Toon posts:

fsb 100 = goed, fsb 133 = NIKS!!!

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
IK heb dit gekocht op de hcc:

MSI 6380 K7t266A v2.0
AMD XP 1800+
256 mb ddr

Hij start wel op maar als ik in de bios kijk staat er:
AMD Athlon 1150mhz !!

En dat is te verklaren doordat de fsb op 100 stond.
Dat stond ie dus standaard. Maar als ik de fsb op 133 zet en dan opnieuw boot gaat m'n monitor op standby en doet ie helemaal nix meer. Processor wordt wel heet: 63C, maar hij kan toch 90 worden? Heb btw geen koelpasta gebruikt, alleen een Vulcano 2. Zal eerst ff proberen om een nieuwe bios erop te gooien en m'n andere ramstick.

Of zal ik iets anders doen?

Verwijderd

ja,koelpasta gebruiken >:)

Verwijderd

Als er een nieuwe bios te krijgen valt dan zou ik dat er maar flashen.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat m'n floppydrive kaduk is. Maar het raarste is dat MSI 63 graden zo te zien niet zo warm vindt. In het boekje van dat mobo staat namelijk een plaatje waarom staat dat de cpu 203 graden is LOL. >:)
Dus aan die temp ligt het denk ik niet

• Tenesmia
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 14:34

Tenesmia

First Sergeant

63 graden is in ieder geval veel te warm voor een idle XP ... ;)

Ad Astra Per Aspera

Verwijderd

Topicstarter
Dat wordt wat koelpasta dus :/
M'n cpu is dus 63 graden op 100 fsb, wat zal die dan wel niet op 133 zijn?

• Poepel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11-2024

Poepel

MindBlower ®

eerst het bios updaten !!! dan werkt de AMD Athlon XP 1800+ naar behoren (moet je wel eerst ff 133 mhz fsb instellen dan:))

If there's Oldskool i'm there

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Je kan ook tandpaste proberen :) Heb ik ook gedaan.

Vandaag (zondag) Athlon XP 1600+ gekocht. Bios geflashed naar nieuwste versie (anders deed mijn nieuwe proc. nogal weinig) en mobo op 133Fsb gezet.

Deed het in 1x en word idle 51 graden met een simpel Spire koelertje :P

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Bios flashen werkte dus niet....
Btw, als ik dat ding insmeer, kan ik dan gewoon het er weer afschrapen als ie stuk is? Want met die pasta erop is het nummer dus niet meer leesbaar en wordt NoRRoD boos :)

Verwijderd

ja, maar moet wel, anders ondersteund hij de XP niet (of is dat moederbord nieuw genoeg (houd het niet zo meer bij..))

Verwijderd

Topicstarter
FFS zeg, de voeding was trouwens 200W, dus een nieuwe erin gedaan met 300W. Daarna de fsb op 133 gezet, toen deed ie het prima maar toen ie win xp wilde booten deed ie niks meer. Reset dan maar, toen kreeg ik allemaal vage tekens op m'n scherm dus zo'n éëû{öÑ enzo en dat een scherm vol en begon ie te scrollen dus. Toen kwam het eerste bootscherm tevoorschijn met dus alleen zo'n rood tekentje linksbovenin dat niet te lezen is door allerlei zwarte lijnen erdoorheen. Daarna zit de PC helemaal vast.... FFS

Wat kan ik nu doen dan?

Verwijderd

Hahah je moet wel even een jumpertje omzetten he!!!! van 100 naar 133..
anders draai je namelijk 133Mhz FSB met 44Mhz pci bus..
daarom start hij nietop..

• Lord Maximus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 09:57
Op zondag 25 november 2001 21:20 schreef Unicode het volgende:
FFS zeg, de voeding was trouwens 200W, dus een nieuwe erin gedaan met 300W. Daarna de fsb op 133 gezet, toen deed ie het prima maar toen ie win xp wilde booten deed ie niks meer. Reset dan maar, toen kreeg ik allemaal vage tekens op m'n scherm dus zo'n éëû{öÑ enzo en dat een scherm vol en begon ie te scrollen dus. Toen kwam het eerste bootscherm tevoorschijn met dus alleen zo'n rood tekentje linksbovenin dat niet te lezen is door allerlei zwarte lijnen erdoorheen. Daarna zit de PC helemaal vast.... FFS

Wat kan ik nu doen dan?
Langskomen (NoRRoD toch?). Zo te zien is er iets mis. Kan best zijn dat die DDR module niet helemaal lekker is. Zoiets gebeurt wel eens.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:22
Op zondag 25 november 2001 21:30 schreef NoStra het volgende:
Ja dat dacht ik dus ook.. hehehe
Maareh het lijkt me ook niet echt handig om 't zonder koelpasta te proberen. Gaat niet helemaal werken denk ik, 63 graden idle is veeeeeel te warm!!

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-08 00:56

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Op zondag 25 november 2001 20:41 schreef Unicode het volgende:
Btw, als ik dat ding insmeer, kan ik dan gewoon het er weer afschrapen als ie stuk is? Want met die pasta erop is het nummer dus niet meer leesbaar en wordt NoRRoD boos :)
Hebben die lui een sticker op de core gedaan dan? :?

I'm not as think as you stoned I am

Verwijderd

Op die vulcanoII zit een coolpad en met asII of een andere prut krijg je de temp echt niet voldoende graden lager hoor!

Ik heb bij mijn oude tbird900@1000 de coolermaster pad na een tijdje vervangen door asI (alles goed schoongemaakt etc) op de goede manier aangebracht en scheelde maar liefst 0 graden. Daarna weer schoongemaakt weer opnieuw aangebracht (heel weinig, met een scheermesje gladgestreken)en nu scheelde het weer precies 0 graden.
Na het inbranden en al die onzin is ie zelfs 1 graad warmer dan mijn standaard coolermaster prut.

Je moet wel ff kijken of je het plakbandje er wel hebt afgehaald. Over het algemeen geleid deze niet zo goed :P

Verwijderd

NoRRoD wordt alleen boos als jij je XP zonder pasta draait.

NoRRoD steld het echter wel op prijs dat je het aanbrengen van de pasta beperkt tot op de core ipv de hele tube past leeg te knijpen op je cpu.

Uiteraard stickerd NoRRoD de cpu aan de onderkant.

Verwijderd

NoRRoD steld het echter wel op prijs dat je het aanbrengen van de pasta beperkt tot op de core ipv de hele tube past leeg te knijpen op je cpu.
:D

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 25 november 2001 21:30 schreef NoStra het volgende:
Welk jumpertje dan? Er staat wel op de mobo:

SW1 CPU Clock frequenty
1-2 100
2-3 133

Maar als ik kijk staat ewr ergens onderin:

JBAT1
J5
SW1

de JBAT1 is de CMOS, maar die andere 2 zitten er helemaal niet :/

Weet iemand waar die jumper zit dan?

Btw, norrod had zo'n sticker op de bovenkant geplakt, maar ze lieten mij (bij de hcc) op de core zien dat het ook echt een 1800+ is, dus als je er pasta opsmeert is die core niet zo leesbaar meer :). Hopen dat de norrod weet welke verbindingen op de L1 allemaal zitten bij de 1800+ >:)

Verwijderd

Topicstarter
Kan het niet aan m'n videokaart liggen? Want als ik dus de fsb verhoog naar 133 dan komt er dus geen beeld van m'n GeForce(1) SDR.

• MaDDoG
  • Laatst online: 24-11-2025

MaDDoG

De brakste schakel

Ik heb eeb probleem dat er erg veel op lijkt: ([topic=330477/1/25])

Staat niet in mijn thread, maar ook ik heb zo'n scherm gekregen met al die rare tekentjes, heb alleen niet gewacht op wat er daarna zou gebeuren. Meteen stroom erafgehaald :P

Verder zou ik graag mijn bios flashen voor mijn XP 1700+ maar ik heb zelfs nog nooit de bios van mijn mobo gezien.

Toch wel meer vergelijkende problemen op dit forum gezien met die Msi bordjes en Athlon Xp'tjes....

Ik heb ook net nieuwe voeding gehaald van 300W, meteen proberen als ik thuis ben, hoop dat dat goed genoeg werkt voor mij....

"Computer games don't affect kids. I mean if Pacman affected us as kids,
we'd all run around in a darkened room munching pills and listening
to repetitive music."

Verwijderd

ik had gister ook een XP 1600+ + MSI KT7266 turbo 2 gehaald.. en eerst draaide hij op 1050, toen wou ik hem dus verhogen en kreeg ik ook boot probs.. dus ik dacht.. ff manual van mobo lezen.. en je moet 1 jumpertje eraf halen boven je ram slotjes en dan staat hij op 133 ipv 100..

dat is alles..

bij mij was het een gele jumper

suc6 :)
-

[overbodige info cq off-topic]
mijn XP is 46 Idle en 52 stressed.. WOEI!:) terwijl het hier ook al heel warm is. wel mooi dus :) en dat in mijn zwarte caseje met 1xtra fannetje :)
[/overbodige info cq off-topic]

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:20

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Op maandag 26 november 2001 13:29 schreef Philip J. Dijkstra het volgende:
NoRRoD wordt alleen boos als jij je XP zonder pasta draait.

Uiteraard stickerd NoRRoD de cpu aan de onderkant.
LOL :D Laat ik nou net een AMD XP hebben van Norrod zonder extra pasta.

Maar is het echt strikt noodzakelijk die pasta, behalve dat dunne laagje pasta van de Spire/Vulcano-koeler :?

/dev/null

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie hier nergens zo'n jumpertje, maar KAN het gewoon niet aan m'n videiokaart liggen? <--- ASUS GeForce(1) SDR

Verwijderd

beste Robbin/Unicode. Je moet gewoon een jumpertje van 100 mhz naar 133 mhz zetten. Die zit ergens in de buurt van het AGP-slot. Dan doet ie het wel. Als je in het bios de fsb op 133 mhz zet, dan clock je de pci/agp zover op dat hij het niet trekt, vandaar ook die vreemde tekens op het scherm tijdens het booten. Aan die videokaart ligt het niet, want zelfs mijn i740 kaartje trekt het hier nog :). Verander dat jumpertje gewoon, en als het echt niet lukt dan kom ik je morgen na school wel helpen

ByMeSDy

• MaDDoG
  • Laatst online: 24-11-2025

MaDDoG

De brakste schakel

Ik heb dus een soortgelijk probleem en mijn videokaart doet het nog steeds wel in een andere systeem (waar mijn broertje op dit moment gretig gebruik van maakt :P)

"Computer games don't affect kids. I mean if Pacman affected us as kids,
we'd all run around in a darkened room munching pills and listening
to repetitive music."

Verwijderd

mijn vorige reply zou moeten werken. Ik ga morgen Unicode helpen :) Dus ik denk dat het wel goed komt 8-)

• GreenPictures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-12-2021

GreenPictures

Feestgraaf

Op maandag 26 november 2001 19:27 schreef ByMeS_Dy het volgende:
beste Robbin/Unicode. Je moet gewoon een jumpertje van 100 mhz naar 133 mhz zetten. Die zit ergens in de buurt van het AGP-slot. Dan doet ie het wel. Als je in het bios de fsb op 133 mhz zet, dan clock je de pci/agp zover op dat hij het niet trekt, vandaar ook die vreemde tekens op het scherm tijdens het booten. Aan die videokaart ligt het niet, want zelfs mijn i740 kaartje trekt het hier nog :). Verander dat jumpertje gewoon, en als het echt niet lukt dan kom ik je morgen na school wel helpen

ByMeSDy
|:(

zorg eerst dat je verstand van zaken hebt voordat je uitgaat rekenen hoeveel de PCI bus wel niet is als je de FSB van 100 naar 133 zet |:(

als je de FSB van 100 naar 133 zet past je moederbord automatisch de PCI divider aan van 1/3 naar 1/4... of je moet een BX bordje hebben wat die divider niet ondersteund, maar daar draait een XP niet op of wel :?
Je moet gewoon van de jumpers op je moederbord afblijven en alles in je BIOS instellen. Het heet niet voor niks jumperless 8-)

om ff terug te komen op het topic:

zorg eerst maar eens dat je koelpasta tussen je HS en CPU hebt, maakt niet uit wat voor kwaliteit, bij de electronicaboer kost een tubeke nog geen 4,-... iedergeval alles beter dan nix want je hebt nog geluk dat je CPU niet afgebrand is!

Canon EOS 50D & 5D mk2 - Flitslichtjes, Buisjes met glas en een Onderwaterhuis

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:19
Ik ben wel heel benieuwd naar het vervolg van dit verhaal.
Ik heb hetzelfde mobo en volgens mij geen jumpertje om de fsb van 100 naar 133 te wijzigen.
Volgens de handleiding moet dat in 't bios.
Maar ik sta enorm open voor suggesties, omdat ik ook (heel soms) zo'n streperig scherm krijg waarbij resetten de enige oplossing is.....

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:49
ik heb hetzelfde mobo+cpu en alles in 1 keer perfect, het enige minpunt is dat me ram nogal suckt, misschien moet je die timings eens ergens andres opzetten, voor de rest het boekie goed doorlezen, je zal vast 1 van de 40 instellingen misschien verkeert hebben staan zodat de rest van je sys blokt, heb je ook van die ledjes erop? of hoor je gepiep? als je nix hoort/ziet zalhet niet aan het mobo liggen.

Verwijderd

Op maandag 26 november 2001 20:25 schreef Tranced het volgende:

[..]

|:(

zorg eerst dat je verstand van zaken hebt voordat je uitgaat rekenen hoeveel de PCI bus wel niet is als je de FSB van 100 naar 133 zet |:(

als je de FSB van 100 naar 133 zet past je moederbord automatisch de PCI divider aan van 1/3 naar 1/4... of je moet een BX bordje hebben wat die divider niet ondersteund, maar daar draait een XP niet op of wel :?
Je moet gewoon van de jumpers op je moederbord afblijven en alles in je BIOS instellen. Het heet niet voor niks jumperless 8-)

om ff terug te komen op het topic:

zorg eerst maar eens dat je koelpasta tussen je HS en CPU hebt, maakt niet uit wat voor kwaliteit, bij de electronicaboer kost een tubeke nog geen 4,-... iedergeval alles beter dan nix want je hebt nog geluk dat je CPU niet afgebrand is!
hallo, ik vat het maar niet te persoonlijk op :7 Hij heeft waarschijnlijk zn fsb op 132 gezet, dus van 100 overgeclocked naar 133. Dan blijft de pci - devider 1/3, :)
En sorry dat ik niet wist dat het een jumperless boardje was, ik d8 dat msi die jumpers had gehouden ;)

Verwijderd

In het boekje van dat mobo staat namelijk een plaatje waarom staat dat de cpu 203 graden is LOL.
Farenheit?!! |:(

Verwijderd

idd :) anders kan hij helemaal niet meer meten hoor :)

Verwijderd

Topicstarter
Nope geen Fahrenheit, zal 'm binnenkort wel ff scannen :)
Er staat zo'n screenie van de bios:

CPU Temperature 208'C/406'F

Verwijderd

:? in je mobo-boekje? Dat wil ik zien, scannen die hap (en hou ff rekening met zielige 56k6 gebruikers zoals ik :))

• GreenPictures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-12-2021

GreenPictures

Feestgraaf

Op maandag 26 november 2001 20:37 schreef ByMeS_Dy het volgende:

[..]

hallo, ik vat het maar niet te persoonlijk op :7 Hij heeft waarschijnlijk zn fsb op 132 gezet, dus van 100 overgeclocked naar 133. Dan blijft de pci - devider 1/3, :)
En sorry dat ik niet wist dat het een jumperless boardje was, ik d8 dat msi die jumpers had gehouden ;)
Ook al heb je een 100MHz CPU die je op 133 zet dan past je mobo den dividers nogsteeds goed aan... een maat van me heeft een Celeron 566 (66MHz FSB) op 850MHz lopen, dus 8.5x100... en de PCI/AGP loopt mooi op spec, ook al zou ie de CPU op 133MHz zetten. Alleen als je tussenliggende/hogere FSB gaat gebruiken dan verhoog je je PCI/AGP ook mee...

Canon EOS 50D & 5D mk2 - Flitslichtjes, Buisjes met glas en een Onderwaterhuis

Verwijderd

dat weet ik :) Ik bedoelde en dacht aan mijn vorige mobo, de msi k7t turbo. Daar zat een jumper op voor 100/133 mhz bus, je kon als de jumper op 100 mhz stond wel in het bios naar 133 mhz gaan, maar dan bleef de pci wel 1/3... Maar inmiddels werkt alles bij Unicode naar behoren, ben er net geweest :) hij heeft wat cool-pasta erop gesmeerd, en zn temp is nu stressed 58 graden ofzo (beetje warm, maar ok, altijd beter dan 63 idle :))

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:52
ik had geen zin om alles door te lezen, en als het al is gezegd: sorry

Maar een Vulcano II kan nooit ee XP 1800+, heb ik ook eens geprobeert, maar hij start gewoon niet op (ook niet met koelpasta!). Gewoon een nieuwe cooler halen :)

Verwijderd

die coolers worden door de norrod ea standaard geleverd bij Athlon XP's. Dat zullen ze heus wel getest hebben, want anders krijgen ze allemaal zeurende mensen terug. :)

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:52
Vreemd, ik had hier een Athlon XP 1500+ en die wou ook niet starten met een FSB van 133Mhz met een vulcano II, maar toen ik er zo'n lompe coolermaster op zette, werkte hij in een keer wel :?

Verwijderd

hmm, was die echt met cool-pasta? Lijkt me wel vreemd dat de norrod geen goed (genoege) coolers bij hun cpu'tjes verkoopt :?

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:20

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Op dinsdag 27 november 2001 16:18 schreef ByMeS_Dy het volgende:
hmm, was die echt met cool-pasta? Lijkt me wel vreemd dat de norrod geen goed (genoege) coolers bij hun cpu'tjes verkoopt :?
had ik ook met 133 fsb, maar het ging vanzelf over, ineens deed ie het, serieus :)

/dev/null

Pagina: 1