Toon posts:

[Win2k] service.exe 99% CPU usage

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
:'( :'(

Probleem:
Op een laptop zit windows 2000 maar die is rete traag omdat de services.exe vrijwel alle CPU-spul in beslag neemt!(Denk: 99,9 %)

Probeersels:
Er zijn maar 16 topics gevonden met de search en in geen een staat een oplossing (Kheb ze allemaal doorgelezen :'()

Ik heb op de M$ site gezocht en daar vond ik wel wat maar geen concrete oplossing. :'( Daar stond dat ik services.exe moest kill-en maar hij kent het kill commando niet :'(

Ik las later ook dat services killen niet echt fijn is voor je comp en dat je er meer conflicten mee oproept dan dat je ze weghaald :(

Ik heb de SP2 erover heen gegooid en dat werkte ook niet.
Ik zou graag alsnog willen proberen de services.exe te kill-en. Maar ik weet niet hoe aangezien hij het commando niet kent en er ook geen kill.exe op de laptop bestaat :? :'(

Is dit een goed idee, en zijn er ook nog andere oplossingen?

Als ik eerst in veilige modus opstart en dan gewoon dan doet services het normaal. Druk ik de netwerk stekker er weer in en log ik in dan ^^^naar 99,9% :'(

Omdat het een laptop is bijna al het werk lokaal en dus niet gebackuped en dus format c: >> reinstall is uit den boze. Ik kan niet het netwerk op omdat dan services weer omhoog knalt. Het is niet alleen als ik het netwerk opga. Als ik niet eerst in veilige modus ga dan is het ook gewoon zonder netwerk

services.exe zit in c:\winnt\system32

bvd Khaine

Verwijderd

ik heb dat bij windows XP...en bij mij is het system

nog een klein beetje geluk dat ik met een P4 1.9ghz opgescheept zit en er niet ZOVEEL last van heb

microsoft engineers beweren dat ik een illegale kopie heb (is ook zo ,maar zeg ik lekker niet :+ )

volgens hen moet ik updates downloaden die niet te vinden zijn met een illegale kopie..

Verwijderd

Topicstarter
^^UP^^

hrmpf iemand?

Welke updates moest je hebben volgens M$ dan?

Ik heb SP2 er al over gegoooid maar dit hielp niet.
Bij de support site van M$ staat ook geen oplossing. En ook geen verwijzing naar een update ofzo.

Verwijderd

volgens mij is het normaal dat services.exe idle 99% cpu eet, dat heb ik nl. ook

Verwijderd

services.exe is een service, en idle is dat ook, dus dat is niet de oplossing... ik zal eens ff kijken

Verwijderd

Topicstarter
Van idle weet ik dat die altijd op ±99% staat
maar daar krijg je ook geen extreme vertraging van.

Van die service wel! Je kan echt niets meer doen. Tenzij je uren/dagen de tijd hebt!

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:59
zet hem eens op pause.
of kijk waarvoor dat is. en of je het nodigt hebt anders gewoon uitzetten.

• ubermaestro
  • Laatst online: 01-11-2025
misschien lagere priority?

Verwijderd

Probeer eens je priority op "low" te zetten.

Verwijderd

KILL.EXE ff downloaden, zit in de NT Resource Kit. Kzal m ff voor je opzoeken :)

• HermeS
  • Laatst online: 19:59
Op dinsdag 27 november 2001 15:22 schreef freewilly het volgende:
KILL.EXE ff downloaden, zit in de NT Resource Kit. Kzal m ff voor je opzoeken :)
zou je meteen kunnen kijken of je sclist.exe en netsvc.exe hebt voor mij?

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

idle ... sinds wanneer is dat een programma???

Idle = een werkwoord (to idle)

als je pc aan het niets-doen is ... noemt men dat idle ...

de idle time is de time between action

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Als je geen seti@home of dergelijke software draait zou je
onder taakbeheer (ctrl+alt+del in win2k of Xp) 99% bij niet actieve systeem bronnen moeten zien....draai je netwerk of iets wat processor tijd op vraagt kan dat wel eens lager zijn..bijv 95 of 85%.

Dit houd dus in dat je nog bijv 85% "over" hebt van het systeem.

Als system op 99% staat houd dit dus in dat ie 99% van het systeem in beslag neemt...als dit dan ook nog eens onder een hoge prioriteit gebeurt blijft er voor de rest weinig over, je pc zal ook niet lekker draaien waarschijnlijk.

Gewoon 1 voor 1 software (eventueel tijdelijk) uit zetten of deinstalleren en kijken wanneer het weg is..of te wel die system naar 1 of 2% gaat en er achter "niet actieve"...99% staat.
Lost dit niets op 1 voor 1 de hardware loskoppelen en op nieuw gaan kijken..... zeker weten dat je de oorzaak vind..
Als je die hebt kun je op zoek gaan naar een oplossing.

Het verhaal dat het te maken heeft met een illigale copie is onzin.

Er staan op www.microsoft.com/technet wel een paar topics over dit probleem.

Sucses

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-05 20:35

Crazy D

I think we should take a look.

Een collega heeft zoiets gehad op z'n laptop, ook vrijwel continue service.exe die lekker druk bezig was. Wat we ook probeerden, niets werkte. Totdat ie z'n profile weggooide en een nieuw userprofile aanmaakte, toen was het probleem over... vrij vaag...

Exact expert nodig?

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
heb je geen iis server geinstald van microsoft moet je effe bij software kijken in win2k

Verwijderd

Topicstarter
Ah mooi, weer een paar reacties erbij in het weekend

Ik ga ze nu even proberen.
Breng hier straks wel verslag uit

• 0siris
  • Laatst online: 10-05 18:18
Op dinsdag 27 november 2001 15:41 schreef bogy het volgende:
idle ... sinds wanneer is dat een programma???
Idle = een werkwoord (to idle)
als je pc aan het niets-doen is ... noemt men dat idle ...
de idle time is de time between action
Dat zie je toch echt verkeerd. Die processor moet iets te doen hebben, ook al is er niets te doen, en dan is er echt een taak, de idle taak! Ik neem je niet in de maling hier, da's echt zo.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-05 12:05

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Op woensdag 28 november 2001 13:02 schreef 0siris het volgende:

[..]

Dat zie je toch echt verkeerd. Die processor moet iets te doen hebben, ook al is er niets te doen, en dan is er echt een taak, de idle taak! Ik neem je niet in de maling hier, da's echt zo.
Als de idle "service" draait, zou ook mijn CPU warm moeten blijven (want de processor is aan het werk....)
In dat geval kan ik onderstaand NIET verklaren:
Koe draait (dnetc.exe 99% CPU belasting -> Temp 47 graden)
Idle "proces draait" 99% -> Temp 35 graden :?

Laten we het er maar op houden dat idle 99% betekend dat de processor uit zijn neus staat te eten

[lol]
Uit neus eten kan natuurlijk ook een ECHT proces zijn :)
[/lol]

Oh ja, als idle een service / process is dat draait, dan moet er een executable van zijn.....
Ik hoor graag welke dat dan zou zijn (idle.exe of zo :? )

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Of idle echt geen taak die w2k kan zien hoor, idle is als de cpu niks te doen heeft, dan gaat hij maar stompzinnige instructies uitvoeren die niets als output nodig hebben. Maar dit is intern in de cpu geregeld en w2k ziet hier niets van. Maar de taskmanagers van os'en zijn toch meestal brak, mijn cpu kan nooit 34% bezig zijn. Mijn cpu is bezig (100%) of niet (0%) maar nooit een tussenwaarde.

P.S. Het temp verschil komt omdat de instructies van de cpu minder warmteverwekkend zijn dan een koetje.

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-05 12:05

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Op woensdag 28 november 2001 13:18 schreef Gomez12 het volgende:
Of idle echt geen taak die w2k kan zien hoor, idle is als de cpu niks te doen heeft, dan gaat hij maar stompzinnige instructies uitvoeren die niets als output nodig hebben. Maar dit is intern in de cpu geregeld en w2k ziet hier niets van. Maar de taskmanagers van os'en zijn toch meestal brak, mijn cpu kan nooit 34% bezig zijn. Mijn cpu is bezig (100%) of niet (0%) maar nooit een tussenwaarde.

P.S. Het temp verschil komt omdat de instructies van de cpu minder warmteverwekkend zijn dan een koetje.
Dus wordt het buiten Win2k om gedaan door de CPU zelf.....
Dus GEEN w2k proces en daar ging het mij even om

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Tuinhark
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-05 10:50

Tuinhark

Retro

Ik had dit probleem met NT4 Server (NL).

Ik had op een gegeven moment een hotfix geinstalleerd (Q305399), waarna ik steeds een STOP error kreeg tijdens het booten (nog tijdens het blauwe scherm). Ik heb toen de CD gepakt en het systeem helemaal gerestored (register + files terugzetten).

Naderhand merkte ik dat SERVICES.EXE idd het hele systeem zat op te slokken, als het ware. Om nog een beetje er mee te kunnen werken moest ik wel steeds de prioriteit van EXPLORER.EXE naar High zetten.

Maar op een gegeven ogenblik, na de her-installatie van SP6a en de video driver, ging het automagisch weer goed, meen ik.

:Y)

• 0siris
  • Laatst online: 10-05 18:18
Op woensdag 28 november 2001 13:10 schreef BlaTieBla het volgende:
Als de idle "service" draait, zou ook mijn CPU warm moeten blijven (want de processor is aan het werk....)
dat klopt en is gelukkig dan ook zo. Je CPU blijft warm
In dat geval kan ik onderstaand NIET verklaren:
Koe draait (dnetc.exe 99% CPU belasting -> Temp 47 graden)
Idle "proces draait" 99% -> Temp 35 graden :?
idle task doet natuurlijk minder met de processor dan koetje. Lijk me vanzelfsprekend eigenlijk
Laten we het er maar op houden dat idle 99% betekend dat de processor uit zijn neus staat te eten
klopt, die idle task stelt niet zoveel voor gelukkig :)
Oh ja, als idle een service / process is dat draait, dan moet er een executable van zijn.....
Ik hoor graag welke dat dan zou zijn (idle.exe of zo :? )
hoeft helemaal geen idle task te zijn. De scheduler van het OS regelt dat soort dingen. Bij mij (Win2k) staat er wel degelijk een idle task bij: "System Idle Process". Bedoel je dat?

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Dim
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-05 19:58

Dim

services.exe is een algemeen service process onder NT 4, Windows 2000 en Windows XP, waarin meerdere services draaien.

Onder Windows 2000 zijn dat de volgende services:

Alerter
Application Management
Computer Browser
DHCP Client
Distributed Link Tracking Client
DNS Client
Event Log
Logical Disk Manager
Messenger
Plug and Play
Protected Storage
RunAs Service
Server
TCP/IP NetBIOS Helper Service
Windows Management Instrumentation Driver Extensions
Windows Time
Workstation

Vanwege die 99% CPU time denk ik dat er 1 van de bovenstaande services ergens op hangt, of vastzit in een strakke loop. Je kunt het beste proberen naar Control Panel -> Administrative Tools -> Services te gaan, en daar de bovenstaande services 1 voor 1 te stoppen, en dan te kijken of de CPU load omlaag gaat. Zo kun je precies uitzoeken wie de boosdoener is, en die service eventueel permanent uitzetten.

Dat is echter niet de beste oplossing, veel van deze services zijn gewoon noodzakelijk voor NT. Als je nou weet welke service loopt te kutten, post dat dan ff hier, dan kunnen we misschien uitzoeken waarom ie hangt.

(Btw, onder Windows XP zouden er nog wel meer services in services.exe kunnen draaien, ik heb hier helaas ff geen XP bij de hand om dat uit te zoeken.)

My other computer is your windows box.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
um..
ik zie dat ik het ook heb.
maar is dat niet logiesch?
hij geeft aan: van de CPU belasting word 99% door service.exe gebruik.
maar als de CPU belasting zelf maar 2% (bron: statbar ;) ) is, kun je nagaan dat die service.exe 99% niks voorsteld.
zorg us dat je CPU belasting wat hoger word, een koe bijvoorbeeld. dan zal service.exe wel naar beneden gaan... bij mij tenminste wel. hij vliegt dan netjes op 1% ongeveer. :)

zit ik nou te lullen, begrijp ik het prob. verkeerd, of klopt het toch?? :?
anyway, ik vind het wel een mooie oplossing! 8-)

🌞🍃

• ikke_
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-05 10:18
over dat idle gedoe: in de proc zit een HLT functie waardoor ie minder stroom gebruikt en minder warm wordt.

Dat gelul van mijn proc is 100% of 0% ja dat klopt wel maar taskmanager geeft een gemiddelde over b.v. 1 sec dus kan er best 50% idle zijn in die seconde en 50% aan het werk.

Over die services.exe 99%:
Je zegt als ik netwerk connectie heb krijg deze belasting.... waar ligt het dan aan (waarschijnlijk) ja tcp/ip en dus je netwerk drivers.

Kijk op internet voor nieuwere drivers voor je netwerk kaart!!!!!

Verwijderd

Topicstarter
Profile vernieuwen:
- Zijn profile weggooien lijkt me niet echt handig aangezien hij als Administrator er in gaat, het is tenslotte zijn eigen laptop, op het netwerk gaat hij wel als gewoone gebruiker erin. Welke profile moest ik nou vernieuwen? die van Win2k of van het netwerk(novell)

Priority verlagen:
- Dat kreng was weers aan het malen en dus ik dacht ik probeer de pririty op 'low' te zetten, maar dit mag net :?
Krijgt een error en zet dat hij de piority niet mag/kan veranderen.

Netwerk drivers vervangen:
- Moet denk ik niet uit maken omdat hij ook gewoon, zonder netwerk traag kan zijn. Dus ook als ik niet op het netwerk zit (netwerkstekker ligt er naast) dan is die ook traag.

Dim:
Ik zal al die programmas een gaan checken. Maar bedenk wel dat het probleem tyfus traag is en dat ik me snel ga irriteren :D. Maar dat terzijde. Ik zou eens kijken of dat wat uithaalt. Maar het gekke is dat de services niet vaag doet als je 1 windows sessie daarvoor in veilige modus hebt opgestart.

all in all
Als ik de laptop(bedenk wel dat het hier om een laptop gaat) eerst in veilige modus opstart en daarna gewoon(netwerk of niet, maakt niet uit) dan loopt services.exe niet te kloten.

Mijn dank is groot voor jullie hulp :)

• Xcite
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-03 18:33
hoi ik weet dat dit een oud topic is maar beter om hier verder tegaan

ik heb er ook last van. het kwam na een restore van win 2k.

ik heb het volgende meer geprobeert

-alle services uit zetten die service.exe gebruikte maar niet alle konden uit
-sp4 installen
-killen (heb kill.exe niet)
-lagere prio dat help wel maar lost het niet op
-sevice.exe vervangen uit van de cd maar dat leverde echt niks op

iedeen?

Dominic

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:40

Duinkonijn

Huh?

Xcite schreef op 15 August 2003 @ 23:18:
hoi ik weet dat dit een oud topic is maar beter om hier verder tegaan

ik heb er ook last van. het kwam na een restore van win 2k.

ik heb het volgende meer geprobeert

-alle services uit zetten die service.exe gebruikte maar niet alle konden uit
-sp4 installen
-killen (heb kill.exe niet)
-lagere prio dat help wel maar lost het niet op
-sevice.exe vervangen uit van de cd maar dat leverde echt niks op

iedeen?
heb je een laptop? zo ja schakel eens bij apperaten beheer. je accu en/of je addapter op disabled

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Xcite
nee een amd 2200XP met een asus a7n8x mobo

Dominic

• Xcite
ik heb weer eens services afgesloten nu draaien nog:

-PnP gebruikt services.exe
-RPC gebruikt svchost.exe
-Security Accounts Manager gebruikt lsass.exe