Toon posts:

Zwetende HDD??!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo medetweakers,

Ik heb even een vraagie, ik heb 2 HDD's. Een oude (Seagate ST32122A 2gb) en een nieuwere (Seagate ST310216A (10,0GB) uit de baracuda serie) Die nieuwe draait op 7200 toeren. Nu heb ik laatst SpeedFan geïnstalleerd en wat blijkt (!) mijn HDD (die nieuwe) heeft een thermosenor en die wijst (!) 53 C aan! Ik draai Win2k professional en die snelle is mijn C: schijf waar mijn systeem eigenlijk op draait (de D is zeg maar voor "Mijn Documenten")

Weten jullie of dit normaal is voor een Baracuda ST310216A (10,0GB)op 7200rpm of moet ik me hier echt zorgen maken.

Oja, voor dat ik het vergeet, ik heb even gevoelt aan mijn hdd en hij is echt warm, ik heb hem in een 5,25" bay geplaatst op een speciaal stukje metaal (van 5,25 naar 3en_een_beetje)

Alvast bedankt.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Nee hoor, ik heb een Seagate Medalist 7200rpm en die haalt dat ook makkelijk. 1 van de grote problemen met Seagate schijven.
Een koeler kan natuurlijk geen kwaad maar volgens mij is hij gemaakt om onder die temperatuur te werken.

Verwijderd

Die dingen worden behoorlijk heet ja.

Ik heb er 2 zo hangen dat er lucht boven, onder en tussendoor kan, dat scheelt echt enorm, daar er ook een fannetje lucht voor erin blaast, en een tweede blaast die lucht naar boven, waar een 12cm fan de lucht uit de kast voert.

Ik vind al die hitte een beetje link, daar m'n proc al vrij heet werd, vandaar.

Verwijderd

nou... ik weet de specs voor die seagates zo niet 1-2-3 uit m'n hoofd. Maar 53 graden is toch wel errug warm hoor. Maxtor en IBM schijven mogen volges de specs niet warmer worden dan 55 graden...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op zondag 25 november 2001 23:36 schreef Bigs het volgende:
Nee hoor, ik heb een Seagate Medalist 7200rpm en die haalt dat ook makkelijk. 1 van de grote problemen met Seagate schijven.
Een koeler kan natuurlijk geen kwaad maar volgens mij is hij gemaakt om onder die temperatuur te werken.
weer lekker gegeneraliseerd hoor. De oude Seagate's werden inderdaad erg warm. Die nieuwe (Cuda IV) niet meer.
Ik heb zelf 2 Cuda III's (30.6GB) en die worden erg warm.
Ik heb ze gewoon gekoeld met een hdd koeler, worden nu echt niet warm meer.
Ik heb niet zozeer het idee dat ze nu sneller lopen, maar ik denk wel dat de levensduur verlengd wordt door extra koeling.

• Flexe_Gozer
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05-2024

Flexe_Gozer

Allez Flex??

Mijn Maxtor's worden niet heter dan 35 graden.... (ook 7200 toertjes)
Maar ik heb er dan ook 2 80mm fan's opgericht. *D
Die temp's van jouw zijn inderdaad ook wel aan de hoge kant

AMD 939 3000+, A8N-SLI Deluxe, 2GB mem, dvd fikkertje en voor 2TB aan space

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op zondag 25 november 2001 23:44 schreef terw_dan het volgende:

[..]

weer lekker gegeneraliseerd hoor. De oude Seagate's werden inderdaad erg warm. Die nieuwe (Cuda IV) niet meer.
Ik heb zelf 2 Cuda III's (30.6GB) en die worden erg warm.
Ik heb ze gewoon gekoeld met een hdd koeler, worden nu echt niet warm meer.
Ik heb niet zozeer het idee dat ze nu sneller lopen, maar ik denk wel dat de levensduur verlengd wordt door extra koeling.
Jah ok, er moest inderdaad 'oude' bij en sneller zullen ze er inderdaad niet van worden, maar de levensduur en betrouwbaarheid zal wel langer worden cq beter zijn.

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-03 20:27
Ik heb hier een Seagate 40 GB 7200, die is volgens dat programma 24 graden. Ik heb er een koeler op.
Pagina: 1