Iiyama Vision Master Pro 410 - Krassen

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Laatst is er een vriend bij mij geweest en die wees op mijn zeer goede Vision Master Pro 410 iets aan waarna er dus een vet vingertje verscheen op het beeldscherm. Hij veegde het uit met zijn mouw en de vette vinger was weg.

In plaats van die vette vinger zitten er nu allemaal krassen op het beeldscherm (in de toplaag, dus niet in het glas). Hij had een viezige mouw, dus ik kan me voorstellen dat dat de schade heeft veroorzaakt (het is inmiddels verzekeringswerk).

Nu veegde ik vanavond onderaan eventjes iets weg met een schone badstof handdoek, en wat denk je? Alweer allerlei krasjes, ik wordt er helemaal gek van en ben in staat om een andere monitor te gaan kopen. Heeft iemand anders zoiets weleens meegemaakt? Ik ben het echt zat.

Is er ook nog een oplossing voor?

Gr. Fred

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 21:45

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Op een VMP zit een soort van coating, deze voorkomt bijna alle reflecties, maar bij de kleinste aanraking krijgt deze beschadigingen. Als eht goed is krijg je bij je monitor daarom ook aparte rienigingsdoekjes en reinigingsvloeistrof.

Met (sommige) soorten was schijnt het ook mogelijk te zijn om krasjes in de coating te laten verdwijnen. maar dat weet ik ff niet precies. (heb zelf een andere monitor)

Zelf maak ik altijd schoon met keukenrol en glassex, dat bevalt me tot nu toe redelijk goed.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• fredkroket
  • Niet online
Ik doe het altijd met badstof, en dat is al zo zacht.

Ik baal echt goed!

Verwijderd

Ik heb het zelfde probleem met mijn VMP 451, Heb hem een keer moeten verzetten en met het oppakken is hij tegen een rits aangekomen, nu zitten er midden onder twee hele kleine plekjes die zijn beschadigd. Heb ook nog niks kunnen vinden waarmee ik dit kon weg werken.

Om je monitor verder goed vet vrij of schoon te maken gebruik ik een speciale brillen doekje (Een stoffen lapje zonder vloeistof die ik telkens weer opnieuw kan gebruiken) moet je maar eens bij een opticien na vragen. Deze werken perfect.

-typo's-

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Ik heb hetzelfde probleem op mijn VMP450, en ik baal er stevig van (monitor van 1300 gulden)... Weet iemand hoe je zoiets weg kan halen?

Geef mij maar een Warsteiner.

• Dragon_Lee
  • Laatst online: 03-04 00:08

Dragon_Lee

Beware the quiet dragon

Wat goed helpt tegen krasjes die opduiken bij schoonmaken (dus na er doek overeen gehaald te hebben) is rustig poetsen met watjes met spiritus...(geen kracht gebruiken!)
Dit lost lastige vettigheden en andere lastige vlekken op..zoals vlekken/krassen ontstaan door "zachte" materialen.. (residu van zachte gum of lijm van plakband etc.)

Verder bij de wat diepere krassen die echt in de coating of glaslaag zitten zit er toch niets anders op dan een zacht polijst-middel op de kop te tikken..
Kennis van me zweert bij Jif (of Cif zoals het nu dan heten moet :P ) maar ik denk dat dat toch meer krassen of doffe plekken veroorzaakt dan dat het goed doet...

Er zijn wel echte polijstmiddelen op de markt, ben alleen de naam vergeten, deze moet je dan kopen in verschillende soorten....en beginnen te polijsten met eerst de grofste korrel, en dan overstappen op een fijnere...
Je bent dan wel uren zo niet dagen bezig om je HELE scherm te polijsten...
Een andere kennis van me heeft op deze manier eens een vrij diepe kras van een ring uit z'n scherm weten te halen...ding ziet er weer als nieuw uit...maar was wel iets van 3 dagen stug polijsten...

Silence can bring peace
Silence can bring fear
Silence can bring anger
It can even bring ecstacy
Silence......is life

• fredkroket
  • Niet online
Ik ben toch een beetje bij, dat ik niet de enige ben... :)

Maar toch baal ik :'(...

Verwijderd

Op maandag 26 november 2001 20:45 schreef fredkroket het volgende:
Ik ben toch een beetje bij, dat ik niet de enige ben... :)

Maar toch baal ik :'(...
Ga je alsjeblieft niet van die idiote dingen doen die Dragon_Lee hierboven beschrijft? Zo'n coating zit er niet voor niks. Hoe komt iemand er op om z'n beeldscherm te polijsten |:( Bye bye coating..........

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Ken het probleem, heb het zelf ook.
De beste remedie is nog steeds afblijven, en je zelf voor de kop slaan dat je d'r geen Kill Zone rond de monitor af gebakend hebt.

And The Only One

Verwijderd

Op maandag 26 november 2001 14:09 schreef Dragon_Lee het volgende:
Wat goed helpt tegen krasjes die opduiken bij schoonmaken (dus na er doek overeen gehaald te hebben) is rustig poetsen met watjes met spiritus...(geen kracht gebruiken!)
Dit lost lastige vettigheden en andere lastige vlekken op..zoals vlekken/krassen ontstaan door "zachte" materialen.. (residu van zachte gum of lijm van plakband etc.)

Verder bij de wat diepere krassen die echt in de coating of glaslaag zitten zit er toch niets anders op dan een zacht polijst-middel op de kop te tikken..
Kennis van me zweert bij Jif (of Cif zoals het nu dan heten moet :P ) maar ik denk dat dat toch meer krassen of doffe plekken veroorzaakt dan dat het goed doet...

Er zijn wel echte polijstmiddelen op de markt, ben alleen de naam vergeten, deze moet je dan kopen in verschillende soorten....en beginnen te polijsten met eerst de grofste korrel, en dan overstappen op een fijnere...
Een andere kennis van me heeft op deze manier eens een vrij diepe kras van een ring uit z'n scherm weten te halen...ding ziet er weer als nieuw uit...maar was wel iets van 3 dagen stug polijsten...
EUH, Dragon_lee,

schoonmaken met spiritus en watjes :? :?
en vervolgens een kleine twee uur bezig zijn met als resultaat dat je coating gewoon weg is.
Dream on Dragon-lee :z
Zie je het al helemaal voor je om je scherm te polijsten :?
Het is precies zoals Daimon zegt de beste remedie is gewoon afblijven en jezelf voor de kop slaan.

En polijstmiddelen zou niet echt handig zijn want dan kan
je net zo goed gewoon een nieuwe monitor kopen ;)

Ik weet niet waar jij dit vandaan hebt Dragon_Lee maar sommige mensen hebben een behoorlijke dure monitor en die mensen zouden toch wel willen dat hun monitor langer als een jaartje meegaan.
Als ik zo nieuwsgierig mag zijn Dragon_lee met welke monitor heb jij dit gedaan :? een 15inch uit het jaar 0?
Volgens mij heb jij teveel naar Telsell gekeken.

Verwijderd

Op maandag 26 november 2001 01:37 schreef Luxx het volgende:

Zelf maak ik altijd schoon met keukenrol en glassex, dat bevalt me tot nu toe redelijk goed.
Moet je ook mee uitkijken, heb wel eens gehoord dat die Ilyama's daar niet tegen kunnen.. En glassex blijft altijd wat van achter...

• Diamon

Diamon

The Weird One

Op dinsdag 27 november 2001 09:55 schreef katana25 het volgende:

[..]

Hier stond wel een relevant verhaal, maar met een klein foutje:
Tis Diamon ipv Daimon :)

En idd, waarschijnlijk teveel Telsell gekeken.

[TelHell mode]
[muts]: Mike, kijk hier een iiyama met een beschadigde coating, is daar nog wat tegen te doen.
[mike]: Muts, hier heb ik natuurlijk een oplossing voor.
[muts]: Oww, Mike, Mike vertel het ons, hoe is dit op te lossen, Mike vertel het ons.
[mike]: Nou kijk Muts, we nemen wat van dit wondermdidel en een watte staafje.
[muts]: Maar Mike, wat is daar nu de bedoeling van.
[mike]: Dat zal ik je vertellen muts. We pakken een wattestaafje, en dompelen dat in het wondermiddel. Dan gaan we rustig over de coating heen, en dan zie je dat de vlek weggaat.
[muts]: Maar Mike, nu haal je de hele coating weg.
[mike]: Muts niet zeuren, dat weten de kijkers niet, en je wilde dat krasje toch weg hebben.
[End TelHell Mode]

And The Only One

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:30

Kettrick

Rantmeister!

Heeft samsung ook van die "kwaaltjes", ik heb nl. net een nieuwe 19" gekocht, ik heb weinig zin om dat ding te slopen bij de eerste schoonmaakbeurt :)

Verwijderd

sorry hoor diamon,

Maar hoezo is het een onzinnig verhaal, want als je de coating weghaalt dan word het kijken naar je monitor er ook niet echt prettiger op. En het is niet zo dat je de coating er zo weer even op kan smeren.

• Diamon

Diamon

The Weird One

Op dinsdag 27 november 2001 12:49 schreef katana25 het volgende:
sorry hoor diamon,

Maar hoezo is het een onzinnig verhaal, want als je de coating weghaalt dan word het kijken naar je monitor er ook niet echt prettiger op. En het is niet zo dat je de coating er zo weer even op kan smeren.
Sorrie, maar dat was niet zo bedoeld.
Ik doelde op me nickname foutje, en het overige had hierin geen verband.
Vandaar dat er "niet relevant" staat.
Je hebt groot gelijk, als de coating weg is, dan is die weg en je kunt deze met geen enkel middeltje terug halen, of repareren.
En een monitor zonder deze coating is net als het kijken in een spiegel :).

Afijn, vat het niet persoonlijk op van dat "niet relevant".
Zal het effe aanpassen voor je :).

No hard feelings i hope, Im just a mental ill person

And The Only One

Verwijderd

diamon

no hard feelings at all.

maar even weer ontopic;

koop je een monitor tussen de 700 en 1000 gulden je haalt de coating weg en je hebt vervolgens een spiegel waar je elke morgen voor kan gaan zitten om je
haar te gaan doen :9

lol

Verwijderd

Daimon >:) , we're all mentally challenged :). Dat had ik katana25 ook al een keer gezegd ;)

Alleen hij ontkent.... :P

En verder moet ik toch nog ff kotsen op Dragon_Lee's "goede raad" , ik bedoel: ik sta niet direct bekend om m'n overweldigende intelligentie, maar dit advies....... :)

Verwijderd

hee air, beetje minder he teamkiller :Z

lol

Verwijderd

Op dinsdag 27 november 2001 15:56 schreef katana25 het volgende:
hee air, beetje minder he teamkiller :Z

lol
lol, sorry :P

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:27
Wat doen jullie toch allemaal met jullie monitor :+. De bedoeling is er tegen aan kijken EN er NIET aan zitten! :D

Verwijderd

Op dinsdag 27 november 2001 16:03 schreef Termin8or het volgende:
Wat doen jullie toch allemaal met jullie monitor :+. De bedoeling is er tegen aan kijken EN er NIET aan zitten! :D
Je zal maar verliefd zijn :+

Verwijderd

Op dinsdag 27 november 2001 16:03 schreef Termin8or het volgende:
De coating verwijderen en gebruiken als spiegel :Y)
dan kijk je er ook tegen aan :)

Verwijderd

Op dinsdag 27 november 2001 16:23 schreef katana25 het volgende:

[..]

De coating verwijderen en gebruiken als spiegel :Y)
dan kijk je er ook tegen aan :)
:+

• Ceejay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-02-2023
Prop toiletpapier, heet water erop, beetje poetsen, gelijk daarna met een droge prop toiletpapier water wegpoetsen, klaar.

Vlekken weg en geen krasjes. *D

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 21:45

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Op dinsdag 27 november 2001 09:59 schreef Reepie het volgende:

[.gebruik van glassex.]

Moet je ook mee uitkijken, heb wel eens gehoord dat die Ilyama's daar niet tegen kunnen.. En glassex blijft altijd wat van achter...
Daarom zei ik er ook bij dat ik geen iiyama heb. Of de coating van een iiyama tegen glassex kan, weet ik niet, de mijne wel. Achterblijven van glassex merk ik niets van, het zou best kunnen dat er een dunne laag glassex achterblijft. zolang ik er gewoon doorheen kan kijken boeit dat me eigenlijk niet zo veel:-)

Luxx

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Ik kuis mijn IIyama altijd met m'n zakdoek af (welja , een propere he) en dat houdt em mooi proper hoor .

• fredkroket
  • Niet online
Als ik van de verzekering geld heb gehad dan ga ik toch maar voor de 413, of meteen een niet Iiyama monitor meer.

Die coating wordt er alleen in Japan bij Mitsubishi opgedaan en de enige optie is om er een nieuwe beeldbuis in te stoppen (is uiteindelijk duurder als een nieuwe monitor).

Ik zal laten weten of de verzekering $$$ gaat uitkeren.

Verwijderd

Op woensdag 28 november 2001 00:03 schreef fredkroket het volgende:
Als ik van de verzekering geld heb gehad dan ga ik toch maar voor de 413, of meteen een niet Iiyama monitor meer.

Die coating wordt er alleen in Japan bij Mitsubishi opgedaan en de enige optie is om er een nieuwe beeldbuis in te stoppen (is uiteindelijk duurder als een nieuwe monitor).

Ik zal laten weten of de verzekering $$$ gaat uitkeren.
Denk niet dat een coating van een ander merk nou zo veel "harder" is hoor, daar hoef je geen ander merk voor te nemen :)

• SiliconError
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-10-2025

SiliconError

:(){ :|:& };:

HEEEEEL voorzichtig doen met doekjes die je in de winkel haalt voor je moni (10 piek ofzo)...

Mijn Sony scherm heeft hetzelfde probleem, zitten ook al wat kleine krasjes op :(

BTW, een LG flatron heeft het volgens mij veel minder snel, en daar zit toch ook coating op :?

• Knakker
Kan ik niet de Carglass laten komen ofzo? :+

Verwijderd

Hey mensen, ff een paar dingen.

1 Die coating zit er op tegen reflecties, maar in sommige gevallen fungeerd het ook om straling tegen te houden. Als je die coating er compleet afhaald, ben je fout bezig.

2 Die coating is heel erg zwak/zacht. Ik ben nog geen coating tegengekomen die echter een behandeling met spiritus en veel keukenpapier niet aan kon. Echter op m'n nieuwe monitor gebruik ik voorlopig geen spiritus maar speciale schoonmaak doekjes voor monitoren.

3 AGRESSIEVE MIDDELEN zoals glassex etc ZIJN ABSOLUUT AF TE RADEN. Sommige coatings kunnen er blijkbaar tegen, echter het merendeel is er geheel niet blij mee.

4 Lees de handleiding van je monitor, of mail de producent ff met de vraag hoe je het ding schoonhoud als je twijfeld.

5 Krassen zijn permanent en in het geval van een coatings beschadiging niet te repareren. Niet door slijpen, niet door andere rotzooi er op te smeren.

oftewel, voorkomen is de enige manier.
Ik ga sjouw regelmatig (maandelijks) m'n pc naar een LAN, dat kan funest zijn voor je coating, omdat de kans dat er iets tegenaan komt gewoon veel groter is. Vervoer evt dus je monitor in de doos of maak van STEVIG karton anders een bescherm hoes.

succes.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In mijn 22"zit een deuk (ook VMP) ik baal ook echt goed.

Die krassen zijn er vaak moeilijk uit te halen :'(

• Dragon_Lee
  • Laatst online: 03-04 00:08

Dragon_Lee

Beware the quiet dragon

Ja ja...je kunt erom lachten als je wilt, doen onwetenden nogal snel....

Het is toch echt zo, en ik blijf erbij, lastige vlekken van onbekend spul (kaarsvet? of van een zacht plastic of lijmresten v. plakband etc.) krijg je wel degelijk goed van de coating van een monitor af met spiritus, mits je wel een watje (geen staafje...das te hard) of iets anders HEEL zachts gebruikt...en vooral NIET POETSEN dan beschadig je de coating NIET....deze is hier tegen bestand...

Maar als je diepere KRASSEN hebt die door de coating heen gaan, tja dan kan ik alleen maar aanraden om te gaan polijsten want een andere oplossing is er gewoon niet....ja andere monitor kopen, DUH...maar als je met zeg maar 24 uur polijsten 2000,- kan uitbesparen waarom niet proberen???
Zou gewoon stom zijn om dat dan maar weg te lachen en een ander aan te raden om maar nieuwe monitor te kopen...waarom post hij dan hier met vraag erover???
En ter info, ik heb dit al op verschillende monitoren toegepast...o.a. op 22" iiyama monitoren...met successvol resultaat...
Zullen we dus rekeningetjes overleggen? Ik een bus spiritus, de ongelovigen een aantal maal gemiddeld 2000,- voor een nieuwe monitor... |:(

Om de telsell vergelijking aan te houden...je rijd rond in je mooi schone playboy mobiel...en oh jee, een vlieg smeert zich helemaal uit op de voorruit!! Gelijk maar nieuwe auto kopen want ik vertrouw niet op geadverteerde schoonmaak middelen hoor...voor je 't weet brand er een gat in m'n auto!!! :Z

Silence can bring peace
Silence can bring fear
Silence can bring anger
It can even bring ecstacy
Silence......is life

• dmdfluffy
  • Laatst online: 29-07 09:35
Ik gebruik gewoon een katoenen t-shirt (als het nodig is licht vochtig maken met water), das toch helemaal zacht en laat ook geen strepen of krassen achter. Dit is alleen voor om stof af te nemen van het scherm of heel af en toe kleine vlekken veroorzaakt door mensen die graag sproeien als ze praten.

Verder zorg ik ervoor dat iedereen er gewoon met z'n (^*&^%^& vanaf blijft. Als er dan toch een vinger richting monitor gaat, schakel ik over op Kill-mode waarbij de vinger in groot gevaar is ;) Waarom moeten bepaalde mensen nou altijd met hun vingers op het scherm dingen aanwijzen GVD? Dat ziet er gewoon zo ranzig uit van die vlekken op het scherm, dat ontsiert gewoon de hele monitor :r

• fredkroket
  • Niet online
Ik was op de HCC op de stand van Iiyama en daar lag een folder van Screen 99.

Het is een speciaal monitor reinigingsmiddel voor monitoren. Het is in diverse zaken te halen en dit is een middel wat de coating niet aan zal tasten (volgens de folder), maar wat wel vele soorten aanslag weg kan halen.

Klik hier (333kb) voor de hires versie van de folder of klik hier (114kb) voor lowres versie van de folder.

• fredkroket
  • Niet online
Ik gooi hem nog een keer omhoog.

Verwijderd

Op woensdag 28 november 2001 13:53 schreef Dragon_Lee het volgende:

Het is toch echt zo, en ik blijf erbij, lastige vlekken van onbekend spul (kaarsvet? of van een zacht plastic of lijmresten v. plakband etc.) krijg je wel degelijk goed van de coating van een monitor af met spiritus, mits je wel een watje (geen staafje...das te hard) of iets anders HEEL zachts gebruikt...en vooral NIET POETSEN dan beschadig je de coating NIET....deze is hier tegen bestand...

Maar als je diepere KRASSEN hebt die door de coating heen gaan, tja dan kan ik alleen maar aanraden om te gaan polijsten want een andere oplossing is er gewoon niet....ja andere monitor kopen, DUH...maar als je met zeg maar 24 uur polijsten 2000,- kan uitbesparen waarom niet proberen???
Zou gewoon stom zijn om dat dan maar weg te lachen en een ander aan te raden om maar nieuwe monitor te kopen...waarom post hij dan hier met vraag erover???
En ter info, ik heb dit al op verschillende monitoren toegepast...o.a. op 22" iiyama monitoren...met successvol resultaat...
Zullen we dus rekeningetjes overleggen? Ik een bus spiritus, de ongelovigen een aantal maal gemiddeld 2000,- voor een nieuwe monitor... |:(

Om de telsell vergelijking aan te houden...je rijd rond in je mooi schone playboy mobiel...en oh jee, een vlieg smeert zich helemaal uit op de voorruit!! Gelijk maar nieuwe auto kopen want ik vertrouw niet op geadverteerde schoonmaak middelen hoor...voor je 't weet brand er een gat in m'n auto!!! :Z
:z :Z :z
Dan zul je ongetwijfeld vaak om jezelf moeten lachen.

Verwijderd

Op donderdag 29 november 2001 00:23 schreef fredkroket het volgende:
Ik was op de HCC op de stand van Iiyama en daar lag een folder van Screen 99.

Het is een speciaal monitor reinigingsmiddel voor monitoren. Het is in diverse zaken te halen en dit is een middel wat de coating niet aan zal tasten (volgens de folder), maar wat wel vele soorten aanslag weg kan halen.

Klik hier (333kb) voor de hires versie van de folder of klik hier (114kb) voor lowres versie van de folder.
Dat is idd HET middel om je monitor mee schoon te maken. maar voor krassen is gewoon GEEN goede oplossing, ZONDER je belangrijke coating te vernielen..............

Verwijderd

ehhm,
allemaal spannende verhalen die ik hierboven lees. Nou komen er per dag toch zo'n 10 iilyama's op mijn bureau voor reparatie, je weet we kass'ie open kass'ie dicht, op zijn kant, op zijn buis enz. en nooit last van oppervlakte krassen in de buis. 9 van de 10 van deze krassen zijn nl uitgesmeert vet, deze herken ja aan het feit dat ze als een soort vergrootglas werken waardoor je de pixels gaat zien. Als je daar last van hebt dan ga je gewoon naar de elektro boer om de hoek en koop je een spuitbus SCREEN (witte bus met groene letters) ff opspuiten en afdoen met een zachte doek, probleem opgelost.

michel

• Diamon

Diamon

The Weird One

Op vrijdag 30 november 2001 01:01 schreef breggen het volgende:
ehhm,
allemaal spannende verhalen die ik hierboven lees. Nou komen er per dag toch zo'n 10 iilyama's op mijn bureau voor reparatie, je weet we kass'ie open kass'ie dicht, op zijn kant, op zijn buis enz. en nooit last van oppervlakte krassen in de buis. 9 van de 10 van deze krassen zijn nl uitgesmeert vet, deze herken ja aan het feit dat ze als een soort vergrootglas werken waardoor je de pixels gaat zien. Als je daar last van hebt dan ga je gewoon naar de elektro boer om de hoek en koop je een spuitbus SCREEN (witte bus met groene letters) ff opspuiten en afdoen met een zachte doek, probleem opgelost.

michel
Geeft iiyama hier garantie op dat dit spul werkt, en dus niet de coating vernagelt.

And The Only One

• Knakker
Ik heb ff met IIyama gemaild, en die bevestigen (helaas) wat de meesten hier zeggen:
Het eerste probleem wat u noemt is helaas cosmetisch. Ook al kunt u dit niet voelen het valt toch binnen de cosmetische schades. Wij hebben van IIyama-hoofdkantoor de opdracht gekregen om deze gevallen niet binnen garantie te laten vallen. Wat ik dus voor u kan doen is een prijsopgave
laten maken en u kunt dan kijken of u hiermee accoord gaat. Het probleem is namelijk dat de coating niet te repareren is en dat dus de tube vervangen zal moeten worden en dit kost helaas veel geld.
Ik hoop idd dat het uitgesmeerd vet is zoals die knakker boven mij zegt, maar ik wil alleen wel weten of dit mijn coating niet vernaggeld...

Verwijderd

Heej , dat busje is van de makers van Kontakt Spray , kan je dus gewoon in de beter elektronicazaak halen :)
/me gaat alleszinds eentje kopen

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:17

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Ik heb ook zo'n Iiyama VMP450 en helaas zit hier ook een heel dun krasje van zo'n 3 cm op. Alles wordt daar iets lichter achter.

Volgens mij is dit echter een echte kras en dus helaas niet op te lossen met wondermiddel :P

Ik maak 'm altijd schoon met Glassex Multidoekjes (perfect spul)... altijd goed gegaan. Waarschijnlijk ergens een rits tegenaan gekomen.

Of is hier ook nog eens iets tegen te doen?

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• fredkroket
  • Niet online
Ik heb van de week in Roosendaal bij Van Trijp Electronica zo'n busje SCREEN 99 gehaald. Ik moet het alleen nog even gaan proberen en dan laat ik wel weten of het werkt of niet.

De verzekeringsexpert is al langsgeweest en we gaan is kijken of ze uitkeren of niet.

• fredkroket
  • Niet online
Het beeld wordt echt goed schoon van screen 99.

Alleen mijn krassen zijn niet verdwenen. :'(

• mcp20366
  • Laatst online: 15-04-2025
Die laag op de buis heet een anti-reflectie coating.

Dit is een opgedampt metaaloxide laagje van enkele micrometers dun. (5 als ik me goed herinner).

Als die bekrast is, dan zie je daar het glas in volle glorie schitteren. Krasjes vallen dus dan nog meer op.

Droog poetsen vermijden, hooguit met een microvezeldoek in de gladde variant. Even op de buis ademen, zachtjes afnemen. Schoon.

De grote schoonmaak met pH-neutraal sopje. Geen oplosmiddelen gebruiken. Sopje verwijderen met water, en droogmaken met zachte schone katoenen doek (luier).

;) Succes, de opticien.

Intel Z97, i5-4670K, 8GB Corsair DDR3@1600, nVidia 780Ti, SSD M2 256GB, Obsidion 250D Case, K95

• mcp20366
  • Laatst online: 15-04-2025
Oh ja,

oude laag eraf laten halen en een nieuwe erop is bijzonder kostbaar.

Zuinig zijn dus.

Intel Z97, i5-4670K, 8GB Corsair DDR3@1600, nVidia 780Ti, SSD M2 256GB, Obsidion 250D Case, K95

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 00:35
gebruik de brilledoekjes van de kriidvat, met die blauwe text erop, en geen water, aleen ff hijgen :P

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 11:19

PromWarMachine

Forsaken Archer

Hetzelfde probleem heb ik hier met m'n nieuwe 19" Iiyama VMP 452, 1 vinger, 3 krassen, BAH! Als ze mij geen goede oplossing/garantie verlenen ga ik echt een anti-iiyama website bouwen en bij een of andere instelling een klacht indienen, dit kan echt niet.

Ding kostte 1000 piek en is nog geen 30 uur (!) oud!!! :( :'(

Dividend for Starters

• Wok
  • Laatst online: 21:48

Wok

Dakloos...

Zelf ben ik in het bezit van een VMP 410 (fijne monitor) en ik maak hem heel simpel schoon:

Ik spuit wat namaak-Glassex (super huismerk) op de beeldbuis en veeg het er daarma voorzichtig af met een stuk keukenpapier. Werkt prima. Heb nog geen krassen en de coating lijkt ook nog intact te zijn.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 11:19

PromWarMachine

Forsaken Archer

Goed, heb net Iiyama gebeld. Valt niet onder de garantie, zeker wel dat ik nu een brief ga schrijven naar hoofdkantoor, anti-iiyama website ga maken (url komt ooit wel hier te staan) en een andere monitor halen! (valt voor mij binnen de 8 dagen na aankoop)

Andere monitor --> [topic=352945/1/25]

Dividend for Starters

• fredkroket
  • Niet online
Ik wil even laten weten dat vandaag de verzekering mij 600 gulden wil uitkeren voor de krassen (schade) aan mijn monitor. Ik denk dat het niet verkeerd is, toch?? :D.

Verwijderd

Op maandag 26 november 2001 14:09 schreef Dragon_Lee het volgende:

Ben jij ergens je hersenem verloren ofzo |:( beetje mensen advies geven nog verder hun coating te slopen!!! :(

Coatings van beeldschermen kunnen ABSOLUUT NIET tegen spiritus en andere schoonmaakmiddelen.

Je hebt speciale reinigingsmiddelen voor monitoren en speciale reinigingsdoekjes die kan je gebruiken.

Mocht je echt geen geld hebben hiervoor, neem dan bv. Sanex vloeibare zeep, reageert niet met de coating maar haalt wel het vet weg, neem weinig op een goed zachte vochtige doek. Daarna gewoon met een vochtige doek (zacht) alle zeepresten en strepen weghalen. Wat goed zacht is , is vaak de binnenkant van fleece achtige truien.

• Bert-Jan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2024
jemoet gewoon zoveel mogelijk van dat ding afblijven en schoonmaken met een *hele* zachte handdoek, die het liefst nat is (en dan nog het liefst met gedistilleerd water). dan kun je wel wat krasjes voorkomen, gebruik iig never je moew oid

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

en als je nou gewoon met je handen van je scherm afblijft dan hoef je hem ook niet schoon te maken. Echter, als je die lelijke krassen echt niet kan verdragen dan kan je dus die coating eraf halen en vervolgens zo'n anti-straling schermpje erover zetten. Die zijn bij de AKO en de Boekelier te koop. Het gaat ook reflectie tegen geloof ik, en je beeldscherm wordt iets donkerder ervan. Bovendien zal het er wel lelijk uitzien. Kan je idd carglas niet bellen om te vragen of er iets tegen te doen is? Ik denk dat er namelijk een soort spray is om dat soort krasjes weg te werken. Iig in de TellSell reclames maken ze ook krassen in de lak van autos en in leer van stoelen enzo, dus waarom niet glas? :+

MechWarrior || Monsters Game

• BlubberZwijn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 15:51
Is die laag echt zo nodig dan?
Als zoveel mensen problemen hebben waarom maken ze er dan geen alternatief op...?

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:03
Ff me in Iiyama boekje gekeken (Heb trouwens MV 452 19"):

Niet gebruiken bij reiniging:

Verdunner
Benzine
Schurende reinigingsmiddelen
Spray-reiniger
Zuur of alkalisch oplosmiddel

Behuizing

Vlekken kunt u verwijderen met een doek die licht bevochtigd is met een mild, reinigend oplosmiddel. Veeg de behuizing vervolgens met een zachte droge doek af.

Beeldbuis

Het wordt aanbevolen een zacht doekje te gebruiken om vlekken (zoals vingerafdrukken) van de beeldbuis te verwijderen.

Opmerking

De beeldbuis is beschermt met een anti-reflectie & anti-statische coating. Zorg ervoor dat u de bescherming van het scherm niet beschadigd door met een hard voorwerp te krabben of te wrijven.

Dit staat er in het boekje, niet erg handig dus.