Toon posts:

backup van partitie naar image

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hello

Graag zou ik mijn linux servertje backuppen op de meest efficiënte en goedkoopste manier.

Een tapestreamer leek mij iets te duur, en dus besloot ik een 2e hardeschijf te steken in een hd-rekje. Deze kan ik via het sleuteltje afzetten wanneer ik ze niet nodig heb: veilig, laag energieverbruik en stil.
Wanneer ik een backup wil maken zet ik 2e hd via sleuteltje aan, en plan ik een reboot 's nachts zodat ik deze 2e hd terug kan gebruiken.

Dus, ik heb een 2e hd van 60GB, evengroot als mijn hoofd hd, maar hoe maak ik nu het beste backups van mijn systeem?
Belangrijk is wel dat het systeem volledig geautomatiseerd backups moet kunnen maken (buiten het verdraaien van het sleuteltje op de gepaste momenten dus :-p).

Ik had gedacht aan het nemen van images van mijn partities. Ik heb een "/" partitie van 10GB en een "/var" partitie van 50GB.

Ik heb geprobeerd via "partition image" een image te nemen van mijn /var partitie, maar hiervoor moet deze eerst ge-unmount worden, zo wordt mij medegedeeld. Unmounten gaat niet, linux klaagt erover dat "/var" in gebruik is.

Nu bestaat wel de mogelijkheid om TOCH een image te nemen van een gemounte partitie (via partimage --allowmnt) maar dit beschrijven ze als "dangerous". IS dit gevaarlijk en waarom?

Een backup maken terwijl mijn systeem DRAAIENDE is zou het leukst zijn, anders moet ik het 's nachts plannen in een zo kort mogelijke down-time, maar dan wel AUTOMATISCH. Een opstartdisketje levert bijvoorbeeld het probleem dat hij maar 1 keer mag opstarten op dat disketje, en de 2e keer terug linux moet booten...

Help mij aub, ik heb op dit forum geen echte oplossing gevonden voor mijn probleem, buiten het gebruik van tar misschien om aparte bestanden te backuppen...

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Volgens mij wordt een image maken van een gemount fs moeilijk (en ik zou ook er ook geen image van willen hebben trouwens).

Ik denk dat je met dd if=/dev/hda of=/dev/hdb een heel eind komt, ook met een levend systeem, maar of dit wenselijk is, is de vraag, je kan naar single user booten (init 1) en het daar doen, maar automagisch wordt dan een beetje moeilijk.

• Boomerang
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
en tar :?
Of wil je perse een image file hebben ?

Verwijderd

Topicstarter
'k Weet het niet. Wat is het beste?

Ik vind een image gemakkelijk omdat je dan zeer snel en in één keer je volledige systeem kan terugzetten...

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hele schijf gewoon pakken.

Dus als na reboot hdb je normale werkschijf is, en hdb je backup-OS dan doe je:

dd if=/dev/hdb of=/backupje

Zorg er voor als je dit doet dat de partities van de schijf waarvan je een backup maakt NIET zijn gemount.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je reactie, maar plz lees in het vervolg beter het eerste berichtje.

't probleem is namelijk dat ik den boel GEAUTOMATISEERD wil laten verlopen. Liefst zonder te unmounten, tijdens een draaiend systeem. Unmounten lukt niet omdat hij klaagt dat partities in gebruik zijn.

Indien er toch moet herstart worden dan moet er een oplossing gevonden worden waarin hij dit (herstart, backup en terug normale boot) volledig automatisch kan doen, zonder mijn tussenkomst, en 's nachts
Pagina: 1