Opstartprobleem Athlon XP 1700+ MSI K7T266 Pro2

Pagina: 1
Acties:

• MaDDoG
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

MaDDoG

De brakste schakel

Topicstarter
-Athlon XP 1700+
-MSI K7T266 Pro2
-265 Samsung DDR SDRAM
voor de rest nog zooi

Als ik wil booten komt hij tot aan het laten zien van bios e.d. van mijn videokaart......dan wacht hij even, wordt het scherm zwart, en gaat mijn monitor weer naar standbye.

Nou heb ik van de leuke ledjes die zouden moeten zeggen wat er op dat moment aan de hand is. En die ledjes zeggen dus dat hij bezig zou moeten zijn met het laten zien van de general info van de processor, de tweede proseccor check dus (eerste eerste, of hij er wel zit).

Verder heb ik een coolermaster geen idee welk model, en geen koelpasta of zo. Net vandaag alles nieuw op de HCC gekocht. En echt werken wil het dus nog niet.

Mijn enige idee is dat ik toch niet genoeg koel en moederbord/procossor er daarom mee maar stopt of zo.....

Hebben jullie nog andere ideeen :?

"Computer games don't affect kids. I mean if Pacman affected us as kids,
we'd all run around in a darkened room munching pills and listening
to repetitive music."

• FalconM
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Zou kunnen, ik zou zeker koelpasta gebruiken, maar ik denk eerder dat er een probleem is met je geheugen, of iets triviaals als een geheugendimmetje dat niet goed in de bank zit o.i.d.
Gewoon alles eruit halen, zorgvuldig terug plaatsen en de koelpasta aanbrengen natuurlijk.
Baat dat niet dan zit er niets anders op dan CPU, moederbord en geheugen afzonderlijk te (laten) testen in een ander systeem om de fout op te sporen.

Volvo V70 D5 my2011

Verwijderd

Al in de bios gekeken hoe warm de processor wordt?

Verwijderd

Koelpasta maakt uit maar dan praten we over een graad of zo. Ik zou in de BIOS kijken naar de temperatuur en vooral de voedingspanningen. Wat voor een voeding heb je (merk en wattage) ?
In de meeste gevallen is het een voeding die te weinig stroom kan leveren en de 5 volt of zo valt beneden een niveau zodat het systeem onstabiel word.
Maak de PC zo leeg als mogenlijk. Geen harddisk aansluiten, zelfs floppy kan je vergeten. Alleen een Dimm en video kaart en kijken wat het dan doet.

Verwijderd

Wanneer de Coolermaster een thermal pad heeft zul je deze eerst moeten verwijderen als je koelpasta gaat gebruiken. Zorg dat je de cpu en heatsink eerst brandschoon maakt.

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05-2025
Op zondag 25 november 2001 12:28 schreef deGrad het volgende:
Wanneer de Coolermaster een thermal pad heeft zul je deze eerst moeten verwijderen als je koelpasta gaat gebruiken. Zorg dat je de cpu en heatsink eerst brandschoon maakt.
Sorry maar, hoe doe een proc dan brandschoonmaken, aangezien deze toch zeer gevoelig zijn, vooral de Athlons?

• MaDDoG
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

MaDDoG

De brakste schakel

Topicstarter
Kleine update:
Heb gisteren nog iemand gesproken die zei dat het heel goed aan de voeding zou kunnen liggen.
Het is geloof ik 'maar' een 230W voeding, en videokaart is een geforce2 MX.

Verder zou ik graag in mijn bios willen kijken hoe warm mijn processor wordt, maar zover kom ik dus nog niet, het gaat mis als hij de processor zou moeten laten zien waarna hij het geheugen zou moeten gaan testen, wat hij dus beide niet doet.

Geheugen heb ik al op alle mogenlike manieren verplaatst/getest. En aangezien hij wel opstart, kan het niet helemaal kapot zijn.

Gebruikt DDR geheugen trouwens ook meer stroompjes?

Alvast bedankt voor alle reacties tot nu toe.

"Computer games don't affect kids. I mean if Pacman affected us as kids,
we'd all run around in a darkened room munching pills and listening
to repetitive music."

Verwijderd

Op zondag 25 november 2001 12:57 schreef Willems het volgende:

[..]

Sorry maar, hoe doe een proc dan brandschoonmaken, aangezien deze toch zeer gevoelig zijn, vooral de Athlons?
Zie voor relevante info:
http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 15:50

AMDFreak

Intel is zo..

moet je ECHT coolpasta gebruiken? ik heb gistere een AMD XP 1800+ gekocht alleen geen videokaart (ATI Radeon 8500 was op) maar als ik uhm aan doe hoor ik wel wat.. piepjes enz.. cooler dat draait.. maar of alles werkt? geen idee

maareh.. als dat echt verplicht is.. dan zal ik dat maar eens ff moete bestelle..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• Morph666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07 18:31
kan iemand mij helpen!

[topic=331081/1/25]

lijkt me bijna zelfde onderwerp dus al alle mensen ook hier even bezoekje nemen!

Verwijderd

Euh maddog.. 230 W is echt wat weinig =)

• schot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09-2025
ligt aan je bios :)

er zit een fout in de bios van dat mobo, de XP 1700+ wordt op dat mobo herkent als een 1800+ en dat vind ie natuurlijk niet zo fijn :)

Effe de nieuwe bios update er op en de proc wordt herkent als de juiste, dan zou het moeten werken.

veel suc6.

• Victorio
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02-2024
Op zondag 25 november 2001 19:08 schreef schot het volgende:

er zit een fout in de bios van dat mobo, de XP 1700+ wordt op dat mobo herkent als een 1800+ en dat vind ie natuurlijk niet zo fijn :)

Effe de nieuwe bios update er op en de proc wordt herkent als de juiste, dan zou het moeten werken.

veel suc6.
Hoe doe je een bios update alsie niet wil opstarten?

Verwijderd

Op zondag 25 november 2001 19:08 schreef schot het volgende:

veel suc6.
Onzin. Bios 3.0 meldt een 1700+ als 1800+; op de daadwerkelijke snelheid heeft t natuurlijk geen invloed; de cpu krijgt gewoon 133mhz aangeboden.

Oja, Maddog, haal eerst n andere voeding, en geen cheap ass 300w maar n fatsoenlijke: gecombineerde +3.3V / +5V max output minimaal 165W en 30 A op de +5V lijn.

Verwijderd

IK heb hetzelfde probleem namelijk, gekocht op HCC:

MSI 6380 K7t266A v2.0
AMD XP 1800+
256 mb ddr

Hij start wel op maar als ik in de bios kijk staat er:
AMD Athlon 1150mhz !!

En dat is te verklaren doordat de fsb op 100 stond.
Dat stond ie dus standaard. Maar als ik de fsb op 133 zet en dan opnieuw boot gaat m'n monitor op standby en doet ie helemaal nix meer. Processor wordt wel heet: 63C, maar hij kan toch 90 worden? Heb btw geen koelpasta gebruikt, alleen een Vulcano 2. Zal eerst ff proberen om een nieuwe bios erop te gooien en m'n andere ramstick.

:Z

Verwijderd

Op zondag 25 november 2001 20:00 schreef Unicode het volgende:
IK heb hetzelfde probleem namelijk, gekocht op HCC:

MSI 6380 K7t266A v2.0
AMD XP 1800+
256 mb ddr

Hij start wel op maar als ik in de bios kijk staat er:
AMD Athlon 1150mhz !!

En dat is te verklaren doordat de fsb op 100 stond.
Dat stond ie dus standaard. Maar als ik de fsb op 133 zet en dan opnieuw boot gaat m'n monitor op standby en doet ie helemaal nix meer. Processor wordt wel heet: 63C, maar hij kan toch 90 worden? Heb btw geen koelpasta gebruikt, alleen een Vulcano 2. Zal eerst ff proberen om een nieuwe bios erop te gooien en m'n andere ramstick.

:Z
Hij wordt ook bijna 90C; de temp sensor van de MSI zit niet echt lekker tegen de core aan, dus tel r maar rustig 25C bij op. Lees ook de FAQ van dit forum eens.

Verwijderd

Laat me raden die vulcano II heb je bij je proc hegad bij Norrod :?

Ik wel namelijk en dat ding is bedoeld voor cpu's < 1500+ dus ik denk niet dat dat ding mijn 1800+ cool gaat houden.

Ik ga zo ff een ThermalRight SK6 bestellen denk ik :)

• FalconM
  • Niet online
Even schreeuwen hoor, maar het is nodig:

-ALTIJD KOELPASTA GEBRUIKEN !

en verder:

-een goed koeler is een must, maar denk ook aan de airflow in de kast.

Verder lijkt me die afwijking van 25 graden nogal overdreven aangezien de temperatuur bij Asus A7V266e gebruikers vaak maar een graatje of 10 hoger ligt dan bij MSI K7T266 Pro2 gebruikers ( allebei KT266a dus :+ )

Volvo V70 D5 my2011

• Lord Maximus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 09:57
Op zondag 25 november 2001 23:13 schreef funksngrooves het volgende:
Laat me raden die vulcano II heb je bij je proc hegad bij Norrod :?

Ik wel namelijk en dat ding is bedoeld voor cpu's < 1500+ dus ik denk niet dat dat ding mijn 1800+ cool gaat houden.

Ik ga zo ff een ThermalRight SK6 bestellen denk ik :)
Die Vulcano II kan die 1800+ prima koelen. Deze cooler is certified voor Thunderbird t/m 1500MHz. Vergeet niet dat de Athlon 1800+ ongeveer net zoveel Watjes stookt als een 1400MHz Thunderbird (terwijl de 1800+ op 1533MHz loopt).

Verwijderd

Op maandag 26 november 2001 00:08 schreef FalconM het volgende:

knip

Verder lijkt me die afwijking van 25 graden nogal overdreven aangezien de temperatuur bij Asus A7V266e gebruikers vaak maar een graatje of 10 hoger ligt dan bij MSI K7T266 Pro2 gebruikers ( allebei KT266a dus :+ )
Wanneer de temp sensor bij socket-A borden de onderkant van de core goed raakt is t verschil tussen gemeten waarde en werkelijke (binnenste) core temp zo'n 20C (zie FAQ). Als nu blijkt dat MSI borden nog eens 10C minder aangeven, dan is t totale verschil dus zo'n 30C... 5C hoger dan mijn oorspronkelijke schatting.

Ik beweeg mij nu als ex-Intelnaar al n paar weken op dit forum en merk toch dat de grootste AMD onzin zich verzamelt rondom dit onderwerp. Even vermakelijke als zinloze threads als "Hoe warm wordt je XP?"... sheesh.

• FalconM
  • Niet online
[off-topic]
Op maandag 26 november 2001 12:25 schreef deGrad het volgende:

[..]

Ik beweeg mij nu als ex-Intelnaar al n paar weken op dit forum en merk toch dat de grootste AMD onzin zich verzamelt rondom dit onderwerp. Even vermakelijke als zinloze threads als "Hoe warm wordt je XP?"... sheesh.
Ik denk dat je het de gemiddelde tweaker moeilijk kwalijk kunt nemen dat ze eerst uitgaan van hun eigen waarnemingen en die hier delen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat alles wat zij beweren ook altijd klopt.
Maar om dit nu als 'vermakelijk en zinloos' te beschouwen gaat mij te ver. Als je alleen maar 'professionele' meningen wil horen kun je je maar beter niet op dit soort forums begeven.

[/off-topic]

Volvo V70 D5 my2011

Verwijderd

Op maandag 26 november 2001 12:36 schreef FalconM het volgende:
[off-topic]
[..]

Ik denk dat je het de gemiddelde tweaker moeilijk kwalijk kunt nemen dat ze eerst uitgaan van hun eigen waarnemingen en die hier delen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat alles wat zij beweren ook altijd klopt.
Maar om dit nu als 'vermakelijk en zinloos' te beschouwen gaat mij te ver. Als je alleen maar 'professionele' meningen wil horen kun je je maar beter niet op dit soort forums begeven.

[/off-topic]
Och, ik twijfel niet aan t waarnemingsvermogen van de gemiddelde tweaker; die zal zeker in staat zijn n twee-cijferig nummer van t scherm te lezen. Waar t mij om ging is de interpretatie van de waarneming -- of liever, t gebrek daaraan -- die zorgt voor n hoop, shall we say, forumslib.
Pagina: 1