Toon posts:

(gezonde) HDD wil niet booten van MBR

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik ontevreden was over mijn onboard Promise RAID controller, waarbij ik zeer regelmatig HDD lockups kreeg van een halve seconde, vond ik het tijd om van (software) RAID af te stappen.

Ik verdeelde de twee IBM 60GXP 40GB schijven over twee computers. Op de eerste computer installeerde ik Windows XP zonder problemen. Op de tweede computer installeerde ik ook Windows XP, echter de computer wou niet booten van deze HDD.

Als ik opstartte kreeg ik een DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER melding, welke volgens mij betekent dat het BIOS niet van het MBR (Master Boot Record) van de harddisk kan booten. Windows XP schrijft bij een install gewoon naar het MBR voor zover ik weet. Voor de zekerheid voerde ik ook een FreeBSD 4.3-STABLE installatie uit, maar dit gaf het zelfde resultaat. Bij beide installaties heb ik de hele schijf leeggemaakt en opnieuw gepartitioneerd. Windows XP zet de eigen partitie automatisch op "Active", bij FreeBSD heb ik dit handmatig gedaan.

Het enige probleem dat ik zou kunnen bedenken is, dat in het BIOS de optie "Protect MBR" of een soortgelijke optie die het MBR beschermt tegen schrijven, maar dit is echter niet het geval. Hebben jullie ideën wat het probleem verder nog kan zijn?

De twee schijven zijn identiek en op hetzelfde moment gekocht, ongeveer een half jaar oud. Ik heb absoluut niet het idee dat de schijf dood is, het schrijven naar de schijf gaat zonder problemen en alle gegevens (van de Windows XP installatie) staan gewoon nog op de schijf en zijn toegankelijk.

Wat zie ik over het hoofd? :'(

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

hopelijk niet een lege floppy in je floppydisk...

Luxx

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
probeer eerst eens fdisk /mbr

dat helpt niet...doe dan eens fdisk en kijk wat voor partities erop staan...

misschien staat er een partitie die vooraan staat en er dus voor zorgt dat je dat krijgt...

check al je kabels..of die goed zitten

denk namelijk dat je MBR mol is...
en als je echt lui bent...

contact IBM >:) die neiging had ik ook toen ik dat had...
Ik had het opgelost door weer eventjes linux erop te gooien en daarna fdisk gedaan en alles weggegooit...en 1 partitie aangemaakt

Verwijderd

Topicstarter
Update: Mijn HDD doet het nu weer wel, echt heel vreemd. Ik heb de HDD nu op het secondary IDE channel aangesloten en er opnieuw FreeBSD opgezet. Nu boot 'ie dus wel.

Ik heb nog even gekeken of er misschien een verbogen pin op de HDD en primary IDE connector zit, maar dit is niet het geval. Ik ga niet verder dingen uitproberen om de mogelijke oorzaak te achterhalen, straks heb ik het zelfde probleem. :(

In ieder geval bedankt voor jullie berichten, hardwareproblemen blijven soms onverklaarbaar.