kan een HD uitgaan als ie te warm wordt?

Pagina: 1
Acties:

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-03 20:27
Soms heb ik dat ineens m'n PC ineens vastloopt, hij bevriest helemaal.
Als ik dan reset herkent ie de HD ineens niet meer. Het is m'n 2e HD, een Maxtor diamondmax 60 GB @ 5400 rpm, allebei aan Promise ata 100 controller. Mobo is MSI k7t turbo2.

Als ik dan de kast opendoe en even wacht doet ie t opeens weer.

Kan dit veroorzaakt worden door een temperatuurprobleem?

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
niet door de hd zelf lijkt mij want bij een 5400 rpm schijf is warmte meestal geen issue.

Verwijderd

Zoveel warmte zal dit niet schelen, omdat het toch om de warmte in de behuizing van de hdd gaat.

Misschien slechte bekabeling?

• Azrael
Ja, kabel zou kunnen natuurlijk, maar ik vroeg me af of het überhaupt mogelijk is dat een harde schijf zomaar uitgaat door de hitte.

En het lijkt me wel erg vreemd dat een harde schijf er zomaar mee ophoudt door een slechte kabel als de PC gewoon stil staat.

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

hmmmm... ik had 2 harde schijven, (grootte weet ik niet meer), allebij 5400 toeren, strak op mekaar in de kast... na 4 weken, was 1 harde schijf kapoet, deed helemaal niks meer... op het moment dat ie kapot ging (blauwe scherm, niet meer booten, bios zag hem niet meer) heb ik hem effe gevoeld, en ik brandde zowat mn fikken aan dat ding...

heel vaag...

dus zorg wel voor wat ruimte tussen de schijven...

Verwijderd

toen mijn hd's te warm werden knalde alle 2 de koppen door met een harde tik toen ik mijn vingers op die hd legde waren die hd's tering heet!!

zorg dus voor goede koeling tussen de hd's :P

Verwijderd

voor zover ik weet (en ik weet er behoorlijk veel vanaf imho) gaan ze niet uit als ze te warm worden... Ik heb 1x een 7200rpm, 7,5GB maxtor bij een vriend te warm horen/zien worden. Die ging fouten bij het lezen maken, bad sectors en een soort van piepend/krijsend geluid waarbij je het toerental echt lager hoorde worden. Leek haast wel alsof de platters aan gingen lopen tegen de behuizing. Hij heeft het trouwes wel overleeft (doet het nog steeds). Verder kan een hd nog wel uitgeschakeld worden door windows (power management).

Verwijderd

hmz... dit klinkt me redelijk bekend...

lees dit es is iig zelfde moederbord en ik heb ook 2 hdd's vlak bij elkaar waarvan 1 met en 1 zonder koeler er op

[topic=331567/1/25]

• Azrael
Op zondag 25 november 2001 20:49 schreef RonnieB82 het volgende:
hmmmm... ik had 2 harde schijven, (grootte weet ik niet meer), allebij 5400 toeren, strak op mekaar in de kast... na 4 weken, was 1 harde schijf kapoet, deed helemaal niks meer... op het moment dat ie kapot ging (blauwe scherm, niet meer booten, bios zag hem niet meer) heb ik hem effe gevoeld, en ik brandde zowat mn fikken aan dat ding...

heel vaag...

dus zorg wel voor wat ruimte tussen de schijven...
Dat heb ik wel.
De 7200 hangt met een hd-koeler helemaal onder in de kast (midi) en de 5400 hangt nu een in cdrom bay (omdat ie t eerder ook al een keer deed) onder 3 cd/dvd drives.

Maar hield ie er toch ineens weer mee op!

En als het niet aan de warmte ligt waarom houdt dat ding er dan ineens mee op??

- mobo?
- HD zelf?
- ata 100 controller?
(- warmte dus niet)

Verwijderd

Ik heb weleens een HDD gehad, die ( tijdelijk ) op de cdrom-speler lag. Hij werd steeds trager en trager. Ik probeerde 98SE te installeren en dat ging mis met allerlei errors. Uiteindelijk stopte de hele pc en wilde niet meer opstarten.

Toen ik de HDD wilde afkoppelen bleek hij gloeiend heet te zijn, doordat de CDROM-drive erg warm werd.

Dus volgens mij kan een HDD stoppen door teveel warmte.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:13

Klippy

Still Game

Ik heb ongeveer hetzelfde, is zeer irritant, 't is een heel verhaal, maar denk dat je dat toch maar eens moet lezen: [topic=330580]

Weet zelf dus ook nog niet of 't nou de voeding is of toch de warmte. Of wat heel anders.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Azrael
ja, dat had ik ook al gelezen.
Maar die van mij doet het nog wel. (afkloppen :) )

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:13

Klippy

Still Game

Op maandag 26 november 2001 11:19 schreef Pontius.Pilatus het volgende:
ja, dat had ik ook al gelezen.
Maar die van mij doet het nog wel. (afkloppen :) )
mijne ook hoor. Oude is kapot.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Pagina: 1