Toon posts:

Wat een weekend... (HCC en nieuw systeem)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vrijdag. HCC-dagen. De hele dag van hot naar her gelopen om uiteindelijk thuis te komen met een Epox 8KHA+ (CompuTech, 319,-), Athlon 1600+ (Powerline 375,-), 256 DDR Ram (Norrod 105,-) en een Asus 8200 Gf3 Ti200 (Funprice 575,-). Al met al prijzen die redelijk (zie verder) in de buurt liggen van de prijzen die ik donderdag op de Pricewatch had gevonden. Ook nog ff een nieuwe voeding van 300 Watt erbij gekocht.

Al met al heb ik verder geen moer gezien daar: alleen maar heen en weer gelopen en getwijfeld: 'Zal ik nou die kopen, of dat, of daar, of.." Stapel werd ik van mezelf. Volgend jaar ga ik alleen naar de HCC-dagen om gezellig rond te lopen, te genieten. Echt veel bespaar je toch niet meer op de HCC-dagen tegenwoordig. De volgende keer bestel ik alles online. Okay, komen er verzendkosten bij, maar nu heb ik benzine- en parkeerkosten erbij, dus zoveel maakt dat ook niet uit. Bovendien vond ik het best wel eng om allemaal losse onderdelen bij verschillende bedrijven te kopen: bij wie klop je aan als je systeem helemaal niet wil werken? Gelukkig was die vrees ongegrond (alhoewel ik gezien het aantal problemen met dat Epox bord van geluk mag spreken...)

Midden op de middag naar de testbank van de HCC gegaan: sta ik een half uur in de rij, zie ik een uitermate lullig A4-tje hangen dat ze geen DDR-Ram testen... Nou, om alleen voor en processortest nog een uur of twee rond te hangen had ik geen zin in. Dus alles op de gok maar mee naar huis.

Thuis meteen oude computer (Cel 500 op MSI BX bord) leeggetrokken en alles erin gemonteerd. Ging makkelijk.
Aanzetten (met vanaf van tevoren aangemaakte opstart disk: ik ga natuurlijk ook gelijk m'n geliefde Win98SE opnieuw installeren) en ja hoor, hij start op! Gelukkig: m'n mobo, cpu en ram is dus niet écht helemaal brak.
Ik kreeg een meteen een melding dat er een nieuwe CPU geplaatst is: of ik ff naar het BIOS wil. Dat wilde ik sowieso al dus ik druk op Del. Niets. Nog een keer. Niets.
Al met al ben ik zo'n drie kwartier bezig geweest met checken van BIOS, opnieuw aansluiten van kabeltjes (IDE, voeding, van alles en nog wat), en uiteindelijk kom ik erachter (lach niet...) dat ik de hele tijd verzuimd had m'n toetsenbord aan te sluiten... (diepe stilte).

Volgende probleem: hij ziet m'n hd niet: ik heb er twee, de eerste (was master) is m'n oude opstartschijf, de tweede (was slave) wil ik voortaan als master. Helemaal voorbereid (afgelopen week schone partitie gemaakt en zo), maar allemaal voor niets. Wat ik ook doe, de computer wil 'm niet zien. Uiteindelijk besloten het zaakje maar weer om te draaien (oude master weer master en oude slave weer slave) en ja hoor: nu werkt het wel. Vreemd, maar ja...

Vervolgens via veilige modus van Win98 al m'n spullen van de opstarschijf gebackupt naar die andere schijf, weer opgestart via flop, deltree over de schijf heen en Win98 geïnstalleerd. Ik had haast, dus ik heb alle commandline opties gebruikt die ik wist (stuk op 15...) om het installeren te versnellen. Dat had ik dus beter niet kunnen doen. Tijdens het installeren kreeg ik al een melding dat een dll beschadig was. En zaterdag (tussendoor moest er ook nog geslapen worden) kwam ik na een tijdje erachter dat Externe toegang niet werkte. Opnieuw geïnstalleerd (tig keer), alle netwerk onderdelen ook, niets hielp. Bovendien kreeg ik na elke opstart Scandisk in beeld. Foute boel.

Dus, eind van de zaterdagmiddag (ja, Albert heijn moest ook nog bezocht worden én m'n vrouw wilde nog winkelen én Sinterklaas kwam aan in ons dorp en de kinderen... etc. etc....) de hele schijf geformatteerd en Win98 helemaal opnieuw (zonder ook maar enkele commandline optie) geïnstalleerd. En alles werkte.

Prachtig. Na een boel systeemsoftware en internet (ADSL) te hebben geïnstalleerd, Thurstmaster ff stuur aangesloten (werkt prima, alhoewel het stuur op zich kapot is: hij tikt zwaar op kwart vor en kwart over tien en de ff effecten zijn zowat niet meer te voelen, en dat voor een stuur van 11 maanden oud...!!!) en Midtown Madness erop gezet (het favoriete spel van mijn oudste zoon: ik had al weken lopen roepen: wacht maar tot de 'nieuwe' computer er is: dan zal je eens zien hoe leuk dat er uit ziet!). AAAARGH!!! Dat zag er dus niet uit: idiote vlekken, vreemde vlakken, foute boel! Shit!
Gauw op GoT gezocht en ja hoor: er schijnt een patch te zijn. Gedownload, geïnstalleerd en... YES!!! I.p.v. licht schokkende fps met alle opties op half, nu vloeiende beelden met alle opties op maximaal en 1600x1200x16 (32 is er niet). Yihaaaaa!!! Alles is niet voor niets geweest!!!

Okay, zondagochtend. Train Simulator erop gezet. Ik was heel benieuwd hoe dat er uit zou zien. En ook dat zag er goed uit: alle opties op MAXIMAAL en res op 1240x1024x32 (of zo: het is me even ontschoten...). Prachtig. Wat een verschil met alle opties op half en 1024x768x16!
NFS Porsche: ook alles op max en MOOI!!! Schitterrend. Ik ben helemaal blij.

Ff m'n Logitech ff joystick en Logitech gamepad aansluiten. Hm, de nieuwste driver (4.1 of zo) willen niet installeren. Oude drivers opgezocht. Tering: bij het herkennen van de hardware via het installatieprogramma loopt de computer vast. En na herstarten weer. Uiteindelijk krijg ik pas via de veilige modus en wat geklooi in regedit de computer weer aan de praat. Zo'n twee uur bezig geweest met installeren, herinstalleren, restoren van regisrty, knoeien met regedit, weet ik veel. Shit! Steeds loopt 'ie vast.
Uiteindelijk (en potjandorie, waarom had ik dat niet gelijkgedaan) ff gezoch op het GoT en ja hoor!!! Er schijnt een nieuwe versie van Windows Install (of zo) te zijn. Gelijk gedownload en ja! Alles werkt! Yihaaaa once again!

Al met al ben ik (tussen de verplichte familie-aangelegenheden door...) het hele weekend bezig geweest (en nee, bij die familie-aangelegenheden was ik er ook niet echt helemaal bij met mijn gedachten...) en redelijk veel zorgen gemaakt, maar uiteindelijk werkt alles prachtig.

Er zijn nog wel wat vraagjes (over busmaster drivers (welke?), anti-aliasing (wel of niet?) en GP3 (geen hardware ondersteuning!), maar die stel ik wel ik de daarvoor bedoelde fora. Al met al ben ik zeer tevreden met m'n aankopen en toch ook wel erg opgelucht dat alles werkt!

Voor degenen die het eind van dit uitvoerige verslag gehaald hebben: bedankt voor de aandacht en vertel eens wat jij allemaal heb meegemaakt met je HCC-aankopen!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 09:29

bonzz.netninja

Niente baffi

vorig jaar gforce2 gekocht, en die werkt nog steeds, dus ik ben wel blij met hcc

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

Verwijderd

Op maandag 26 november 2001 10:11 schreef hellogoodbye het volgende:
Volgende probleem: hij ziet m'n hd niet: ik heb er twee, de eerste (was master) is m'n oude opstartschijf, de tweede (was slave) wil ik voortaan als master. Helemaal voorbereid (afgelopen week schone partitie gemaakt en zo), maar allemaal voor niets. Wat ik ook doe, de computer wil 'm niet zien. Uiteindelijk besloten het zaakje maar weer om te draaien (oude master weer master en oude slave weer slave) en ja hoor: nu werkt het wel. Vreemd, maar ja...
kan het misschien zijn dat je vergeten bent de jumpertjes om te zetten... dus dat de master op master bleef ingesteld terwijl je hem als slave wilde hebben? (Als je dit wel gedaan hebt beschouw dit dan maar als ongepost :))

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 13:42
Mijn verslag komt wel in een topic waarin ik meteen laat zien hoe ik m'n waterkoeling dan gedaan heb :)

Maarre. Wel een leuk verhaaltje/verslag.

• DirtyHennessy
  • Laatst online: 31-07 19:51
en maak van die 300 watt maar een 350 watt voeding scheelt maar een tientje ofzo maar heb je wel meer zekerheid.

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 17-08 09:29

bonzz.netninja

Niente baffi

Op maandag 26 november 2001 10:24 schreef koeskoesappelmoes het volgende:
en maak van die 300 watt maar een 350 watt voeding scheelt maar een tientje ofzo maar heb je wel meer zekerheid.
waarom dat nou weer?
ik doet het al jaren met een 250 watt en nooit ergens last van, Die hipheid om hoop watjes te hebben ontgaat mij een beetje

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:04

AMDFreak

Intel is zo..

cool man :) wat 1 avondtuur :)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

Verwijderd

[quote]Op maandag 26 november 2001 10:11 schreef hellogoodbye een hele berg tekst

Dat met die schijven kan ik wel verklaren: Als je er 2 als master/slave zet dan zal de slave gedeeltelijk afhankelijk zijn van de controller van de master (die printplaat op de onderkant van je HDD). In jouw geval ondersteunde schijf A schijf B wel, maar B niet A. Je kunt het wel proberen om ze allebij als master te zetten over de Primary en Secondary controllers op je mobo.

• FlipFlap
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-08 22:09

FlipFlap

Tweakeroid sinds 28_01_2001

LOL, dagboek van een tweaker :)

ff niets

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:48

Johnny E

Dôh !!

Ongeluk heeft hier ook toegeslagen, vrijdag een mooie onderdeeltjes gekocht voor v'm systeem:

Athlon XP 1800+, 512DDR, MSI KT266Pro2 RU, Ati Radeon 8500LE, Maxtor D740x 60GB, Lite-on 24x, A-open H600a.

Mobo in het kassie, cpu en silverprut, coolertje, geheugen, compie aan, jippe beeld...., HDD aansluiten, cd-rom, floppy, compie aan, jippie , cd =ok, floppy =ok, hdd=ok..... not herken maar 30Gig...huh?? HDD eruit, checken.. hmmm staat 60 GB op sticker, hdd van raid controller naar mobo... 60 gig slave...ah.. jumper op master.. jippie 60GIG... Bios instellen... WinXP installen....Drivers voor ati, drivers voor Via, Drivers voor SB live... hmmm doet soms een beetje vertragen.... bios checken nada... hmm hdd checken ahhhh jumper stond op Cable select ipv master (ouch prutser) |:( omgezet, jippie alles draaien als een tiet...

Zo nu ontspannen en lekker spelletje fifa 2002 spelen....

Za = ok, Zo ochtend =ok, Zo middag = pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeep
Kut monitor overleden, bye bye 19" Daewoo :(

Heb ik een pracht vid kaart moet ik er naar kijken op een crap 17inch :'(

Nu Teleplan maar bellen.... :r

Specs!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 26 november 2001 10:20 schreef Jaap3 het volgende:

[..]

kan het misschien zijn dat je vergeten bent de jumpertjes om te zetten... dus dat de master op master bleef ingesteld terwijl je hem als slave wilde hebben? (Als je dit wel gedaan hebt beschouw dit dan maar als ongepost :))
Dit bericht was dus niet gepost ;).
Jij dacht natuurlijk: als die dombo vergeet z'n toestenbord aan te sluiten zal 'ie dát vast ook wel vergeten zijn! Nou, zó dom ben ik nou ook weer niet...

En trouwens, ik heb wat fouts vermeld: die oude opstartschijf had ik als master op de 2 IDE gezet, dus niet als slave achter de oude 2e (als je me nog kan volgen), dus NorthernLightX: jouw tip gaat niet op. Wel een interesaante tip, overigens: die moet ik onthouden! Voorlopig laat ik de hd's zitten zoals ze zitten. Alles werkt nu, dus ik blij er vanaf! Genoeg geklooid voorlopig... :)

Verwijderd

Hmmmz HCC dagen?
Ow... was wel leuk... een boel veelste dure dingen gezien... Vooral geheugen was MEGA-duur.
Heb nog een super goedkope Adaptec 2940 op de kop getikt... een toetsenbordJE en DVD-speler... Kan ik weer mooi knutselen met mijn DVD/MP3-koffer-mod!

Maar ik kijk toch wel weer uit naar de komende PC-dumpdag. Op die HCC is wel veel te zien... maar die prijzen... :? :? :? :? :? :? :? :? :? :?
Pagina: 1