Als ik met mijn neus naar de noordpool ga staan draait de aarde de ene kant op, sta ik de andere kant op draait de aarde voor mijn idee de andere kant op, links - rechts of rechts - links...
Laten we het anders stellen: Je kijkt van bovenaf op de Noordpool, i.e. in de ruimte zit je
. Dan zie je de aarde tegen de klok indraaien!!
Dus als jij in NL naar de Noordpool kijkt, dan draait hij tegen de richting van de zon in (die in je rug staat), dus van links naar rechts... (rechtsom)
Dus als jij in NL naar de Noordpool kijkt, dan draait hij tegen de richting van de zon in (die in je rug staat), dus van links naar rechts... (rechtsom)
Used to be Down Under... Foto gallery
Dan draait ie nog steeds dezelfde kant opOp maandag 26 november 2001 11:43 schreef Jaspertje het volgende:
Als ik met mijn neus naar de noordpool ga staan draait de aarde de ene kant op, sta ik de andere kant op draait de aarde voor mijn idee de andere kant op, links - rechts of rechts - links...

Als jij eerst naar het noorden kijkt dan is links links voor jou. Kijk je naar het zuiden dan is wat net links voor je was nu rechts geworden...
Anoniem: 28410
[quote]Op maandag 26 november 2001 11:51 schreef PrinsEdje80 het volgende:
Laten we het anders stellen: Je kijkt van bovenaf op de Noordpool, i.e. in de ruimte zit je
. Dan zie je de aarde tegen de klok indraaien!!
Kun je vanuit het universum spreken van boven of onder? Maak in de ruimte eens een paar flinke salto's en ik neem aan dat je meteen allle gevoel voor richting kwijt bent.
Of bestaat er zoiets als een conventie over wat er in het universum boven of onder is, net zoals we hier op aarde een bepaalde plaats de noordpool noemen?
Over de oorspronkelijke vraag: ik denk dat je alleen maar over de draairichting van de aarde kunt spreken als je er een referentie bij plaatst.
Kun je vanuit het universum spreken van boven of onder? Maak in de ruimte eens een paar flinke salto's en ik neem aan dat je meteen allle gevoel voor richting kwijt bent.
Of bestaat er zoiets als een conventie over wat er in het universum boven of onder is, net zoals we hier op aarde een bepaalde plaats de noordpool noemen?
Over de oorspronkelijke vraag: ik denk dat je alleen maar over de draairichting van de aarde kunt spreken als je er een referentie bij plaatst.
Ik bedoel dus: als je de Aarde bekijkt vanuit de ruimte, terwijl je recht boven de Noordpool hangt!!!Op maandag 26 november 2001 12:07 schreef Cubic_Gnu het volgende:

Wel ff lezen wat er staat
Used to be Down Under... Foto gallery
Denk na of zoek dit op. Over zulke simpele vragen gaan we geen topics beginnen hier...
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.