Geen GeForce2 op 440BX?

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:47
Sinds een paar weken werkt mijn Diamond Speedstar A50 alleen nog maar op 56Hz. Hoewel ik hem met nieuwe drivers kon forceren om op 85Hz te werken, vond ik dit toch een goede reden om een Leadtek GeForce2-MX400 met 64MB te kopen :) . Mijn mobo (Chaintech 6BTM, een Intel 440BX, met nieuwste BIOS) herkent hem goed maar na installatie van de drivers wil het bureaublad niet meer opstarten. Lukt alleen via F5 in VGA-modus... (zowel met Win98se als met w2k & met een 100% schone installatie van Win98se) ;( . Wat kan er mis zijn: iets met AGP 1x/2x/4x instelling, of met AGP-voltage (3,3 of 5 Volt), of een kapotte VGA-kaart (zou wel heel toevallig zijn dat beide kaarten kapot zijn), of kapotte monitor, of een kapotte mobo (lege batterij?), of werkt de combi van mobo & Geforce2 uberhaupt niet? Wie heeft een nieuwe GeForce2 of 3 wel goed werken op een oude 440BX? :?

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:45
Ik had m'n GeForce 1 DDR (creative) prima werkend op een Asus P3B-f (440 BX dus) op AGP 2x. Hoger kan 't bord trouwens ook niet.
Later heb ik dit bord verkocht aan een vriend van me en d'r toen een Leadtek GF2 MX200 in gedrukt.
Draait als een zonnetje!! :)
De combinatie moet dus zeker kunnen!

• Twynn
  • Laatst online: 11:02
Hmm.. Bij mij werkt een GF2 wel gewoon op een bx-chipset (BP6)..

(overigens dacht ik dat de BX niet de AGP 4x mogelijkheid had!)

Heb je wel een irq toegekend in de bios voor vga? Daar heb ik namelijk wel ooit problemen mee gehad..

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:45
Op maandag 26 november 2001 12:12 schreef Twynn het volgende:
Hmm.. Bij mij werkt een GF2 wel gewoon op een bx-chipset (BP6)..

(overigens dacht ik dat de BX niet de AGP 4x mogelijkheid had!)

Heb je wel een irq toegekend in de bios voor vga? Daar heb ik namelijk wel ooit problemen mee gehad..
En PCI slot 1 leeg houden, want die shared met AGP.
Kan ook leuke problemen geven :)

• VTec
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 10:53
De volgende tip kan je eventueel proberen:
If the above solutions don't help, you may find that on motherboards that are only AGP 1.0 compliant you may be able to fix this problem by putting insulating tape over the last pair of contacts on the AGP connector on the GeForce card (the contact furthest from the monitor port, on both sides). This has been tested on the Chaintech 6BTM motherboard.
Ik weet van een aantal mensen dat het heeft geholpen + heb ik een soortgelijk probleem gehad met een wat ouder Soyo BX moederbordje en daar hielp deze truuk ook + is deze truuk op het bordje geprobeerd dat jij gebruikt.

Go Through Your Heart Shakra Into Your Cave, And Find Your Power Animal

Verwijderd

Wat Vtec zegt dat klopt helemaal. Ik heb hetzelfde moederbord en heb het wel softwarematig opgelost, speciale drivers (voor Win2k) die ervoor zorgen dat AGP4x niet gebruikt wordt.

Verwijderd

Probleem dat je hebt is waarschijnlijk de volgende:

Die videokaart vereist een switching regulator voor de voor de videokaart vereiste stroom. Je videokaart werkt met 2 tot 6A bij 3.3V. Oudere moederborden (maar bv. ook de Chaintech met BX-chipset) hebben die regulator niet. Deze borden hebben een liniair regulator die constant 2œA levert bij 3.3V. Nu kan dat prima werken totdat je bv. een spel gaat draaien. Dan eis je teveel stroom op en kan je moederbord en/of voeding doorbranden.

Wat je dus moet doen, is bij Chaintech opzoeken of jouw specifieke moederbord een switching of liniair regulator heeft. Vaak ligt dat ook aan de revisie van het moederbord. Ik kan je in ieder geval vertellen als je een PIII 450 van de Aldi hebt, het bord een liniaire heeft.

• digilb
Interessante tip, VTec. Weet je nog de bron / URL van dit bericht? Is het een tip van Chaintech, Leadtek, nVidia of een tweaker?

Ik moet zeggen dat ik de voorkeur heb voor een software-matige oplossing of het flashen van een BIOS (het GeForce-BIOS?). Dus als iemand daar een tip voor heeft...

• digilb
Toppie, okidokie. Als er nou geen switching regulator op zit, is het dan einde verhaal voor mij, of bestaan er ook vlotte videokaarten (mag ook wat minder zijn, dus bijvoorbeeld TNT2, GeForce256, Matrox of ATI (met minimaal 32mb)) die zo'n regulator niet nodig hebben?

Verwijderd

Niks einde verhaal, die kaart gaat gewoon werken. Ik zou zeggen [search=chaintech 6btm] en er gaat een wereld voor je open.

• VTec
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 10:53
Op maandag 26 november 2001 13:01 schreef digilb het volgende:
Interessante tip, VTec. Weet je nog de bron / URL van dit bericht? Is het een tip van Chaintech, Leadtek, nVidia of een tweaker?

Ik moet zeggen dat ik de voorkeur heb voor een software-matige oplossing of het flashen van een BIOS (het GeForce-BIOS?). Dus als iemand daar een tip voor heeft...
Deze tip komt van GeForceFAQ en ik heb deze al aan meerdere mensen gegeven en bij hun heeft deze tip geholpen. En wat ik al zei: ook bij mij was deze tip van toepassing. Bij mij gebeurde namelijk het volgende (op een wat ouder Soyo BX bordje): wanneer de kaart wordt gezien als een standaard vgakaart dan was er geen probleem maar wanneer ik de driver ging installeren en de pc opnieuw moest opstarten ging de monitor op standby (net voor dat de desktop naarvoren zou komen). Ik heb toen van alles geprobeerd maar niks kon me verhelpen, behalve deze tip :) Ik heb later het bordje aan mijn broertje gegeven en hij kocht later ook een GeForce 2 MX en hij kreeg wederom hetzelfde probleem. Effe de tape gepakt en het probleem was verholpen. Ik heb zelf het probleem met een GF2 MX gehad en met de GF2 GTS.

Succes !!!

Go Through Your Heart Shakra Into Your Cave, And Find Your Power Animal

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 20:36
je kunt eerst even proberen met NVmax de AGP helemaal
uit te zetten, als ie dat dan doet dan op 1x, enzovoort
dan weet je in elk geval of het daaraan ligt

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Pagina: 1