Toon posts:

Beste bescherming tegen blikseminslag

Pagina: 1
Acties:
  • 247 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag mijn kostbare en zeer geliefde computerapparatuur beschermen tegen moeder natuur.

Tegen blikseminslag dus wel te verstaan.
Voor stroomschommelingen hoef je je in Nederland nauwelijks druk om te maken.

Nu viel mijn oog op dit apparaat:

http://www.vikingdirect.nl/shop/catalog/sku.asp?ID=F5C208T&LEVEL=SK&PR=QHH&FMID=864694&SID=23JL7H6LDHCX8JBRHRP5HN5G4DV32G08

Er staat dat het bescherming bied tegen voltage pieken tot 39.000 ampère.

Mijn vraag is:
Bied dit apparaat voldoende bescherming tegen blikseminslag?

Ik heb gehoord dat geen enkel apparaat 100% veilig is voor blikseminslag, vooral om het feit dat de schakelingen te traag reageren.

Geld uitgeven voor dit apparaat, of stekker eruit trekken tijdens onsweer en geld besteden aan een lekker koud biertje? :)

Grtz,
Deniax

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

(jarig!)
Ik heb overal een overspanningsbeveiliging van de Karwei tussen :)

Of het goed werkt bij bliksem weet ik overigens niet, maar daar maak ik me niet druk om :)

• senater
  • Registratie: September 2001

senater

De zak van sinterklaas!

beste bescherming tegen blikseminslag is computer uitlaten :9

• OProg

OProg

Molletje

(jarig!)
Op maandag 26 november 2001 13:59 schreef senater het volgende:
En echte Tweaker zet zijn computer niet uit >:)

• Damon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-03 00:00
Ik zou ff checken of je verzekering bliksemschade dekt, zo ja: lekker een biertje gaan pakken 8-)

Whenever people agree with me, I always feel I must be wrong -=Oscar Wilde=-

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

[topic=309815/1/50]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hoezo? Gaat onze lieve heer dan denken: "ach daar staat de compu al uit dus daar hoef ik de bliksem niet te laten inslaan?". :?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08 14:59
Geen aarde gebruiken??
En hoe zit het met overbelasting via telefoon (modem) en internet (kabel)?

Zin.

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 16:08

Seraphin

Meep?

Sorry, maar dit is dus NIET waar. Als de bliksem echt inslaat, dan knalt dat over het hele leidingennet heen. Aan of uit, je computer wordt nog steeds (mogelijk) gefrituurd.

Beste beveiliging is als volgt: sluit al je stekkers aan op 1 stekkerdoos, sluit het snoer van deze stekkerdoos aan op je stopcontact, en haal bij onweer (of langdurige afwezigheid) de stekker uit het stopcontact. Op deze manier is je computer niets meer dan een berg metalen onderdelen met een batterijtje, en alleen een EMP kan hem dan nog om zeep helpen....... of je kleine zusje natuurlijk >:)

<edit>
Ik weet overigens niet hoe het zit met datakabels (internetverbinding), voor zover ik weet gaat dat wel goed, maar ik zou er naast kunnen zitten. Hoe het zit met verzekeringen weet ik ook niet, maar (bijna?) geen enkele winkel zal bliksemschade onder de garantie laten vallen.
</edit>

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Verwijderd

Computer uit doen, en lekker een biertje gaan drinken :9

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-07 21:46
Heb wel eens een overleden Teles ISDN telefoon gehad na een blikseminslag. Computer deed het echter nog (schakelaar stekkerdoos stond uit). De teles ISDN kaart zat net als de Teles.Fon gewoon op de ISDN kabel en daar was ook niks mee.

Inductieschade viel echter gelukkig onder m'n verzekering.

_██_
(ಠ_ృ)

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:20

Sjaak_Afhaak

Bleh!

:? :?

Hier staat tekst

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 09:49
Op maandag 26 november 2001 13:56 schreef deniax69 het volgende:
Hmm.. Als oud-electro boer begin ik hierom toch wel wat te steigeren.. Voltage-pieken in ampère's?!)

Maargoed, ik geloof niet zo hard in al die beschermings-apparaten.. bij een blikseminslag is er zo'n ongelofelijke hoge spanning, dat deze makkelijk over redelijke afstanden kan overslaan. Daardoor werkt zo'n beveiliging dus ook niet altijd..

Gewoon de stekkers eruit halen, en ook van je telefoon etc.. Dat lijkt me nog de beste bescherming!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ford nox bouwen...als het zow door gaat...wat denken jullie dat de kans is...nou heel klein...en als het gebeurt...pech

ken je net zogoed de stoppen eruit draaien of de schakelaars omzetten...telefoon kabel eruit TV en Radio + kabelinternet kabel eruit..nou...ffies alle stekkers uit de muren trekken...en pak maar lekker een warm biertje...:Z

maar ffies ontopic

Nou eigenlijk is het heel moeilijk jezelf te beschermen want je weet nooit precies wanneer een bliksem inslaat...of begint te onweren...het gaat erom dat je gewoon lekker aard...en als je echt zo Paranoia bent..zet um dan steeds uit als je erachter weggaat..of een paar spanningsPiekfilters...dus stuk of 4 achterelkaar...slaat 1 af...houd 2 tegen...slaat uit en dan 3...:)

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Bij de Praxis kun je ook van die dingen halen voor FL.159,-.
Daar kun je ook je netwerk/ISDN mee beveiligen.
Maar of het allemaal werkt, dat weet ik niet. :{

Maar het zal wel goedkoper zijn dan bestellen via die site.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:53
is een UPS niks, heb je ook nog beveiliging tegen Essent e.d. :)

Flickr | Lego collectie

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Op maandag 26 november 2001 14:12 schreef Seraphin het volgende:
Ik weet overigens niet hoe het zit met datakabels (internetverbinding), voor zover ik weet gaat dat wel goed, maar ik zou er naast kunnen zitten.
was bij ons gebeurd, (essent) ons com21 modem was lichtjes aan 2 kanten bruin gebakken en mijn vader hoorde een knal bij de netwerkkaart in de comp, en raad es, NIKS KAPOT IN DE COMP :o
humor toch? dezelfde week is essent nog het modem komen vervangen :7

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Insanergy
  • Laatst online: 29-11-2025
Bliksemafleider (vlieger oid)???

But I thought YOU did the backups...

Verwijderd

zorg in ieder geval voor een iets uitgebreidere inboedel-verzekering, kost je maar een paar tientjes p/m extra. Ik heb eenmaal een blikseminslag meegemaakt alle apparatuur naar de klote :( ik was thank god wel verzekerd phew :) . Ook apparatuur welke was uitgeschakeld middels een schakelaar op de verdeeldoos was kapot, ik heb mazzel dat ik geen brand heb gehad. Ik heb die verzekeringspremie voor de komende 10jaar er al uit.
Pagina: 1