Toon posts:

linux en windows nt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb linux al geinstalleerd en een tweede harde schijf geplaats waar ik graag windows nt op wil zetten wie kan mij uitleggen hoe ik dit kan doen zonder linux opnieuw te hoven installeren(ik gebruik man darake 8.1 op een 500 mhz dual pc)

een niewbie:?

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:19
zorg dat je een linux opstartflop hebt, test die, installeer NT en kijk of NT je bootsector heeft overschreven.

Ja -> flop erin, /etc/lilo.conf editten (zie FAQ) en lilo draaien.
Nee -> linux starten en /etc/lilo.conf editten (zie FAQ) en lilo draaien.

Verwijderd

Nt op de tweede schijf instaleren.

een image van je bootsektor van linux maken, lilo dus op de partitie instaleren waar linux opstaat en niet in de mbr

linux op /dev/hda1?

dan: dd if=/dev/hda1 of=bootsekt.lin bs=512 count=1

het bestand bootsekt.lin op de schijf zetten waar boot.ini van nt staat en onderaan toevoegen c:\bootsek.lin (oid)

dan zou het moeten werken...

bij een kernel recompile moet je dit dus weer opnieuw doen ivm de veranderde boot sektor.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:19
ok, staat niet in de FAQ.
zet in /etc/lilo.conf iets als:
code:
1
2
other=/dev/hda2
   label=win

waarbij hda2 de partitie is waarop windows staat. Kan dus ook iets anders zijn.
Op zondag 25 november 2001 16:53 schreef Crookie het volgende:
Nt op de tweede schijf instaleren.

een image van je bootsektor van linux maken, lilo dus op de partitie instaleren waar linux opstaat en niet in de mbr

linux op /dev/hda1?

dan: dd if=/dev/hda1 of=bootsekt.lin bs=512 count=1

het bestand bootsekt.lin op de schijf zetten waar boot.ini van nt staat en onderaan toevoegen c:\bootsek.lin (oid)

dan zou het moeten werken...
bij een kernel recompile moet je dit dus weer opnieuw doen ivm de veranderde boot sektor.
Persoonlijk vind ik dat niet zo handig. Windows is prima te starten met lilo. Geen gezeur met images ed. Je krijgt na LILO gewoon de NT bootloader.

Verwijderd

Ja windows maar nt heeft problemen met lilo heb ik ergens gelezen volgens mij. Win 2k boot hier niet met lilo iig.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

[beetje laat]
Ik heb nog nooit problemen gehad om win2k vanaf lilo te laten starten, al helemaal niet onder Mdk..
Welke lilo versie gebruik je?
Oudere lilo's hadden wel problemen met de 1024ste cyl., RH leverde(?) die standaard dus mee |:(

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:06
Op zondag 25 november 2001 17:00 schreef Crookie het volgende:
Ja windows maar nt heeft problemen met lilo heb ik ergens gelezen volgens mij. Win 2k boot hier niet met lilo iig.
Ik draai op me Thinkpad ook Linux en Win2k, en hier werkt 't prima met lilo.

Misschien moet je een recente versie van lilo proberen.

Verwijderd

ik heb er namelijk ook nog win98 opstaan

c: = win98 (hda1)
d: = win2k (hda5)
daarna linux (hda6)

op de mbr staat dus de nt loader

om lilo te gebruiken moet je dus de mbr overschrijven, c: is dan waarschijnlijk de bootsector van win98, d: heeft geen bootsector waarschijnlijk die moet ik dus bootable maken, maar hoe doe je dat voor win2k? Daar is het ook fout gegaan bij mij en heb ik de nt loeder maar gebruikt...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als je deze volgorde hebt: eerst 98, dan win2k, dan Linux installeren.

NTloader (komt dan op C:) neemt de bootsector van 98 op, vandaar dat je je OS-keuze krijgt met een dualboot win2k/98.

Dat je NT bootfiles op C: komen kun je ook zien vanuit NT omdat je dan C: als systeem- of bootpartitie ziet staan in DiskManager, en ander omdat je in je C:\ root ntldr, boot.ini en ntdetect.com hebt staan.

Installeer je daarna Linux en zet je LILO in de MBR (met lba32), dan heb je eerst de keuze Linux <-> NT (ntldr wordt dan aangeroepen).
Daarna krijg je je NTloader keuzemenu tussen win2k en 98 weer te zien.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1