Suggesties voor High-End speakers en Amplifier

Pagina: 1
Acties:
  • 531 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:02

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Topicstarter
Hi all,

Ik heb zo'n 10.000 gulden te besteden aan:
Amplifier en 6.1 surround speakerset

Bijvoorkeur een THX ultra certified Amplifier en speakers.

Zelf denk ik aan de Pioneer 909RDS, met MX-10 versterker voor backsurround. (dit is een DTS-ES versterker, 6.1 dicrete hoeft voor mij niet)

Speakers?? geen idee, als het maar blaast met films

Suggesties alsjullieblieven! :)

Verwijderd

hmmm 10k en jij wil een pioneer ? Niet dat het verkeerd spul is hoor (heb zelf pre historische receiver staan uit begin 1970) maar er zijn merken in die prijsklasse welke wat meer ervaring hebben met producten te maken zoals Denon, Sony, Onkyo, etc

Zelf had ik een Denon 3801 staan, 7 kanaals, 105W aan 8 ohm ... meer dan voldoende in een huiskamer om een stel flinke speakers aan te sturen. Wat betreft funtionaliteit en geluidsqualiteit laat deze weinig te wensen over. Dit in combinatie met bv een denon dvd 2800 en dan houd je nog een 6k over voor een stel goede speakers, iets van b&w 600 serie of infinity's ofzo.

De meeste merken ontlopen elkaar niet zo, is eigenlijk meer kwestie van luisteren en evt uiterlijk wat de verschillen maakt.

• buzzlightyear

buzzlightyear

Topicstarter
Hi Petalwing,

Thanks, toch nog een vraag: de Pioneer versterker is THX Ultra certified.
Dit zegt toch wel iets neem ik aan?

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 11:23
Op maandag 26 november 2001 11:52 schreef buzzlightyear het volgende:
Hi Petalwing,

Thanks, toch nog een vraag: de Pioneer versterker is THX Ultra certified.
Dit zegt toch wel iets neem ik aan?
Het enige wat in dit geval de THX certificering zegt is, dat de eindversterker 100 watt per kanaal RMS kan produceren. Je kijkt te veel naar logotjes. De voorversterker van de Pioneer vind ik nl. persoonlijk niet echt geweldig.
Bovendien betaal je ook flink voor het THX logotje.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• buzzlightyear

buzzlightyear

Topicstarter
Hi tbusquet

OK, kan wel met je opmerkingen meegaan.
Maar heb je een goede suggestie voor de Amplifier en speakers?

Merk en type svp

• udenjpg
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

udenjpg

C8H10N4O2

Kijk eens bij Rotel, die maken lekkere versterkers voor de onderkant van de high-end markt.

Zelf ben ik nu op zoek naar een 2e hands Marantz SR-14 mkII of nieuwe SR-7200 in combinatie met Mission-FS boxen ivm ruimte.

Coffee isn't a matter of life and death. It's far more important than that.

• udenjpg
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

udenjpg

C8H10N4O2

Quote ipv edit

Coffee isn't a matter of life and death. It's far more important than that.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
>:) :) :( :'( :P :o :D :r :9~ :9 ;) :7 :+ O+ :* }:O |:( 8-) :? (8> :Y) :Z ;( B-) *D :z

Moet je es naar de Infinity Kappa 100 luisteren. Sommigen vinden hem slecht klinken, maar je kunt hem momenteel bij www.stassen.nl voor een prikkie (F789,- per stuk incl. BTW) krijgen. Advies prijs 3000DM. Denk wel dat die speaker boven de 125dB spl uitkomen.
Subwoofer niet nodig (Kappa 100's komen tot 22Hz @ -3dB). En die speaker blazen dus als een mongool bij films (1.43 hoog, 2x 12" woofer, en komen diep). Mits je er een flinke amp onder hangt. (alhoewel de gevoeligheid best meevalt, 89dB spl @ 1m/1w)

Ik zou dus voor 5.0 geluid gaan.

2 Infinity Kappa 100's. F1600,- (Als je inmense bass wilt voor een prikkie en acceptabel hoog is dit momenteel een prima keuze)
2 B&W805 backs F4000,-
1 Kappa Center B F1200,-

F10.000 - F6800,- = F3800,- voor de amp.
Dat lijkt mij een moeilijke keuze.

En zeg mij eens WTF je aan een THX Ultra certified amp hebt?

• tbusquet
Op maandag 26 november 2001 12:03 schreef buzzlightyear het volgende:
Hi tbusquet

OK, kan wel met je opmerkingen meegaan.
Maar heb je een goede suggestie voor de Amplifier en speakers?

Merk en type svp
Ok, ik ga ff nadenken wat ik zou kopen als ik jouw budget zou hebben.

Hoe groot is je ruimte ? Als je een beetje flinke oppervlakte hebt zou ik het volgende doen.

Een versterker van Harman en Kardon of NAD.
Een passende DVD speler van HK/NAD/Marantz/Pioneer allemaal de moeite waard om te bekijken.

4x B&W 602 of van Mordaunt short uit de Declaration serie
De 906 voor de fronts, en als je ruimte achter hebt nogmaals de 906. Als je geen ruimte achter hebt de 902. Als je met een sub gaat draaien is de bovenstaande combo er mooi met een Paradigm PS1000 (heb ik zelf ook, erg tevreden over.) Als je zonder sub wilt gaan draaien en je hebt de ruimte zou ik voor 4x de 908 gaan samen met de 905c. Als je minder ruimte hebt achter en je wilt met een sub draaien kan je ook de 908 voor nemen en de 902 als rear samen met de 905C.

Heb je echt weinig ruimte zou ik voor 4x 902 + 905C + Paradigm PS1000 gaan.

Alle modellen van MS vind je terug op http://www.mordauntshort.com/MordauntShort/Mordaunt1/products/Declaration/declaration_idx.html

En de subs op www.paradigm.com te koop bij Richersounds www.richersounds.nl

1x een bijpassende center heb zelf de Mordaunt-Short 905c dit vind ik een erg mooie center, en mixed ook goed met 602.
JvS heeft bij zijn 602's een Chario Synthar dialogue en deze matched idd ook mooi (vind ik).

Goed dat is wat ik zou doen >:)

Nu is de volgende stap aan jou, gaan luisteren naar de MS/Paradigm/B&W/NAD/HK ! Een hele taak zou ik zo zeggen. En als je vragen hebt..

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

koop eens een wat hometheatre bladen bij de kiosk en en ga daar eens in lezen, staan altijd wel testen in een aantal merken in een bepaalde prijsklasse

we kunnen nu wel allemaal lope zeggen van... dit moet je kopen of dat is beter maar ja moet het toch zelf kiezen
ik kan wel zeggen koop die speakers wie zegt dat jij die mooi vind klinken

Verwijderd

Op maandag 26 november 2001 13:14 schreef Yokozuna het volgende:
Moet je es naar de Infinity Kappa 100 luisteren. Sommigen vinden hem slecht klinken, maar je kunt hem momenteel bij www.stassen.nl voor een prikkie (F789,- per stuk incl. BTW) krijgen. Advies prijs 3000DM. Denk wel dat die speaker boven de 125dB spl uitkomen.
Subwoofer niet nodig (Kappa 100's komen tot 22Hz @ -3dB). En die speaker blazen dus als een mongool bij films (1.43 hoog, 2x 12" woofer, en komen diep). Mits je er een flinke amp onder hangt. (alhoewel de gevoeligheid best meevalt, 89dB spl @ 1m/1w)

Ik zou dus voor 5.0 geluid gaan.

2 Infinity Kappa 100's. F1600,- (Als je inmense bass wilt voor een prikkie en acceptabel hoog is dit momenteel een prima keuze)
2 B&W805 backs F4000,-
1 Kappa Center B F1200,-

F10.000 - F6800,- = F3800,- voor de amp.
Dat lijkt mij een moeilijke keuze.

En zeg mij eens WTF je aan een THX Ultra certified amp hebt?
Hmm dit zou ik dus niet doen ... ten eerste als je de thread leest weet je waarom en ten tweede voor die 3800 kan jij geen AV-amp kopen die deze speakers kan aansturen. Mijn vorige versterker denon AV-3801 ging na een kwartiertje op luid muziek nivo gedraait te hebben gewoon uit bij het aansturen van me kappa 90's. En dan nog maar niet te spreken van de vervorming bij vermogenstekorten van de versterker. Dus ik moest helaas een andere aanschaffen welke wel deze speakers kon aansturen... helaas geen av-receiver.

• tbusquet
Ik zou persoonlijk geen Infinity kopen, net zoals ik persoonlijk geen JBL's zou kopen.. de klankkleur van deze speakers valt bij mij onder "de schreeuwers".

Ik ben net ff voor jou ( >:) ) speciaal ff naar de RAF gelopen om eens opnieuw naar de 602, 603 van B&W en de 908, 904 en 902 te luisteren van Mordaunt-Short.

Gebruikte muziek, Tubular Bells van Mike Oldfield, een mooi test cdtje van mezelf, met o.a. Sting, The Police, 10cc, St. Germain, Bob Dylan, wat stamp muziek van Faithless van alles wat dus.
Amp, een Rotel Pre-amp 961 serie en bijbehorende eindtrap. (weet niet 100% zeker of het de 961 was.)

De bevindingen:
De 904 geeft mooie heldere hoge tonen een niet te scherp midden, mooie precieze luidspreker, weinig laag.
De 908 heeft hetzelfde klankbeeld als de 904, m.u.v. het laag, deze speaker geeft gedoceert laag, niet heel diep en/of hard, maar wel mooi gecontroleert.
De 902 produceert gek genoeg veel laag (plaatsing speelt ook een grote rol) goed sprankelend hoog, maar mist duidelijk een stukje mid door de kleinere kast.
De 904 moet duidelijk nog verzwaard worden (aparte ruimte voor in de kast aanwezig, aangezien deze soms wat hollig gaat klinken.

Ok, de B&W's... opvallend was bij het begin van Tubular bells dat het hoog van de B&W 602 en de MS 904 heel erg dicht bij elkaar lag. Heel opvallend ! :) De 602 produceert duidelijk veel meer laag dan de MS'. Maar het mid van de B&W's was duidelijk minder aanwezig, het duidelijke probleem dat de kop op stak was dat het laag ging domineren boven de stemmen. Hetzelfde geld voor de 603 die nog meer laag produceert dan zijn kleine broertje de 602.

Conclusie, in een film opzet hebben alle luidsprekers een sub nodig, voor de muziek de 602/603 niet, de MS wel.
Als we naar de prijskaartjes kijken.

602 s3 fl 549
603 s3 fl 999
908 fl 879
904 fl 379
902 fl 249

Als ik op prijs/performance zou moeten oordelen kom ik al snel bij de 904 die voor zijn 379 een erg goede luidspreker is. Hij produceert weinig laag, maar voor films willen we toch een sub *D
Voor klein behuisden zou ik als achter speakers de 902 kiezen, de prijs/performance ligt onder die van de 904, maar hij is mooi compact en zit kwa klank kleur opdezelfde lijn als de 904.

Tot zover deze audioreview ! :D :P
Je bent me het nu wel verschuldigd om te gaan luisteren !!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Topicstarter
Hi all,

Dank jullie voor de input, ik ga eerst maar eens wat bladen kopen want door de bomen zie (hoor) ik het bos niet meer.

Tbusquet: Ik kan alleen maar zeggen: I am not worthy! *D
Dank je wel voor je input, nog een vraag: ben je in Hilversum naar de RAF geweest? Dan weet ik dat ze het daar hebben staan, vandaar ;)

Thanks guys

• tbusquet
Op maandag 26 november 2001 15:53 schreef buzzlightyear het volgende:
Hi all,

Dank jullie voor de input, ik ga eerst maar eens wat bladen kopen want door de bomen zie (hoor) ik het bos niet meer.

Tbusquet: Ik kan alleen maar zeggen: I am not worthy! *D
Dank je wel voor je input, nog een vraag: ben je in Hilversum naar de RAF geweest? Dan weet ik dat ze het daar hebben staan, vandaar ;)

Thanks guys
Ja, in Hilversum :) daar woon ik nl.
Als je wil kan ik wel een keertje met je mee, maar je moet zelf luisteren :P

Verwijderd

Je hebt 10.000 gulden en je wilt DD..
Meest waarschijnlijke oplossing: geen meest waarschijnlijke oplossing.

Een paar algemene tips van mijn kant:
-Inlezen en luisteren, de keuze is niet makkelijk, zeker voor dat geld
-Bedenk je eerst goed of je wel zoveel geld wilt uitgeven. Gezien je opmerking over de speakers lijkt het me dat je (nog?) niet echt een fijnproever bent wat geluid betreft; misschien ben je wel net zo tevreden met een complete set voor de helft van het geld! In die prijsklasse heb je namelijk nog steeds erg leuk spul.
-5.1 is meer dan zat, 6.1 kost teveel extra
-4.500 voor versterker en dvd-speler
-5.500 voor speakers:
-2.500 voor de fronts
-1.200 voor de rears
-1.000 voor de center
-750 2ehands subwoofer, kost anders teveel en produceert toch maar weinig geluid t.o.v. de andere speakers

Toevallig zie ik bij Stassen een soortgelijke aanbieding:
http://www.stassen.nl/html/nov2001.html

Je budget is hoger dan de gevraagde 5400, dus je kunt ipv de Q55.2 de Q65.2 nemen. Evenzo rears Q35.2 ipv Q15.2, en mogelijk ook nog een iets sterkere versterker, maar deze voldoet wel. Als je zo'n set aanschaft dan heb je echt puik spul staan, waar je nog erg lang plezier van zult hebben.

• tbusquet
Is idd. mooi als je van KEF houdt. Ik vind het persoonlijk niet mooi klinken.

Maar aan de andere kant, misschien vind jij de speakers die ik eruit haal wel niet mooi klinken.

Verwijderd

Op maandag 26 november 2001 17:06 schreef tbusquet het volgende:
Is inderdaad mooi als je van KEF houdt. Ik vind het persoonlijk niet mooi klinken.
Naar welke heb je geluisterd en wat vind je er niet mooi aan?
Maar aan de andere kant, misschien vind jij de speakers die ik eruit haal wel niet mooi klinken.
..en dat zijn?

• tbusquet
Op maandag 26 november 2001 17:11 schreef ScorpionXX het volgende:

[..]

Naar welke heb je geluisterd en wat vind je er niet mooi aan?
[..]

..en dat zijn?
Meerdere modellen van KEF, modelnr's kan ik niet zo 1,2,3. opnoemen. KEF is in mijn oren iets TE neutraal, het mid is te duidelijk aanwezig, het hoog iets te gedempt. Laag is in orde.

De speakers die ik op het moment lekker vind klinken zijn (lezen jullie uberhaupt nog wel reacties van anderen ;( ? Zie mijn mini-audio-review hier boven)

MS, B&W en Mission.

• buzzlightyear

buzzlightyear

Topicstarter
Hi Tbusquet,

Na vele bladen gelezen te hebben denk ik nu aan de Denon receiver AVR-3802 en de Denon DVD player DVD-2800.

Speakers denk ik aan Klipsch:
front: RF-5 of RF-3
center: RC-3 II
surround: RS-3 II

subwoofer: weet ik nog niet

Graag je reactie!

Verwijderd

Wat te denken van:

Marantz SR7200 receiver a ongeveer 2700,-
Marantz DV7200 dvd-speler a ongeveer 2400,-

Mordaunt-Short 908 voor 879,- stuk ( adviesprijs )
Mordaunt-Short 904 voor 379,- stuk ( adviesprijs )
Mordaunt-Short Centerspeaker, weet type zo niet.

Eventueel een subwoofer, maar deze is volgens mij overbodig aangezien de 908'en al een ingebouwde 255mm subwoofer hebben. Dan ben je voor minder dan 10k klaar, en met mooi spul.

Greetz

• tbusquet
Op woensdag 28 november 2001 10:26 schreef buzzlightyear het volgende:
Hi Tbusquet,

Na vele bladen gelezen te hebben denk ik nu aan de Denon receiver AVR-3802 en de Denon DVD player DVD-2800.

Speakers denk ik aan Klipsch:
front: RF-5 of RF-3
center: RC-3 II
surround: RS-3 II

subwoofer: weet ik nog niet

Graag je reactie!
De Denon is opzich een mooie versterker, alleen vind ik hem wat wollig in het hoog. Het is opzich wel een warme versterker, dus wat koelere/vlakke luidsprekers zijn er goed mee te combineren. Echter, ik zou persoonlijk er bv. dan geen B&W meer aanhangen.

De Klipsch speakers ken ik persoonlijk niet, maar ik dacht (niet zeker) dat het niet echt goede hi-fi speakers waren. Meer goede computerspeakers.

Ben je zelf al gaan luisteren naar de speakers die ik je aangegeven had ?

edit:

Ben nog ff op de Klipsch site gaan kijken.. En ze hebben idd goed uitziende speakers, maar ik kan er geen oordeel over vellen op het moment, aangezien ik ze niet gehoord heb.

Ik zie dat de rears die je hebt bekeken dipolen zijn, dit is opzich (als je een goede plaatsing hebt) wel mooi voor surround speakers, de gevoeligheid van de speakers is ook wel erg hoog (claimt klipsch iig) 95db !

Maar toch, ik zou ze wel een willen horen, waar heb je ze gezien/beluisterd ?

• tbusquet
Op woensdag 28 november 2001 13:47 schreef Celeron_clocker het volgende:
Wat te denken van:

Marantz SR7200 receiver a ongeveer 2700,-
Marantz DV7200 dvd-speler a ongeveer 2400,-

Mordaunt-Short 908 voor 879,- stuk ( adviesprijs )
Mordaunt-Short 904 voor 379,- stuk ( adviesprijs )
Mordaunt-Short Centerspeaker, weet type zo niet.

Eventueel een subwoofer, maar deze is volgens mij overbodig aangezien de 908'en al een ingebouwde 255mm subwoofer hebben. Dan ben je voor minder dan 10k klaar, en met mooi spul.

Greetz
Als je mijn review even gelezen had, dan had je gezien dat de sub speakers die in de 908 zitten amper laag afgeven, en niet de moeite waard zijn. Dan kan je beter voor de 904 gaan.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:16

Jag

Reviews lezen is wel leuk, net zoals op websites kijken. Maar het heeft echt geen enkele zin om dan al te gaan fantaseren over setjes. Je moet gewoon een middag naar Hilversum of naar een andere zaak gaan. Daar leer je veel meer van!
Pagina: 1