CPU core voltage schommelt van -12 naar -14

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-08 13:18
Ik heb hier een PC staan met de volgende specs:

- Asus A7V266 (NIET de A7V266-E, Palomino-jumper ingeschakeld en nieuwste BIOS v1005b-003)
- AMD Athlon XP 1600+
- kast met 350W voeding

HMonitor geeft regelmatig aan dat het -12 core voltage schommelt tussen -12 en soms iets meer dan -14 (licht rood op).

Is dit normaal? Is dit schadelijk? Is er iets tegen te doen?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Hmm.. Volgens mij heb jij het over 2 verschillende dingen..

Core-voltage moet officieel iets van 1.75V zijn.. (waarschijnlijk iets hoger in jouw setup!)

De -12V is alleen een spanning die op het moederbord aanwezig is..
Deze wordt nauwelijks gebruikt.. (alleen voor de seriele poort dacht ik).

Niet echt iets om je zorgen over te maken dus..

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 26 november 2001 14:21 schreef Canard het volgende:
Is dit normaal?
Nee :)
Is dit schadelijk?
Ja :)
Is er iets tegen te doen?
Of je voeding is zwaar overbelast zodat ie de spanningen gaat overcompenseren (dan gaat ie dus richting -14V), of je voeding is gewoon defect. Als er niet belachelijk veel op je PC is aangesloten dan zou ik er vanuit gaan dat de voeding stervende is.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Canard
mmm... dan bedoel ik de spanning op het mobo...

edit:

de kast zit niet volgepropt..

• Canard
maar de +12 volt geeft geen abnormale waarden... is dit niet raar in combinatie met de afwijkingen van -12 naar -14 ?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op maandag 26 november 2001 14:27 schreef Exirion iets
Hé, hoe durf je mijn tegen te spreken ;)

nee, serieus.. Die -12V boeit niet echt zoveel.. Volgens mij kan je systeem zelfs zonder die spanning gewoon goed werken..

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 26 november 2001 14:31 schreef Twynn het volgende:
nee, serieus.. Die -12V boeit niet echt zoveel.. Volgens mij kan je systeem zelfs zonder die spanning gewoon goed werken..
Aangezien een voeding op -12V toch een redelijke stroom kan leveren kan ik me niet voorstellen dat ie absoluut onbelangrijk of overbodig is. Dus ik ben er niet van overtuigd ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Uhh, jongens..

Volgens mij gebruikt een ATX VIA chipset bord die -12 Volt niet eens en heeft er ook geen sensor voor die uit te lezen is.. ;)

Frans Eendje,
wat zie je van die spanning als je (een tijdje lang, zeg 10 minuten) in de BIOS kijkt.?

//edit

PS O, en je hebt toch niet per ongeluk dat vreselijke ASUS Probe ook geinstalleerd. ? De-installeer die maar, het zit alleen maar in de weg.

• Canard
Op maandag 26 november 2001 14:36 schreef Hooi het volgende:
Uhh, jongens..

Volgens mij gebruikt een ATX VIA chipset bord die -12 Volt niet eens en heeft er ook geen sensor voor die uit te lezen is.. ;)

Frans Eendje,
wat zie je van die spanning als je (een tijdje lang, zeg 10 minuten) in de BIOS kijkt.?

//edit

PS O, en je hebt toch niet per ongeluk dat vreselijke ASUS Probe ook geinstalleerd. ? De-installeer die maar, het zit alleen maar in de weg.
In de BIOS heb ik nog niet gekeken, stom eigenlijk... Asus Probe heb ik ook geprobeerd maar die geeft niets abnormaals aan.. (die toont -12v ook niet)

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 20:21
ik heb de a7v266e, maar die doet met motherboardmonitor 5 precies hetzelfde! niet druk om maken, heb nog geen problemen erdoor gehad

Verwijderd

Op maandag 26 november 2001 20:05 schreef Canard het volgende:

[..]

In de BIOS heb ik nog niet gekeken, stom eigenlijk... Asus Probe heb ik ook geprobeerd maar die geeft niets abnormaals aan.. (die toont -12v ook niet)
Ik denk ook dat die terecht niets laat zien. ;)
Pagina: 1