van het zetten van een jumper de nvram leeg te krijgen ??
Meestal worden zulke opties wel ingebouwd, daar een paswoord altijd vergeten wordt. ;)
Pagina: 1