wat is de precieze functie van het cache?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.543 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_niceguy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11-2024
wat is de precieze functie van het cache op een processor?

dat vraag ik me af omdat de verschollen in de hoeveelheid cache in verschillende procs aanzielijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In het cache geheugen wordt de data geladen die de processor nodig heeft (die hij dus moet berekenen). Er bestaat cache omdat laden vanaf hdd of RAM te langzaam is (vandaar dat die Celly's zonder cache zo traag waren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donald
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-05 04:11
Op maandag 26 november 2001 16:17 schreef terw_dan het volgende:
In het cache geheugen wordt de data geladen die de processor nodig heeft (die hij dus moet berekenen). Er bestaat cache omdat laden vanaf hdd of RAM te langzaam is (vandaar dat die Celly's zonder cache zo traag waren).
Dat is wel wat magertjes uitgelegd, met uw welnemen :).

Cache geheugen is een kleine hoeveelheid relatief zeer snel geheugen (ook: duur geheugen). Op het moment dat de processor data uit het langzamere werkgeheugen nodig heeft, wordt meteen een groter deel uit het werkgeheugen overgehaald naar cache. De kans is namelijk groot dat de processor bij een volgende instructie een stukje uit het geheugen nodig heeft dat vlak naast het eerder opgehaalde staat. Door dus steeds in één keer een grotere slok data uit langzaam geheugen naar snel cache geheugen te halen, kan bij volgende instructies snelheidswinst worden geboekt als de data in cache staat.

Er is op internet vast een heleboel meer technische informatie over cache en cache-mechanismes te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:55

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Zo leer je weer eens wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39876

even mijn twee eurocentjes :)
dit komt trouwens uit mijn hardwareverslag, was rottig om te maken :(

Cache.
Door het gebruik van cache geheugen worden de prestaties van de pc aanzienlijk verhoogd. Alle informatie die de processor in het cache vindt, kan hij in bijna zijn eigen snelheid ophalen en terugzetten (lezen en schrijven). Alles wat de processor uit het RAM geheugen haalt, gaat in de snelheid van het RAM. Hierdoor moet de processor steeds even wachten om datzelfde (trage) tempo aan te kunnen houden. Dit wachten heet een wait state.

Het cache kan verdeeld worden in twee soorten:
·level 1;
·level 2.

Level 1.
Dit is het enige geheugen in de pc dat de snelheid van de processor kan bijhouden. Het RAM is bij een Pentium II wel vijf maal trager dan de processor zelf. Omdat level 1 is ingebouwd in de processor wordt het ook wel interne cache genoemd.

Level 2.
Dit is het externe cache geheugen. Ook dit geheugen is veel sneller dan RAM. Bij Pentium II systemen zit het L2 cache niet in de processor zelf maar wel in de behuizing van de processor. Bij andere systemen zit L2 cache op het moederbord geprikt.

dit genoeg info voor je? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
moved

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36202

waarom heeft een processor dan twee verschillende soorten caches? en waarom zijn die soms niet even groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-05 13:36
Op maandag 26 november 2001 16:44 schreef Steeler het volgende:
waarom heeft een processor dan twee verschillende soorten caches? en waarom zijn die soms niet even groot?
Omdat er uit prijsoverwegingen zo min mogelijk super snel SRAM wordt gebruikt. Je kan een CPU in principe wel van bijvoorbeeld 1MB L1 en 1MB L2 cache voorzien, maar dat maakt zo'n cpu erg groot én verschrikkelijk duur. Daarenboven staat de meerprijs totaal niet in verhouding met de prestatiewinst; de huidige software voor de PC's is zo geschreven dat het prima gebruik maakt van de huidige cache's (ik meen zo'n 80% effeciëntie)

Waar het L2 cache overigens ook voor dient, is een adresboek voor het main memory. Je kan wel honderden MB's aan data in het geheugen hebben staan, maar als de cpu daar vervolgens steeds naar moet zoeken schiet het ook niet erg op, dan is een 'stratengids/adresboek' waarin staat op welke adressen de data is opgeslagen erg handig. Hier worden geloof ik allerlei algoritmes voor gebruikt.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cire
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-02 16:34

cire

Dat is ook niet perse zo. Maar het duurste cache zit het dichtste bij de processor en daar wordt ook het minste van gebruikt.
Maar (theoretisch) kun je nog veel meer soorten cache gebruiken.

Volgens mij had de Celeron trouwens wel cache, maar wel wat minder dan de `echte' PentiumII.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 23:58

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 26 november 2001 17:14 schreef eric het volgende:
Volgens mij had de Celeron trouwens wel cache, maar wel wat minder dan de `echte' PentiumII.
De Covington (de eerste geflopte Celeron) niet, maar de Mendoccino en latere Celerons hadden 128KB L2. De nieuwe Tualatin Celeron heeft 256KB cache.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_niceguy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11-2024
wow thanks allemaal ik heb voldoende informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
  • Laatst online: 17-04 14:07
Op maandag 26 november 2001 16:35 schreef Rexonium het volgende:
even mijn twee eurocentjes :)
dit komt trouwens uit mijn hardwareverslag, was rottig om te maken :(

Cache.
Door het gebruik van cache geheugen worden de prestaties van de pc aanzienlijk verhoogd. Alle informatie die de processor in het cache vindt, kan hij in bijna zijn eigen snelheid ophalen en terugzetten (lezen en schrijven). Alles wat de processor uit het RAM geheugen haalt, gaat in de snelheid van het RAM. Hierdoor moet de processor steeds even wachten om datzelfde (trage) tempo aan te kunnen houden. Dit wachten heet een wait state.

Het cache kan verdeeld worden in twee soorten:
·level 1;
·level 2.

Level 1.
Dit is het enige geheugen in de pc dat de snelheid van de processor kan bijhouden. Het RAM is bij een Pentium II wel vijf maal trager dan de processor zelf. Omdat level 1 is ingebouwd in de processor wordt het ook wel interne cache genoemd.

Level 2.
Dit is het externe cache geheugen. Ook dit geheugen is veel sneller dan RAM. Bij Pentium II systemen zit het L2 cache niet in de processor zelf maar wel in de behuizing van de processor. Bij andere systemen zit L2 cache op het moederbord geprikt.

dit genoeg info voor je? :)
nice hoor
maar er is ook L3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op maandag 26 november 2001 17:20 schreef Exirion het volgende:
De Covington (de eerste geflopte Celeron) niet, maar de Mendoccino en latere Celerons hadden 128KB L2. De nieuwe Tualatin Celeron heeft 256KB cache.
Maar L1 had ook die eerste wél. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25015

Ik heb nog een vraagje (voor school) hoe word cache geheugen aangesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 23:58

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 26 november 2001 18:23 schreef Onno het volgende:
Maar L1 had ook die eerste wél. :)
Klopt, maar dat spreekt toch wel voor zich hoop ik he ;)
Intel zou idioot zijn om een CPU zonder L1 te verkopen, en eigenlijk was die L2-loze Celeron al een niet zo snuggere zet.
maar de Mendoccino en latere Celerons hadden 128KB L2
Ik zei het er dus eigenlijk al bij.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 09:11
Domme vraag :). Maar maakte het aantal kb cache ook uit :? Want ik heb hier een amd k6-2@400 op een tx97e! En tx heeft onboard cache en de amd k6-2@400 ook! :). Totaal dacht ik 1 MB of b :/ L1 cache >:) Of is het maar 512 Kb/B :)
Pagina: 1