Toon posts:

welk mobo past bij mijn processor? Advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Misschien weten sommigen nog dat ik mijn Radeon 64MB DDR niet aan de gang kreeg op mijn Toshiba Equim3300M, en na wat posten hier kwam het er dus op neer dat ik een nieuw mobo moet hebben.

Ik heb dus,

*Radeon 64MB DDR vivo
*SB-live 1024
*3com PCI netwerkkaart voor Chello
*USB hub met webcam, printer, sandisk reader, gamepad en Digitale camera
*LG flatron 775FT monitor
*DVD (combo met brander in 1)en een 52x CDrom speler
*40 GIG hd.
*512 MB sdram (2x 256mb) (eventueel ook nog 1x512MB extra)
*Intel Pentium III 1gig processor
EN HET BELANGRIJKSTE!!
*Een budget van een nieuw mobo van ongeveer 300 a 350 gulden!

Er moet dus NIET onboard audio en video op zitten en liever als dat beter is ook GEEN via chipset.

Met welk mobo zou ik probleemloos mijn Radeon aan de gang kunnen helpen (ook nog met een leuke 3Dmark uitslag) en dat mijn systeem ook lekker werkt?

Hopelijk heeft iemand voor mij een goede tip! Persoonlijk ga ik altijd graag naar Norrod in Leeuwarden, dus hopelijk hebben ze daar een goed mobo.
THANX! *D

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 09:49
Asus TUSL2

• Victorio
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02-2024
Kun je dan niet beter Norrod zelf mailen?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 25 november 2001 22:13 schreef Victorio het volgende:
Kun je dan niet beter Norrod zelf mailen?
Mwoch,, ik heb liever dat ik hier van aardige mensen die er lijkt mij verstand van hebben welke ik moet kopen dan van een winkelier die graag omzet haalt..

ALS je begrijpt wat ik bedoel.. 1 winkelier of een AANTAL mensen hier,, dat overtuigt mij meer..

Verwijderd

Zoals Superbikkel al zijn; Asus TUSL2.
Wil je wat goedkopers dan kan je voor MSI of Epox kijken, is dat nog te duur dan zou ik een Shuttle bordje nemen, net ff beter dan Jetway :)

/me zou de Asus TUSL2 nemen :9

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 25 november 2001 23:04 schreef Roefoes het volgende:
Zoals Superbikkel al zijn; Asus TUSL2.
Wil je wat goedkopers dan kan je voor MSI of Epox kijken, is dat nog te duur dan zou ik een Shuttle bordje nemen, net ff beter dan Jetway :)

/me zou de Asus TUSL2 nemen :9
Is dat deze?
Asus TUSL2-C i815EP FCPGA f310.00 Euro: 140.67
En als het die is, heeft iemand ervaring met dit mobo?

En ik lees veel in topics over snelheden in mhz op je mobo,, maar helaas kan ik nergens daar info over vinden. Iemand die me misschien meer daarover kan vertellen over snelheden van je mobo? (Ik dacht dat dat door je processor enzo bepaald werd.. :? )

Verwijderd

Topicstarter
*schop* :)
Hehheh,, na een verjaardagsfeestje heb ik wat geld over weer :)

Hopelijk wil iemand iets advies geven?

Verwijderd

Voor een intel cpu zou ik voor een asus bordje (Tusl2-c) of voor een Abit bordje gaan..

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 26 november 2001 10:23 schreef NoStra het volgende:
Voor een intel cpu zou ik voor een asus bordje (Tusl2-c) of voor een Abit bordje gaan..
Ah,, niet veel reacties helaas,, maar de reacties die ik krijg hoor ik telkens dat Asus Tusl2-c..

Ik heb dus bij Norrod dit gezien:
Asus TUSL2-C i815EP FCPGA f310.00

Is het die?? Want dan haal ik die waarschijnlijk op... Er zit toch geen VIA chipstet op he?

Is er niet IEMAND die zijn mening over dit mobo kan vertellen??

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:17
Op maandag 26 november 2001 12:56 schreef Plutto het volgende:

[..]

Ah,, niet veel reacties helaas,, maar de reacties die ik krijg hoor ik telkens dat Asus Tusl2-c..

Ik heb dus bij Norrod dit gezien:
Asus TUSL2-C i815EP FCPGA f310.00

Is het die?? Want dan haal ik die waarschijnlijk op... Er zit toch geen VIA chipstet op he?

Is er niet IEMAND die zijn mening over dit mobo kan vertellen??
misschien is het een beetje te veel gevraagd maar kijk zelf eens op asus site |:( en als jij liever geen via chipset wil dan stellen ze natuurlijk hier geen via chipset bord voor :Y)

Taal fouten inbegrepen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 26 november 2001 13:40 schreef klaasbram het volgende:

[..]

misschien is het een beetje te veel gevraagd maar kijk zelf eens op www.abit.nl |:( en als jij liever geen via chipset wil dan stellen ze natuurlijk hier geen via chipset bord voor :Y)
Heh,, sorry hoor.. ;)

Maar ik word er hier gewoon KNETTERgek van.. Je geeft klauwen geld uit aan je pc en dan werkt het allemaal gewoon niet.. DAS TOCH FRUSTEREND!! :(

Helaas heb ik niet van alle dingen verstand en zeker niet van de moederborden... Dus daarom hoop ik dat er iemand is die me meer kan vertellen..
EN ik heb ECHT WEL van alles doorgelezen en gebladerd op internet. Het is niet dat ik hier iets neer post omdat ik zelf te lui ben om te zoeken.. Ik vind het gewoon prettig om deskundig advies te krijgen dat onafhankelijk is..

:)

• The-Source
Nou hier heb je een directe link naar het bordje wat de andere tweakers aanbevelen. zoals je op die pagina ziet zie je dat het bordje de Intel 815E B0 chipset heeft en ook nog eens RAID controler bij zich heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 26 november 2001 14:04 schreef klaasbram het volgende:
Nou hier heb je een directe link naar het bordje wat de andere tweakers aanbevelen. zoals je op die pagina ziet zie je dat het bordje de Intel 815E B0 chipset heeft en ook nog eens RAID controler bij zich heeft.
DANK je! Daar heb ik tenminste wat aan! :)
Maar zit er nou verschil tussen de TUS L2 en TUS L2-c ??

Want ik geloof dat ze bij Norrod (waar ik het graag zou halen) alleen maar de Asus TUSL2-C i815EP FCPGA voor 310 gulden hebben.

En heb ik met 1 40 GIG hd. wel wat aan een RAID controller?

• The-Source
Ik weet eigenlijk geen ruk van pentium bordjes. Je kunt waarschijnlijk de RAID functie uitzetten en dan de kanalen gewoon gebruiken als een standaard ide kanaal. Je hebt natuurlijk ook nog altijd de standaard ide kanalen (FDD, primary en secondairy IDE met elk hun master en slave zooi) gebruiken.

Met 1 hd heb je de raid niet nodig omdat dat eigelijk pas werkt vanaf 2 hd's met elk een identieke grootte.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 26 november 2001 14:39 schreef klaasbram het volgende:
Ik weet eigenlijk geen ruk van pentium bordjes. Je kunt waarschijnlijk de RAID functie uitzetten en dan de kanalen gewoon gebruiken als een standaard ide kanaal. Je hebt natuurlijk ook nog altijd de standaard ide kanalen (FDD, primary en secondairy IDE met elk hun master en slave zooi) gebruiken.

Met 1 hd heb je de raid niet nodig omdat dat eigelijk pas werkt vanaf 2 hd's met elk een identieke grootte.
Ah,, thanx! Ik heb net weer van alles gelezen over Raid. Klinkt wel heel leuk,, maar mijn centjes zijn wel op als ik een nieuw mobo ga kopen :+ dus zal ik van RAID (nog) geen gebruik gaan maken.

Verder hoop ik dat het een goed mobo is want ik denk dat ik er toch maar voor ga! (Mits ie voorradig is in de winkel........)

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
Zeker een prima mobo.

Het ligt er wel een beetje aan wat je in de toekomst van plan bent met geheugen. De Intel 815xx chipset kan "maar" 512MB aan. :+ Als je meer geheugen wilt gebruiken moet je toch richting VIA gaan kijken.

De TUSL2-C ondersteunt de Tualatin (duh!), dus dan zou je in de toekomst makkelijk kunnen upgraden naar de (erg snelle) Tualatin....

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:56
De TUSL2-C is een prima plankje. Enige nadeel is dat er maar maximaal 512MB aan geheugen op kan, en dat je op moet passen met wat voor een DIMMs je erin stopt. De 815 chipset ondersteunt maximaal 4 banken aan geheugen op 133MHz. DIMMs met aan 1 kant geheugen chips nemen 1 bank in beslag, DIMMs met aan 2 kanten geheugen chips nemen 2 banken in beslag. Officieel ondersteunt de 815 ook geen 512MB DIMMs, dus grote kans dat van een 512MB DIMM slechts 256MB herkend wordt.

'k heb zelf de CUSL2-C, dat is eigenlijk hetzelfde plankje als de TUSL2-C, alleen zit er een oudere versie van de 815EP chipset op waardoor er op de CUSL2-C geen Tualatin PIIIs kunnen. Zeer stabiel, heb nooit problemen met stabiliteit, ook niet met spelletjes.

Wat betreft het verschil tussen de TUSL2 en de TUSL2-C: de TUSL2-C heeft geen onboard video, en meestal ook geen onboard audio. De -C versie is dus de beste optie, aangezien je al een Radeon (en SB Live!) hebt. RAID zit op geen enkele TUSL2 variant.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 26 november 2001 14:55 schreef dutchrups het volgende:
Zeker een prima mobo.

Het ligt er wel een beetje aan wat je in de toekomst van plan bent met geheugen. De Intel 815xx chipset kan "maar" 512MB aan. :+ Als je meer geheugen wilt gebruiken moet je toch richting VIA gaan kijken.

De TUSL2-C ondersteunt de Tualatin (duh!), dus dan zou je in de toekomst makkelijk kunnen upgraden naar de (erg snelle) Tualatin....
Heh, ik weet het,, maar ik heb zoveel over VIA gelezen dat ik mijn 512MB die ik dan over heb liever verkoop!

En wat is dat eigenlijks Tualatin??? Ik heb er (nog) niet van gehoord.. (Euhh,,, over deze vraag--> Er bestaan alleen domme ANTWOORDEN) ;) *D

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 26 november 2001 14:58 schreef JungleJim het volgende:
De TUSL2-C is een prima plankje. Enige nadeel is dat er maar maximaal 512MB aan geheugen op kan, en dat je op moet passen met wat voor een DIMMs je erin stopt. De 815 chipset ondersteunt maximaal 4 banken aan geheugen op 133MHz. DIMMs met aan 1 kant geheugen chips nemen 1 bank in beslag, DIMMs met aan 2 kanten geheugen chips nemen 2 banken in beslag. Officieel ondersteunt de 815 ook geen 512MB DIMMs, dus grote kans dat van een 512MB DIMM slechts 256MB herkend wordt.

'k heb zelf de CUSL2-C, dat is eigenlijk hetzelfde plankje als de TUSL2-C, alleen zit er een oudere versie van de 815EP chipset op waardoor er op de CUSL2-C geen Tualatin PIIIs kunnen. Zeer stabiel, heb nooit problemen met stabiliteit, ook niet met spelletjes.

Wat betreft het verschil tussen de TUSL2 en de TUSL2-C: de TUSL2-C heeft geen onboard video, en meestal ook geen onboard audio. De -C versie is dus de beste optie, aangezien je al een Radeon (en SB Live!) hebt. RAID zit op geen enkele TUSL2 variant.
DANK JE!

Dat is precies hetgene wat ik weten wou! :)
Geen Tualatin optie ofzo dus,, ik weet niet eens wat dat is :? dus misschien is het dan ook zo erg wel niet!

Maareh,, nogmaals bedankt! Als de norrod ze heeft in Leeuwarden dan denk ik dat ik die maar ga halen!

F310 is wel een redelijk normale prijs? Ik wil namelijk niet dagen wachten op een bezorging omdat het dan een paar tientjes goedkoper kan..

• JungleJim
Op maandag 26 november 2001 15:01 schreef Plutto het volgende:

[..]

DANK JE!

Dat is precies hetgene wat ik weten wou! :)
Geen Tualatin optie ofzo dus,, ik weet niet eens wat dat is :? dus misschien is het dan ook zo erg wel niet!

Maareh,, nogmaals bedankt! Als de norrod ze heeft in Leeuwarden dan denk ik dat ik die maar ga halen!

F310 is wel een redelijk normale prijs? Ik wil namelijk niet dagen wachten op een bezorging omdat het dan een paar tientjes goedkoper kan..
Tualatin is de code naam voor de nieuwere versie van de Pentium III en Celeron. Dat betekent dus dat je met een TUSL2-C ook de nieuwere PIIIs (en Celerons) kan gebruiken. Dat kan met de CUSL2-C niet. 'k zou dus sowieso de TUSL2-C nemen.

Wat betreft de prijs, check de tweakers.net pricewatch. Daar staat precies waar je de TUSL2-C voor welke prijs kan krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 26 november 2001 15:05 schreef JungleJim het volgende:

[..]

Tualatin is de code naam voor de nieuwere versie van de Pentium III en Celeron. Dat betekent dus dat je met een TUSL2-C ook de nieuwere PIIIs (en Celerons) kan gebruiken. Dat kan met de CUSL2-C niet. 'k zou dus sowieso de TUSL2-C nemen.

Wat betreft de prijs, check de tweakers.net pricewatch. Daar staat precies waar je de TUSL2-C voor welke prijs kan krijgen.
Euhhhh,, die Tualatin ofzo pastte toch niet in de C variant van TUSL2 ?? Of begreep ik dat nou verkeerd? Had toch iets met een wat oudere chipset te maken dan de TUSL2-C ?

En die prijs valt geloof ik ook wel redelijk mee. Ik ben iemand die liever een paar tientjes meer geeft en dan gelijk kan meenemen!! Ik hou NIET van wachten op zoiets! :7

• JungleJim
Op maandag 26 november 2001 15:21 schreef Plutto het volgende:

[..]

Euhhhh,, die Tualatin ofzo pastte toch niet in de C variant van TUSL2 ?? Of begreep ik dat nou verkeerd? Had toch iets met een wat oudere chipset te maken dan de TUSL2-C ?
Dan begrijp je het denk ik verkeerd: Zowel de TUSL2-C en TUSL2 ondersteunen de Tualatin. Het verschil tussen de twee is dat de TUSL2-C geen onboard video heeft, terwijl de TUSL2 dat wel heeft.

De CUSL2 en CUSL2-C zijn de voorgangers van de TUSL2 en TUSL2-C, en hebben een eerdere stepping (lees versie) van de intel 815 chipset.

Verwijderd

He,

Ik heb op de HCC de TUSL2-C gekocht. Bevalt mij prima!
Ik heb zelf een probleempje met twee videokaarten in dit mainboard, maar aangezien jij dat niet gebruikt prima keuze.
Erg snel board voor een mooie prijs. (koste 275 op de HCC)

Even wat dingen op een rijtje:
Tualatin = Nieuwe Pentium III met lagere spanning, hogerer kloksnelheid en beter over te klokken.
RAID: Alleen zinvol als je twee of meer (dezelfde) harddisk hebt.
Ik vraag me alleen even af of er uberhaupt wel een standaard mobo in jou Toshiba PC past? Want er zou wel eens een afwijkend board in kunnen zitten, met andere bevestigingspunten enzo...
Oh ja: Wij nemen voor het gemak even aan dat die Pentium III een fcpga is en geen slot 1... (hoogstwaarschijnlijk FCPGA)
Als je niet weet wat het verschil is:
FCPGA: processor (groen van kleur) ligt plat op het mainboard met daarop de cooler.
Slot1: processor (zwart langwerpig blok) staat recht op het mainboard met daar tegenaan een cooler.

De FCPGA kan namelijk op de TUSL2-C, de SLOT 1 kan dat niet.

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 26 november 2001 17:03 schreef UnXplained het volgende:

Ik vraag me alleen even af of er uberhaupt wel een standaard mobo in jou Toshiba PC past? Want er zou wel eens een afwijkend board in kunnen zitten, met andere bevestigingspunten enzo...
:'( |:( ;( :( :r :'(

HAD ik deze post maar gelezen voordat ik hem gehaald had!! Ik ben ongeveer 1,5 uur VOOR je post vertrokken naar Leeuwarden...

Ik heb het nu echt HELEMAAL gehad met die ToshiBAH!!!

Ik hou het nieuwe Mobo erboven.. EN ja hoor... De Toshiba is 4kant... En de nieuwe Asus dus NIET..

ZUCHT.... Ik heb het echt HELEMAAL gehad nu..
Ik zal proberen wat foto's online te krijgen van dit trieste verhaal..

Ik heb nu dus een Mobo en een radeon hier voor NOPPES liggen.. :( :'( |:( :r

GELUKKIG mag ik hem binnen 8 dagen terugbrengen naar Norrod! Das wel service vind ik!!! (er liep daar ook een jongen met een www.tweakers.net T-shirt!)

• Lord Maximus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 09:57
Eh.

Mischien is het een goed idee om een andere systeemkast te kopen. Voor 95,- heb je een ATX kast en dan kun je daar fijn alles inbouwen. :)

• Morph666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07 18:31
uitstekent ID
ben je ook gelijk van die vieze
ToshiBAH! stikkers af

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 27 november 2001 09:35 schreef Lord Maximus het volgende:
Eh.

Mischien is het een goed idee om een andere systeemkast te kopen. Voor 95,- heb je een ATX kast en dan kun je daar fijn alles inbouwen. :)
Dat ga ik dus ook doen nu..

Maar voor de duidelijkheid,, in mijn ander topic dat gesloten is werd gesuggereerd dat ik bepaalde dingen de grond in boorde..
Ik boor NIETS de grond in.. Maar als ALLES tegenzit mag je toch wel een beetje mopperen hoop ik? Alsof jullie blij zouden zijn als je met iets verkeerds thuiskomt! :)

Maar ik ga dus idd maar een normale ATX kast halen,, is gelukkig niet zo duur! EN hopelijk kan ik daarna HEERLIJK genieten van mijn nieuwe mobo en Radeon!!!!!!
IK verheug me er al op!!

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:49
plutto dude, je kan ook nix zelf vinden he?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:39
Abit ST6. Ook een goeie.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1