BF1: Don-Panio
kan niet met de studenten versie...
.pbl naar .exe moet je de enterprise edition hebben...
.pbl naar .exe moet je de enterprise edition hebben...
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
powerbuilder is toch al een kut proggie. Maar het kan idd niet met die studenten versie, handig heh van de HHS.. Trouwens ik ken het proggie alleen van school, verder nooit van gehoord..
| I've got permission to color outside the lines |
ik heb de enterprise edition, daar start (zie ik staan als die opstart, powerbuilder 7, enterprise)
dit is van die andere thread, als ik hem probeer op te starten dan vraagt die om een dll (van powerbuilder)Je moet kiezen voor "New", dan onder het tabblad "Project" voor "Application". Nu zou je hem moeten kunnen compilen. Mij is het echter nog niet helemaal gelukt...
ok, hij doet het dan!, ik zal even iets schrijven voor mensen die er anders ook naar zoeken:
1: doe "file", new
2: ga naar tabblad "Project" en start Application
3: zeg waar de .exe moet komen
4: doe "full" rebuild aanvinken
5: zet deze 2 files van powerbuilder erbij: pbvm70.dll en libjcc.dll
ok, tnxs al voor helpen
1: doe "file", new
2: ga naar tabblad "Project" en start Application
3: zeg waar de .exe moet komen
4: doe "full" rebuild aanvinken
5: zet deze 2 files van powerbuilder erbij: pbvm70.dll en libjcc.dll
ok, tnxs al voor helpen
Dit is handig om te weten voor het ip straks, welke klas zit je Predator_NL??
Ik zit namelijk ook op Haagse Harry School I4p3
Ik zit namelijk ook op Haagse Harry School I4p3
Het is ook helemaal niet nodig om er een .exe van te maken voor het practicum. Leuk maar nutteloos.Op zondag 25 november 2001 16:26 schreef Genotix het volgende:
powerbuilder is toch al een kut proggie. Maar het kan idd niet met die studenten versie, handig heh van de HHS.. Trouwens ik ken het proggie alleen van school, verder nooit van gehoord..
Daarbij wordt er te weinig vanuit school uitgelegd over PB - het is (meer dan een jaar na dato) best een handig programma maar de manier waarop je het leert is heel brak...
weet ik, maar meneer Martin zei dat je later een project krijgt, en 1 daarvan (ook in groepjes verdeelt) zou uit moeten gaan zoeken hoe je een .exe moest maken.
Ik was hier geinteresseert in, omdat ik programmeren wel leuk vond en me programmatjes dan eens kon exporteren, meer nie, hehehe
enne, warwick, ik zit in I4p2....
Ik was hier geinteresseert in, omdat ik programmeren wel leuk vond en me programmatjes dan eens kon exporteren, meer nie, hehehe
enne, warwick, ik zit in I4p2....
Verwijderd
hehe I2P2.1 hier 
Is wel geinige shit.. kvind het lijken op delphi/visual basic.
Tnx for the uitleg.. some may need it
Is wel geinige shit.. kvind het lijken op delphi/visual basic.
Tnx for the uitleg.. some may need it
Verwijderd
Powerbuilder maakt volgens mij een exe die van alle included pibbles een dll maakt.
Je hebt volgens mij, is al een tijdje geleden, ook de optie een grote exe te maken, maar dat kun je beter niet doen. Performt niet.
En powerbuilder is echt wel een mooie ontwikkel omgeving.
Wij hebben er eens een geheel geparametriseerde applicatie mee gemaakt. Je kan dynamisch met een sql statement een datawindow maken en dat als een ValueObject doorgeven naar je gui laag. SQL stond in de Database met placeholders die door de applicatie ingevuld werd. PB is erg geschikt om hele generieke oplossingen te maken.
Ook de clientserver techniek is erg mooi. PB was de eerste die ook asynchroon een server aan kon roepen.
Erg handig als je weet dat verderop in de applicatie data beschikbaar moet zijn via traag werkende transacties op legacy systemen.
Don't knock PB
Je hebt volgens mij, is al een tijdje geleden, ook de optie een grote exe te maken, maar dat kun je beter niet doen. Performt niet.
En powerbuilder is echt wel een mooie ontwikkel omgeving.
Wij hebben er eens een geheel geparametriseerde applicatie mee gemaakt. Je kan dynamisch met een sql statement een datawindow maken en dat als een ValueObject doorgeven naar je gui laag. SQL stond in de Database met placeholders die door de applicatie ingevuld werd. PB is erg geschikt om hele generieke oplossingen te maken.
Ook de clientserver techniek is erg mooi. PB was de eerste die ook asynchroon een server aan kon roepen.
Erg handig als je weet dat verderop in de applicatie data beschikbaar moet zijn via traag werkende transacties op legacy systemen.
Don't knock PB
Verwijderd
offtopic:
Ja lijkt me ook wel leuk dat PowerBuilder.... maarja.. ben net een jaartje te vroeg op de HHS gegaan.. ik mag het nog doen met het oude pakket.. let wel TAAL D.. een of andere mislukt zelf gemaakt taaltje voor op de HHS.. damn.. waar jullie java krijgen hebben wij Pascal gekregen...
en ik kijk nog uit naar 3 volle jaren kutten op die Unix-dingen... 
Ja lijkt me ook wel leuk dat PowerBuilder.... maarja.. ben net een jaartje te vroeg op de HHS gegaan.. ik mag het nog doen met het oude pakket.. let wel TAAL D.. een of andere mislukt zelf gemaakt taaltje voor op de HHS.. damn.. waar jullie java krijgen hebben wij Pascal gekregen...
hoe moet je labels maken met "goto" etc?
als ik bijvoorbeeld ergens zet van ::
Foutmeldingen:
herkent die deze wel als een label, maar zegt die van "deze moet je definieren (ofzoiets) in het datawindow", maar waar moet je dat doen?, ik bedoel, ik kan nergens vinden waar die optie is.
als ik bijvoorbeeld ergens zet van ::
Foutmeldingen:
herkent die deze wel als een label, maar zegt die van "deze moet je definieren (ofzoiets) in het datawindow", maar waar moet je dat doen?, ik bedoel, ik kan nergens vinden waar die optie is.
Verwijderd
Powerbuilder is object georienteerd.
waarom zou je labels maken, maak er functies van op datzelfde object.
Labels is de oplossing van de beperking geen functies te kunnen aanroepen.
waarom zou je labels maken, maak er functies van op datzelfde object.
Labels is de oplossing van de beperking geen functies te kunnen aanroepen.
ik heb weer een vraagje..., hopelijk weet iemand dit, het gaat over powerbuilder:
ik wil informatie sturen naar een andere window. Met openwithparm(inloggen, naam1) opent die een geheel window en stuurt die naar de geopende window (in dit geval inloggen), de variable naam1 mee.
Nu wil ik 2 variables meesturen. Ik heb geprobeerd "openwithparm(inloggen, naam1, naam2) , maar dat werkt niet. ook bij het ontvangen ervan "naam = message.stringparm"
Ik heb dus 2 vragen:
-Hoe kan ik met "openwithparm" meer als 1 variables sturen en ontvangen?
-Kan ik variables "alvast" naar windows sturen zonder deze te openen?
Ik weet niet of die 2de vraag heel erg raar is, ik programmeer niet zo lang, dus wil eigenlijk alles wel weten.
Bedankt alvast voor de moeite!
ik wil informatie sturen naar een andere window. Met openwithparm(inloggen, naam1) opent die een geheel window en stuurt die naar de geopende window (in dit geval inloggen), de variable naam1 mee.
Nu wil ik 2 variables meesturen. Ik heb geprobeerd "openwithparm(inloggen, naam1, naam2) , maar dat werkt niet. ook bij het ontvangen ervan "naam = message.stringparm"
Ik heb dus 2 vragen:
-Hoe kan ik met "openwithparm" meer als 1 variables sturen en ontvangen?
-Kan ik variables "alvast" naar windows sturen zonder deze te openen?
Ik weet niet of die 2de vraag heel erg raar is, ik programmeer niet zo lang, dus wil eigenlijk alles wel weten.
Bedankt alvast voor de moeite!
nu is het veeel te lang geleden, maar het doorsturen van meerdere gegevens moest, meen ik, met een construct... of een shit-hoe-heet-dat-ook-alweer
als je een screenie maakt van de objecten die je in een pibble kan maken laat zien pik ik hem er wel weer uit
als je een screenie maakt van de objecten die je in een pibble kan maken laat zien pik ik hem er wel weer uit
Je kan je project gewoon exporteren naar een .exe files (en een hoop enge dll's enzo) via de project painter. (3e icoon van links). Dit kan met elke versie, dus ook de studenten versie! Alleen moeten je scripten wel helemaal tip top in orde zijn enzo, en hij gaat snel zeuren over foutjes. Maar als die er niet inzitten heb je zo een exe inelkaar gestampt. En je db moet je dan wel nog apart opstarten. Dat moet je met een progje doen dat bijgeleverd zit bij sybase sql.
Overigens, even ook powerbuilder vraagje. Het is mogelijk om als 2 datawindows in je window hebt, dat je als je bv in de bovenste namen van artiesten hebt dat je daaronder dan bv de nr's van deze artiesten ziet. Dus klik je op 1. britney spears, zie je daaronder 'oh baby raak me nog eens' enz. En als je op 2. pietje puk klikt zie je 'pietje puk' in het onderste staan. Maar is dit ook mogelijk:
3 datawindows op je scherm. 1e datawindow moet je naam van artiest selecteren, als je dat doet verschijnt in het datawindow daaronder de albums van de geselecteerde artiest. Dan als je een album heb geselecteerd krijg je in het onderste datawindow een overzicht met de nr's die in dat album zitten.
Overigens, even ook powerbuilder vraagje. Het is mogelijk om als 2 datawindows in je window hebt, dat je als je bv in de bovenste namen van artiesten hebt dat je daaronder dan bv de nr's van deze artiesten ziet. Dus klik je op 1. britney spears, zie je daaronder 'oh baby raak me nog eens' enz. En als je op 2. pietje puk klikt zie je 'pietje puk' in het onderste staan. Maar is dit ook mogelijk:
3 datawindows op je scherm. 1e datawindow moet je naam van artiest selecteren, als je dat doet verschijnt in het datawindow daaronder de albums van de geselecteerde artiest. Dan als je een album heb geselecteerd krijg je in het onderste datawindow een overzicht met de nr's die in dat album zitten.
zal ik morgen posten chem!!!, en tnxs morgoth voor tip
zow, flink wat later, dat exporteren toen is trouwens gelukt, en antwoord op jouw vraag kan ik geven (als dat nog nodig is tenminste)Op dinsdag 27 november 2001 20:02 schreef Morgoth het volgende:
Je kan je project gewoon exporteren naar een .exe files (en een hoop enge dll's enzo) via de project painter. (3e icoon van links). Dit kan met elke versie, dus ook de studenten versie! Alleen moeten je scripten wel helemaal tip top in orde zijn enzo, en hij gaat snel zeuren over foutjes. Maar als die er niet inzitten heb je zo een exe inelkaar gestampt. En je db moet je dan wel nog apart opstarten. Dat moet je met een progje doen dat bijgeleverd zit bij sybase sql.
ik maak nu applicaties met databases, maar ik snap niet hoe je zonder powerbuilder zelf het programma met de database kan laten communiceren. Jij had het over een extern programmatje?, welke is dit in powerbuilder 7.0?>
niemand weet dus welke dll's etc. je nodig heb om een programma op een client pc met database te draaien?, ik heb half google al afgezocht namelijk
Je kunt via een structure of een non-visual-object meerdere gegevens in 1 keer naar een window sturen. Via message.PowerObjectParm kun je deze in het window weer aan een variabele van het zelfde type koppelen.
De benodigde file's voor clients + DB zijn :
Libjcc.dll
Pbdwe70.dll
pbodbc70.dll
pbvm70.dll
pbodbc70.ini
Dit is voor database access via ODBC.
Libjcc.dll
Pbdwe70.dll
pbodbc70.dll
pbvm70.dll
pbodbc70.ini
bedankt!, alleen ik kan pbodbc70.dll en pbodbc70.ini niet vinden in me mappen, en ik heb alles full-geinstalled staan...Op zaterdag 09 februari 2002 23:06 schreef Poiter het volgende:
Je kunt via een structure of een non-visual-object meerdere gegevens in 1 keer naar een window sturen. Via message.PowerObjectParm kun je deze in het window weer aan een variabele van het zelfde type koppelen.
Libjcc.dll
Pbdwe70.dll
pbodbc70.dll
pbvm70.dll
pbodbc70.ini
Ik krijg ook een foutmelding, en dat is deze, op me laptop krijg ik deze niet, maar daar heb ik het geinstalled staan. Als je de gehele share map in je system32 zet dat deed hij het wel op me laptop ( de .exe runnen met database), maar op me pc niet, komt misschien ook door windows XP,
het is trouwens niet erg bevoordelijk voor de download grootte als ik ooit een progje wilt geven aan iemand die ik heb geprogrammeerd... Dus daarom die files:
maar deze foutmelding krijg ik op me pc, daar lukt het dus helemaal niet, zelfs als ik de gehele map overzet:
kent echt niemand deze foutmelding?
Naar welke database connect je en op welke manier? Doe je dat wel via ODBC? Als je via een andere manier een connectie maakt, dan heb je waarschijnlijk ook andere files nodig. Voor Oracle bv heb je waarschijnlijk de speciale oracle dll-en nodig. Deze worden standaard wel geinstalleerd als het goed is, evenals de ODBC dll-en. De genoemde files zouden in de map ..\Sybase\shared\Powerbuilder moeten staan. Misschien kun je er anders met SystemInfo in XP acherkomen welke dll-en er geladen worden....
Dat is DE meest voorkomende foutmelding in pouwerbuilder 
Weet alleen ff niet hoe het op te lossen, hehe
(I4p2 hier trouwens)
(I4p2 hier trouwens)
Ik connect met ODBCOp zondag 10 februari 2002 21:11 schreef Poiter het volgende:
Naar welke database connect je en op welke manier? Doe je dat wel via ODBC? Als je via een andere manier een connectie maakt, dan heb je waarschijnlijk ook andere files nodig. Voor Oracle bv heb je waarschijnlijk de speciale oracle dll-en nodig. Deze worden standaard wel geinstalleerd als het goed is, evenals de ODBC dll-en. De genoemde files zouden in de map ..\Sybase\shared\Powerbuilder moeten staan. Misschien kun je er anders met SystemInfo in XP acherkomen welke dll-en er geladen worden....
ik zit ook in I4p2, Jeroen genaamdOp zondag 10 februari 2002 21:23 schreef DaPoztMaster het volgende:
Dat is DE meest voorkomende foutmelding in pouwerbuilder
(I4p2 hier trouwens)
Dan is het waarschijnlijk toch gewoon iets in code wat niet helemaal goed gaat. Eerst maak je een connectie aan voor ODBC, en daarna moet je elk datawindow/datastore wel aan deze connectie koppelen met SetTransObject.
klopt, het vreemde is op me laptop doet hij het wel gewoon, en uiteraard onder powerbuilder zelf ook, maar als er een andere pc is gaat het niet goed., ik zal morgen de complete script posten van de connectie naar de database....Op zondag 10 februari 2002 23:48 schreef Poiter het volgende:
Dan is het waarschijnlijk toch gewoon iets in code wat niet helemaal goed gaat. Eerst maak je een connectie aan voor ODBC, en daarna moet je elk datawindow/datastore wel aan deze connectie koppelen met SetTransObject.
ik ga nu slapen
Heb je op die andere pc wel die ODBC koppeling gemaakt?
hoe bedoel je?, dit begrijp ik niet, dus dat kan het zijnOp maandag 11 februari 2002 00:00 schreef Poiter het volgende:
Heb je op die andere pc wel die ODBC koppeling gemaakt?
ik maak de exe zegmaar eerst op me laptop, met de benodigde files erbij dan, en dat zet ik over op een andere pc en geeft hij die foutmelding, verder doe ik niks. En op me laptop (waar powerbuilder geinsatlled) staat doet ie het wel en die andere nie
Als je gebruik maakt van ODBC, dan moet de ODBC koppeling wel gedefinieerd zijn op die machine. In je source geef je ergens aan :
sqlca.DBMS = "ODBC"
sqlca.dbparm = "connectstring='DSN=verbinding;UID=naam;PWD=password'"
Wat er achter DSN staat is de naam van je ODBC verbinding. Deze moet dus wel op elke machine staan waarop je dit programma wilt gebruiken. ODBC koppeling kun je maken via :
Win95/98/ME -> Configuratiescherm - > ODBC Data Sources.
Win2000/XP -> Configuratiescherm -> Systeembeheer -> Gegevensbronnen.
sqlca.DBMS = "ODBC"
Wat er achter DSN staat is de naam van je ODBC verbinding. Deze moet dus wel op elke machine staan waarop je dit programma wilt gebruiken. ODBC koppeling kun je maken via :
owja, oke, maar je kan dus eigenlijk op deze manier niet een programma het altijd laten doen op een client pc. Dus dat je zegmaar zegt van "download hier mijn programma"...., je moet namelijk een hoop instellen voordat ie het dus doet. Das wel jammerOp maandag 11 februari 2002 13:52 schreef Poiter het volgende:
Als je gebruik maakt van ODBC, dan moet de ODBC koppeling wel gedefinieerd zijn op die machine. In je source geef je ergens aan :
sqlca.DBMS = "ODBC"
Dan zou je dus via de eigen drivers van de database een connectie moeten en maken en niet via ODBC. Daarvoor heb je dan dus wel de bijbehorende dll-en nodig. Of je zou in de installatie moeten regelen dat die ODBC-koppeling wordt aangemaakt.
hmmmmm, owkee, en welke DLL'en zou ik daarvoor nodig hebben, degene die jij eerder zei?, of gewoon een paar van das internet?
En ik schop hem weer omhoog **kick**
Ik zit nu namelijk een freeware programma te schrijven in deze taal. En ik maak gebruik van Sybase adaptec server...
Weet iemand waar ik een soort "plug-in" kan downloaden, zodat als ik een programma gemaakt en af heb, Iedereen die service-pack kan downloaden plus mijn programma zodat ze het kunnen draaien?
Ik zit nu namelijk een freeware programma te schrijven in deze taal. En ik maak gebruik van Sybase adaptec server...
Weet iemand waar ik een soort "plug-in" kan downloaden, zodat als ik een programma gemaakt en af heb, Iedereen die service-pack kan downloaden plus mijn programma zodat ze het kunnen draaien?
Predator_NL even ter informatie: AL de programmas, documenten, beeld/geluids materiaal die je maakt met de software op de HHS PC's blijft eigendom van de HHS.
Staat ergens in een verklaring die je hebt moeten ondertekenen.
Wel grappig dat deze vraag elk jaar terug komt. En het 9 van de 10 keer met de HHS is verbonden
Staat ergens in een verklaring die je hebt moeten ondertekenen.
Wel grappig dat deze vraag elk jaar terug komt. En het 9 van de 10 keer met de HHS is verbonden
Pagina: 1