We hebben hier een netwerk met ongeveer 60 werkstations. Het netwerk draait op 100mbit, maar we weten dat er nog computers zijn die een 10mbit kaartje hebben. Hoe kun je zien welke computers een 10mbit kaartje hebben? Want aan de driver kan je het niet zien, en fysiek op de kaart zelf ook niet.
die 10 en 100 mbit kaartjes zitten aan mekaar gekoppeld? dan kunnen ze niet met mekaar praten (tenzij ze 10/100 zijn dan schakelen ze vanzelf om)
in windows kan je het wel zien (in xp staat het bij de status van de netwerkkaart, weet niet of je het in 98 enzo kan zien)
anders ff de upload/download snelheid meten.
10 mbit is max 1,25 mb/sec
100 mbit is max 12,5 mb/sec
in windows kan je het wel zien (in xp staat het bij de status van de netwerkkaart, weet niet of je het in 98 enzo kan zien)
Weet je met welk programma ik die snelheden kan meten?Op maandag 26 november 2001 14:28 schreef BOOTZ het volgende:
die 10 en 100 mbit kaartjes zitten aan mekaar gekoppeld? dan kunnen ze niet met mekaar praten (tenzij ze 10/100 zijn dan schakelen ze vanzelf om)
Verwijderd
Hulp van lampjes op je HUB is niet echt accuraat, omdat dit makkelijk een valse melding geven. OVerigens is dit met een managable switch wel beter te zien om die ook met het MAC adress werken en dat is een stuk acuraterOp maandag 26 november 2001 14:25 schreef BMW316 het volgende:
We hebben hier een netwerk met ongeveer 60 werkstations. Het netwerk draait op 100mbit, maar we weten dat er nog computers zijn die een 10mbit kaartje hebben. Hoe kun je zien welke computers een 10mbit kaartje hebben? Want aan de driver kan je het niet zien, en fysiek op de kaart zelf ook niet.
Wat ik ooit eens gedaan heb is in een KIX loginscript een readout out het Register met naam van de NIC en de computer naam en IP naar een file laten maken van elke pc, gecombineerd met een vlaggetje op je HDD van reeds bekeken clients is dit heel accuraat en snel op te sporen, welke pc 10 mbps heeft en welke niet.
Je kan ook een programma als Languard gebruiken http://www.gfisoftware.com/languard/lantools.htm (gratis) om te testen op je IP subnet om te kijken welke computer wat heeft. (voorwaarde daarbij is wel dat je netbios enabled netwerk hebt)
Wij werken hier ook met kix loginscripts. Zou je mij dat stukje kunnen geven hoe jij erachter komt of een kaart 10mbit is of niet?Op maandag 26 november 2001 14:36 schreef Perseus het volgende:
[..]
Hulp van lampjes op je HUB is niet echt accuraat, omdat dit makkelijk een valse melding geven. OVerigens is dit met een managable switch wel beter te zien om die ook met het MAC adress werken en dat is een stuk acurater
Wat ik ooit eens gedaan heb is in een KIX loginscript een readout out het Register met naam van de NIC en de computer naam en IP naar een file laten maken van elke pc, gecombineerd met een vlaggetje op je HDD van reeds bekeken clients is dit heel accuraat en snel op te sporen, welke pc 10 mbps heeft en welke niet.
Je kan ook een programma als Languard gebruiken http://www.gfisoftware.com/languard/lantools.htm (gratis) om te testen op je IP subnet om te kijken welke computer wat heeft. (voorwaarde daarbij is wel dat je netbios enabled netwerk hebt)
Ik heb nog nooit niet kunnen zien aan de buiten kant wanneer een kaart 10 of 100mbit is. Oftewel, ik kan het altijd zien.
Ik heb nog nooit een alleen 100mbit kaart gezien, ze zijn altijd 10/100. Dus als ze 10/100 zijn hebben ze altijd minimaal 2 lampjes achterop met bijna altijd dus wat text erbij. De lampjes stellen voor dan: <connected> <100mbit>
Dus als alleen <connected> brandt, dan loopt hij op 10mbit.
Als er een coax aansluiting op het kaartje zit weer je meteen dat het een 10mbit kaartje is. Omdat 10/100mbit kaartjes met coax erop zowat niet bestaan. Ook hebben 10mbit kaarten bijna altijd maar 1 lampje terwijl 100mbit er bijna altijd 2 of meer hebben. Dat lampje betekend dan alleen <connected>. Ook hebben de wat oudere 10mbit kaarten vaak helemaal geen lampje.
Makkelijkste om te zien of het een 10 of 100mbit kaartje is door hem in aan autosensing switch te kopppelen die aangeeft hoe snel de verbinding is met een ledje bij de poort.
Ik heb nog nooit een alleen 100mbit kaart gezien, ze zijn altijd 10/100. Dus als ze 10/100 zijn hebben ze altijd minimaal 2 lampjes achterop met bijna altijd dus wat text erbij. De lampjes stellen voor dan: <connected> <100mbit>
Dus als alleen <connected> brandt, dan loopt hij op 10mbit.
Als er een coax aansluiting op het kaartje zit weer je meteen dat het een 10mbit kaartje is. Omdat 10/100mbit kaartjes met coax erop zowat niet bestaan. Ook hebben 10mbit kaarten bijna altijd maar 1 lampje terwijl 100mbit er bijna altijd 2 of meer hebben. Dat lampje betekend dan alleen <connected>. Ook hebben de wat oudere 10mbit kaarten vaak helemaal geen lampje.
Makkelijkste om te zien of het een 10 of 100mbit kaartje is door hem in aan autosensing switch te kopppelen die aangeeft hoe snel de verbinding is met een ledje bij de poort.
"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter
Verwijderd
ICQ mij ff je e-mail adres, dan zal ik je woensdag ff dat script mailen (ik ben tot woensdag vrij)Op maandag 26 november 2001 14:43 schreef BMW316 het volgende:
[..]
Wij werken hier ook met kix loginscripts. Zou je mij dat stukje kunnen geven hoe jij erachter komt of een kaart 10mbit is of niet?
thanx, ik heb m'n email adres gestuurd...Op maandag 26 november 2001 14:48 schreef Perseus het volgende:
[..]
ICQ mij ff je e-mail adres, dan zal ik je woensdag ff dat script mailen (ik ben tot woensdag vrij)
Op de switch moet dit zichtbaar zijn door de lampjes.
En idd kennen veel 10 Mbit kaartjes ook een BNC aansluiting.
En idd kennen veel 10 Mbit kaartjes ook een BNC aansluiting.
Verwijderd
pak een station waarvan je ZEKER weet dat het 100 MB is.
vervolgens install je sisoft sandra
login als admin, en doe de netwerk test naar de verschillende stations, dan ben je er zo uit !!!
succes
login als admin, en doe de netwerk test naar de verschillende stations, dan ben je er zo uit !!!
succes
Ik heb sisoft sandra geinstalleerd, maar bij de network benchmark geeft ie de volgende fout aan: Could not obtain the ip adress of the hostOp maandag 26 november 2001 15:25 schreef arjo_kamp het volgende:
pak een station waarvan je ZEKER weet dat het 100 MB is.
succes
Network information werkt dus wel. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Ik draai Windows NT 4.0 met TCP/IP en in een domein met server.
Als je op een managable switch zit, waarom zet je niet alle poortjes op de switch vast op 100Mbit. Iedereen met een foute config of een 10Mbit-kaart komt vanzelf klagen. Nu maar hopen dat het er niet te veel zijn. Desnoods doe je dit gefaseerd. Dus 10 per keer.
Nou met heel veel moeite en pijn heb ik het toch via het inlogscript weten te regelen. Dit probleem is opgelost en van mij mogen de administrators van Tweakers.net deze topic dichtgooien!
Pagina: 1