[bind] 2 servers

Pagina: 1
Acties:

• MaHawK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-03-2020
hoihoihoi

Ik heb hier 2 servers staan(www+backup)
Ik moet in de dns instellen dat als de www down is dat de backup het overneemt.. hoe het nu staat ingesteld wordt er steeds random een ander ip gekozen..
er staat nu:
* IN A een_ip
* IN A ander_ip

hij moet dus standaard naar "een_ip" gaan, en alleen als ie down is moet ie naar "ander_ip" gaan.
heb het ook met 10 en 20 prioriteiten geprobeerd, maar bind vind dat niet zon goed idee....

weet iemand dus hoe ik het goed werkend krijg?

Daar doe ik niet aan.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:19

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Weetnie zoveel van BIND en DNS enzo, maar wat je nu doet, is niet gewoon Round Robin :?

Je moet puur een backup DNS entry hebben neem ik aan ?

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

voor zover ik het weet stel je gewoon 2 dnsservers in.
parent en child..
als er eentje uivalt dan kijkt de client welke DNS server nog bereikbaar is, deze haalt dan automatische zijn gegevens van het bereikbare server.

Ik weet niet of dit je bedoeling is.

anders suc6..

• MaHawK
ja, ik moet dus zoeits als wat ook bij de mx record kan..
dus als de ene niet bereikbaar is dat ie dan naar de andere gaat.
dus dat robin hood gebeure wat ik nu heb dat werkt nie goed

Daar doe ik niet aan.

• MaHawK
Op maandag 26 november 2001 14:06 schreef snakeeye het volgende:
voor zover ik het weet stel je gewoon 2 dnsservers in.
parent en child..
als er eentje uivalt dan kijkt de client welke DNS server nog bereikbaar is, deze haalt dan automatische zijn gegevens van het bereikbare server.

Ik weet niet of dit je bedoeling is.

anders suc6..
dat hebben we nu ook in gesteld (dus een sec nameserver)
die haalt dus de zone file van de prim server.. echter werkt dat dus niet aangezien de zone file dus het zelfde is..

Daar doe ik niet aan.

Verwijderd

er zijn genoeg HOWTO's over BIND.

Lees ze een door....
De rest kun je denk ik in je client instellen .
dus de IP nummers van je beide DNS servers.
als een IP down is dan zoek de client bij de andere

Suc6

Verwijderd

neej, wat jij bedoelt is niet de bedoeling.....
ik heb een domein naam en die moet dus blijven werken..
anders zou iedereen ter wereld mijn dns servers moeten instellen, en dat is dus onzin..
hij moet gewoon een soort priority geven aan een bepaald ip adres.... maar hoe...
de client heeft er dus niks mee te maken..

Verwijderd

Ik gok dat wat je bedoelt een soort van loadbalancing met priority is, klopt dit?
webserver 1 is te zwaar beladen of uit de lucht, dan door naar webserver 2.
Dit is niet te doen met DNS instellingen, helaas.
Er zijn een aantal oplossingen, nml een derde machine als een soort van http proxy voor je andere webservers hangen, of op webserver 1 een pakketje draaien wat http requests doorspeelt als je Apache (of ander httpd pakket) eruit ligt.
Maar als dan webserver 1 er echt helemaal uitligt, dus niet op internet zit, zit je alsnog vast.
Er is dus met alleen die 2 machines niet echt een fijne oplossing te bedenken.

Verwijderd

Op maandag 26 november 2001 16:47 schreef Exodus het volgende:
Ik gok dat wat je bedoelt een soort van loadbalancing met priority is, klopt dit?
Ja dat bedoelde ik ja.
Dat is dan mooi klote als het niet kan... het is namelijk voor een projectje op school, daar gebruiken we al 4 pcs voor, dus NOG een krijgen we echt niet..

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

Ik heb hier 2 servers staan(www+backup)
Ik moet in de dns instellen dat als de www down is dat de backup het overneemt.. hoe het nu staat ingesteld wordt er steeds random een ander ip gekozen..
er staat nu:
* IN A een_ip
* IN A ander_ip

hij moet dus standaard naar "een_ip" gaan, en alleen als ie down is moet ie naar "ander_ip" gaan.
heb het ook met 10 en 20 prioriteiten geprobeerd, maar bind vind dat niet zon goed idee....
Bind kent geen 'down' of 'up'. Client nemen nooit alleen de primary, maar ook dat word afwisselend gedaan. De beste optie is een loadbalancer ertussen.

Wat jij wil kan je met DNS niet oplossen.

Verwijderd

Op maandag 26 november 2001 17:22 schreef whyohwhy het volgende:

[..]

Ja dat bedoelde ik ja.
Dat is dan mooi klote als het niet kan... het is namelijk voor een projectje op school, daar gebruiken we al 4 pcs voor, dus NOG een krijgen we echt niet..
wat voor projectje klinkt interessant :) kun je daar niet 1 pc voor gebruiken die je al in gebruik hebt?

Verwijderd

nou, we moeten zeg maar een klein serverparkje opzetten, met web/backup/sql server
daar hebben we dus 3 pcs voor.. de sql server hangt niet op inet. als een van de servers plat gaat, moet de andere (backup) het over nemen...
verder hebben we ook 2 switches tot onze beschikking (een of ander vaag merk, en een cisco 2900)
Pagina: 1