Toon posts:

Het Nederlands op t.net

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste adjes,
T.net is een fantastische site, daar kan ik niet omheen.
Maar de taalfouten die ik zie op t.net zijn vaak echt verschrikkelijk. De gebruikers kan ik het niet kwalijk nemen, maar de nieuwsposters zouden toch echt geen spelfouten mogen maken. Misschien kunnen ze eerst een spellings/grammatica checker over hun stukje laten gaan voordat ze het posten. Zinsdelen als "de enigste nadeel is" doen een stukje ongeloofwaardig en amateuristisch overkomen.

Groeten Vincent

• Ferdo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-01 17:24

Ferdo

Dido Armstrong :9~

How about je naam + de groeten onder je post? Dat hebben ze hier liever niet...

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:43
Moved naar [forum=43].

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-03 16:19

Arno

PF5A

[edit]
tssk :P

was friekje me voor :o

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:43
Duh :P

• Ferdo

Ferdo

Mwoah...valt dus toch wel mee!

Audioscrobbler profile

Verwijderd

Topicstarter
How about je naam + de groeten onder je post? Dat hebben ze hier liever niet...
Excuses, dat doe ik normaal ook niet ( ik heb de FAQ gelezen ), maar aangezien dit mischien negatief over kan komen, zet ik de groeten eronder, aangezien ik het wel behulpzaam en vriendelijk bedoel.

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik net in een ander draadje las dat de T.net crew alle op- en aan merkingen heel serieus neemt, zou ik graag ook een reactie van hun hierover hebben.

Verwijderd

Op zaterdag 24 november 2001 23:29 schreef Vinnio het volgende:
Beste adjes,
T.net is een fantastische site, daar kan ik niet omheen.
Maar de taalfouten die ik zie op t.net zijn vaak echt verschrikkelijk. De gebruikers kan ik het niet kwalijk nemen, maar de nieuwsposters zouden toch echt geen spelfouten mogen maken. Misschien kunnen ze eerst een spellings/grammatica checker over hun stukje laten gaan voordat ze het posten. Zinsdelen als "de enigste nadeel is" doen een stukje ongeloofwaardig en amateuristisch overkomen.

Groeten Vincent
Voorbeelden, links a.u.b.

http://www.tweakers.net/search.dsp?Query=de+enigste+nadeel&DB=news
Je zoekactie leverde geen resultaten op :(

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Ik persoonlijk vind dat het wel meevalt met de spelfouten in het nieuws. Eigenlijk is iedere fout er natuurlijk één te veel, maar het hoeft van mij echt niet strak gecontroleerd te worden. Je kunt spelfouten melden via ICQ of mail naar de desbetreffende poster, dat werkt het snelste. Als deel van de reorganisatie waar we op dit moment mee bezig zijn zullen we ook ervoor zorgen dat de posts nog eens goed worden nagekeken, maar wel nadat ze online gezet zijn.

Professioneel Hyves-weigeraar

• Ferdo

Ferdo

Ikke vinnut ôk wel meevalluh! Je mot nie vaan elleke mug un olliefont maakuh!

:+

Audioscrobbler profile

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:37
Ik meld regelmatig spellingsfouten zoals Wouter zegt door via icq > gaat prima. En aangezien er de nodige Tnet mensen in mn icq staan, krijgen meteen iets van 8 mensen het te zien, dan is er altijd wel 1 online die het ff wil / kan fixen. :)

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

één voorbeeld: http://www.tweakers.net/meuktracker/1276

Het inleidende verhaaltje dus. Het is dus al nieuwe ipv [nieuw]. En de laatste zin, die is natuurlijk krom van hier naar daar. Die moet echt héél anders.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Fixed :)

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Op zondag 25 november 2001 16:49 schreef Mark Timmer het volgende:
Fixed :)
moet jij niet helpen om de stand af te breken ofzo? :P

Professioneel Hyves-weigeraar

Verwijderd

Ik maak ook weleens een foutje, maar dan gaat het in de meeste gevallen om een slordigheidje waar ik even overheen heb gelezen. Een spel-/grammaticacheck werkt bij mijn foutjes nooit, omdat ik dan i.p.v. 'en' 'een' schrijf ofzoiets.

Verwijderd

Topicstarter
"De enigste nadeel" heb ik ook niet kunnen vinden. Ik dacht toch echt dit gelezen te hebben, maar excuses hiervoor. Maar "het enigste nadeel" kom ik wel tegen en volgens mij is er in 1 op de 4 postings wel een lezer die in zijn reactie een fout van de poster opmerkt. Twee voorbeelden:
http://www.tweakers.net/nieuws/19310?&highlight=welke+%3D+die (reactie van Onno) en
http://www.tweakers.net/nieuws/19317 (reactie van Osiris).
Natuurlijk zijn het geen wereldrampen, ik attendeer jullie er alleen op.
Als ik een spel- of grammaticafout zie, zal ik het voortaan melden via email of ICQ.

edit: url foutje, haha (kan dus iedereen gebeuren)

Verwijderd

Goh 1 d/t fout in een 2-pagina posting. Dat spelling-nazi's* iedere posting napluizen op zoek naar taalfouten is aardig, maar om hier nu veel tijd aan te spenderen...

Verder zijn in jouw 1e posting in deze thread ook de nodige missers gemaakt. Geeft niks, het is tenslotte een levende taal en dat brengt ambiguiteit en misinterpretaties met zich mee. Ergo: niemand is perfect en als de clan der spelling-nazi's* in reacties de fouten even aangeeft worden die zo verholpen.

[ *] Spelling-nazi: alg. term op o.a. /. voor het aanduiden van mensen die niet reageren op de inhoud van artikelen anders dan het vermelden van taal-/spellingsfouten.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Is het hier normaal om mensen die behulpzaam te zijn als zijnde een (al dan niet spellings-)nazi te betitelen? Ik vind dat persoonlijk niet echt tot de goede fatsoensnormen behoren.

Verder zie ik de topicstarter ook niet flamen, dus enige aanleiding in deze kan ik ook niet vinden tot zulk ongepast gedrag.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Dat is de algemene gangbare term voor spellingsfoutenreporters op bv slashdot. Ik heb het iig niet verzonnen.

De OP flamet ook niet, maar gaat IMHO voorbij aan veel belangrijkere zaken, nl: woordkeus, zinsconstructies en algehele verhaallijn. Dat ergens een 'n' teveel/te weinig staat, ergens een d/t foutje is ingeslopen... tja... Ik vind dat [persoonlijke mening] mierenn**ken op de vierkante millimeter[/persoonlijke mening]. Let wel: ik heb geen enkele moeite met die reactie van oysis die meldt dat ik een d/t blunder was begaan: die is zo gefixt, iedereen blij. Dat echter hier gaan melden, dat het maar bekommerlijk gesteld is met het Nederlands op T.net (dat is de strekking zoals ik hem lees) vind ik dan ook overkill en de nadruk leggend op zaken die op het eerste gezicht voor de OP wellicht van belang zijn, maar daarmee wel belangrijkere zaken in de schaduw zet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik geef toe dat ik ook af en toe een taalfout maak.
Maar mijn stukjes worden niet door 10.000 mensen gelezen, dus voor mij is het iets minder belangrijk. Ik zeg absoluut niet dat het bekommerlijk gesteld is met het Nederlands op t.net, alleen dat ik vrij vaak kleine foutjes zie. Ik zeg in mijn eerste post ook dat ik t.net een fantastische site vind. Dit zeg ik omdat de geschreven stukjes mooi en prettig vind om te lezen. Ik ben absoluut geen spellings-nazi. Het lijkt wel alsof je je persoonlijk aangevallen voelt. Jouw Radeon stukje van vandaag vind ik bijvoorbeeld een mooi stukje en ik vind het ook niet te lang. :)

Verder probeer ik niet te mierenn**ken maar wou ik jullie zoals eerder gezegd er alleen op attenderen. Je zegt dat je het niet erg vindt dat Osiris je in een reactie verbetert maar je vindt dit topic wel overkill. Persoonlijk denk ik dat het beter is een topic te openen hier op GoT, dan een hele discussie over het nieuwsstukje te houden op een plek waar eigenlijk reacties moeten staan over de nieuwe driver van de R8500.

Verwijderd

Ik vind geneuzel over een d/t persoonlijk nogal overkill, zeker als er verder niet gereageerd wordt op inhoudelijke zaken waar die d/t of 'panneNkoek'-achtige fouten, 'Engelse Ziekte', germanismen en aanverwante miskleunen in worden gemaakt. :). Tuurlijk, ze moeten worden vermeden, en als en crew-lid een foutje ziet verbetert deze hem meestal handmatig, ook in andere newspostings als dat kan. Maar voorkomen doe je het eigenlijk niet, je laat altijd wel een steek liggen. Even een kleine reactie onder de newsposting lijkt me nuttiger, die wordt dan gezien, en even later naar de catacomben gemodereerd.

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

dyslexy is een probleem waar kennelijk veel mensen mee kampen je kan je niet voorstellen hoe dat enigszins zou kunnen zijn. ik heb het zelf ook (zie mijn d/t fouten en zinsbouw).

respect is hier dus (lijkt mij) enigszins op zijn/haar plaats.

Deze plek is te koop.

• spook
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een citaatje die iemand mij to mailde vandaag:

"Het is een verdomd arme geest die denkt dat een woord maar op een
manier kan worden gespeld." -- Andrew Jackson

(c) GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Life is a Joke!, but not all jokes are funny.

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Je kan het natuurlijk mierenneuken vinden, maar ik ben het helemaal met Vinnio eens. Spel- en stijlfouten staan nou niet bepaald erg professioneel. En hoewel de t.net crew er alles aan probeert te doen om Tweakers.net professioneler te maken, lijken deze taalfouten de laatste tijd steeds vaker voor te komen. Deze fouten zijn soms zo duidelijk, dat het echt wel gezien en verbeterd zou worden als de nieuwsposter zijn post nog eens door zou lezen.

Voorbeeld? Okee, voorbeeld. Kijk in http://www.tweakers.net/nieuws/19323 (sorry dat het nu een post van jou is, Robin, maar ik moet het even illustreren). Dit artikel bestaat uit zeven zinnen. Hoeveel fouten kun je maken in zeven zinnen? Kijk even naar deze quotes:
Uit een onderzoek van Multiscope blijkt dat afgelopen jaar bijna 150.000 Nederland zijn afgehaakt
Hierbij speelt een algemeen wantrouwen ten opzichte van internet en negatieve koopervaringen een rol om niet meer via het internet te bestellen.
...maken wel gebruik van het internet om zich te orriënteren
zo'n 4000 duizend gulden
Nu weet ik dat de meesten van jullie, ook de nieuwsposter, heel goed kunnen zien wat er fout of niet zo netjes is. Veel van deze fouten zijn te voorkomen door gewoon je eigen posting nog een keertje door te lezen. Doe dat dan ook.

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

Verwijderd

Tja, nu ik dit zo zie was het inderdaad een hele ranzige posting.

• Glacier
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op maandag 26 november 2001 13:48 schreef Otis het volgende:
Goh 1 d/t fout in een 2-pagina posting. Dat spelling-nazi's* iedere posting napluizen op zoek naar taalfouten is aardig, maar om hier nu veel tijd aan te spenderen...

Verder zijn in jouw 1e posting in deze thread ook de nodige missers gemaakt. Geeft niks, het is tenslotte een levende taal en dat brengt ambiguiteit en misinterpretaties met zich mee. Ergo: niemand is perfect en als de clan der spelling-nazi's* in reacties de fouten even aangeeft worden die zo verholpen.

[ *] Spelling-nazi: alg. term op o.a. /. voor het aanduiden van mensen die niet reageren op de inhoud van artikelen anders dan het vermelden van taal-/spellingsfouten.
Zulke postings zouden ze eigenlijk moeten 'waarderen' met een vriendelijke terechtwijzing van een mod :r :r

Spelling is op een veelbezochte site als t.net heel erg belangrijk, liever 3x lezen dan spellingsfouten erin...
Is IMHO geen mierenneukerij, maar gewoon noodzakelijk om een beetje professioneel over te komen...
:)
Pagina: 1