Toon posts:

Apple voor DTP?

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als ik voor een DTP pc een apple koop, waarom zou dat dan zijn, wat zijn de voordelen, en wat zijn de nadelen?

• GeBas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-06 21:56

GeBas

--

De processor kan beter omgaan met grafische berekeningen. En verder is apple gewoon de DTP comp.

| Apple iMac 27" 2012 | Apple McBook Pro 13" 2010 | qnap ts-112 |

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 08:58
Vroeger was de Mac de computer voor DTP, vooral omdat ie vanaf het begin compleet grafisch georienteerd was (en is). In de loop der jaren is Windows heel erg dichtbij gekomen, maar aangezien Apple nu nog steeds de grafische wereld domineert, is het alleen daarom al handiger ook een Apple te gebruiken.

Als alleen nu de grote pakketten allemaal naar OS X werden geporteerd, was het helemaal toppie joppie. :)

No production networks were harmed during this posting

Verwijderd

Vroeger was de Mac de computer voor DTP
daar is weinig aan veranderd, maar vroeger was het inderdaad 'het' systeem voor DTP en grafische bewerkingen.

check deze pic uit 1986 maar eens

Afbeeldingslocatie: http://www.aventure-apple.com/flops/images/bigmac2.jpg

Het systeem op de foto is trouwens een prototype die het nooit gehaald heeft, maar het geeft goed aan dat Apple hun tijd al ver vooruit was. Bijna alle kranten, advertenties en overige reclame wordt met behulp van een Mac gemaakt.

En ik neem aan dat ze bij reclamebureaus wel 'aardig' verstand hebben van grafische zaken ;)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:58

Exirion

Gadgetfetisjist

->[DTP deskundigen] ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ben et er niet helemaal mee eens

Ik ben dan wel een pc liefhebber. Ik werk op school met mac en pc, maar ik vind de pc nog steeds beter. gewoon omdat je voor dezelfde pris een vergelijkbaar grafisch systeem kan krijgen die net zo snel is. En als er wat mis is, heb je et veel sneller opgelost dan een MAC
Met de nieuwe windows XP (alhoewel hij weinig scheelt met 2000 )verslaat hij BIJNA de MAC (nog niet et geval)
dat las ik tenminste in een grafisch tijdschrift. Beide staan goed in de schoenen. IIG linux met grphics vind ik niet mee te werken! (mijn mening)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

/me is mac aanhanger
als je zo'n G4 al ziet staan, dan ben je toch al verkocht ?
:9~
:P

Verwijderd

Ik vind de Mac niet veel voordelen hebben tov de PC. Wat snelheid betreft kan ik niet met alle zekerheid zeggen, maar volgens mij is een Dual 1,8 ghz Athlon MP een stuk sneller dan de Mac G4. Of zelfs een Dual G4. Bovendien gebruiken de G4's nog steeds het oudere pc133 geheugen, terwijl pc's nu snellere ddr ram of rimm gebruiken.

Wat software betreft is er helemaal geen groot verschil. Elke grote naam op gebied van software is beschikbaar voor beide platformen. Bij sommige pakketten is het zelfs het geval dat het alleen beschikbaar is op PC. Zoals 3DS Max als ik het goed heb.

De meeste drukkerijen ondersteunen tegenwoordig ook pc's bestanden. Niet dat ik er ervaring mee heb, maar hier en daar hoor ik dit. Ik heb nu een paar maanden (op school) met een Mac gewerkt, en ik kies toch voor de pc. Maar dit is mijn persoonlijk mening.
Maar als je puur kijkt naar wat je met een PC of een Mac kan doen op grafisch gebied, dan is er weinig verschil. Beide goed.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ja.. vind ik ook..helemaal met coolduck eens
maar goed.
Wat je wel merkt met een apple is dat je animaties (zoals gifs enzo) sneller zijn dan op een pc

kijk maar eens naar een vlammen smiely denk dat iedereen die weleens is tegen gekomen, als je dat op een amc ziet, gaat dat een stuk sneller. dus meer fps in je wekruimte. maar who needs that? je speelt neit denk ik, en pc is nog steeds meer internet vriendelijker!
IE op de mac zuigt enorm, kan geneens goed java intepreteren. maar ja (IE is microsoft :) )

Verwijderd

Op zondag 25 november 2001 20:48 schreef denki_akira het volgende:
/me is mac aanhanger
als je zo'n G4 al ziet staan, dan ben je toch al verkocht ?
:9~
:P
Inderdaad, ik vind de design (exterieur) van zo'n Mac G4 of Cube ook geil* :9~

Maar heb je weleens een Max Black Workstation gezien? Die is pas lekker! :D

*met geil op pc gebied bedoel ik lekker/mooi/super enz enz. ;)

Link: http://www.maxblack.co.uk/workstation/storm3_k7mp.html

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op zondag 25 november 2001 22:08 schreef Cool_Duck het volgende:

[..]

Inderdaad, ik vind de design (exterieur) van zo'n Mac G4 of Cube ook geil* :9~

Maar heb je weleens een Max Black Workstation gezien? Die is pas lekker! :D

*met geil op pc gebied bedoel ik lekker/mooi/super enz enz. ;)

Link: http://www.maxblack.co.uk/workstation/storm3_k7mp.html
fok,... men paal gaat staan :) lol

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:35

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

gitaarwerk: IE op de mac zuigt enorm, kan geneens goed java intepreteren.
laat nu net msie5/mac op CSS-gebied zo ongeveer de beste browser zijn met 99% CSS-1 ondersteuning, pas sinds kort door mozilla verslagen.
behalve wat rottige bugs (innerHTML altijd extra /n geven, of het gaat fout) en slechte xml-ondersteuning, absoluut een topper ook door mensen van buiten erkend als een geniaal programma.

persoonlijk is het mn lieveling, en zal moeten wennen nu aan mn croczilla (mozilla0.9.3-based), die ik nodig heb vanwege zn xml, svg, mathML ondersteuning en steeds vaker gebruik.

de slechte java interpretatie is geen fout van de mac, maar licht aan de foute java die microsoft op zn pc's leverde, waarvoor ze zijn aangeklaagd en deze rechtzaak is door Sun gewonnen.
Mijn op de mac gecompilde java-appletjes draaide altijd probleemloos op pc's

ik meen dat de java 2 engine op mac OSX vooraan staat in snelheid.

maar genoeg geflamed over meningen over de mac.

de vraag was of het zin heeft een mac aan te schafen om dtp-werk te leren, ik moet echter dat afraden.
een Mac is veels te duur en de meeste programma's draaien ook op pc's, photoshop, illustrator, Quark en inDesign, veel verschil tussen de platforms is er niet meer, hooguit zou met zetprogramma's als Quark/indesign je problemen met fonts hebben, echter daar valt best omheen te werken.

belangrijk is dat je je aanleert platform onafhankelijk te werken, als je iets opeens niet meer kan omdat de shortcut niet op de juiste plek op het bureaublad staat, heb je fout geleerd.

overigens verder, betreurenswaardig weinig grafische bedrijven maken de overstap naar OSX, misschien gedeeltelijk veroorzaakt door het gebrek aan ports van de aloude DTP-grootheden als Quark en Adobe, maar evenzeer door de aversie van de meerderheid van de Inquisitie van drukkers en DTP-ers.

stelletje ouderwetse zeikerds doen opeens net alsof ze afstand van hun geliefde handzet-letterkasten moeten doen, enkel omdat hun mac op een unix kernel draait, en niet meer uitnodigend zwaait naar allerhande hackers, zodat je bijvoorbeeld eindelijk eens een mac op een netwerk kan zetten zonder gelijk de deur wagenwijd open te laten.
het idee gewoonweg een user (en geeneens superuser) te zijn op hun eigen bak geeft hen het idee alsof ze toestemming moeten vragen om hun eigen inktflessen open te draaien

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Hoewel ik absoluut anti-mac ben (en dat weten mensen hier ook wel) zul je semi-verplicht zijn om wanneer je inderdaad aan het werk gaat voor drukwerk een Apple te kopen. Sneller is het al lang niet meer in gebruik. Harddiskjes zijn gewoon uit een slechte IBM Deskstar serie (PC diskjes) en de sloten zijn gewoon PCI. Kortom de Mac van nu is de Mac van vroeger niet meer. Dat was ook niet vol te houden.

Echter, omdat je met drukwerk ook met meerdere partijen te maken hebt zoals lithograven en drukkers scheelt het enorm veel shit om gewoon ook dingen daadwerkelijk op een MAC op te maken. Ik heb zelf weleens foldertjes op de PC (Xpress) opgemaakt en vervolgens via de MAC omgezet maar je loopt altijd weer tegen problemen aan. Of het nu voorvertoningen zijn die niet lekker op de Mac te zien zijn of fonts die niet naadloos aansluiten waardoor er toch weer tekst verspringt. En puur om die reden zou ik als ik zou DTPen toch voor een MAC kiezen. Voor al het andere een PC.

Om niet teveel als flame over te komen, ik zit al zeven jaar lang achter een mac, momenteel gelukkig niet meer dagelijks maar weet door dat verleden wel een beetje waar ik het over heb.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• OzBoz

OzBoz

Op zondag 25 november 2001 23:12 schreef RM-rf het volgende:

[..]
de vraag was of het zin heeft een mac aan te schafen om dtp-werk te leren, ik moet echter dat afraden.
Whooz.. schrik ervan om dat van je te lezen. Ik ben zelf vreselijk anti-mac, anti-elke-sekte-trouwens, maar heb zoveel problemen meegemaakt die zo waanzinnig veel tijd kosten als je iets op een PC gemaakt hebt en uit draait via MAC dat ik toch voor Mac zou kiezen ondanks mun verschrikkelijke jeuk richting het slechte geheugenbeheer en bagger-multitasking ;)

Wat wel zo is.. als je een goede drukker/lithograaf werkt die zelf ook PC-based is dan zou ik geen moment twijfelen en achter een PC gaan zitten. Echter zit ik in Deventer, van oudsher een drukkers-stad en tis hier allemaal MAC in de grafische bussiness.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ben ik het neit helemaal mee eens, ok dat mijn site nou niet werkt op een mac0S ligt aan mij :) haha,
maar macintosh is niet meer noodzakelijk, je hebt zat conversieprgramma's tegenwoordig die goed werken.
Idd een powermac G4 is dan nog wel redelijk goed maar de kleine kastice iMac haat ik gewoon, tis al niet lekke rwerken met die kutmuis. Voor een beetje goeie betaal je vele extra's. En btw, grafische sector is zuinig op zijn materialen en programma's heb ik zo onderand wel gemerkt. Word een deel van jezelf geloof ik. Ik merk wel dat mijn pc'tje wel wat meer trekt dan de powermac G4 op GLR.
kan het gewoon niet vatten waarom mensen de mac blijven kopen. net zoiets waarom mensen nou altijd een compaq presario of een packard bell IMedia computer moeten hebben.

:r :r :r haha
sorry
ik overdrijf weer eens :) haha

ik zou lekker een pc nemen, maar zorg dat je iig een goeie grafische kaart hebt en een goeie monitor!

dat kan opzich al heel duur zijn. de quadro's en en stel goeie philips monitoren doen ook the trick :)

het gaat voornamelijk om de kleur die wat realistischer word weer gegeven op het meeld van een Mac met wat er uit de pers komt dan van een pc.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:35

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op zondag 25 november 2001 23:21 schreef OzBoz het volgende:
Whooz.. schrik ervan om dat van je te lezen. Ik ben zelf vreselijk anti-mac, anti-elke-sekte-trouwens
vanuit het idee dat de vraagsteller student ICT is betwijfel ik of de kosten een mac aan te schaffen erg makkelijk op te brengen zijn en vraag me af of hiermee werkelijk lithografische processen worden gesimuleerd en dus kleurweergave erg belangrijk is.

het idee dat een Mac verplicht is voor drukwerk is bijna een selffulfilling prophecy aan het worden, hoewel voor grote bedrijven dit wel eens zo is, is dit voor klein werk allerminst zo, vaak wordt dit oordeel ook geveld omdat mac-gebruikers zelf te dom zijn om een PC aan te kunnen zwengelen en andersom.

dan is het probleem van fonts mogelijk een minder groot punt bij incidenteel zetwerk en valt daar vaak rekening bij te houden.
weet niet exact bij indesign het geval is, maar heb de ervaring dat bij Quark direct exporteren naar postscript of .eps vaak het verspringen van teksten oplost.
kost slechts meer schijfruimte en je verliest de mogelijkheid tussentijds snel wijzigingen te kunnen doen (maar daar hebben we snijmesjes voor)
in eps kun je zelfs direct je fonts encapselen.

dan moet je reeel zijn, heb hopelijk nooit het idee gegeven bij een sekte te willen horen, en als dan nog liever de Taliban dan mac-evangelista's ;)
..ondanks mun verschrikkelijke jeuk richting het slechte geheugenbeheer en bagger-multitasking ;)
dan moet de Oz eens die deventerse oldskool-dtpertjes eens overhalen OSX 10.1 een zwengel te geven, ook dit kent wat bugs (voornamelijk in de netwerking (Appletalk support is soms wat brak, alhoewel erg powerful) en wat in het multi-user systeem [netInfo]) maar juist het geheugenbeheer en multitasking is extreem stabiel (BSD)

maar ja, ik denk dat de macOS Classic-inquisitie ook daar wel de vooruitgang poogt tegen te houden :'(

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• OzBoz

OzBoz

Op maandag 26 november 2001 00:25 schreef RM-rf het volgende:

[..]

vanuit het idee dat de vraagsteller student ICT is betwijfel ik of de kosten een mac aan te schaffen erg makkelijk op te brengen zijn en vraag me af of hiermee werkelijk lithografische processen worden gesimuleerd en dus kleurweergave erg belangrijk is.
Heb je ook gelijk in, vraag me ook af waarom een student ICT aan het DTPen gaat. Maar ok.
weet niet exact bij indesign het geval is, maar heb de ervaring dat bij Quark direct exporteren naar postscript of .eps vaak het verspringen van teksten oplost.
Heb je ook gelijk in, desnoods ram je een high-res PDF in elkaar. Das dan nog een prettiger oplossing volgens mij. Maar feit is wel dat je voor je het weet films in de handen hebt met wat nare fouten die anders misschien nog opgemerkt waren bij de lithograaf, rasterstanden voor duotones is een leuke.. of verkeerde kleurnamen bij duotones icm Xpress. Dat je Pshop het fijn Black noemt omdat je de engelse versie hebt en de Lithograaf je Black fijn niet op de zwart-plaat krijgt.. dat soort genar.
dan moet je reeel zijn, heb hopelijk nooit het idee gegeven bij een sekte te willen horen, en als dan nog liever de Taliban dan mac-evangelista's ;)
Ik bedoel jou ook helemaal niet, had jou reactie ook nog niet gelezen. Jij bent reeel. Maar ik vond het wel erg frappant dat je nu juist voor PC koos terwijl DTP de enige reden is waarom je een MAC handiger is naar mijn idee.
[..]
dan moet de Oz eens die deventerse oldskool-dtpertjes eens overhalen OSX 10.1 een zwengel te geven, ook dit kent wat bugs (voornamelijk in de netwerking (Appletalk support is soms wat brak, alhoewel erg powerful) en wat in het multi-user systeem [netInfo]) maar juist het geheugenbeheer en multitasking is extreem stabiel (BSD)
Ik vind het een ontzettend mooi streven, maar zoals ik ook tegen *nix aan kijk, zonder veel software blijft elk OS stabiel :) Wat betreft old-skool DTP-ers.. die zorgen wel elke maand/week weer voor je Playboy, Veronica, Actueel etc. :) OS-X is absoluut nog niet geschikt voor een studio zoals die bij ons op het reclamebureau is. Maar ok, ik ben sinds bijna 2 jaar studio-af dus de tijden dat ik er nog zit erger ik me aan 9.1 en de gebreken. Verder blijf ik er gewoon zo ver mogelijk uit de buurt. ;)

Maar weer een leuk stukje tekst van je.. ik vind je visie wel weer helder en duidelijk... as always.

• TheDjasp
  • Laatst online: 26-06 08:16

TheDjasp

het wordt toch niks

[slightly offtopic]
overigens verder, betreurenswaardig weinig grafische bedrijven maken de overstap naar OSX, misschien gedeeltelijk veroorzaakt door het gebrek aan ports van de aloude DTP-grootheden als Quark en Adobe, maar evenzeer door de aversie van de meerderheid van de Inquisitie van drukkers en DTP-ers.
Pcies. Zelden zo'n behoudend stelletje meegemaakt als grafische ontwerpers op Mac's. Ze doen er jaaaren over om over te stappen op nieuwe versies van software (ok, dat heeft natuurlijk ook een financiele oorzaak) en weigeren pertinent op een systeem te werken dat geen option en command knop heeft.

Of een Mac beter of slechter is dan een PC is, buiten dat het ondertussen een beetje stoffige en nutteloze discussie is geworden, is totaal irrelevant, want bagger geheugenbeheer en crappy multitasking nemen die ontwerpers gewoon voor lief.

Er zit er hier een naast me, en als zijn OS9 weer eens ontploft en ik alleen al hint dattie misschien maar eens over moet stappen op W2k of XP wordt ik al gelynched :) .
[/off-topic]

Omdat het KAN, HOEFT het nog niet!
I haven't been ignoring you; I've been prioritizing you. Hanglooz; "chromeless windows en fullscreen zuigen allebei als een 1600Watt Nilfisk"
logt nu ook

Verwijderd

Topicstarter
Ik dank jullie, hier kan ik mee werken.
Bedankt! :)

• OzBoz

OzBoz

Nog ff een OT-uitgaanstip voor: TheDjasp, doe es fijn een Mac-seminar bijwonen.. Kun je lachen.. en ze gratis hoor.. incl lunch :) De term short-sighted krijgt dan weer een extra betekenis (no flame intended ;) )

Verwijderd

vaak wordt dit oordeel ook geveld omdat mac-gebruikers zelf te dom zijn om een PC aan te kunnen zwengelen en andersom.
Daarom heb ik ook 2 PC's staan waaronder 1 met AMD Athlon 1.2 ghz en werk ik bij een PC zaak op de technische dienst. :P

Maar waarom zou je een PC 'aanzwengelen' als een Mac nog lekkerder werkt. Makkelijker is niet negatief bedoelt, als een systeem logisch werkt is dat gewoon een voordeel.

Overstappen van MacOS op Windows zou hetzelfde zijn als overstappen van Windows op een nog onlogischer systeem. Je zou je gaan ergeren als die OS heel moeilijk gaat doen over het uitvoeren van een simpele handeling.

enkele voorbeelden van verschillen tussen Mac OS en Windows

- Bij Windows staat er op het bureaublad 'Deze Computer'. Bij de MacOS staan alle onderdelen van 'Deze computer' op het bureablad zodat je er snel bij kunt. De schijven worden pas aangegeven als ze geactiveerd zijn, dus je ziet pas een CD-Rom icoon verschijnen als er een CD Rom inzit. Dit bespaart een hoop zooi op het bureaublad.

- Bij MacOS staan 'alle' files die het systeem nodig heeft in de systeemfolder. Bij Windows staat Autoexec.bat gevaarlijk op de C:\ en kun je het perongeluk wissen, zonder dat het systeem protesteert.

- De Regelpanelen op de Mac (configuratiescherm) kun je onbeperkt verwisselen voor anderen of in de prullenbak gooien als je ze niet meer nodig hebt. De regelpanelen hoeven niet alleen dezelfe functie te hebben van het configuratiescherm van Windows, maar kunnen ook hulpprogramma's bevatten (die je bij de PC weer apart moet installeren). Dit bespaart een weer een hoop overbodige mapjes in de programma bestanden.

- Wil je in MacOS programma's van je HD halen, geen probleem.. gewoon de programmafolder deleten en even naar de extensiefolder gaan om de achtergebleven extensies te verwijderen (extensies die niet meer in gebruik zijn worden na opnieuw opstarten grijs aangegeven).

Kan nog veel meer voorbeelden noemen, maar ik hou het hier maar even bij :)

Ik denk dat een PC gebruiker niet zo snel zal overstappen op een Mac. PC gebruikers vinden het meestal wel leuk om een beetje interessant te doen over hun systeem en zo hun 'computerkennis' aan iedereen te tonen. Tja, dat wordt wat minder als je met een OS werkt die met je meedenkt. ;)

PC gebruikers nemen ook niet de tijd om te leren omgaan met de OS van de Mac, als ze geen start-menu niet zien gaan ze al lopen 'zeuren' dat het voor geen meter werkt. :) Er zijn zelfs sommigen die beweren dat de MacOs zuigt terwijl ze er nog nooit mee gewerkt hebben en het in sommige gevallen nog nooit hebben gezien. Apple suckt omdat ze het van anderen gehoord hebben, die het ook weer van anderen gehoord hebben.

Neem er maar eens een dag de tijd voor en zie zelf hoe strak MacOs in elkaar zit. ;)

• OzBoz

OzBoz

Op maandag 26 november 2001 11:51 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Neem er maar eens een dag de tijd voor en zie zelf hoe strak MacOs in elkaar zit. ;)
Ik heb 7 jaar die tjd genomen.. helpt niet.

• TheDjasp

TheDjasp

het wordt toch niks

Kom kom, een beetje relativeringsvermogen kan geen kwaad hoor :) .

Voor mij is de ALLERBELANGRIJKSTE reden dat ik NOOOOOIT op een Mac zal gaan werken: Bij een Mac werken de Home en End knoppen anders. Ja, lach maar, maar die vingerbeweging zit er zo ingebakken dat elke x dat ik op een Mac werk ik steeds weer aan het begin van het document zit. Toen de Titanium Powerbook uitkwam heb ik toch heel ernstig zitten twijfelen, maar uiteindelijk heeft de functionaliteit het gewonnen van de vorm...

En Ozboz: Mac-seminars? Moet je eens op Microsoft Developer Days gaan rondlopen. Ook leuk voor je gemoedstoestand.

Ik zelf val er gelukkig een beetje tussen in: ben een crea-nerd, lekker met alle winden meewaaien.

I haven't been ignoring you; I've been prioritizing you. Hanglooz; "chromeless windows en fullscreen zuigen allebei als een 1600Watt Nilfisk"
logt nu ook

Verwijderd

Voor mij is de ALLERBELANGRIJKSTE reden dat ik NOOOOOIT op een Mac zal gaan werken: Bij een Mac werken de Home en End knoppen anders.
Probeer dan eens een PC toetsenbord met USB aansluiting of met een USB convertor ertussen. Of het werkt op de mac weet ik niet want ik heb 't nog niet geprobeerd. :)

• OzBoz

OzBoz

Op maandag 26 november 2001 13:35 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Probeer dan eens een PC toetsenbord met USB aansluiting of met een USB convertor ertussen. Of het werkt op de mac weet ik niet want ik heb 't nog niet geprobeerd. :)
Wel een goede tip.. net de stagiaire hier naast gemaakt door die ronde rsi-muis eruit te trekken en een mooi Microsoft muisje aan de mac te hangen. ;)

• TheDjasp

TheDjasp

het wordt toch niks

net de stagiaire hier naast gemaakt door die ronde rsi-muis eruit te trekken en een mooi Microsoft muisje aan de mac te hangen. ;)
"Eeeh.. baas, Ozboz heeft de stagiaire kapot gemaakt"

logt nu ook

Verwijderd

Wat ik o.a. niet leuk vind van de Mac is dat DELETE alleen de backspace knop is. Er is dus geen Del. Althans bij sommige mobo's. En zoals iemand al zei, de home en end knoppen werken anders.

• OzBoz

OzBoz

Op maandag 26 november 2001 15:06 schreef TheDjasp het volgende:

[..]

"Eeeh.. baas, Ozboz heeft de stagiaire kapot gemaakt"
gemaakt = blij gemaakt

Verwijderd

nvt

Verwijderd

Ik zie hier veel antwoorden met, DTP is op een Apple beter omdat ze een van de eerste waren. Mar als ik nou Dreamweaver 4 op een Mac installeer en op een PC, zou ik dan belangrijke verschillen zien (behalve dan dat de lay out van de windows in MAC OS 10000x mooier is :D ) ? Of je kan het ook proberen met Photoshop en Illustrator 10 (DIE HEB IK!!!).

Wel een hele intresante topic vind ik.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:28
Op maandag 26 november 2001 18:24 schreef Cool_Duck het volgende:
Wat ik o.a. niet leuk vind van de Mac is dat DELETE alleen de backspace knop is. Er is dus geen Del. Althans bij sommige mobo's. En zoals iemand al zei, de home en end knoppen werken anders.
En weet je wat ik dus heb? :
Een Omni Cube!

Dat is een apparaatje waarbij je meerdere pc's op 1 toetsenbord, muis en monitor kunt aansluiten. Dus aan het ene end zit m'n PC, en aan het andere m'n Mac (met tussenscakelkastje want Mac ps/2 en monitor aansluitingen zijn niet hetzelfde).

En het gekke is dat bij mij op m'n Mac met dat PC toetsenbord DELETE dezelfde functie heeft als backspace :p (Althans, als je een geselecteerd (text)gedeelte wilt verijderen kan dat dus gewoon met DELETE.).

Maar of HOME en END ook goed werken weet ik eigenlijk niet.. nooit op gelet. Zal dus wel, anders was het me vast opgevallen ;)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• OzBoz

OzBoz

Op maandag 26 november 2001 22:37 schreef Qul het volgende:
Ik zie hier veel antwoorden met, DTP is op een Apple beter omdat ze een van de eerste waren.
Volgens mij heeft niemand dat geroepen, of ik moet er zwaar overheen lezen. Wat betreft Dreamweaver... mensen die een mac gebruiken om sites te maken.. laat maar. Illustrator 10 heeft op de PC net zo'n fraai menuutje als op de MAC en Xpress ziet er op de MAC net zo lelijk uit als op de PC. Maar het gaat ff om DTP in dit topic. Geen vergelijkend warenonderzoek, daar zijn al draadjes over.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Wat mij verteld is over de mac vs een pc zijn de kleuren. Op kleuren op de monitor van de mac zijn veel natuurgetrouwen met uitdraaien (druk en printwerk etc)

dwz dat de kleuren op het beeldscherm beter overeen komen met het drukwerk.

De laatste paar jaar zijn de monitoren zo enorm in kwaliteit vooruit gegaan (prijs kwaliteit verhouding), dat ook nu voor pc's goeie monitoren te krijgen zijn. (zoals de Compaq ( :r ) flatscreen monitor, die is al een heel stuk richting de goeie kant.

Doe daar dan nog ens een goeie beeldkaart in (hoeftdus niet per se een 3d processor op te zitten)matrox kaarten schijnen hiervoor goed te zijn

Verwijderd

Op dinsdag 27 november 2001 08:50 schreef gitaarwerk het volgende:
Wat mij verteld is over de mac vs een pc zijn de kleuren. Op kleuren op de monitor van de mac zijn veel natuurgetrouwen met uitdraaien (druk en printwerk etc)
Uhmm, nee dat heeft er niets mee te maken, waar jij naar verwijst heet calibratie, dat kan je zowel doen op een PC als op een MAC.

De MAC heeft een (klein) voordeel boven een PC dat Colorsync is ingebouwd in het systeem, er zijn echter genoeg andere programma's te vinden die hetzelfde kunnen bewerkstelligen op de PC. Dit is echter een zeer lastig proces en vereist ongelofelijk veel afstelwerk aan de hele workflow binnen een bedrijf, want je zal alle apparaten (Monitoren, Printers, Matchprinten etc etc) op elkaar moeten afstellen en dan hebben we het nog niet eens over de kwaliteit van de monitoren gehad.

Wil jij in de buurt komen van de kleuren van het drukwerk, dan zal je vrij diep in de buidel moeten tasten om een knappe monitor te kopen, ik heb het hier dan over Barco monitoren die zo'n 15.000 gulden kosten. Voordeel is dat die monitoren hardwarematig te calibreren zijn en dat ze de drukwerkkleuren zeer dicht kunnen benaderen.

LCD monitoren zijn echter geen optie in de drukwereld, aangezien die niet kleurecht zijn.
Pagina: 1