Toon posts:

aansluiten 220/115v fan

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dus samen met een vriend een fan uit een of ander vaag netwerk apperaat gesloopt.
het is een 120 mm fan van staal of iets dergelijks.
wat gegevens:

EBM w2s107-aa01-67
made in w-germany.

115V~50/60Hz20W
230v~50/60Hz20W
plaatje van t schemaatje dat erop staat
http://picserv.mediamonks.nl/pics/EHRMAEDPHHE

maar als ik black en blue neem en in t stopcontact prob doet ie t dus niet.
neem ik grijs en brown doet ie het ook niet |:(
neem ik black en blue samen en gray en brown dan doet ie het wel maar wordt ie loeiheet :O

weet iemand wat k mischien fout doe?
(en nee in de search vindt ik niks op google ook niet!wrom kan k nie gwoon een plaatje invoegen?)

Verwijderd

Nou euh... naar mijn weten moet je gewoon blauw en bruin aansluiten, das bij alle electronische apparaten (in nederland) zo

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:31

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Uit dat plaatje blijkt dat je grijs en bruin aan elkaar moet knopen en dan zwart en blauw in 220V moet stoppen. Heb je dat ook geprobeerd?

Specs ...ik doe er niets meer aan.

Verwijderd

Topicstarter
ja maar dan wordt ie loeiheet waardoor ik nu dus een brandwond heb

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:23

Sick Nick

Drop the top!

Op zich logisch, zo'n ding word nogal warm als ie gaat draaien van het motortje. En aan gezien het ding van metaal is wordt de warmte over het hele frame verspreid en brand jij je poten :D

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:19
Op zondag 25 november 2001 19:44 schreef Sick_Nick het volgende:
Op zich logisch, zo'n ding word nogal warm als ie gaat draaien van het motortje. En aan gezien het ding van metaal is wordt de warmte over het hele frame verspreid en brand jij je poten :D
Nou nee ....

Hier liggen verschillende aluminium fan's en die worden echt niet warm ...

en het is idd grijs en bruin bij elkaar

en dan de 230V op zwart en blauw

wordt ie dan nog heet zal ie wel het loodje gelegd hebben

Repareren doe je zo.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Dat ding kon best wel eens stuk zijn. Misschien denkt hij op 115V te lopen, en dan wordt hij op 230 natuurlijk veel te heet.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nou in serie gezet (zo heet dat volgens mij)
en nou blijft ie op een betere temp.
maar heb er dus maar 1 nodig dus ga maar een dingetje halen om van 230 naar 115 te gaan :)

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Je kan het goedkoop doen en een diode met de fan in serie schakelen. Dan krijg je maar de helft van de netsinus door en draai je effectief op 115V.

Verwijderd

Topicstarter
okay nadat die vriend her was hebben we nog wat geprobeerd wat erop uitkwam dat ie het net helemaal niet meer deed maar had m uitelkaar geschroeft uutje laten liggen net weer inelkaar gezet en nou doet ie t weer :Y)
maar hoeveel kost zo'n diode prcies?
en was dat eigenlijk?

Verwijderd

nouw ik ben dus die vriend... ;) en ik heb nu tweej van die fans in me computer gebouwd zitten. in serie geschakeld en met een dimmer van een licht schakelaar kan ik hem harder en zachter zetten :9~ . het werkt perfect alleen ene beetje lawaai als ik die fans aan zet maar me temparatuur is 10 graden naar bendenen gedaan :D :9~

• EVILSalami
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 21:01

EVILSalami

Wat kijk je nou?

KABOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOM! >:)

Verwijderd

hehehehe ik heb wel een paar keer al kortsluitning gehad maar het overklokken gaat nnu een stuk beter :9~

Verwijderd

Topicstarter
wat je al nie voor 10 graaden over heb he jeff

Verwijderd

vindt ik ook maar je weet toch dak nog steeds met je naar de sloop moet voor eren auto radiateur :P dus dan gaat ie wel nog een heel stukkie omlaag :9~

Verwijderd

Topicstarter
ja je specs als die pomp gaat lekken ofzow!! >:)
Pagina: 1