Toon posts:

Cisco 803 ook geschikt voor routering netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan het kijken voor een Cisco router.
Nu heb ik thuis alleen nog maar ISDN
(achtergesteld dorp, dus verder geen opmerkingen daarover).
en heb ik dus een router nodig die ISDN heeft.

In de toekomst hoop ik dat we ooit iets van kabel krijgen. Ook dan wil ik graag dezelfde router nog inzetten.

Nu heeft de Cisco 803 4 Ehternetpoorten. Weet iemand of je deze ook kan routeren (dus andere segmenten) of alleen als hub gebruikt kan worden?

Verwijderd

Op maandag 26 november 2001 13:09 schreef Akko het volgende:

In de toekomst hoop ik dat we ooit iets van kabel krijgen. Ook dan wil ik graag dezelfde router nog inzetten.

Nu heeft de Cisco 803 4 Ehternetpoorten. Weet iemand of je deze ook kan routeren (dus andere segmenten) of alleen als hub gebruikt kan worden?
Als je bedoelt dat je een met een Cisco 800 een "multihomed" router wil maken dus verschillende subnetten aansluiten op die Ethernetpoorten, dan NEE dat kan niet. Ten eerste kan dat niet omdat de processor van de 800 series dat niet aan kan en ten tweede kan dat niet omdat de IOS versie gestriped is van alle leuke opties...

Als je dat wil doen moet je een 1700 series router kopen met aan de ene kant een ISDN BRI interface en aan de andere kant een interface met meerdere Ethernet poorten

• FJR1300
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-07 12:53

FJR1300

145 enthousiaste paardjes...

De 4 poorten werken als een hub. Er zitten dus effectief maar 2 interfaces in. Een ethernet en een isdn.

Het ios van de Cisco 800 is niet echt gestript, maar eerder toegesneden op de toepassing van de machine....

Verwijderd

Op maandag 26 november 2001 14:44 schreef FJR1300 het volgende:
[..]
Het ios van de Cisco 800 is niet echt gestript, maar eerder toegesneden op de toepassing van de machine....
Dat bedoel ik :P

Verwijderd

Topicstarter
M.a.w. dat wordt een erg duur grapje. Zelfs tweedehands.
Of weten jullie nog goede adressen waar zo iets voor een prikkie te koop is!

En wat is naast die hub functie dan het verschil tussen de 760 serie en de 800 serie?

Verwijderd

Op maandag 26 november 2001 15:40 schreef Akko het volgende:
M.a.w. dat wordt een erg duur grapje. Zelfs tweedehands.
Of weten jullie nog goede adressen waar zo iets voor een prikkie te koop is!

En wat is naast die hub functie dan het verschil tussen de 760 serie en de 800 serie?
een 700 serie heeft geen IOS maar een of ander vreemd unix shell gevalletje, ook alle IOS commando's kent ie niet.

Volgens Cisco is de 700 series een "home use" router en de 800 series is voor het MKB

Ben niet zo'n ontzettende CISCO expert, maar dat was het meest verschillend eraan

• FJR1300

FJR1300

Op maandag 26 november 2001 15:49 schreef Perseus het volgende:

[..]

een 700 serie heeft geen IOS maar een of ander vreemd unix shell gevalletje, ook alle IOS commando's kent ie niet.

Volgens Cisco is de 700 series een "home use" router en de 800 series is voor het MKB

Ben niet zo'n ontzettende CISCO expert, maar dat was het meest verschillend eraan
Cisco noemt de 700 serie een 'set command based' router. Meestal is dat apparatuur die ze geerft hebben na een of andere overname. Cisco logo erop en klaar is klara. 2e hands zijn ze erg duur. Ik heb het geluk een 803 van m'n baas te hebben voor experimentele doeleinden :)

Voor hobbydoeleinden kan je thuis misschien beter met een 486 machientje 2 of meer netwerkkaarten en een linux variant spelen. Dat is nog een beetje betaalbaar.

Verwijderd

[quote]

De enige nuttige reactie die ik hier kan toevoegen: Ik leef met je mee, ik woon ook in een achtergesteld dorp... ;(

• dontcare
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-03-2024

dontcare

Nomen est Omen

knip knip ...
Vraagje , waarom zou je in godsnaam een cisco router thuis willen ? (behalve dan om mee te kloten) lijk me niet dat je een zwaar netwerk hebt en je hebt grote kans dat een (toekomstige) kabellaar toch geen router op zijn netwerk toelaat ....

* dontcare ziet het nut er niet van in

.Quod me nutrit me destruit.

Verwijderd

Topicstarter
Het is voornamelijk om te oefenen straks voor mijn CCNA cursus. Maar ik wil er dan toch wel gebruik van gaan maken, alleen voor het oefenen is het ook zonde van het geld.

Vandaar......

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:30

Kettrick

Rantmeister!

Op dinsdag 27 november 2001 10:00 schreef dontcare het volgende:

[..]
en je hebt grote kans dat een (toekomstige) kabellaar toch geen router op zijn netwerk toelaat ....

* dontcare ziet het nut er niet van in
Ik hang ook gewoon met een Cisco aan het @home netwerk, waarom zou dat niet mogen :?
(Oke, het mag niet, maar ipv een freesco-router bijvoorbeeeld)

Ik heb een 1720 met 2x ethernet, maar het is een modulaire router, dus je kan er allerlei WIC's (kaarten) inproppen.
Op dinsdag 27 november 2001 11:07 schreef Akko het volgende:
Het is voornamelijk om te oefenen straks voor mijn CCNA cursus.
Daar heb ik hem dus ook voor :)

Verwijderd

Voor CCNA heb je echt geen router nodig hoor. Dat kun je ook wel met de boeken. Router is wel handig, maar geen pre.

En volgens mij moet een 2e handse router niet veel meer kosten dan jij voor die 800 serie kunt krijgen. Ik zou gewoon alle sites afgaan als ik jou was. Je vindt er vast wel 1.

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:30

Kettrick

Rantmeister!

Op dinsdag 27 november 2001 11:45 schreef Jamez_Joint het volgende:
Voor CCNA heb je echt geen router nodig hoor. Dat kun je ook wel met de boeken. Router is wel handig, maar geen pre.
Ben ik met je eens, maar het is wel handig/relaxed om een router te hebben. Kan je alle theorie in de praktijk toepassen :)

• FJR1300

FJR1300

Op dinsdag 27 november 2001 12:28 schreef RoeLz het volgende:

[..]

Ben ik met je eens, maar het is wel handig/relaxed om een router te hebben. Kan je alle theorie in de praktijk toepassen :)
... en dan kom je er achter dat de theorie en de praktijk niks met elkaar te maken hebben ;)

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kan je zo'n Cisco 800 ISDN router ook gebruiken voor een Chello kabel abbonementje?
Evt. in combinatie met een hub/switch?? Mijn vader kan er namelijk zo eentje meenemen van zijn werk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 november 2001 @ 11:45:

En volgens mij moet een 2e handse router niet veel meer kosten dan jij voor die 800 serie kunt krijgen. Ik zou gewoon alle sites afgaan als ik jou was. Je vindt er vast wel 1.
voor de cursus en dus de diploma heb je idd geen router nodig. Voor het in de praktijk kunnen configureren van routers helemaal naar wens (en dus niet met zo'n configmaker, want die slaat echt 70% van alle mogelijkheden over) heb je dus echt wel praktijk ervaring nodig.
Pagina: 1