Heeft Athlon XP al thermische beveiliging?

Pagina: 1
Acties:

• brilsmurf
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:36
Heb er naar gezocht maar eigenlijk niets gevonden.
Ik ben aan het twijfelen tussen een intel tuatalin dual systeem of een dual athlon xp systeem.
Daarvoor wil ik waterkoeling gaan gebruiken. (staat in huiskamer ;) )
Nu weet ik dat als de waterpomp het zou begeven (of een verstopping) dat die tualatin gewoon stopt (blauw scherm) en na het verhelpen van het probleem weer gewoon verder kan.

De oude athlons hebben die beveiliging niet en fikken gewoon door.
Mijn vraag dus of de XP wel al iets van een beveiliging heeft.
Computer staat namelijk 24/7 aan en ik heb geen zin in brand als ik niet thuis ben (ook niet als ik wel thuis ben trouwens :P )

Mijn voorkeur gaat uit naar die XP's, maar ik neem toch tualatins als die XP's dus ook nog gewoon kunnen doorbranden.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
De XP heeft wel een thermal-diode, maar of er ook een thermische beveiliging is hangt van het moederbord af..

Overigens is het met waterkoeling nog niet zo'n heel groot probleem, dat kun je ook software matig oplossen..

de temperatuur stijgt namelijk niet zo heel snel!

Verwijderd

hangt inderdaad af welke type moederbord.
je kan kiezen voor instelling: Trotthle of Shutdown
( althans op mijn moederbord ).

edit:
typfouten voorbehouden

• brilsmurf
Aha, op die manier is kun je dan ook je processor sparen en fik voorkomen als er iets mocht gebeuren.

Heeft iemand het al eens nodig gehad; Werkt dat ook goed via het moederbord?

(Als dit goed werkt zijn al mijn bezwaren over die XP eigenlijk uit de weg geruimd.)

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Een Athlon XP brand net zo goed uit als een Thunderbird zonder voldoende cooling.
Ook al heeft de XP een interne diode, probleem is dat er nog maar een paar boarden zijn (oa. fujitsu-siemens) wat gebruik maken van deze diode, maar toch het probleem hebben dat de temperatuur gemeten te langzaam reageerd waardoor je cpu dus toch nog doorbrand.
Een Intel is daarom nog steeds de beste oplossing als je voor zekerheid wilt gaan.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• brilsmurf
Ja misschien wel.
Verbruikt ook een stuk minder en wordt minder warm, ook iets om rekening mee te houden als je 24/7 draait.

Op dit moment dus dual tualatin. :)

Verwijderd

bij epox kan je gewoon zeggen dat de pc uit moet gaan als een bepaalde temp wordt overschreven

Verwijderd

Op maandag 26 november 2001 22:42 schreef SuB het volgende:
bij epox kan je gewoon zeggen dat de pc uit moet gaan als een bepaalde temp wordt overschreven
er wordt net gezegd dat dit niet snel genoeg reageert :)

• Twynn
Op maandag 26 november 2001 17:32 schreef Rick2001 het volgende:
Ook al heeft de XP een interne diode, probleem is dat er nog maar een paar boarden zijn (oa. fujitsu-siemens) wat gebruik maken van deze diode, maar toch het probleem hebben dat de temperatuur gemeten te langzaam reageerd waardoor je cpu dus toch nog doorbrand.
Ehm, jij hebt het nu over het welbekende tom's hardware-filmpje.. Daarbij zat er geen heatsink meer op de proc..

In de hier geschetste situatie zit er wel degelijk een heatsink op (en zelfs een gevuld met water, dus nog meer warmte-opvang).
Als daar iets mis mee gaat, gaat de temperatuur echt niet zo hard omhoog... Dat kunnen die systemen wel bijhouden..

• Rick2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Mijn stelling heeft niets met het filmpje van toms hardware te maken.
Wat ik bedoel te zeggen is dan de temperatuur steeds warmer word als de waterpomp stopt, en het zou me niets verbazen dat het zo heet word dat de temperatuur toch wel 70 graden kan worden of hoger.
Dit is dan ook wel weer de maximum temperatuur wat overigens maar sommige processoren aankunnen.
(95 graden van AMD betekend niet de temperatuur die mainboard monitor aangeeft, maar de echte core temperatuur intern.)
Het risico is er dus dat je cpu's het niet overleven in dit geval.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Ik heb hier nu een XP 1500 staan. En aan de temperatuur te zien hebben ze wel wat aan die procesor verbeterd.

De temperatuur komt nu hier niet meer boven 51 graden uit :)(stressed) dus dat zit wel goed :)

Verder zit er wel iets in dat voorkomt dat de processor te warm word. Van beveiliging kan je naar mijn idee nog niet spreken omdat je als je het filmpje van tomshardware hebt gezien je ziet dat de XP processor net zo snel doorbrand als de TB.

• Twynn
Op maandag 26 november 2001 22:58 schreef Rick2001 het volgende:
(95 graden van AMD betekend niet de temperatuur die mainboard monitor aangeeft, maar de echte core temperatuur intern.)
Ehm, we hadden het hier nu juist over de interne thermal-diode.. Dan is de aangegeven temperatuur wel degelijk de echte temperatuur.. Bovendien is het dan gewoon de bedoeling om het ding bij iets van 50-60 graden uit te schakelen..

Lijkt me geen probleem dus..

• Liggie
  • Laatst online: 09-12-2022
Op maandag 26 november 2001 22:39 schreef brilsmurf het volgende:
Ja misschien wel.
Verbruikt ook een stuk minder en wordt minder warm, ook iets om rekening mee te houden als je 24/7 draait.

Op dit moment dus dual tualatin. :)
De Athlon XP wordt alles behalve heet, stressed komt mijn AthlonXP 1600+ niet boven de 43 graden uit en idle zit hij op 36. Ook verbruiken de nieuwe athlons lang niet zoveel stroom meer als de oude Athlons. Der loopt een topic over XP temperaturen en op de frontpage heeft een keer een artikel gestaan over het stroomverbruik van de Athlon XP.

Dus temp en stroomverbruik is met de intrede van de AthlonXP volgens mij een nutteloos argument geworden om te kiezen voor intel.

Verwijderd

Hij zegt dat ie waterkoeling gaat bouwen! dan kan dat makkelijk met xp lijkt me!! ze worden dan niet warm en je kunt dan de door fik temp. ook lager zetten bijv. al bij 55 grade ofzo!! plus dat die waterblokken nog wel vol met water zitten en nog wel wat warmte afvoeren!!! dus ga voor die xp's !!!
Pagina: 1