[veldlengte] lengte huisnummer en toevoeging

Pagina: 1
Acties:
  • 5.147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19246

Topicstarter
Hey,

ik heb een database waarin het huisnummer en de toevoeging van een persoon als 2 aparte velden worden opgeslagen. Beide velden hebben een max. lengte van 6 posities, maar nu vraag ik me af wat de maximale lengte van een huisnummer is en wat de maximale lengte van een toevoeging is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 19:05

dusty

Celebrate Life!

ligt eraan welke notificatie je gebruikt.

2-hoog-achter

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 26 november 2001 16:08 schreef dusty het volgende:

2-hoog-achter
erg grappig, maar ik zoek serieus een antwoord op mijn vraag. Ik kan namelijk geen database wijziging doen, maar moet wel gegevens opslaan. nu vraag ik me dus af of dat altijd goed gaat of niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnux
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op maandag 26 november 2001 16:04 schreef ScarFace_2000 het volgende:
Hey,

ik heb een database waarin het huisnummer en de toevoeging van een persoon als 2 aparte velden worden opgeslagen. Beide velden hebben een max. lengte van 6 posities, maar nu vraag ik me af wat de maximale lengte van een huisnummer is en wat de maximale lengte van een toevoeging is?
Je kunt stellen dat een huisnummer maximaal 10 posities heeft. Zoiets als 1278bis is bijvoorbeeld een geldig huisnummer.
Maar met een lengte van 6 zit je aardig goed, ing 99,99% van de gevallen gaat het dan goed.

De toevoeging kun je aanhouden dat er een max is van 25,
althans dit staat in een aantal grote systemen die ik gezien heb.
Met een lengt van 6 wordt het erg kort, van der is al te lang.

Op deze manier weet je altijd dat je goed zit !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

Op maandag 26 november 2001 16:08 schreef dusty het volgende:

2-hoog-achter
= notitie :? ;)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

op zich kun je dit zelf wel bedenken, gewoon max value pakken die jij denkt dat het kan zijn en dat maal 2, zit je zeker safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik weet niet of het terecht gesloten was of niet (het "bekende" grijze gebied)

Maar nog even een toevoeging:
Mja, het makkelijkst is denk ik even "de gemeente" ofzo mailen/bellen.

Daar zijn vast richtlijnen voor (net als voor voor- en achternaam etc etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Na overleg met ACM is deze bij wijze van uitzondering weer open.
Maar topics met: wat voor lengte moet een achternaam hebben, gaan zonder pardon dicht.

(als ACM even niet kijkt :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
tnx. dat ie weer open is, maar wat mij betreft mag ie dicht.
Ik ga er gewoon vanuit dat 6 posities genoeg is voor beide. Als ik bij het toevoegen van records een record tegenkom dat een langer huisnummer of toevoeging heeft, dan schrijft ik dat weg in een logfiletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24451

huisnummer lengte? nou ik heb zelf nooit een nummer hoger dan in de honder gezien, dus neem 1 extra waarde (integer), 4 waardes, plus aparte voor toevoeging 1 waarde en dat is een character

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op maandag 26 november 2001 17:05 schreef -KOD- het volgende:
huisnummer lengte? nou ik heb zelf nooit een nummer hoger dan in de honder gezien, dus neem 1 extra waarde (integer), 4 waardes, plus aparte voor toevoeging 1 waarde en dat is een character
Moet je eens over de Amsterdamsestraatweg in Utrecht lopen gaat tot 1200 ofzoiets (ik zal dadelijk kijken als ik in de bus zit :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-06 08:51

chem

Reist de wereld rond

het hoogste huisnummer dat op *dit* moment bekend is, is 99999

Althans, volgens postcode.nl :P

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 26 november 2001 17:05 schreef -KOD- het volgende:
nou ik heb zelf nooit een nummer hoger dan in de honder gezien
Ik wel, ik ken een straat die tot ver in de 2000 gaat (erasmusweg in den haag) en daar zijn er wel meer van.

Groter nadeel is het toevoegings-veld denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24451

ok maar met 4 integers redt je het makkelijk en met 1 char als toevoeging ook, zo is de kans van foute invoer alleen maar kleiner en het scheelt geheugen... mensne letten daar tegenwoordig zo slecht op, beetje zonde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnux
  • Niet online
Op maandag 26 november 2001 17:15 schreef -KOD- het volgende:
ok maar met 4 integers redt je het makkelijk en met 1 char als toevoeging ook, zo is de kans van foute invoer alleen maar kleiner en het scheelt geheugen... mensne letten daar tegenwoordig zo slecht op, beetje zonde
Je hebt ook nummers als 2003Bis

Maar we hebben er volgens mij lang genoeg over gediscussed !
SLUITEN DUS, toch :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsz
  • Niet online
Op maandag 26 november 2001 17:08 schreef chem het volgende:
het hoogste huisnummer dat op *dit* moment bekend is, is 99999

Althans, volgens postcode.nl :P
Dat betekend:
a) Dat jij een spammert ben,
b) Dat je site dus brak is.

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-06 13:46

Crazy D

I think we should take a look.

Op maandag 26 november 2001 17:16 schreef vgouw het volgende:
Je hebt ook nummers als 2003Bis
Yup, waarbij Bis voor B staat, en dat is weer de toevoeging die in het aparte veld terecht komt.
Maar we hebben er volgens mij lang genoeg over gediscussed !
SLUITEN DUS, toch :?
Gewoon negeren, dus niet zoals ik, nog ff replyen :P, dan zakt ie gewoon naar beneden...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Altijd lastig dit soort dingen, als je het echt goed wilt doen tenminste.

Er zijn meerdere standaarden hiervoor en in verschillende landen bestaan ook weer verschillende standaarden.
De belangrijkste standaarden voor adresgegevens in Nederland zijn opgenomen in NEN 5825 (bestellen).

Als je verder een beetje zoekt op de juiste keywords zijn er aardig wat (ook Nederlandse) documenten te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigtree
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-02 17:33
Volgens een officieel postcodebestand dat ik gebruik, kan een huisnummer ten hoogste 99999 worden.
De toevoeging zou ik een positie of 25 maken, afhankelijk of je database zo iets kent als varchar, dat scheelt namelijk weer opslagruimte.

Lekker woordenboek, als je niet eens weet dat vandalen met een 'n' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zoals ik al zei ik heb voor huisnummer 6 posities en daarnaast nog eens 6 posities voor een toevoeging. Ik ga er gewoon van uit dat dit genoeg is.

Voor de huisnummers heb ik dus in elk geval genoeg, en voor de toevoeging hoop ik maar dat ik genoeg heb.

Als ik namelijk niet de knoop doorhak, dan wordt dit een eindeloze discussie... :) Dus: Sluiten maar (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13673

De Nederlandse gemeenten gebruiken in hun GBA een standaard om adressen vast te leggen.

voorbeelden :

huisnummer = duidelijk, weet range niet precies
toevoeging = bis, a etc.
aanduiding = tegen over (to)

Een woonboot heeft bijvoorbeeld niet altijd een huisnummer maar krijgt dan de aanduiding t.o. 36 (tegenover nummer 36).

Het ligt dus vast in de specificaties van de GBA (maar daar heb ik 6 jaar geleden het laatst mee gewerkt en die weet ik niet meer uit mijn hoofd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 27 november 2001 09:13 schreef sjako het volgende:
De Nederlandse gemeenten gebruiken in hun GBA een standaard om adressen vast te leggen.
GBA ? Gemeentelijke ... Applicatie? of was da :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36226

Hier wat uit NEN (De Nederlandse ISO). Op internet kost'ie helaas geld :r. Maar deze zegt: huisnummer 5 tekens, en toevoeging 4.
aanduidingtype ADRES-NEN5825
definitie Een ADRES-NEN5825 is een aanduiding voor een LOCATIE.
vormtype [0] ADRES
[1] LOCATIEOMSCHRIJVING AN 35
[2] STRAAT
[21] STRAATNAAM AN 24
[22] HUISNUMMER AN 05
[23] HUISNUMMERTOEVOEGING AN 04
[24] WOONBOOT-WOONWAGENVERWIJZING A 02
[25] POSTBUSNUMMER AN 05
[26] ANTWOORDNUMMER AN 05
[3] POSTCODE
[31] POSTCODE-NUMERIEK N 04
[32] POSTCODE-ALFABETISCH A 02
[4] WOONPLAATSNAAM AN 24
[5] LAND
[51] LANDCODE-A2 A 02
[52] LANDNAAM AN 17

domein Zie overeenkomstige referenties.[1] LOCATIEOMSCHRIJVING
Een nadere aanduiding bij de straatnaam en - indien aanwezig - het huisnummer; gebruikmaking van de locatieomschrijving kan om verschillende redenen wenselijk danwel noodzakelijk zijn. Het huisnummer kan ontbreken of men wil niet-uiterlijk waarneembare kenmerken, zoals toevoegingen voor nadere differentiatie achter de voordeur vermelden;
[21] STRAATNAAM
een naam waarmee een straat binnen een plaats wordt aangeduid, volgens NEN 5825 Adressen; straat is de verzamelnaam voor weg, plein, singel etc.; hoofd- en kleine letters, numerieke tekens en leestekens; indien de straatnaam langer is dan 24 posities, dan verkorten overeenkomstig NEN 5825, Adressen, Bijlage A, Inkortingsregels voor straatnamen;
[22] HUISNUMMER
een nummer waarmee een gebouw binnen een straat uniek wordt aangeduid, volgens NEN 5825; numerieke tekens en spaties;
[23] HUISNUMMERTOEVOEGING
een toevoeging aan een HUISNUMMER om een LOCATIE uniek aan te kunnen duiden, volgens NEN 5825;
[24] WOONBOOT-WOONWAGENVERWIJZING
een verwijzing om aan te geven dat een ADRES een woonboot danwel woonwagen betreft; code "AB" staat voor "woonboot"; code "WW" staat voor "woonwagen"; in NEN 5825 Adressen zijn voor woonboot- c.q. woonwagenverwijzing twee verschillende gegevenselementen aanwezig, deze zijn voor gebruik binnen "PTT Telecom BV" gecombineerd in een(1) standaard gegevenselement.
[26] ANTWOORDNUMMER
een numerieke aanduiding zoals deze door de Nederlandse PTT is vastgesteld voor antwoordnummeradressen;
[3] POSTCODE
een officiële door een PTT toegekende aanduiding voor een gebied;
[31] POSTCODE-NUMERIEK het numerieke deel van een Nederlandse POSTCODE;
[32] POSTCODE-ALFABETISCH
het alfabetische deel van een Nederlandse POSTCODE;
[4] WOONPLAATSNAAM
een naam waarmee een WOONPLAATS uniek wordt aangeduid, volgens NEN 5825 Adressen;
[51] LANDCODE-A2
een code waarmee een land wordt geidentificeerd, volgens ISO 3166 Alpha-2; Hoofdletters: Zie ISO 3166 Country code, Alpha-2, aangevuld met NEN 1888 Algemene persoonsgegevens, Bijlage D, Codes voor namen van landen en gebiedsdelen, niet opgenomen in de NEN-ISO 3166. De lettercombinaties "AA", "QM" t/m "QZ" en "XA" t/m "XZ" zijn in ISO 3166 beschikbaar voor persoonlijk gebruik en kunnen tijdelijk worden toegekend aan landen die nog niet in ISO 3166 zijn opgenomen. Een deel van deze persoonlijke codes is in NEN 1888 Algemene persoonsgegevens, Bijlage D, al gereserveerd en dient te worden overgenomen voor gebruik binnen "PTT Telecom BV" totdat officiele toekenning van codes plaatsvindt in ISO 3166.
[52] LANDNAAM
Een naam waarmee een land uniek wordt aangeduid; bij voorkeur: EDIFACT 3206 Country; Opmerking: indien noodzakelijk de volgende afkortingen gebruiken: DEM. voor DEMOCRATIC ISL. voor ISLANDS MISC. voor MISCELLANEOUS REP. voor REPUBLIC

voorbeeld [1] "Woonboot Willem III t.o. 25"
"Camping De Oude Stal"
"Woonwagen Bambi bij 65"
"Kamer 432"
[21] "Burg. Stronkhorststr"
[24] "AB"
[31] "1099"
[32] "ZZ"
[4] "AMSTERDAM"
[51] "XX" = onbekend
"XE" = Estland
"NL" = Nederland
[52] EDIFACT 3206: "NETHERLANDS"
ISO 3166, french: "PAYS-BAS"
"Lijst van Landennamen": "Nederland"

referentie [1] NEN 5825 Adressen
[2] zie [1]
[3] Postcodetabel 2, straatnaam volgens PTT conventies
[31] NEN 5825 Adressen, 4.3.9.1 Woonplaatscode Nb: Deze woonplaatscode heeft niet dezelfde betekenis als WOONPLAATSCODE
[32] NEN 5825 Adressen, 4.3.9.2 Lettercode
[4] zie [1]
"PTT Topografische aanduidingen" (niet uitputtend)
[5] ISO 3166 Codes for the representation of names of countries
[51] EDIFACT 3207 Country; CCITT X.400; bij e-mail wordt formaat A2 uit CCITT X.400 gehanteerd. Bij netwerkadministratie wordt formaat A3 uit CCITT M.140 gehanteerd. In overige gevallen bij voorkeur formaat A2 hanteren. Beide formaten zijn een (1) op een (1) in elkaar te vertalen.
[52] EDIFACT 3206 Country PTT Topografische aanduidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kijk. Daar hebben we nou wat aan. Het is misschien een beetje erg specifiek (wat betreft de landcodes), maar nou weten we wel dat een huisnr 5 posities max heeft een een toevoeging max 4 posities. tnx. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13673

GBA = Gemeentelijke Basis Administratie.
Een voor gemeenten verplicht systeem waarin de bevolking geregistreerd staat.
Als een naam/adres niet in GBA kan worden opgenomen 'bestaat' deze ook niet.
Pagina: 1