Toon posts:

temperatuur meten en regelen met computer

Pagina: 1
Acties:
  • 647 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb even een aparte vraag;
Ik wil graag met een computer de temperatuur van een stuk of 6 punten meten en bewaren. Het liefst wil ik dan ook op basis van die temperatuur verwarmingselementen aan of uitschakelen. Dit zou in principe niet moeilijk moeten zijn, een ntc voor de temperaturen en een relais voor de apparaten.
Zijn dit soort dingen makkelijk te maken/kopen en heeft hier iemand ervaring mee?

• ezwizard
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-12 14:02
of gewoon je digitale thermostaat aan je computer kunnen hangen lijkt me ook wel leuk... :)

• phaedrus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-11 13:35
Het kan zeker, misshien hebben ze bij conrad ofzo wel een eenvoudig bouwpakketje en anders kun je m.b.v. een AD-kaart (een insteekkaart (ISA of PCI) waar een analoge en/of digitale in- en uitgang op zit) zoiets wel maken, maar dan kost het wel wat meer, dan moet je effe zoeken naar bijv. advantech.

Verwijderd

Deze user is ook zeer geinteresserd naar een temperatuur meet pakket .
Ik wil het gebruiken om mijn zonnecollector te sturen.

Ik heb Conrad gemaild en zij zeggen geen pakket te hebben.

Groetjes
Blissier

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-12 11:02
Heb zelf dito wens gehad. Gezocht en uiteindelijk gekozen voor (en gekocht) de Digidoc5. Meer weten? Kijk even op navolgende link:
http://www.windowsquest.com/digidoc5review.htm

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Kijk hier eens.
Velleman kits zijn in NL zeer goed verkrijgbaar bij electronica shops.

K8000 is de basis print waar weer andere kits op aangesloten kunnen worden, zoals temperatuur sensor, relaiskaarten enz. prijs ca.fl.225

Met genoemde print is er ook een galvanische scheiding tussen bv de verwarmingselementen en de PC.
En software voorbeelden, progjes kun je daar ook downloaden.

? weet jij wat.

• Chimera
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-12 16:24
Op zondag 02 december 2001 17:48 schreef arnoman het volgende:
Heb zelf dito wens gehad. Gezocht en uiteindelijk gekozen voor (en gekocht) de Digidoc5. Meer weten? Kijk even op navolgende link:
http://www.windowsquest.com/digidoc5review.htm
Wat heb je er voor betaalt en heb je het in NL gekocht of uit ander land besteld op internet? En ben je voor die prijs klaar of is dat niet het enige wat je nodig hebt? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :?

[16:19] <WhizzCat> de zon heeft nog maar 5 miljard jaar te leven naar het schijnt
[16:19] <WhizzCat> dus schiet op met dat protocol Chimera :p

• roba
  • Laatst online: 24-09-2012

roba

Ook Olrik gekend?

Op zondag 02 december 2001 20:11 schreef Chimera2k2 het volgende:

[..]

Wat heb je er voor betaalt en heb je het in NL gekocht of uit ander land besteld op internet? En ben je voor die prijs klaar of is dat niet het enige wat je nodig hebt? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :?
Is te koop via http://www.oc-shop.com/. Is nu ook in de aanbieding voor 172 NL-pietermannen. Als je echter snel bent kun je hem zelfs voor slechts ca. NLG 100 scoren in de Vraag&Aanbod van ons aller Tweakers.net B-)
En idd voor die prijs ben je klaar. Setje heeft een heldere handleiding en de Digidoc heeft allerlei eigen sensortjes. Dus niks extra's meer nodig. :7

The desire to know is natural to all good people!

• roba
  • Laatst online: 24-09-2012

roba

Ook Olrik gekend?

Op zondag 02 december 2001 20:24 schreef roba het volgende:

[..]

Is te koop via http://www.oc-shop.com/. Is nu ook in de aanbieding voor 172 NL-pietermannen. Als je echter snel bent kun je hem zelfs voor slechts ca. NLG 100 scoren in de Vraag&Aanbod van ons aller Tweakers.net B-)
En idd voor die prijs ben je klaar. Setje heeft een heldere handleiding en de Digidoc heeft allerlei eigen sensortjes. Dus niks extra's meer nodig. :7
Sorry, reactie is van "arnoman". PC was/stond nog ingelogd op naam van m'n pa, i.c. "roba" :o :o

The desire to know is natural to all good people!

Verwijderd

En ook ik heb intresse in sturingen van warmte, eventueel per compu.

Misschien kan je nog aangeven wat je precies wilt met de sturing.
Ik wil een sturing om m'n cv instalatie per ruimte te kunnen sturen. In eerste instantie per compu, maar dit soort "simpele" logica doe ik liever buiten een compu om.

Per kamer die als slave z'n temp mag regelen gewoon een termostaat kraan (18 piek bij m'n instalatie boer). Per sturende kamer (woonkamer, en babykamer bv) een termostaat (goedkoopste is 30 piek bij de praxis), een termostaatkraan met relais sturing (18 piek plus 72 voor het relais). En dan voor het totaal nog wat relais voor het sturen. Ook dien ik nog iets te verzinnen dat als de ketelpomp aangaat er altijd een radiator openstaat, dit moet ik nog verzinnen, waarschijnlijk ga ik parallel aan de pomp een relais zetten (hmm relais met 230VAC in... hmm) die ook een radiator kraan openstuurd. O en natuurlijk nog wat dioden om de nodige scheiding te krijgen in de regel systemen.

Maar mocht je hier niet in geinterreseerd zijn, even mijn ideeen qua compu sturing.

Een oplossing waar je zelf maar weinig aan hoeft te rekenen zijn de velleman kits. Er bestaan termostaat schakelingen, een relaiskaart voor de parr poort en eventueel een kit die de boards kan aansturen zonder een compu, een soort parr poort vervanger. Totale kosten, veel maar wel alles compleet.

Daarnaast kan je je parr poort gebruiken als in en uitgang. De ingangen zijn digitaal.
Er bestaan temp sensors met seriele uitgangen. Het zou mogelijk moeten zijn om die op je ser poort aan te sluiten. Er zijn ook sensors met I2C aansluiting, eventueel in zelfbouw. Kan je je sensors en compu via een bus laten praten.

Als laatste is het nog mogelijk om je gameport als ingang te gebruiken. Ik wil nog wel eens kijken of ik er nog een link van heb, hoewel met een beetje zoeken je een heel end moet kunnen komen.

En verder de digidoc.
Moet ik eens verder naar gaan kijken, want als die meerdere temp sensors aankan en zelf kan regelen dan heb je geen pc meer nodig....
Pagina: 1