Harde schijf stopt steeds.

Pagina: 1
Acties:
  • 272 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:04

Klippy

Still Game

Topicstarter
Ik heb een vrij irritant probleem.
M'n oude schijf, Seagate Barracuda II 20,4GB ATA66 7200RPM, is vorige week helaas overleden aan een crash.

Heb inmiddels een Maxtor DiamondMax60 ATA100 van 60GB, maar deze heeft nu dezelfde kuren als m'n Seagate had voordat 'ie doodging, maar ik denk door een nadere oorzaak, want de seagate startte helmaal niet meer na een reboot, alleen door erop te slaan soms weer ;)

Probleem is dus dat de Maxtor op willekeurige momenten gewoon stopt met draaien, of iig ff langzaam gaat draaien, waarna dus m'n systeem bevriest. Na een reset gaat alles gewoon weer gezellig zonder problemen verder.

Hij zit op een ASUS A7V op de standaard ATA100 controller als device 0 op de primary IDE kabel. Op de ATA66 controller zit een Pioneer 106S en Philips804K op de secondary.
Ik neem aan dat dat goed is.

Maar ik heb dus geen enkel idee meer waar 't zou kunnen liggen dat 'ie steeds vastloopt. Ik draai WinXP Prof. en dat liep altijd superstabiel.
Kan 't zijn dat XP gewoon vastloopt en dat daardoor de schijf stopt? Maar dat lijkt me eigenlijk niet.

En BIOS update hielp ook niet, bij 1008 en 1009 heb ik 't zelfde probleem :(

Maar hij loopt soms gewoon een dag lang goed en soms hangt 't om de 10 minuten.

Kan 't niet zijn dat 'ie gewoon te warm wordt of wie weet waar dit aan kan liggen?
Heb helaas nog niet getest in een ander OS. En denk niet dat de schijf gewoon kapot is want hij start wel altijd op. Anders probeer ik morgen eens in DOS om hem een paar te laten draaien, kijken of 'ie dan ook stopt.

Maar beetje help aub, want ik weet ff niet meer waar 't aan ligt.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Verwijderd

Download eerst even het Powermax proggie bij Maxtor en check daarmee eerst even of de schijf goed is aangesloten en dat ie error-free is.

http://www.maxtor.com/softwaredownload/default.htm

• Klippy

Klippy

Still Game

Topicstarter
Op zondag 25 november 2001 00:52 schreef P.C.Simonis het volgende:
Download eerst even het Powermax proggie bij Maxtor en check daarmee eerst even of de schijf goed is aangesloten en dat ie error-free is.

http://www.maxtor.com/softwaredownload/default.htm
Goed, ga ik nu doen.

Ik heb trouwens de kast nu open en hij voelt iig helemaal niet warm aan, dus dit lijkt me wel goed.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is het niet een voedingsprobleem? Aangezien de Seagate dezelfde kuren vertoonde... Wat voor voeding heb je in je systeem zitten, en wat voor componenten hangen er nog meer aan behalve je Pioneer 106S en Philips804K ?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Klippy

Klippy

Still Game

Topicstarter
Dat Maxtor tooltje zie m'n schijf niet eens :?
Alleen m'n 2 CDdrives...
Hij kijkt niet eens naar m'n ATA100 controller... :?

• Klippy

Klippy

Still Game

Topicstarter
Op zondag 25 november 2001 01:09 schreef blackd het volgende:
Is het niet een voedingsprobleem? Aangezien de Seagate dezelfde kuren vertoonde... Wat voor voeding heb je in je systeem zitten, en wat voor componenten hangen er nog meer aan behalve je Pioneer 106S en Philips804K ?
Ja precies, daar had ik ook al aan gedacht.
't is ook maar 250Watt en er zit een TB900 in. Ook nog een Asus V6800 en een netwerkkaart, SB128, dat was 't wel.

Maar die Seagate heeft dus een jaar perfect gelopen, vooral laatste paar weken in XP geen een keer vastgelopen of wat dan ook en toen hong er ook nog een 2,1GB Seagate 5400RPM in, maar die is nu eruit.
En aangezien alletwee de schijven 7200RPM zijn neem ik aan dat dat wel moet kunnen...

Kan natuurlijk altijd dat de voeding nu kapot gaat, maar zou dan niet alles uit moeten gaan, reset ofzo en niet alleen de schijf :?
Ik ga niet een nieuwe voeding halen als ik niet zeker weet of 't daar wel aan ligt he.

• blackd
  • Niet online
Op zondag 25 november 2001 01:24 schreef LiquidSilver het volgende:
Dat Maxtor tooltje zie m'n schijf niet eens :?
Alleen m'n 2 CDdrives...
Hij kijkt niet eens naar m'n ATA100 controller... :?
Effe op de ATA 66 controller zetten dan..
Op zondag 25 november 2001 01:30 schreef LiquidSilver het volgende:

[..]

Ja precies, daar had ik ook al aan gedacht.
't is ook maar 250Watt en er zit een TB900 in. Ook nog een Asus V6800 en een netwerkkaart, SB128, dat was 't wel.
Tja AMD zegt minimum van 300 Watt, dus in theorie is het wel wat aan de krappe kant, alleen ik heb niet zoveel ervaring met wat nou wel en niet kan met een 250 Watt voeding, misschien dat je eens door wat andere topics kan rondneuzen
Maar die Seagate heeft dus een jaar perfect gelopen, vooral laatste paar weken in XP geen een keer vastgelopen of wat dan ook en toen hong er ook nog een 2,1GB Seagate 5400RPM in, maar die is nu eruit.
En aangezien alletwee de schijven 7200RPM zijn neem ik aan dat dat wel moet kunnen...
Maar je zei dat die Seagate ook zulke kuren vertoonde, wanneer was dat dan :?
Kan natuurlijk altijd dat de voeding nu kapot gaat, maar zou dan niet alles uit moeten gaan, reset ofzo en niet alleen de schijf :?
Nee dan zou je over 't algemeen ook een instabiel systeem moeten hebben neem ik aan...
Ik ga niet een nieuwe voeding halen als ik niet zeker weet of 't daar wel aan ligt he.
lijkt me duidelijk :) is er misschien een mogelijkheid om het wel te testen met bijv. een andere 300 watt voeding of heb je die toevallig niet in de buurt liggen?

• Klippy

Klippy

Still Game

Topicstarter
Op zondag 25 november 2001 01:46 schreef blackd het volgende:

[..]

Effe op de ATA 66 controller zetten dan..
[..]

Tja AMD zegt minimum van 300 Watt, dus in theorie is het wel wat aan de krappe kant, alleen ik heb niet zoveel ervaring met wat nou wel en niet kan met een 250 Watt voeding, misschien dat je eens door wat andere topics kan rondneuzen

[..]

Maar je zei dat die Seagate ook zulke kuren vertoonde, wanneer was dat dan :?
[..]

Nee dan zou je over 't algemeen ook een instabiel systeem moeten hebben neem ik aan...
[..]

lijkt me duidelijk :) is er misschien een mogelijkheid om het wel te testen met bijv. een andere 300 watt voeding of heb je die toevallig niet in de buurt liggen?
Ik zal 'm eens aan de ATA66 hangen morgen, dan weet ik iig of 't aan de schijf ligt, wat me trouwens niet het geval lijk. Seagate ging rare geluiden maken voordat 'ie dood ging.
Maar moet dat of heb ik wat verkeerd ingesteld? Hij zou de andere controller toch ook moeten zien he :?

En die Seagate heeft dus een jaar lang perfect gedraaid, alleen 2 weken voordat 'ie dood ging begon 'ie 'tingel' geluidjes te maken en soms liep ie dus echt vast. Stopte hij echt helemaal met draaien en ging ook meestal niet meer aan na een reset, moest ik echt een paar keer erop slaan.

Maar 't kan best dat dat dus dezelfde oorzaak heeft. dat weet ik niet.

En over die voeding....heb geen 300Watt bij de hand helaas.
Maar de Maxtor gebruik tijdens 't opspinnen 41Watt en daarna nooit meer dan 10Watt, denk dat die 2 schijven van eerst daar wel overheen gingen samen.

• Klippy

Klippy

Still Game

Topicstarter
Oke, valt me nog wat in.
Heb eergister die oude 2,1GB er nog eens ingehangen, op de ATA100 om wat gegevens over te zetten en die viel dus ook uit en de Maxtor ging toen gewoon door geloof ik.
Zou die controller kapot zijn ofzo :?

Ik ga 'm morgen eens op de 66 zetten, kijken wat 'ie dan gaat doen!

Tot zo ver bedankt :)

• blackd
  • Niet online
Op zondag 25 november 2001 02:01 schreef LiquidSilver het volgende:
Oke, valt me nog wat in.
Heb eergister die oude 2,1GB er nog eens ingehangen, op de ATA100 om wat gegevens over te zetten en die viel dus ook uit en de Maxtor ging toen gewoon door geloof ik.
Zou die controller kapot zijn ofzo :?
Hmm vreemd, denk niet dat het aan de controller ligt dan. Als er een schijf helemaal stil komt te staan (dit bedoel je toch?) dat kan toch bijna niet door een controller komen? (tenzij je energiebeheer instellingen zo staan dat je na x minuten de schijven in slaapmodus zet)
Ik ga 'm morgen eens op de 66 zetten, kijken wat 'ie dan gaat doen!

Tot zo ver bedankt :)
Oke, welcome

* blackd gaat maar eens :Z

• Klippy

Klippy

Still Game

Topicstarter
Op zondag 25 november 2001 02:10 schreef blackd het volgende:

[..]

Hmm vreemd, denk niet dat het aan de controller ligt dan. Als er een schijf helemaal stil komt te staan (dit bedoel je toch?) dat kan toch bijna niet door een controller komen? (tenzij je energiebeheer instellingen zo staan dat je na x minuten de schijven in slaapmodus zet)
[..]

Oke, welcome

* blackd gaat maar eens :Z
Ik weet niet of 'ie stil komt te staan. Kan ik er niet aan horen bij deze schijf. Maar volgens mij klinkt 't alsof 'ie ff stopt en daarna weer verder wil gaan, maar net als of 't niet lukt :?
En instellingen staan goed van energiebeheer.

En ik ga nu ook :Z

• Klippy

Klippy

Still Game

Topicstarter
Oke, na een dag lang testen :( ben ik tot de conclusie gekomen dat 't iig niet aan de schijf ligt.
Maakt niet welke schijf ik eraan hang op welke interface dan ook en welk OS ik gebruik, ze doen overal het zelfde.
Heb zelfs een tijd gehad de PC helemaal NIKS deed. Aleen powerledje ging branden en m'n Casefan ging draaien.

Dus nu denk ik zelf dat 't toch aan de voeding ligt. Tenzij iemand dit bekend voorkomt en een beter idee heeft.
Dus morgen eens kijkken of ik ergens een 300Watt of meer voeding kan regelen om dat eens te testen.
Want zo is niet echt te werken.

• Klippy

Klippy

Still Game

Topicstarter

Ik zet toch maar ff de oplossing neer:

Het was idd gewoon de voeding die de boosdoener was. Die is blijkbaar niet zo goed meer, gisteravond een 300Watt erin gezet en alles is weer superstabiel!
Bedankt nog aan iederenn die gerageerd heeft!

Pagina: 1