RAID van +/- F300 is GEEN raid ??

Pagina: 1
Acties:

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
een promise fasttrack RAID card is waardeloos in raid 1.

je hebt een 2e schijf met een mirror van disk 1 maar als disk 1 crashed moet je in de bios instellen dat hij van disk 2 moet booten !!!!!

waardeloos. dat moet toch vanzelf gaan ??

en er worden drivers bijgeleverd. Waarom moet in godsnaam het OS weten dat hj op een raid systeem zit, er draaid een mirror die door de HARDWARE gemaakt word daat heeft het os toch niets mee te maken ????

een promise Supertrack ondersteund daarin tegen wel faulttolerance, hotswap en boot van beide disks zonder aanpassingen!!!!
maar die kost F1300,- !!!

heeft iemand een goede / goedkope oplossing voor een co-located webserver die een raid 1 (of iets dergelijks ) moet draaien ???

dus als schijf 1 dood gaat dat hij door draaid op 2 en dat ik tijdens het draaien een neiuwe /lege schijf 1 kan plaatsen. en deze met/zonder een commando weer kan laten synchroniseren ??

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:07

Epsilon

vet hè die leestekens |:(

maar dat die duurdere promise wel die extra functies ondersteunt lijkt me vrij logisch voor dat geld. Het verschil moet er nou eenmaal zijn en een goedkope kaart kan noueenmaal niet alles ondersteunen. Anders zou NIEMAND nog een dure raid controller kopen, maar een gewone goedkope voor 100,-

het verschil moet er gewoon zijn
waardeloze vraag dus.

Verwijderd

probeer eens een goedkope 3ware 6200 te vinden. deze doet raid0 en raid1, heeft hotswap, is kwaliteit (dus hardware raid) en doet het ook nog eens in een echt os (linux/bsd).
met 3dm kan je zelfs via je browser je raid instellen dus schijfjes aan en uitzetten/vervangen. 3ware gaat wel stoppen met support voor de 6xxx serie maar dat maakt geen ruk uit als je linux/bsd draait want de drivers zijn toch opensource (en zitten zelfs in de linux kernel).

wel ff opletten want de huidige 2.4 kernel werkt niet samen met de 3ware 3dm tool dus kan ik dat hotswappen niet testen :(

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Thanks dat ga ik ff doen, zijn deze nieuw nog te krijgen ??

waar kan ik deze 2ehands vinden ?? ze klinken nogal exotisch

Verwijderd

3ware is wat lastig te kopen, het is idd niet iets wat bij de gemiddelde compuboer te krijgen is :)
ik heb mijn 3ware uit duitsland gehaald, daar was ie minstens 50% goedkoper. je kan ze ook direct uit de vs laten komen maar de porto is dan vrij hoog.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
hoeveel kosten deze kaarten ??

ik moet niet meer dan +/- 200 piek kwijt zijn voor een raid controller want dan heb ik liever geen raid !!

maar ik wil WEL echte hardware raid.

hotswap is geen eis maar fault tolerance en booten van een de goede schijf (zonder dingen in de bios te veranderen) zijn een eis !!

• DeBolle
  • Laatst online: 20:34

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Niet meer dan Fl 200,-? Nou, dan neem je maar geen mirror. Alle waar is naar z'n geld en voor de eisen die jij stelt moet je nu eenmaal wat meer neertellen dan Fl 200,-.
Zoals als eerder is opgemerkt in dit draadje, wandel eens door de tweedehands spulletjes in Vraag en Aanbod, met een beetje mazzel vind je bijvoorbeeld een Mylex DAC960 wat een keurige en vlotte hardware Raid controller is. SCSI, dat wel.

Als je afziet van hardware raid kun je wellicht rondspeuren naar software matige mirroring in het OS dat je gaat gebruiken. Zelfs het inmiddels stokoude NT4 doet mirroring en kan rebooten van de mirror (met behulp van een van te voren aangemaakt fault tolerant diskette).

Specs ...ik doe er niets meer aan.

Verwijderd

Onder de 200,00 kan maar op 1 manier lijkt me:
Promise Fasttrack (de normale van 169 (meen ik)) kopen en zelf een Raid van maken.

Staat een hele mooie handleiding hoe dat te doen onder deze link: http://www6.tomshardware.com/storage/00q1/000329/index.html

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
hmmm booten van software mirror ?? dat moetten we eens ff bekijken. ik kan natuurlijk ook met 3 hd's gaan werken !!

1 = boot partitie

2= /usr /home etc.
3= mirror van 2 !!

ik zoek het ff uit !

• DeBolle
  • Laatst online: 20:34

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Oh, een *nix variant? Kun je kijken naar de poor man's mirror. Gooi d'r twee gelijke HD's in en knetter een dd in cron en zorg dat je bootpath gemakkelijk bij te stellen is door bijv. van een floppy te booten bij problemen met de primary HD.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Die 200 a 300 gulden kaarten zijn in verhouding goedkoop en daarom ondersteunen ze natuurlijk ook niet alle functies. Wanneer je meer "echte" RAID functionaliteit wilt (ik noem een hot-swap) dan zul je toch echt 1000+ gulden op tafel moeten leggen voor een Promise SX6000, 3Ware Escalade of Adaptec 2400A ATA RAID ...

In principe zijn die goedkope kaarten wel "echt" RAID, immers ze ondersteunen RAID1 en 0, want voor die relatief simpele RAID versies is niet veel hardware nodig. De duurdere kaarten ondersteunen ook RAID5 (parity berekening) en daarom zijn ze ook meteen flink duurder (bijv. door de Intel 960 RISC chip en mogelijk cache RAM wat erop zit). Voor die prijs krijg je dan dus ook bijbehorende functies als hot-swap etc.

Verder is het natuurlijk logisch dat zo'n ding drivers nodig heeft onder je OS. Waarom? Dat heeft immers elke controller, ook de IDE controller in de chipset op je moederbord (VIA, AMD, SiS, Intel, ...).

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

booten van een software raid1 kan en gaat best goed. ik heb het laatst zelf nog moeten installen op een database server op m'n werk. We hebben zelfs de swappartitie in raid gezet aangezien deze wel aanwezig moet zijn wil de machine kunnen booten. :) (p.s. ding doet toch nooit wat dus swap gebruikt ie toch nooit)

software raid1 lijkt me helemaal niet z'n slechte oplossing als je weinig/geen geld voor een controller overhebt en toch een beetje redunatie nodig hebt. persoonlijk zie ik liever software raid1 dan een promisc controller van f100,- met buggy alpha-drivers.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Op maandag 26 november 2001 22:10 schreef wkamphuis het volgende:
booten van een software raid1 kan en gaat best goed. ik heb het laatst zelf nog moeten installen op een database server op m'n werk. We hebben zelfs de swappartitie in raid gezet aangezien deze wel aanwezig moet zijn wil de machine kunnen booten. :) (p.s. ding doet toch nooit wat dus swap gebruikt ie toch nooit)

software raid1 lijkt me helemaal niet z'n slechte oplossing als je weinig/geen geld voor een controller overhebt en toch een beetje redunatie nodig hebt. persoonlijk zie ik liever software raid1 dan een promisc controller van f100,- met buggy alpha-drivers.
dan ben ik dus enkel 2 schijven nodig. deze gaan op ide1 en ide0 ??? duus geen extra hardware ..

ben ik perse een 3e disk nodig om booten altijd mogelijk te houden ??

ondersteund het ding ook fault tolerance of gaat hij hard op z'n bek als schijf crashed ???

• twiekert
  • Laatst online: 21-04 15:42
bwehehe lol. mijn omgebouwde ata100 > fastrak 100 doet wel lekker hotswap >:) . ja okej je moet wel het zelfde type schijf hebben maar het werkt wel. als je een schijf eruit rukt geeft tie error, en als je em weer terugdouwt dan gaat tie de array rebuilding :) . en dat alles onder win2000server.

Verwijderd

kan je eigenlijk een ultra100 tx2 ook ombouwen naar fasttrak?

• twiekert
  • Laatst online: 21-04 15:42
Op maandag 26 november 2001 22:47 schreef SuB het volgende:
kan je eigenlijk een ultra100 tx2 ook ombouwen naar fasttrak?
voor zover ik weet is dat niet mogelijk. je moet n.l. een aantal pinnen van de bios ergens anders aan solderen maar er zit geen bios meer op. in iedergeval geen 'normale' (zoals bij ultra100) bios.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Op maandag 26 november 2001 22:43 schreef twiekert het volgende:
bwehehe lol. mijn omgebouwde ata100 > fastrak 100 doet wel lekker hotswap >:) . ja okej je moet wel het zelfde type schijf hebben maar het werkt wel. als je een schijf eruit rukt geeft tie error, en als je em weer terugdouwt dan gaat tie de array rebuilding :) . en dat alles onder win2000server.
een fast track 100 is niet duur !! 235,- welke schijven moet je hierin hangen :9~ :9~

draait het ook onder FreeBSD ?

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 14:43
Onder 500,- geen echte serieuze proc op raid controller dus geen raid.

Verwijderd

dan ben ik dus enkel 2 schijven nodig. deze gaan op ide1 en ide0 ??? duus geen extra hardware .. ben ik perse een 3e disk nodig om booten altijd mogelijk te houden ??
de server heeft scsi schijven dus in mijn geval was dat sda en sdb maar in het geval van ide is het gewoon hda en hdb.
het installen van linux op een raid is beetje vaag. eerst install je je complete install op de 1e schijf, dan geef je aan dat bijde schijfen een raid1 zijn maar dat de 2e is uitgevallen. opnieuw booten en de 2e schijf toevoegen en alles draait als een zonnetje. check de software-raid-howto voor meer details.
ondersteund het ding ook fault tolerance of gaat hij hard op z'n bek als schijf crashed ???
goede vraag, ik heb geen idee. als een schijf kapot gaat hoort de software dit te ontdekken en die schijf uit te zetten. testen is een beetje lastig (zonder meteen met een bijl te gaan slingeren :P)

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
testen kun je doen door er gewoon een schijf uit te halen !! (of stroom eraf iod..)

heb je een lnk naar DE howto (ik heb er meerdere gevonden, vage dingen!)

ik draai geen linux maar bsd maar dat vogel ik wel uit !

kan software raid dat ook booten van hdb als hda dood is ?? detecteerd hij dit zelf ???

(in mobo bios kun je natuurlijk hdb als 2e bootoptie geven, als 1 dat ECHT dood is moet hij het doen, bij halfdood heb je een probleem denk ik.

btw. heeft iemand ooit een dode schijf gehad ?? ik belde met een co-locator die vertelde dat vaan de 100+ schijven die er bij hem draaiden er nog geen 3 per jaar dood gingen en dat ALLEEN van databse servers, wel verving hij de schijven na 3 jaar !

Verwijderd

testen kun je doen door er gewoon een schijf uit te halen !! (of stroom eraf iod..)
zo test je of de machine met 1 schijf kan booten en dat heb ik ook getest en werkte. of de machine (met name de scsi-controller) met een kapotte scsi-disk weet om te gaan is heel wat anders.
heb je een lnk naar DE howto (ik heb er meerdere gevonden, vage dingen!) ik draai geen linux maar bsd maar dat vogel ik wel uit!
als je bsd gaat draaien heb je niet zoveel aan een linux-howto. ik heb nooit met bsd gewerkt dus hoe software-raid bij bsd werkt weet ik niet.
kan software raid dat ook booten van hdb als hda dood is ?? detecteerd hij dit zelf ??? (in mobo bios kun je natuurlijk hdb als 2e bootoptie geven, als 1 dat ECHT dood is moet hij het doen, bij halfdood heb je een probleem denk ik.
geen idee hoe dit bij ide werkt maar de eerder beschrijven server die ik opgezet heb heb ik zodanig gemaakt dat mocht er een disk kapot gaan ik via de tel. aan iemand kan vertellen welke disk eruit/vervangen moet worden. of de machine van disk1 of disk2 boot maakt niet uit, de software ziet welke van de disks geboot moet worden.
btw. heeft iemand ooit een dode schijf gehad ?? ik belde met een co-locator die vertelde dat vaan de 100+ schijven die er bij hem draaiden er nog geen 3 per jaar dood gingen en dat ALLEEN van databse servers, wel verving hij de schijven na 3 jaar !
ja, disks gaan kapot. 2 of 3 weken geleden nog zijn op m'n werk na elkaar 2 van de 4 schijven van een raid5 array kapot gegaan. bij het compleet vervangen van de raid array bleek de raid1 mirror waar het os op stond ook nog eens kapot te zijn. al met al enorm klote (en een nacht werk). zorg altijd dat je backups hebt gemaakt want ook raid arrays gaan wel eens kapot (of je wordt gehacked/brand/virus/whatever).
Pagina: 1