Toon posts:

P200 MMX herkent geheugen module niet.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn geliefde schoonvader heeft op de hcc dagen een 128 module gekocht en ik als goede schoonzoon was opzich wel bereid om deze erin te bouwen. Maar als ik hem erin heb zitten en de computer aanzet dan telt hij netjes 32 mb geheugen en gaat hij daarna verder met opstarten. Dus heb ik de oude 32 mb eruit getrokken en nogmaal gereboot, dit maakte geen verschil, hij blijft maar 32 mb zien. We praten dan over een moederbordje genaamd: PA-2010+ van Vobis. :r

Heeft er iemand een suggestie, want dit ben ik in mijn pc jaren nog niet tegen gekomen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welk chipset heeft deze PC?

Elk chipset heeft een limiet qua geheugengebruik/herkenning.. Dit hangt van af of het reepje single- of doublesided is, welke chips erop zitten (8Mbit 16Mbit 32 Mbit etc..) en het aantal datalijnen per chip (4x 8x 16x etc..).

Zo kan bijvoorbeeld de 440BX een enkel geheugenreepje tot maximaal 256MB addresseren (16Mbit, 8 datalijnen, doublesided).

Verder kun je meestal niet 2 verschillende geheugenreepjes (72p en 168p DRAM) naast elkaar zetten, aangezien ze op verschillende voltages (5V vs 3,3V) lopen en je daartoe een jumpertje of 2 moet verzetten..

edit:

Deze mobo zeker? FIC PA 2010+
Die heeft de VIA Apollo Pro VPX/97 chipset. Klik op datasheet bij de VT82C580 Northbridge, deze bevat de geheugencontroller. Na enig zoeken zie je dat het alleen 16Mbit en 64Mbit met 4 datalijnen ondersteunt. Dus misschien zitten er 32Mbit chips met 8/16 datalijnen op de betreffende 128MB reepje..

Verwijderd

Hmmmz oud moederbordje: herkent slechts maximaal 32 MB...
Niks aan te doen... Of ander moederbordje nemen... De meeste Supersocket 7 bordjes kunnen iets meer aan!

Verwijderd

Topicstarter
Kom op dat menen jullie niet, moet ik die man weer teleurstellen. Moet je weten wat een teleurstelling het voor hem was toen ik het huis kwam binnen lopen aan de arm van zijn dochter. >:) Ik kan me niet voorstellen dat een 200 mmx 32 mb als max heeft.

Verwijderd

In mij P166MMX kon je max 32MB per stuk steken. Zal voor jou plank dus niet zoveel verschil zijn.

Verwijderd

Topicstarter
*slik*

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-08 00:10

HeatWave

Back to my tweakersroots!

wat soms nog wil helpen is een biosupdate, maar niet altijd natuurlijk...

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Verwijderd

32Mb per stuk is nog altijd 128Mb in een 4 banks plankje :)

Mijn teergeliefde P90 kan ook zonder moeite 2x32Mb reepjes aan.

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:44

sus

is druk :+

Heb hier in de server hetzelfde probleem met 168-pins geheugen. Ik dacht er voor win2k server lekker 2x128MB in te zetten, dat werd herkend voor 2x32MB. Erug balen, maar ja, niets aan te doen.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 26 november 2001 17:00 schreef suspicious het volgende:
Heb hier in de server hetzelfde probleem met 168-pins geheugen. Ik dacht er voor win2k server lekker 2x128MB in te zetten, dat werd herkend voor 2x32MB. Erug balen, maar ja, niets aan te doen.
Hm dus het probleem is botweg dat het een 168 pins geheugen sim is? Daar moet iets aan te doen zijn, toch?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op dinsdag 27 november 2001 10:36 schreef Ganymedus het volgende:
Hm dus het probleem is botweg dat het een 168 pins geheugen sim is? Daar moet iets aan te doen zijn, toch?
Nee, het probleem is meer dat er gewoon een chipset-limiet is, in combinatie met de dimm-aansturing..

Maareh, wat wilde je daaraan gaan doen dan :?

Verwijderd

Ik heb even de manual van de FIC PA-2010+ gedownload... daar staat alles precies in:
8MB : 2x 4MB SIMM of 1x 8MB DIMM
16MB : 2x 8MB SIMM of 1x 16MB DIMM
32MB : 2x 16MB SIMM of 1x 32MB DIMM
64MB : 2x 32MB SIMM of 1x 64MB DIMM
128MB: 4x 32MB SIMM of 2x 64MB DIMM
256MB: 4x 64MB SIMM
512MB: 4x 128MB SIMM

Dus met SDRAM kan je alleen tot 128MB (2x 64) uitbreiden.

Ik durf het bijna niet te zeggen (rtfm) :P

Succes ermee...

Verwijderd

Topicstarter
Hoe ga ik dit vertellen aan mijn schoonvader? Nouja ik verzin wel weer iets. Weet iemand waar ik eventueel een firmware van het moederbord kan downloaden?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:17
Je hebt trouwens ook nog eens kans dat hij alleem maar pc-66 ipv pc-100 of pc-133 ondersteunt. heeft het mobo soms ook nog eens edo slotjes naast de dimm slotjes? zo ja dan heb ik hetzelfde probleem gehad. ik denk dus (wat ook hierboven wordt verteld) dat het bordje alleen maar 32MB modules aan kan. dus 3 slotjes zou dan max 96MB wezen.

Taal fouten inbegrepen ;)

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 08:52
P1 kan maximaal 128 MB per DIMM aan!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 27 november 2001 14:26 schreef klaasbram het volgende:
Je hebt trouwens ook nog eens kans dat hij alleem maar pc-66 ipv pc-100 of pc-133 ondersteunt. heeft het mobo soms ook nog eens edo slotjes naast de dimm slotjes? zo ja dan heb ik hetzelfde probleem gehad. ik denk dus (wat ook hierboven wordt verteld) dat het bordje alleen maar 32MB modules aan kan. dus 3 slotjes zou dan max 96MB wezen.
Om je vraag te beantwoorden, ja hij heeft twee verschillende slotjes

Verwijderd

ik had dit ook, toen heb ik hem een paar keer eruit en erin gedaan, en gelukkig pakte ie hem toen wel :D nu heb ik hem nooit meer eruit gehaald >:)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:40
Ik had een PCCHIPS VXPro bordje met VIA VPX. 64MB werd gezien als 16MB, BIOS update erin van een VXPro+ (oops, was een VIA VP2 bord) en de DIMM werd goed herkend. Zit nu een 128MB DIMM in die ook perfect werkt.

Misschien eens een BIOS update?

Verwijderd

Topicstarter
Gisteravond een bios update gedaan. pc herstart, maakte niets uit, de geheugen module wordt niet herkent.

Verwijderd

Topicstarter
De pc gaat vandaag terug naar Vobis, dat wordt lache, die mensen hebben meestal de ballen verstand van computers.
Pagina: 1