Toon posts:

[Debian] 486 met kleine HD, gateway

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Van een oude HP 486-bak ga ik een gateway in elkaar knutselen met Debian 2.2r4. Nu heb ik reeds bootfloppen voor de 'compact'-kernel en installeert alles netjes. No problemo. Maar toch zit ik met wat vragen.

1) De HD-ruimte is beperkt: 185 MB. Maar dit moet niet zo'n probleem zijn begreep ik, ik heb de search al flink benut hier. Op veel plaatsen wordt vermeld dat Debian niet zoveel ruimte inneemt maar toch kom ik over de 140 MB, dan blijft er te weinig over om bv. een kernel te compileren. Hoe zit dit? Als ik dan met dselect veel packages wil weghalen meldt hij iedere keer vrolijk dat er meteen veeeeel meer weggehaald moet worden i.v.m. dependencies.
Wat kan ik hieraan doen? Hoe krijg ik een install van rond de 80 MB ofzo? Kortom: hoe strip ik dit? :?

2) Klopt het dat een NAT-router opzetten met de standaard-ernel niet mogelijk is? Ik moet dus de kernel-source hebben en met de juiste configs een nieuwe bakken?

edit:

Wil trouwens ook Debian op mijn andere PC zetten (AMD 1GHz, 640 MB RAM) om evt. het compileren van een kernel wat snelheid te geven. Kan dit - wie heeft daar ervaringen mee?

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

In een compacte installatie zit zowieso geen compileer programma, want dat is alleen al >100Mb. Dus je zult op een andere pc de kernels moeten compilen...

Verwijderd

Topicstarter
OK, dat wordt iig compileren op me andere bak dus, maar hoe zit het dan met een base-install, hoe groot zal die ongeveer worden? Het mag allemaal zo compact mogelijk.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zondag 25 november 2001 13:00 schreef wijnolst het volgende:
OK, dat wordt iig compileren op me andere bak dus, maar hoe zit het dan met een base-install, hoe groot zal die ongeveer worden? Het mag allemaal zo compact mogelijk.
Als je er verstand van hebt (LEES: Je naam is Nelkse of Jotti ;) ), kom je misscien uit op zo'n 50 MB ofzo.. maar daarvoor ben je wel ff een tijdje bezig met dselect vrees ik :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• blaataaps
  • Niet online
Je kan prima een kernel op een andere bak compilen dan waar hij uiteindelijk op moet komen.

En een manier om je install erg klein te houden is alleen de base_install te doen, en verder niks, en vandaar uit alleen de dingen installeren die je wil gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Tnx voor alle reply's. Heb zojuist besloten de routerbak eerst op FreeSCO te laten draaien en m'n eigen PC te voorzien van Debian. Dan ga ik daar eens op m'n gemak dit soort dingen uitproberen - ben nl. alleen maar distro's als SuSE gewend, daar wordt je heel lui van... :Y)

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 16:17
Met de kernel die bij Debian 2.2r4 wordt geleverd is het prima mogelijk om met ipchains een firewall met masquerading op te zetten.
Ik heb het hier ook op een 486DX2 draaien, alleen dan wel met meer geheugen (32MB) en een grotere HD (540MB). Het opnieuw compileren van de kernel was niet nodig.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• blaataaps
  • Niet online
Als je eenmaal debian gewend bent, word je ook lui hoor : )

Verwijderd

Topicstarter
Niet opnieuwe hoeven compileren? Debian is van mening hier dat ipchains 'not compatible with this kernel' is! Dat zal wel komen omdat ik de compact-kernel heb gepakt, jij de vanilla neem ik aan?

En, als je van Debian ook vanzelf lui wordt dan weet ik waar ik de komende tijd mee bezig ben :7...

• budi
  • Laatst online: 18-08 16:17
Oh dat kan wel kloppen dat ik idd niet de compact kernel heb gekozen.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• balk
  • Laatst online: 20:19
Op zondag 25 november 2001 13:08 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Als je er verstand van hebt (LEES: Je naam is Nelkse of Jotti ;) ), kom je misscien uit op zo'n 50 MB ofzo.. maar daarvoor ben je wel ff een tijdje bezig met dselect vrees ik :)
Nee hoor. Daar hoef je geen moeite voor te doen. Het enige is dat je niet tijdens de installatie al iets moet installeren. Je krijgt op een gegeven moment de mogelijkheid pakketten te selecteren. ALs je niets selecteert krijg je ook niets :) En daar hoef je geen Nelske of Jotti voor te heten ;)

Daarna kan je gewoon alles toevoegen wat je wil met apt-get. Begin bijvoobeeld met 'apt-get install mc man lynx' zodat je iets met je systeem kan.

Wat de kernel betreft, haal eens de niet-compact versie op, misschien heeft die wel ipchains. En je kan op een andere bak een kernel de debian-way bakken en als .deb'je installen op je gateway. eitje.

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Mja, om het wat te strippen moet je eerst alle TeX packages weggooien (20 meg ofzo), alle emacs packages (20 meg ofzo) en evt de manpages, maar das voor iemand die niet OF een andere linuxbak OF de manpages niet nodig heeft niet handig natuurlijk...

een compiler is niet >100 meg overigens... gcc met benodigdheden is 10meg en de benodigde dev zooi (libc6-dev) is 20 meg ofzo. Ok, daar kun je geen GTK of QT apps mee compilen, magoed... iets zegt me dat je dat toch niet van plan was.

Verwijderd

Topicstarter
Neuh - beetje kernel en console-spul hooguit. Maaruh, ik lees dat een kernel toch wel erg lang duur op zo'n bak dus die knutsel ik wel op m'n dondervogel als package.
Ken dattur ook weer mooi af.
Iemand die weet of de compact kernel idd geen firewalling ondersteunt en de vanilla wel?
Achja, dat opnieuw compileren wil ik tóch wel doen dus eigenlijk maakt dat niet meer uit. Als ik een 2.4.x kernel download en die compileer, kan ik die dan zonder meer installeren of heb je daar weer allerlei nieuwe updates e.d. nodig?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 26 november 2001 18:56 schreef wijnolst het volgende:
Als ik een 2.4.x kernel download en die compileer, kan ik die dan zonder meer installeren of heb je daar weer allerlei nieuwe updates e.d. nodig?
Enjoy :) :
Op zondag 16 september 2001 00:02 schreef deadinspace het volgende:
Als je op potato 2.4 wilt draaien, is het erg aan te raden om andere packages te installen. Tussen de verschillende major-kernelversies (2.2->2.4 dus) zitten altijd verschillen, en programma's die erg nauw met de kernel samen werken (denk aan de modutils, ppp, libc) moeten vaak aangepast worden. Toen potato uitkwam bestond 2.4 nog niet, en dus zijn een paar progs van potato niet berekend op 2.4.
Als je toch 2.4 op potato wilt, is het sterk aan te raden om de volgende regel in je sources.list te zetten:
code:
1
deb http://people.debian.org/~bunk/debian potato main

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

oja...
Op zondag 25 november 2001 12:51 schreef wijnolst het volgende:
Wil trouwens ook Debian op mijn andere PC zetten (AMD 1GHz, 640 MB RAM) om evt. het compileren van een kernel wat snelheid te geven. Kan dit - wie heeft daar ervaringen mee?
Hoe bedoel je dit precies? Wil je Debian eropzetten alleen om een kernel te compilen voor je gateway?
Dan kan dat ja. Let alleen op dat je dan wel in de kernelconfig de juiste architectuur kiest (dus die van je gateway, niet de tbird). Met een MB of 300 (2.4 kernel source is toch al 140 meg) kom je wel toe.

Wil je Debian ernaast hebben om ermee te spelen, en onder andere kernel te bakken?
Dit kan uiteraard ook - alleen raadt ik dan Debian Testing aan en meer ruimte, minimaal 1 gig, liever 2 gig.

[edit] En nog iets: het is dan het makkelijkst om make-kpkg te gebruiken. Als je hiermee je kernel compilet, komt er een .deb uitrollen. [/edit]

Verwijderd

Topicstarter
Dat laatste lijkt me wel wat: Debian om mee te spelen/werken maar ook voor kernelbakken e.d. Ruimte is dan geen probleem, 5 tot 10 GB is zo voor elkaar te fixen.

Een .deb maken met kpkg wordt toch ook wel de "debian-way" genoemd? Dit leek me wel wat en wil ik dan ook gaan proberen denk ik.

Wat bedoel je precies met Debian Testing? Dat adviseerde je als ik bovengenoemde wilde gaan doen. Tnx.

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op zondag 25 november 2001 13:08 schreef moto-moi het volgende:
*knip*Nelkse*knip*
ga je schamen :P

PSN: Houtvlot

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Debian kent 3 branches: Stable, Testing en Unstable.

Dit werkt als volgt: Nieuwe versies van programma's (echt de laatste versie van alles) komen direct in Unstable, bijna altijd zonder grondig getest te zijn.
Unstable is hierdoor bleeding edge, maar allesbehalve bugloos. Het is mogelijk dat een essentieel package (libc6, libpam) kapot gaat, en dan moet je dat dus zelf repareren.
Als je Unstable draait, moet je regelmatig 'apt-get update; apt-get upgrade' doen om de nieuwste versies van alle packages binnen te halen. Op een gemiddeld systeem heb je gemiddeld 10 - 20 MB aan updates per dag.
Als je Unstable draait en regelmatig update, heb je altijd het nieuwste van het nieuwste.

Als een package geen release critical bugs meer heeft, en minstens 2 weken in Unstable is verbleven, wordt het package verplaatst naar Testing. Testing heeft hierdoor redelijk nieuwe versies van programma's, en zal wat bugjes bevatten, maar geen serieuze bugs.
Voor testing geldt ook dat je regelmatig moet updaten, maar het zullen waarschijnlijk minder MBs per dag zijn.
Als je Testing draait en regelmatig update heb je bijna altijd behoorlijk up-to-date software.

Eens in de zoveel tijd wordt Testing stilgezet ('frozen'), en worden alle bugs (voor zover mogelijk) eruit gehaald. De bedoeling is dat het vrijwel bugvrij wordt.
Als dit proces klaar is, wordt dit de nieuwe Stable (en er wordt een nieuwe Testing gemaakt).
Stable wordt niet geupdate, op de security updates na. In de security updates worden alleen grove fouten en fouten die een security-risico vormen geupdate.
Dit is op een gemiddeld server-systeem iets van 1 MB / maand ofzo.
Als je Stable draait, heb je software die (op het moment dat Stable net vernieuwd is) up-to-date is, maar verouderd totdat er een nieuwe Stable uitkomt.

• De huidige Unstable heet Sid.
• De huidige Testing heet Woody en is op het moment frozen (hij wordt verwacht in Maart Stable te worden; het wordt dan Debian 3.0)
• De huidige Stable is Potato, aka 2.2. Potato is nu 2 jaar oud.

Stable is aan te raden voor servers e.d., omdat Stable in de categorie 'het werkt gewoon' valt. Icm de security updates is het veilig. Dat de software in Stable verouderd kan zijn, doet er meestal niet zo toe voor een server.

Voor desktops is Testing meestal gewenster, omdat (zeker op dit moment) Stable vaak oude(re) software bevat. Unstable kan ook, maar je moet dan bereid zijn om zelf eventuele problemen op te lossen.

Alleen van Stable worden officiele ISOs gemaakt. De normale manier om Testing of Unstable (en Stable vaak ook) te installeren is via een net-install. Er worden onofficiele snapshot-ISOs gemaakt van Testing. (Deze zijn dus handig als je geen (goede) inet-connectie hebt.)

Verder kun je met Testing en Unstable vrij makkelijk een klein beetje meehelpen aan GNU/Linux door
code:
1
apt-get install reportbug

te doen, en dan als je een bug(je) tegenkomt in een programma
code:
1
reportbug <packagenaam>

te doen. Dan kunnen de package maintainers (vaak in samen werking met de schrijvers van het programma in kwestie) iets aan die bug (proberen te) doen.

* deadinspace draait Potato op zijn servers en zijn gateway en Unstable op zijn desktop, laptop en hppa workstation btw.
Pagina: 1