Ik heb net een nieuwe AthlonXP 1700+ geinstalleerd en ik maak me wat zorgen over de temperatuur. Idle is 'ie al 59 graden en wanneer ik echt wat ga doen wordt 't uiteraard alleen nog maar meer. Er zit nu een CoolerMaster DP5-6I31A op in een AOpen HQ08 kast. Is dit een beetje een normale temperatuur voor deze processor of is er iets aan de hand?
Het lijkt idd erg hoog. Mijn vader heeft een standaard Spireding met koperonderkant van 27,50 op z'n 1500+ en met koetje (hij weet van niets
) wordt ie 49graden. Verder heeft ie 1 fan in z'n voeding zitten en dat was het
K denk idd dat 59 erg veel is, misschien is er een afwijking van de meter?
Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04
ASUS boarden zijn nou niet bepaald nauwkeurig in het aangeven van temperaturen.
MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB
Die temperatuur meting komt wel van AsusProbe ja... had gehoord dat die niet altijd even goed resultaat geeft. Zal eens proberen met een ander programma te meten.
Verwijderd
Liggen de temps dan gemiddeld hoger of lager dan bij andere mobo'sOp maandag 26 november 2001 00:40 schreef Rick2001 het volgende:
ASUS boarden zijn nou niet bepaald nauwkeurig in het aangeven van temperaturen.
Verwijderd
Vergeet dan niet je ASUS Probe uit te zetten, want anders krijg je hele rare foutmeldingen.Op maandag 26 november 2001 00:41 schreef Lorn het volgende:
Die temperatuur meting komt wel van AsusProbe ja... had gehoord dat die niet altijd even goed resultaat geeft. Zal eens proberen met een ander programma te meten.
I've been there and it wasn't pretty
Die liggen normaal gesproken te hoog.
Dit geldt wel voornamelijk voor de VIA boarden van ASUS en niet de AMD serie.
Het punt dat dit gebeurd is dat ASUS een sensor plaatst onderin de socket die niet in contact raakt met de onderzijde van de processor (core). Hierdoor meet je dus in principe de temperatuur in de socket ruimte onder de processor. ASUS compenseerd deze temperatuur waardoor de resultaten dus niet altijd juist zijn.
Het punt dat dit gebeurd is dat ASUS een sensor plaatst onderin de socket die niet in contact raakt met de onderzijde van de processor (core). Hierdoor meet je dus in principe de temperatuur in de socket ruimte onder de processor. ASUS compenseerd deze temperatuur waardoor de resultaten dus niet altijd juist zijn.
MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB
Verwijderd
Damn... dat betekent dat mijn temps wel gewoon kloppenOp maandag 26 november 2001 00:44 schreef Rick2001 het volgende:
Die liggen normaal gesproken te hoog.
Je mag tevreden zijn met je temperaturen Neb.Op maandag 26 november 2001 00:45 schreef Nebuchadnezzar het volgende:
[..]
Damn... dat betekent dat mijn temps wel gewoon kloppen
Beter kan altijd, dat weet je. Alleen is beter niet altijd noodzakelijk.
Verwijderd
Dat het beter kan, weet ik maar al te goedOp maandag 26 november 2001 00:46 schreef Rick2001 het volgende:
Je mag tevreden zijn met je temperaturen Neb.
Beter kan altijd, dat weet je. Alleen is beter niet altijd noodzakelijk.
Silence Promo Crew kan niet zonder stilte. Dat zeg ik, SPC ken niet zonder stilte
Ik heb momenteel al een tijdje alle fans op 7volt lopen, en ook al de hele avond folding@home draaien en de temperatuur op 1752Mhz word maximaal 45graden.
Verschil dus tussen alle fans op 12volt of 7volt scheelt in temperatuur 5-6 graden.
Verschil dus tussen alle fans op 12volt of 7volt scheelt in temperatuur 5-6 graden.
Verwijderd
Bij mij is het verschil van al mijn fans tussen 12V of 7V zelfs 12oCOp maandag 26 november 2001 00:52 schreef Rick2001 het volgende:
Die 40 graden stressed bij mij op 1752Mhz en VCORE van 2.05volt is met een mainboard temperatuur van 25 graden en een kamer temperatuur van 22-23 graden.
Verwijderd
flikker asus probe eens weg! En gebruik gewoon Mainboard monitor..veel fijner en betrouwbaarder!
Het was te verwachten maar MBM 5.1.0.2 geeft dezelfde waarden terug. Maar moet ik me nou zorgen maken om deze temperatuur of niet? Hoe warm mag een AthlonXP 1700+ eigenlijk worden?
Ik weet trouwens niet of dit er ook nog iets mee te maken heeft. Er zit een jumper op 't mobo dat iets doet met de temperatuur meting. In de handleiding staat 't volgende:
Ik weet trouwens niet of dit er ook nog iets mee te maken heeft. Er zit een jumper op 't mobo dat iets doet met de temperatuur meting. In de handleiding staat 't volgende:
This jumper selects the type of CPU and coordinates its thermal sensory capability. The default setting, [1-2], is for Athlon/Duron and, [2-3], is for Reserved type processors.
Verwijderd
NEE, ik zet nooit meer een ander monitoring programma op mijn PC... de vorige (en tevens laatste) keer was ik flink aan het stressen toen beide programma's mij vertelden dat er iets mis was met mijn voeding (terwijl er niks aan de hand was)Op maandag 26 november 2001 01:00 schreef NoStra het volgende:
flikker asus probe eens weg! En gebruik gewoon Mainboard monitor..veel fijner en betrouwbaarder!
Als het goed is, is die reserved stand voor XP processoren om via de interne diode in de processor de temperatuur te meten.
Probeer het gewoon. Er kan niets defect raken hoor.
Probeer het gewoon. Er kan niets defect raken hoor.
Goed, ik heb die jumper nu op de reserved stand staan en dat scheelt al. MBM geeft nu 51 graden aan voor mijn CPU. Was nog even bang dat ik iets met de cooler verkeerd had gedaan. Er zat een plastic bakje omheen en ik heb toen niet meer bewust gekeken of er nog een plasticje op die kauwgom-prut geplakt zat. Gelukkig hebben ze op de site van Cooler Master een mooie handleiding staan en daar kun je duidelijk zien dat als er een bakje omzat dat er dan niet nog ook een plasticje op zat. Maar toch zit die 51 graden me niet helemaal lekker moet ik toegeven.
Verwijderd
haal die kauwgom zooi weg en stop er normale koelpasta of arctic silver tussen..zal redelijk wat schelen..
Ennuh..die 51 graden is prima. Tenminste als je niet gaat overklokken..
Ennuh..die 51 graden is prima. Tenminste als je niet gaat overklokken..
Verwijderd
Lorn, een beetje geruststelling moet al zijn dat iedereen die ik tot nu toe heb gezien met dat ASUS bordje van ons allemaal hoge temperaturen krijgen terwijl anderen met Epox bordjes of Abit bv allemaal een graadje of 15 lager zouden zijn.Op maandag 26 november 2001 01:59 schreef Lorn het volgende:
Goed, ik heb die jumper nu op de reserved stand staan en dat scheelt al. MBM geeft nu 51 graden aan voor mijn CPU. Was nog even bang dat ik iets met de cooler verkeerd had gedaan. Er zat een plastic bakje omheen en ik heb toen niet meer bewust gekeken of er nog een plasticje op die kauwgom-prut geplakt zat. Gelukkig hebben ze op de site van Cooler Master een mooie handleiding staan en daar kun je duidelijk zien dat als er een bakje omzat dat er dan niet nog ook een plasticje op zat. Maar toch zit die 51 graden me niet helemaal lekker moet ik toegeven.
mijn 1800+ (AGKGA Y-stepping) geeft ook idle al 55 graden aan en stressed gaat ie zo over de 60. Ik heb dat jumpertje trouwens nog niet op reserveed staan. Het vervelende is alleen dat het koelblok bij mij ook wel erg warm aanvoelt (in zeer korte tijd al meteen na opstarten) en het er dus op lijkt dat die 55 tot 60 graden wel klopt.
Ik weet niet wat het is met dat Asus bordje maar ik ben er niet echt blij mee, kan ook absoluut niet lekker overklokken, FSB140 is al niet eens ECHT stabiel en de boel wordt alleen nog maar NOG warmer. Nog triester is dat voltage alleen tussen 1,80 en 1,85V in te stellen is. Dat heb ik nog nooit meegemaakt!
Verwijderd
Waar kan ik die mainboard monitor ergens vandaan halen dan Nostra?? Heb al gezocht, maar niets gevondenOp maandag 26 november 2001 01:00 schreef NoStra het volgende:
Verwijderd
Dat mainboardmonitor kun je gewoon http://www.nmc-pe.com/www/downloads/tools/mbm5/MBM508.EXE <<--hier downloaden. (versie 5.08)
Is dat echt zo'n betrouwbaar programma??
Want MBM meet maar 27graden op mijn AMD athlon XP 1700 (1.480Mhz) onder het kijken van een Divx.
Het is op een Epox 8HKA+ board.
Want MBM meet maar 27graden op mijn AMD athlon XP 1700 (1.480Mhz) onder het kijken van een Divx.
Dat is dus een oudere versie.
Hier is de officieele link naar de maker van het programma met de nieuwste versie.
http://mbm.livewiredev.com/
Hier is de officieele link naar de maker van het programma met de nieuwste versie.
http://mbm.livewiredev.com/
Heb ook coolermaster en ben ook in dat advies getrapt... Het verschil is dus helemaal niks en ga nou niet, lopen roepen dat ik het niet goed heb aangebracht want anders mag je mij vertellen hoe ik het wel heb gedaan aangezien je helderziend bent.Op maandag 26 november 2001 02:01 schreef NoStra het volgende:
haal die kauwgom zooi weg en stop er normale koelpasta of arctic silver tussen..zal redelijk wat schelen..
Staandart kauwgom prut van Coolermaster is prima moet je niks aan doen lekker laten zitten...
AMD 1400 full stressed 55c
Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.
heb je de sensors wel goed ingesteld, die 27 graden lijkt me eerder je case temp. overigens in een divx kijken niet echt stressen, een dvd comprimeren naar divx daarintegen wel..Op maandag 26 november 2001 08:57 schreef sbonestroo het volgende:
Dat mainboardmonitor kun je gewoon http://www.nmc-pe.com/www/downloads/tools/mbm5/MBM508.EXE <<--hier downloaden. (versie 5.08)
Ik ben niet helderziend nee, ik weet ook niet HOEveel je hebt aangebracht, ik kan je alleen wel vertellen dat als je er een even dikke laag op hebt gedaan als de dikte van de termal pad dan doe je iets verkeerd. Ook vind ik de handleiding op de site van asII niet goed, op de cpu daar zit ook bijne een mm dikke laag erop. ik had dat eerst ook gedaan en vond de temp te hoog. nu heb ik het opnieuw gedaan, maar dan echt super weinig, flinterdun, zo dun dat je de tekst op de core nog kan lezen; resultaat iets van 3/4 graden koeler dan gewone prut. ik geloofde ook nooit in de asII hype maar mits goed gebruikt scheelt het wel degelijk.Op maandag 26 november 2001 13:52 schreef Mightymouse het volgende:
[..]
Heb ook coolermaster en ben ook in dat advies getrapt... Het verschil is dus helemaal niks en ga nou niet, lopen roepen dat ik het niet goed heb aangebracht want anders mag je mij vertellen hoe ik het wel heb gedaan aangezien je helderziend bent.
Staandart kauwgom prut van Coolermaster is prima moet je niks aan doen lekker laten zitten...
AMD 1400 full stressed 55c
ik gebruik de combo in mijn sig beschreven en op die snelheid met asII draait mijn cpu op iets van 35 graden stressed op 1,85v.
Nou, we zijn een paar dagen verder en ook een paar graden lager
Mijn nieuwe kast is binnengekomen en die werkt fantastisch. Ik heb nu een Antec SX1030BEC met twee fans achterop die de warme lucht naar buiten blazen. De temperatuur van mijn moederbord was meteen 8 graden lager en heeft nu dezelfde temperatuur als mijn kamer. De CPU bleef echter steken op 50 graden en dat vond ik toch wat verdacht. Daarom heb ik gisteren de jumper voor de temperatuurmeting maar weer terug gezet van Reserved naar Athlon/Duron en dat was ook meteen de oplossing voor mijn probleem. Mijn PC heeft nu de hele dag aangestaan, de meeste tijd idle, en de CPU temperatuur is 46 graden. Wel een heel stuk beter dan de 59 graden waarmee ik dit topic begon. Ik weet niet of het hele verschil te danken is aan een andere kast, 13 graden is dan nogal een verschil, maar die Antec is z'n geld wel waard. Ik heb alleen nu een ander probleem en dat kun je hier lezen.
Gaaf, he, die Antec kastOp dinsdag 04 december 2001 18:36 schreef Lorn het volgende:
Nou, we zijn een paar dagen verder en ook een paar graden lagerMijn nieuwe kast is binnengekomen en die werkt fantastisch. Ik heb nu een Antec SX1030BEC met twee fans achterop die de warme lucht naar buiten blazen. De temperatuur van mijn moederbord was meteen 8 graden lager en heeft nu dezelfde temperatuur als mijn kamer. De CPU bleef echter steken op 50 graden en dat vond ik toch wat verdacht. Daarom heb ik gisteren de jumper voor de temperatuurmeting maar weer terug gezet van Reserved naar Athlon/Duron en dat was ook meteen de oplossing voor mijn probleem. Mijn PC heeft nu de hele dag aangestaan, de meeste tijd idle, en de CPU temperatuur is 46 graden. Wel een heel stuk beter dan de 59 graden waarmee ik dit topic begon. Ik weet niet of het hele verschil te danken is aan een andere kast, 13 graden is dan nogal een verschil, maar die Antec is z'n geld wel waard. Ik heb alleen nu een ander probleem en dat kun je hier lezen.
Voor mij was die ook dubbel en dwars zijn geld waard, echt een supergoede aankoop
"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs
Die kast is inderdaad zwaar cool (letterlijk en figuurlijk)
Het ziet er ook een heel stuk opgeruimder uit dan in mijn AOpen HQ08 terwijl dat toch een fulltower is. En ik vind 'em ook nog eens lekker stil, zeker als je bedenkt dat er nog twee extra fans inzitten. Heb een keer opgestart zonder die twee fans aangesloten te hebben en dat gaf nauwelijks minder geluid dan met fans. Heb even getwijfeld of ik 'em wel of niet zou kopen, ding is toch redelijk prijzig, maar ik heb er absoluut geen spijt van!
Pagina: 1