Project Kast: Temp afhankelijke bay-bus

Pagina: 1
Acties:

• FlipFlap
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-08 22:09

FlipFlap

Tweakeroid sinds 28_01_2001

Topicstarter
Project Kast:

Ik ben bezig met het ontwerpen van mijn nieuwe casemod.

Spec's:
• LCD 4x20
• IR Receiver
• Temperatuurgestuurde bay-bus, met LED weergave voor fanspeed
• LCD weergave Processor temp
• LCD weergave Case temp
• 2x Fan intake in 2x 5 1/4"
• CD-RW/DVD combo
• CD of DVD indien 6x 5 1/4" (boven fans)

Afbeeldingslocatie: http://members-central.home.nl/flipflap/images/kast.bmp

Gele fans zijn voor lucht aanvoer, groen is voor afvoer.

• Koeling
De kast moet ruimte gaan bieden aan een Tyan Tiger MP. De grote intake moet de koelers op beide processoren voorzien van voldoende koele lucht.
De kleine koeler in het zijpaneel moet de Radeon 8500 gaan voorzien van de nodige afkoeling.
De afvoer aan de achterkant is van de PSU, daarnaast moet het restand van de overtollige warme lucht boven en in het vooronder afgevoerd worden.

• IR ontvanger
Deze heb ik reeds gemaakt en werkt prachtig via WinLIRC in combinatie met IRAssistant. Deze wordt in een paneeltje van een 5 1/4" bay ingebakken.

• LCD Temperaturen
Wat gesloopte halfords-auto-LCD-tjes. Werkt prima, niets aan doen :)

• LCD 4x20
Op de tekening staat nog een 2x20, maar dat was een vaudje. Deze dacht ik via de paralelle poort aan te sturen. Hier heb ik de nodige schema's al voor binnen. Software heb ik hier ook al in alle soorten en maten langs zien komen, dus dat zal wel goedkomen. iig wordt dit het laatste onderdeel van het project. Koeling is belangrijker ;)

• Bay-bus
Ik heb op het GoT al de nodige schema's hiervoor langs zien komen. Alleen zou ik het graag temperatuurgestuurd willen hebben. Wat ik graag zou willen is dat de voltage voor de fans varieert tussen 5-12V. Nu is dat niet zo'n heel groot probleem, maar ik wil dat dat temperatuurgestuurd wordt. Dus afhankelijk van de temperatuur in de kast in 3 tot 5 stappen van 5V naar 10-12V. Hier heb ik alleen nog geen schema's voor kunnen vinden. Nu ben ik als boekhauwert een absolute nitwit ten aanzien van electronica, maar ik heb de IR ontvanger aan de praat gekregen en dus, met hulp van de experts hier, moet dit ook te doen zijn :) Overigens heb ik een aantal ledjes in gedachte om de via de temp-sensors geselecteerde fan-speed weer te geven.

• Kabaal
Om de geluidsproductie enigzins onder controle te houden, zat ik te denken om naast de variable koeling, de binnenkant van de kast te bekleden met 3mm dik rubber.

Recap:
Kan iemand mij helpen aan / met een schema voor temp afhankelijke schakelingen voor de fans?
Is rubber wel het meest geschikte materiaal voor geluidsdemping?
Overige tips zijn altijd welkom :)

ff niets

• xillius
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-01-2022
zou je die fan voor onderin ook niet een intake fan maken??? want onder in je kast zit als het goed is koelere lucht (koude lucht daalt)
dus daar is afvoer niet echt nodig. En aangezien koude lucht beneden is is het de ideale plek om lucht vandaan te halen om in je kast te blazen.
(Denk ik)
verders weet ik niet echt veel dus ik wens je veel suc6 met het bouwen ;)

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Op maandag 26 november 2001 12:50 schreef xillius het volgende:
zou je die fan voor onderin ook niet een intake fan maken??? want onder in je kast zit als het goed is koelere lucht (koude lucht daalt)
dus daar is afvoer niet echt nodig. En aangezien koude lucht beneden is is het de ideale plek om lucht vandaan te halen om in je kast te blazen.
(Denk ik)
je zou die voorste fan als intake kunnen gebruiken, maar dan zit je met het probleem dat je erg veel intake hebt...

je kunt het beste evenveel in als uit hebben...

maar voor de rest, een heel cool idee! :)

[edit]
hmmm... ik denk trouwens als je een 4x20 LCD wilt, dat dit niet in 1 bay gaat passen... daar zul je waarschijnlijk 2 bays voor moeten gaan gebruiken...

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-08 11:46

Sick Nick

Drop the top!

2 keer 80mm naast elkaar in 2 5 1/4" bay bovenelkaar gaat NIET passen, het is maar dat je het weet. Die 2 fans zijn samen te breed.

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Op maandag 26 november 2001 12:54 schreef Sick_Nick het volgende:
2 keer 80mm naast elkaar in 2 5 1/4" bay bovenelkaar gaat NIET passen, het is maar dat je het weet. Die 2 fans zijn samen te breed.
ik zie ook nergens dat ie 80mm fans gaat gebruiken, 60mm zou wel moeten kunnen denk ik...

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-08 11:46

Sick Nick

Drop the top!

Op maandag 26 november 2001 12:56 schreef RonnieB82 het volgende:

[..]

ik zie ook nergens dat ie 80mm fans gaat gebruiken, 60mm zou wel moeten kunnen denk ik...
Ik zeg toch ook niet dat ie 80mm MOET gebruiken, ik zeg alleen maar dat DAT dus niet gaat pasen ;)

2 keer 60mm zou ik trouwens niet doen, maakt veel herrie en blaast zeer weinig lucht. Zou dan gewoon 1 80mm fan nemen. Heb ik ook gedaan, zitten nu m'n 2 maxtor schijven achter. Die blijven lekker koel.

• FlipFlap

FlipFlap

Topicstarter
Op maandag 26 november 2001 12:58 schreef Sick_Nick het volgende:

[..]

Ik zeg toch ook niet dat ie 80mm MOET gebruiken, ik zeg alleen maar dat DAT dus niet gaat pasen ;)

2 keer 60mm zou ik trouwens niet doen, maakt veel herrie en blaast zeer weinig lucht. Zou dan gewoon 1 80mm fan nemen. Heb ik ook gedaan, zitten nu m'n 2 maxtor schijven achter. Die blijven lekker koel.
Ik vind persoonlijk zo'n dubbele invoer bovenin errûg cool. Al zitten ze er alleen voor de show :Y)
Op maandag 26 november 2001 12:50 schreef xillius het volgende:
(Denk ik)
Onderin is ook meer stof ;(, vandaar mijn keuze voor afvoer.

ff niets

• FlipFlap

FlipFlap

Topicstarter
Op maandag 26 november 2001 12:53 schreef RonnieB82 het volgende:

[..]
hmmm... ik denk trouwens als je een 4x20 LCD wilt, dat dit niet in 1 bay gaat passen... daar zul je waarschijnlijk 2 bays voor moeten gaan gebruiken...
Ik dacht en hoop het in één bay te kunnen plaatsen, maar dat zien we dan wel weer. Daar vinden we nog wel wat op. :Y)

* FlipFlap hoopt nog op tips voor de temperatuurgestuurde bay-bus

ff niets

• FlipFlap

FlipFlap

Topicstarter
Één schop-poging nog dan :)

Zijn er nog mensen die wat hulp kunnen bieden bij een temperatuur-gestuurde bay-bus?

ff niets

• mark9534
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 14:04

mark9534

Ondertitel ?

Op maandag 26 november 2001 13:13 schreef FlipFlap het volgende:
Onderin is ook meer stof ;(, vandaar mijn keuze voor afvoer.
Je kunt er toch een stoffilter voorzetten dan vang je al het stof op en kom het je kast niet in.

• FlipFlap

FlipFlap

Topicstarter
Op maandag 26 november 2001 23:21 schreef mark9534 het volgende:

[..]

Je kunt er toch een stoffilter voorzetten dan vang je al het stof op en kom het je kast niet in.
Ik denk dat dat zowiezo geen slecht plan is :)
Ik ga daar iig eens mee expirimenteren in hoeverre het invloed heeft op geluid en doorvoer van lucht.
Zijn er nog mensen die wat hulp kunnen bieden bij een temperatuur-gestuurde bay-bus?
Blijft :P

ff niets

Pagina: 1