Radeon8500 troubles

Pagina: 1
Acties:

• The Guardian
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-04 13:24

The Guardian

I'll keep an I on you

Topicstarter
Mijn broer is zo aardig geweest om voor mij op de HCC-dagen een ATI8500LE mee te nemen en heb vandaag een beetje zitten spelen. Maar ik ben niet helemaal te vreden. Ik krijg namelijk allemaal strepen door mijn beeld.
Ik zal het wat nader uitleggen; het zijn een soort storings strepen willekeurig door het beeld heen. Ik heb al met verschillende dingen geprobeerd ze weg te krijgen zoals de refresh rates aanpassen, vsync aan/uit, de core/mem wat onderklokken, kabels goed aandrukken maar ik schijn er niet vanaf te komen.
Onder 2d (bijv desktop of divx) zie ik ze niet. Alleen in 3d demo's en spellen (momenteel alleen max payne even geinstalleerd om mee te testen). MaxPayne heeft er wat minder last van (die heeft weer desktop iconen onderaan het beeld af en toe doorschijnen maar dat is weer een ander verhaal ;) ) dan de ATI demo en dan vooral de treasure demo geeft enorm veel van die 'storings'-lijnen.

Ik gebruik de laatste drivers met w2k op een amdXP1800+. Het is de oem versie (250/250). Zou het overhitting kunnen zijn? Ik heb niet het idee dat er dan zoveel moeten komen en zo snel al. Tevens weet ik dat je door overclocking/oververhitting foute pixels krijgt maar die strepen heb ik nog niet eerder gezien.

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn of hoe er vanaf te komen?

PS. loopt die treasue demo bij jullie ook met een redelijk regelmatige hik erin(dus afgezien van de slowdown zo nu en dan)?

Verwijderd

Mijn probleem is dus dat ik ook strepen krijg, maar bij jou laat ie nog iets zien: bij mij komt ie niet eens het 'Welcome' scherm door...

Niets is meer leesbaar, een grote storingtroep, of een totaal zwart scherm met een paar strepen...

1 Kaart zit er goed int
2 Is op de juiste manier geinstalleerd, geen rare dingen
3 Heb nieuwste drivers geinstalleerd
4 Heb alles eraf gegooid, Windows XP er opnieuw op, drivers geinstalled, en: nog steeds fout.

:(

Ik denk dat ik hem naar de winkel ga terugbrengen...

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 01:56

edward2

Schieten op de beesten

Heb je toevallig een Epox8AKHA+?
Zet AGP fastwrites uit.

Lopen die lijnen horizontaal?

Ik ze zelfs ook (die horozontale) het leek wel een soort tearing.

Ik heb nu een andere mobo en alles is rock solid.

Niet op voorraad.

• The Guardian

The Guardian

I'll keep an I on you

Topicstarter
Maar jij hebt het dus echt ook al bij het opstarten van je OS? Bij mij laten die strepen zich alleen zien in een 3d scene en dan volgens mij meer en sneller als hij het zwaar heeft (zoals de treasure demo van ATI). Maar hoe zien die strepen eruit bij jouw? Bij mij zijn het alleen horizontale strepen meestal kleurloos (wit) en schieten erin maar zijn niet het hele scherm breed. Je kan ze ook goed zien op de rand van je beeld waar ze buiten je 'resolutie' schieten (mijn beeldbuis kan nog wat breder weergeven dan ik heb ingesteld via de monitor instellingen en in die rand zie ik vaak die storingen doorschieten).

• The Guardian

The Guardian

I'll keep an I on you

Topicstarter
Oh lees net je post. Idd heb ik een epox8kha+. Ik ga nu meteen ff proberen. Je hoort het zo van me.

• The Guardian

The Guardian

I'll keep an I on you

Topicstarter
MMMmmm, fast writes stond al uit. Heb wel ff mijn agp memory in de bios verhoogd naar 128mb maar dat helpt niet. Nog meer ideeen?

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Je kan eens proberen om in je bios van je mobo, AGP driving strength op "EA" ipv "auto" te zetten, dat las ik op het forum van rage3d.

AGP2x kan misschien ook nog wel helpen, ik weet voor 99% zeker dat het gaat om de AGPsignaalstrekte(frequentie).

Ik had het ook alleen in 3d, vooral in game menu's met felle letters ect. , ik kon het wat verminderen door in de res. waar ik 3d in speelde de max res eerst in windows desktop in te stellen op 85 hz ipv optimaal.

Niet op voorraad.

Verwijderd

Epox mobo's beginnen meer en meer te sucken . Vroeger rulede ze en ik ben nog steeds erg blij met m'n 8KTA3 , maar op de nieuwe krijg ik al bv 65% van de tijd geen USB muis werkende :?
Ik zou een Iwill of Soyo nu nemen

Verwijderd

Nieuwste driver V7206 laden.
Ati smartshader technology is dezelfde chip als de Gforce 3
van nvidea.
de vertex shaders van nvidia werken ook met de Ati 8500

Verwijderd

Op zondag 25 november 2001 00:10 schreef TheGuardian het volgende:
Mijn broer is zo aardig geweest om voor mij op de HCC-dagen een ATI8500LE mee te nemen en heb vandaag een beetje zitten spelen. Maar ik ben niet helemaal te vreden. Ik krijg namelijk allemaal strepen door mijn beeld.
Ik zal het wat nader uitleggen; het zijn een soort storings strepen willekeurig door het beeld heen. Ik heb al met verschillende dingen geprobeerd ze weg te krijgen zoals de refresh rates aanpassen, vsync aan/uit, de core/mem wat onderklokken, kabels goed aandrukken maar ik schijn er niet vanaf te komen.
Onder 2d (bijv desktop of divx) zie ik ze niet. Alleen in 3d demo's en spellen (momenteel alleen max payne even geinstalleerd om mee te testen). MaxPayne heeft er wat minder last van (die heeft weer desktop iconen onderaan het beeld af en toe doorschijnen maar dat is weer een ander verhaal ;) ) dan de ATI demo en dan vooral de treasure demo geeft enorm veel van die 'storings'-lijnen.

Ik gebruik de laatste drivers met w2k op een amdXP1800+. Het is de oem versie (250/250). Zou het overhitting kunnen zijn? Ik heb niet het idee dat er dan zoveel moeten komen en zo snel al. Tevens weet ik dat je door overclocking/oververhitting foute pixels krijgt maar die strepen heb ik nog niet eerder gezien.

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn of hoe er vanaf te komen?

PS. loopt die treasue demo bij jullie ook met een redelijk regelmatige hik erin(dus afgezien van de slowdown zo nu en dan)?
je kunt je 8500LE upgraden naar een full 8500
zie link: www.home.zonnet.nl/Hoek89/

• Hahn
  • Laatst online: 20:59
Op zondag 25 november 2001 04:18 schreef liebert het volgende:

[..]

je kunt je 8500LE upgraden naar een full 8500
zie link: www.home.zonnet.nl/Hoek89/
Iedere keer weer iedereen met dat je je LE naar Retail kan upgraden! Maak dan gewoon een topic waar je dit één keer neer zet, dan hoef je dat niet iedere keer te doen.

The devil is in the details.

Verwijderd

Op zondag 25 november 2001 00:31 schreef edward2 het volgende:
Heb je toevallig een Epox8AKHA+?
Zet AGP fastwrites uit.

Lopen die lijnen horizontaal?

Ik ze zelfs ook (die horozontale) het leek wel een soort tearing.

Ik heb nu een andere mobo en alles is rock solid.
Kan iemand me misschien uitleggen:
1 Wat een Epox... is? (een MainBoard?)
2 Hoe je AGP fastwrites uitzet
3 Ahh, ik begrijppe: mobo = motherboard, en een Epox is dus een bepaald soort mobo...

Ik heb een ATX VA5 (MS-6309), gebaseerd op de VIA VT82C694X Chipset, oftwel een Apollo Pro13A
PentiumIII-600

Mijn strepen zijn NIET de hele breedte, maar wel in kleur (soms ook niet)... het is alsof het hele beeld verstoord is; soms zie je nog wel wat, maar totaal gescrambled (hele beeld dus wel kleur etc), soms ook gewoon helemaal zwart scherm met wat strepen...

Kan dit dus aan mijn Mainboard liggen? Hoe zet je dat fastwrites uit? Ik heb de OEM versie zonder boekje e.d, dus kunnen jullie misschien even zeggen wat je precies moet veranderen om het te laten draaien (BIOS instellingen etc)...

Heel erg bedankt alvast!

Verwijderd

Ik heb een beetje in BIOS lopen sleutelen en heb een paar vragen:

- hoe zet je ook alweer dat checken van RAM bij startup uit?

- moet bij AGP mode (nu 2x) 4x komen te staan of niet?
- moet bij Standard Graphics Adapter PCI of AGP staan?

Windows hoort dit toch allemaal zelf wel goed te doen?

Als ik nu de nieuwste drivers van het mainboard installeer, staan dan alle waarden meteen goed, of moet je daar zelf altijd in gaan veranderen?

Please help... :(

Verwijderd

JAA!!

Het is gelukt, Windows XP draait etc...!

Ik heb de nieuwste Apollo Pro133A chipset drivers geinstalleerd, en het werkt allemaal... Phew!!!

Bedankt allemaal!

Hebben jullie nog tips om een beetje te tweaken, welke functies je aan of uit moet zetten?

Belangrijkste vraag: je kan gewoon met de S-Vid kabel van je videokaart naar je TV, toch? Je kan ze dan dus allebei tegelijk aansluiten, en je comp start dan op op je monitor, maar je moet zelf aangeven als je wilt overschakelen?

--> Hoe werkt dat TV-out? Moet je bij Instellingen aangeven dat je monitor 2 wilt gebruiken? Of moet je monitor 2 "uitbreiden naar bureaublad" en dan als je naar TV wilt doen... iets anders?

In essence: als ik nu een film wil kijken op TV en ik heb de kabels naar normale monitor en S-Vid kabel naar TV al gelegd, dan start ik de comp op, en wat dan???

• The Guardian

The Guardian

I'll keep an I on you

Topicstarter
Edward weet jij of sideband adressing aan moet blijven? Of was dit nu juist zo'n optie die jij uit moest zetten? Ik zit namelijk nu ff met powerstrip te kijken.

Owh F*ck hij staat ook op agp2x en kan hem niet op 4x zetten zegt powerstrip alhoewel de videokaart het wel ondersteund (zegt ie ook nog) maar ff snel in de bios kijken. Ik heb een vermoeden dat ie op 2x staat in de bios nog. Dat zou het natuurlijk ook kunnen zijn. (Mijn kaartje werd toch zo warm; op 2x krijgt ie ook meer spanning als ik het goed heb).

FF snel proberen en dan als het nog niet werkt jouw apg driving strenght aanpassen.

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

IK heb sidebanding aan staan evenals agp4x, in je mobo aanzetten, alleen fastwrites staat uit.

Niet op voorraad.

• The Guardian

The Guardian

I'll keep an I on you

Topicstarter
Agp driving heeft niet geholpen om hem op 'EA' te zetten.

Wel zag ik een sterke verbetering in mijn frame rates toen ik mijn agp2x naar 4x zette (duh, logisch eigenlijk) maar goed. En het leek alsof het algemeen bekende stotter probleem wat minder leek in de treasure demo (schokken kwamen even snel maar leken korter te duren).

Ook heb ik meteen mijn agp memory van 64 naar 256Mb gezet maar daar heb ik geloof ik ook niks mee bereikt.

Maar weet iemand iets over die sideband adressing? Moet ik dit aan laten of moet ik dit juist uitzetten?

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

IK heb het al een aantal keren meegemaakt, dat alleen een schone installatie van windows het schokken oplost.

Alles is bij mij silky smooth ook de treasuredemo.

Niet op voorraad.

• The Guardian

The Guardian

I'll keep an I on you

Topicstarter
En jij gebruikt je ati8500 zowel onder ME als XP voor gamen? Of anders gezegd onder beide OS'en draai jij zonder dat gestotter?
Heb jij ook last gehad van dat stotteren voordat je windows opnieuw installeerde?

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Ik draai alleen WinMe op het moment met 7206 drivers, ik had alleen wat gestotter in 3DMark2001 en MaxPayne in WinXP met de 3281 drivers.

Ik heb daarna weer een format gedaan en een schone install met WinMe met 7206 en nou loopt het uitstekend.

Ik kan in WinXP niet wennen aan die muisacceleratie in games, ik wist alleen een truuc om deze met "muispreciesie" uit te zetten, maar dan mis ik weer het gevoelig richten in games.

Door deze lompe beslissing van MS ben ik weer op WinMe/9x aangewezen :(

Niet op voorraad.

Verwijderd

Op zondag 25 november 2001 14:05 schreef TheGuardian het volgende:
Agp driving heeft niet geholpen om hem op 'EA' te zetten.

Wel zag ik een sterke verbetering in mijn frame rates toen ik mijn agp2x naar 4x zette (duh, logisch eigenlijk) maar goed. En het leek alsof het algemeen bekende stotter probleem wat minder leek in de treasure demo (schokken kwamen even snel maar leken korter te duren).

Ook heb ik meteen mijn agp memory van 64 naar 256Mb gezet maar daar heb ik geloof ik ook niks mee bereikt.

Maar weet iemand iets over die sideband adressing? Moet ik dit aan laten of moet ik dit juist uitzetten?
Wat is
- AGP driving?
- EA?
- sideband adressing?

Moet je in BIOS
- AGP van 2x naar 4x zetten en waarom?
- AGP memory op een bepaalde waarde zetten en waarom?

Of: is het mogelijk gewoon voor een computergebruiker met een redelijk goede kennis, maar die weinig van videokaarten etc weet, kort 1 voor 1 op te noemen welke instellingen je moet veranderen (en waar je dat moet doen), om je Radeon goed te laten lopen??

• Le_Freak !
  • Laatst online: 19-08 18:15
Op zondag 25 november 2001 14:39 schreef edward2 het volgende:
Ik draai alleen WinMe op het moment met 7206 drivers, ik had alleen wat gestotter in 3DMark2001 en MaxPayne in WinXP met de 3281 drivers.

Ik heb daarna weer een format gedaan en een schone install met WinMe met 7206 en nou loopt het uitstekend.

Ik kan in WinXP niet wennen aan die muisacceleratie in games, ik wist alleen een truuc om deze met "muispreciesie" uit te zetten, maar dan mis ik weer het gevoelig richten in games.

Door deze lompe beslissing van MS ben ik weer op WinMe/9x aangewezen :(
Wat dacht je van een dualbootje Edward2 ? ?
(Win98SE en Win XP)

Specs

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Op zondag 25 november 2001 16:03 schreef Le_Freak ! het volgende:

[..]

Wat dacht je van een dualbootje Edward2 ? ?
(Win98SE en Win XP)
Heb ik aan gedacht, maar dan gebruik in XP alleen maar om wat te surfen en dat vind ik ook zonde van m'n schijfruimte, heb maar 18 Gig.

Ik heb nog steeds goede hoop dat het wel goed komt met die muisprobs evenals steeds dat gekloot met 60 Hz, waardoor ik steeds weer aangewezen ben op tweakers en/of reghacks.

Niet op voorraad.

• Le_Freak !
  • Laatst online: 19-08 18:15
is daar nog steeds geen definitieve oplossing voor ?
(60Hz probleem)

By the way, hoe is het met RTCW ?

Specs

• The Guardian

The Guardian

I'll keep an I on you

Topicstarter
Ik wilde de hitte dus ook uitsluiten als mogelijke oorzaak en heb 6 fans over het videokaartje staan blazen nu. Me hele kast is nu constant kamer temperatuur en mijn videokaart voelt ook aan. Dus ik weer de treasure demo gestart en de laatste en zwaarste optie aangezet. Een paar seconden gewacht en HEEEE geen glitches/storing!!!! Nog wat langer gewacht en nog steeds niks!!!!. Na vijf minuten nog steeds niks. Nou dat had ik dus zonder koeling niet hoeven doen.
Maar nu is mijn vraag aan jullie; Waarom heb ik last van een hitte probleem terwijl hij zonder enige koeling wordt geleverd (ja alleen de gpu dan maar het geheugen is waarschijnlijk de boosdoener van dit probleem)? Hoe heet denk je dat jullie geheugen chippies zijn in gebruik of heeft er iemand toevallig een thermometer bij de hand. Ik wil dit graag weten want ik ga niet met 6 fans in mijn kast aan zitten terwijl die videokaart het gewoon zou moeten doen zonder actieve koeling want adners kwam ie wel met.
Het is Hynix 3,6ns geheugen en zou toch echt niet moeten gaan zeuren op 250Mhz.

Dus graag jullie mening; Zal ik maar naar die winkel gaan om een nieuwe te vragen aangezien deze niet tegen hitte kan om één of andere vage reden? Of hebben jullie wat anders in gedachten?

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 12:42

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

heej, heb jij ook dat hij na een tijdje vastloopt?.
Damn :( Ik geloof ook dat het een hitte probleem is, maar zeker weet ik het niet. Er zit iig een lompe 8cm koeler onder, maar boven niet. Ik zal dat ook eens proberen.
Gelukkig heb ik daarvan op de HCC ook een stuk of 6 opgedaan >:)

Verder nog iemand met dit probleem?

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• The Guardian

The Guardian

I'll keep an I on you

Topicstarter
Misschien als je die ene fan die er nu onder zit nu precies door de helft deelt. Dus achter je videokaart hangen en de bovenste helft over de bovenkant laten blazen en de onderste helft over de onderkant van je videokaart. Dit heb ik nu ook gedaan met één van de fans. Werkt momenteel perfect. (en het scheelt je het geluid van nog een fan)
Pagina: 1