php|mysql baan?

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• chuxiej
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-07-2020
Ik als php / mysql dev zoek een baan...
Lees verder aub Ik ben al een tijd op zoek geweest naar zulke mogelijkheden maar het gemiddelde web design bedrijf programeerd in ASP of je hebt de nodig IT opleidingen nodig.

Ik heb een leuke eige site http://www.leukmaarspam.com

Weet iemand waar ik zou kunnen gaan zoeken voor een leuke baan in de web design enz.

Ik heb namelijk geen IT opleiding enz enz.
Maar toch kan ik php uit men broekzak.

Iemand tips?

www.dannyhiemstra.nl

Verwijderd

IK heb een vermoeden dat dit niet mag.. :P try www.monsterboard.nl btw.. iedereen wil hier wel een baantje... inclu("me");

• chuxiej
GoT-Design.nl :P
Neej maar monsterboard en dat soort sites zoeken ze allemaal mensen met een leuke IT opleiding enz...

Ik heb ooit 6 stageres onder me gehad die IT opleiding deden en die konden dus echt 0,0 en de waren nog 3 a 4 jaar ouder dan me ook (ben 18 btw)

www.dannyhiemstra.nl

Verwijderd

Op zaterdag 24 november 2001 22:47 schreef FireFoxx het volgende:
GoT-Design.nl :P
Neej maar monsterboard en dat soort sites zoeken ze allemaal mensen met een leuke IT opleiding enz...

Ik heb ooit 6 stageres onder me gehad die IT opleiding deden en die konden dus echt 0,0 en de waren nog 3 a 4 jaar ouder dan me ook (ben 18 btw)
Ik heb bij mijn werk 2 stageres gehad van de MTS die direct begonnen met frontpagen, ze hadden niet eens iets van html gehad enzo, maar ja dat zal misschien ook aan de school liggen. Bij mijn school hts 1e beginnen ze er gelijk mee, maar toch vind ik dat veel eigen ervaring het beste is en je het niet alles in een halfjaartje goed leert.

Waarom ga je niet in je omgeving op zoek naar een webdesign/develop bedrijf? Laat gewoon zien wat je kan en wie weet :).

• chuxiej
Ja dat ga ik ook zeker doen!
Ik heb het een beetje via uitzenbureau geprobeert maar die kunnen ook niets vinden...

Maar ik vind het toch super beschamend dat alle bedrijven een opleiding vragen.

Ik vind werkervaring/doe-ervaring beter als school ervaring..

www.dannyhiemstra.nl

Verwijderd

Op zaterdag 24 november 2001 22:57 schreef FireFoxx het volgende:
Ja dat ga ik ook zeker doen!
Ik heb het een beetje via uitzenbureau geprobeert maar die kunnen ook niets vinden...

Maar ik vind het toch super beschamend dat alle bedrijven een opleiding vragen.

Anders ga je ook gewoon effe wat ASP leren, misschien kan je dan makkelijker een baan krijgen >:). Maar het is wel frustrerend vind ik om van php naar asp over te stappen..

• chuxiej
Ik moet zeggen als ik ergens een hekel aan heb dan is het microsoft->ASP >:) maar ben altijd bereid om het te leren als het echt zou moetten.

Ik ben trouwens net begonnen met java
Das opzich ook erg leuk

Dan had ik nog een vraag.
Voor de mensen die nu bij een web-dev/design bedrijf werken,
Hoe zijn jullie daar terecht gekomen?
Wat waren de eisen die ze stelden?

www.dannyhiemstra.nl

Verwijderd

Ik ben er in gekomen via een buurman. De eisen die aan mij gesteld werden waren niet bijzonder hoog. Ik heb veel tijdens zomerwerk er bij geleerd en er was nog iemand anders die veel ervaring had dus met problemen kon ik het daar op lossen maar het meeste zelf uitgezocht.

Nu werk ik vooral thuis omdat ik ook studie heb enzo, bevalt me wel, veel vrijheid.

Verwijderd

FireFoxx:

Het gaat niet om wat je kan maar wat je bent tegenwoordig.
je kan best een php guru zijn. maar als ik samen met jouw ga solliciteren word ik eerder aangenomen. ondanks dat ik ook heel aardig in php thuis ben. simpelweg omdat ik een papiertje heb enzo...

Tis krom maar wel waar. daar komt nog bij dat je er ook het eerste uitvliegt als het met een bedrijf wat minder gaat.

Verwijderd

[b]Op zaterdag 24 november 2001 22:57 schreef
Met school ervaring laat je zien dat je een bepaald nieveau een opleiding kunt afmaken... Laat zien dat je denkniveau daadwerkelijk op dat nieveau ligt en dat je een doorzetter bent.. dus is wel degelijk belangrijk...

Verwijderd

Ik heb het ook al gemerkt, maakt niet uit hoeveel je kan, als je geen papiertje hebt komt je moeilijk bij bedrijven binnen.

1 voorbeeld van wat ik heb meegemaakt:

Ik ging een solliciteren bij een bedrijf voor baantje (html/php/databasen), en tijdens het gesprek (was met klein bedrijf, dus iedereen zat bij de gesprek) werd al snel duidelijk dat ik meer kennis in huis had dan de meeste werknemers (alleen hun "head technische guy" ;)) wist meer.

Gesprekje ging verder erg goed en gezellig, ik dacht "kat in het bakkie, die baan is van mij" werd ik afgewezen omdat ik geen hbo diploma had dus was ik een risico.

Zelf vind ik ook dat als je bewijs hebt dat je veel kunt (leuke portfolio) dat dat meer voorstelt dan alleen je papiertje van je hbo, maar goed, zo denken bedrijven helaas niet (de meesten niet iig)

Ik kan je alleen maar aanraden om door te blijven solliciteren, ga naar detacherings bureaus, monsterboard etc en hopen dat het wat workd

ik zoek ook nog steeds een baan btw :{

Eventjes een edit voor dj_delta. Wat je zegt is over het algemeen wel waar, maar niet altijd. Ik ken wat mensen die studeren/afgestudeerd zijn op hbo/wo niveau, maar als je hun ziet werken zou je dat niet denken. Een paar van hun komt die studie alleen maar door met 7 dagen per week studeren en dan nog halen ze hun tentamen maar net.

Dat is het punt waar ik van geirriteerd van raak, dat bedrijven maar lukraak aannemen dat als iemand afgestudeerd is dat dat persoon dan automatisch wel dat werk goed zou kunnen doen (terwijl het in dat geval dan niet zo is)

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

zolang het een discussie blijft over banen en wel of geen diploma's blijft ie IMHO open. Als het een "wie heeft er een baan voor me" - topic word gaat ie dicht (we zijn geen banenmarkt)

Verwijderd

Op zondag 25 november 2001 00:16 schreef Gio het volgende:
Eventjes een edit voor dj_delta. Wat je zegt is over het algemeen wel waar, maar niet altijd. Ik ken wat mensen die studeren/afgestudeerd zijn op hbo/wo niveau, maar als je hun ziet werken zou je dat niet denken. Een paar van hun komt die studie alleen maar door met 7 dagen per week studeren en dan nog halen ze hun tentamen maar net.
Ben ik het ook helemaal mee eens. Ik ben nu 2e jaars Informatica student en heb nog niets geleerd waarvan ik echt denk van:"Nou! Dat komt later goed van pas dat ik het weet!". Achterhaalde methodes, talen, systemen enz. Maar ik heb dan wel laten zien dat ik het kan.
Dat is het punt waar ik van geirriteerd van raak, dat bedrijven maar lukraak aannemen dat als iemand afgestudeerd is dat dat persoon dan automatisch wel dat werk goed zou kunnen doen (terwijl het in dat geval dan niet zo is)
Nope is niet altijd zo nee..maar das het risico wat het bedrijf neemt... maar waarschijnlijk liever dit risico nemen dan dat andere risico wat je noemde..

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Op zondag 25 november 2001 11:51 schreef dj_delta het volgende:

[..]

Ben ik het ook helemaal mee eens. Ik ben nu 2e jaars Informatica student en heb nog niets geleerd waarvan ik echt denk van:"Nou! Dat komt later goed van pas dat ik het weet!". Achterhaalde methodes, talen, systemen enz. Maar ik heb dan wel laten zien dat ik het kan.
Je hoeft ook niet per-se het nieuwste van het nieuwste te leren. Je leert nu eenmaal een bepaald denk niveau (als t goed is :) ). En er wordt natuurlijk van je verwacht dat je buiten je studie ook met je vakgebied bezig bent.

Als je meent het met alleen je opleiding te kunnen doen, komt je IMHO altijd bedrogen uit.

Maar dat doet geen afbreuk aan het feit dat je natuurlijk wel een diploma moet hebben ...

En voor de topicstarter: php / mysql is alleen een middel om iets voor elkaar te krijgen. Netzoals ASP / MSsql dat is. Als je kan scripten / programmeren dan maakt het niet direct uit in welke taal dat is!

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 12:47

TheDane

1.618

Op zaterdag 24 november 2001 23:01 schreef FireFoxx het volgende:
Dan had ik nog een vraag.
Voor de mensen die nu bij een web-dev/design bedrijf werken,
Hoe zijn jullie daar terecht gekomen?
Wat waren de eisen die ze stelden?
ik ben d'r als derde-jaars stagiair binnengekomen.
bedrijf was toen heel erg bezig met pl/sql & oracle
tegenwoordig ook veel php, maargoed..

't eerste gesprek ging ongeveer zo:
B = bedrijfskerel
I = ikke

B "zo .. wat weet je van databases?"

I "niezoveel eigenlijk.. heb op school wel eens een vak db gehad, maar dat stelde niet zoveel voor .. beetje formpjes prutsen, that's all"

B "aha, okeeejjj, ken je pl/sql?"

I "nooit mee gewerkt, maar ik heb er wel van gehoord"

B (nu toch wel een beetje stressed) "hmm, heb je dan wel eens iets in html gedaan"

I "oh, ja zeker! html ken ik wel"

B "mooi, wanneer kan je beginnen?"

I "euuhhhh ik had gisteren eigenlijk mijn eerste dag, maar mijn eerste en tweede keus voor stagebedrijf was al bezet, dus uhhh |:( "

B " :? .. okkkeeeeeejjjj goed .. heb je nog een cv for the record ?"

I "euh, zal ik even maken morgen"

B "okdag en bedankt en tot morgen"

I "okdag"

ennuh ... ik werk er nu (bijna 3 jaar na dato) nog ...
heb d'r ook parttime gewerkt en afgestudeerd, en nu dus fulltime :)

• KlaasB
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-07-2024
Als je zo goed kan php-en dan begin je toch gewoon zelf een bedrijf! Heb ik ook gedaan, en bevalt me prima.
Lekker je eigen tijden aanhouden en nog een leuk salaris ook.

It's not a bug, it's a feature

Verwijderd

KlaasB:
Als je zo goed kan php-en dan begin je toch gewoon zelf een bedrijf! Heb ik ook gedaan, en bevalt me prima.

En de klanten stromen natuurlijk uit het niets binnen! :? Als je ziet wat je daar voor moeite soms voor moet doen dan bedenk je je wel twee keer.

HGM:
En er wordt natuurlijk van je verwacht dat je buiten je studie ook met je vakgebied bezig bent.

Is dat zo? Ik ben er zelf wel veel mee bezig maar ik ben in mijn klas denk ik de enigste. Ik denk wel dat je gelijk hebt en vraag me tegelijk af waar die knakkers uit mijn klas dan zullen eindigen.... :)

• chuxiej
Op zondag 25 november 2001 14:11 schreef KlaasB het volgende:
Ja daar heb ik ook al is aan gedacht..
Maar wat dj_delta al zei: hoe kom je aan klanten?

www.dannyhiemstra.nl

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:07

me1299

$ondertitel

Op zondag 25 november 2001 23:41 schreef FireFoxx het volgende:

[..]

Ja daar heb ik ook al is aan gedacht..
Maar wat dj_delta al zei: hoe kom je aan klanten?
Stel een leuke brief op en stuur die naar een zooi bedrijven, ook al ken je ze niet enzo.

Als je eenmaal een paar klanten hebt vertellen die het weer door aan anderen enzo, dat kan vrij snel gaan!

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Verwijderd

Op zondag 25 november 2001 23:54 schreef DeathKnight het volgende:
1)Stel een leuke brief op en stuur die naar een zooi bedrijven, ook al ken je ze niet enzo.

2)Als je eenmaal een paar klanten hebt vertellen die het weer door aan anderen enzo, dat kan vrij snel gaan!
Stap 2 begrijp ik.. maar stap 1 niet.. je kan mij niet vertellen dat jij de goudengids op je schoot pakt om vervolgens adressen te gaan zoeken.

En die leuke brief.. lijkt me dat iedere keer anders moet zijn of zie ik dat verkeerd? Want zou me niet kunnen bedenken wat er in een algemene brief zou moeten staan omdat php/mysql meestal procesondersteunend is en niet een primair proces. Als het een primair proces was zouden ze er wel een vacature voor hebben gemaakt denk ik zo...

Wat ik denk: Je moet geluk hebben met je eerste paar opdrachten en idd daarna kan het balletje wel gaan rollen...

• KlaasB
  • Laatst online: 01-07-2024
En nooit geschoten is altijd mis.
Toen ik met het idee speelde om een eigen bedrijf te beginnen, heb ik mijn toenmalige (drukke) baan opgezegd, en ben bij een provider op een helpdesk gaan werken.
Dat was super dom en saai werk, maar het gaf we wel de ruimte om flink te coden en documentatie te gaan lezen etc. etc.
Eerste een eigen speel projectje gestart waarin ik me flink kon uitleven en ervaring op doen.
Na een tijdje ging ik eens om me heen kijken, wat voor bedrijven zitten hier, die nog niet op internet te vinden zijn, en dat eigenlijk toch wel zouden moeten doen.
Ik koos een autodealer, skreef een leuke php site voor het plaatsen van occasions, staptje naar ze toe, en liet zien wat ik in huis had. En toen begon het balletje te rollen, na minder dan zes maanden zei ik de provider gedag. 8)

It's not a bug, it's a feature

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik ben een php'er die een beetje geen php loopt te doen :(

Ik wil het liefst gewoon in de buurt werken, en ga dus niet 2 uur in de file staan ofzo, dan kunnen ze mooi vergeten :)

Dus ik solliciteren bij het enige hosting/webbedrijf in de buurt. Ik wat leuke dingen gemaakt, brieven gestuurd. Maar die eikels sturen niet eens wat terug |:(

Maar wel lachen, want een vriend van mij werkt er( als fotosoeper), en als hij een probleem heeft met php dan komt hij altijd naar mij toe, waarna ik 'm lekker uitlach >:) En een niveau van dat php. Dat dat goedgekeurd wordt zeg whahahaahha. Een voorbeeldje:

Er moest een dynamisch plaatje komen. Maar ze moesten weten hoe lang de text was. Had hij een stukje prog gemaakt:
PHP:
1
2
3
4
5
6
<?
if($lengtetext=68) 
{
blaaaabalblalbalbalb();
}
?>

En dat gekopiepasted 40 keer, en telkens het nummer veranderen :D

Dus ik het ff herschrijven in 10 regels *D

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Op maandag 26 november 2001 10:03 schreef Nielsz het volgende:
Dus ik het ff herschrijven in 10 regels *D
Zoveel ?

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op maandag 26 november 2001 10:26 schreef dusty het volgende:

[..]

Zoveel ?
:{ ;)

Het algoritme om het aantal pixels te berekenen niet meegerekend, en dat balallalblalblablablbaat() was ook nog eens drie regels. :P

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:47

HenkS

Da_king alias HenkS

de markt is gewoon niet zo goed meer, gaan veel bedrijven op hun gat en al die mensen moeten ook weer een baan hebben, een bedrijf heeft dus veel keus, en dan kies je voor iemand met diploma.

hier bijvoorbeeld (www.web3.nl) als dat ff mag. doen we php en asp. en nu hebben we hier drie afstuderende hts-stagiaires zitten die hier alle drie wel willen blijven werken, maar ja we nemen er max 2 aan (misschien maar 1) dus die andere moeten ook al ergens anders gaan zoeken, en die hebben wel een diploma, en die gaan dus voor.... that's life!

Verwijderd

Op maandag 26 november 2001 10:45 schreef HenkS het volgende:
de markt is gewoon niet zo goed meer, gaan veel bedrijven op hun gat en al die mensen moeten ook weer een baan hebben, een bedrijf heeft dus veel keus, en dan kies je voor iemand met diploma.

hier bijvoorbeeld (www.web3.nl) als dat ff mag. doen we php en asp. en nu hebben we hier drie afstuderende hts-stagiaires zitten die hier alle drie wel willen blijven werken, maar ja we nemen er max 2 aan (misschien maar 1) dus die andere moeten ook al ergens anders gaan zoeken, en die hebben wel een diploma, en die gaan dus voor.... that's life!
Dit vind ik onzin hoor, er zijn nog genoeg vacatures voor zowel de kleinere bedrijven als de grote jongens.

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 15:08

Erikie

www.erikie.nl

Wat dachten jullie gewoon van freelancen? ik zit momenteel nog op school, via een vriend moest ik even een klein websitje voor z'n stage bedrijf inelkaar flansen, en dat blijkt nu een extranet te zijn. Gelijk heeft het bedrijf waarvoor ik dat opgezet heb, reclame voor me gemaakt. Het ligt er maar aan hoe je t doet, en je moet echt een naam krijgen,.. de opdrachten komen nu gewoon binnen rollen... En gewoon bluffen. ook al kan je iets nog niet, gewoon leren. ! als freelancer kun je zelf je tijd inschatten en je prijs bepalen! heerlijk! biertje naast de pc en klaar :) :). (ps , ben nog student)...

traktor scratch!

Verwijderd

Ik ben het niet helemaal eens met de reacties in deze thread. Naar mijn mening is een opleiding wel belangrijk en ook wel leerzaam. Wat de topicstrater noemde is dat hij kan phpen en mysqlen, maar dat vind ik eigenlijk niet veel bijzonder. Als iter moet je ook makkelijk andere (nieuwe) talen kunnen leren en dat zou je moeten leren op zo'n opleiding. Ook leer je er schema's, documenten etc. te maken. Mysql is trouwens ook niet veel bijzonders, het is niet veel meer dan een simpel databaseje die veel belangrijke functionaliteiten mist waardoor de integriteit van de database moeilijk te bewaken valt.

Overigens zijn opleidingen NIET gericht om jou later meteen een goede webdeveloper te maken, ik denk dat opleidingen je een goed begin moeten geven waar je door later van verder leren goed in kan groeien.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Erikie reageerde
Hoe kom je er bij om 3 maanden later om 6:05 nog even een reactie te plaatsen :?

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• jan-marten
  • Laatst online: 10-09 14:12
Een papiertje zegt inderdaad veel.

Ik heb nu 2 pagina's in onderhoud, beide voor een goed doel, vraag er ook geen geld voor. Maar dat zou ik ook niet eens willen.

Ik weet wel dat dit voor mij echt puur hobby is, ik wil er later niet veel mee te maken hebben denk ik. Iedereen kan omgaan met PHP en MySQL, zo simpel is dat nou eenmaal (mits je er in geinterreseerd bent uiteraard).

Als je dan toch een papiertje wilt hebben zou je misschien voor een avond cursus kunnen gaan, na 2 jaar heb je dan je papiertje ofzo.
Maar ik zit hier op een technische school waar ze tegenwoordig ook MDT hebben (media design tech) en om nou te zeggen dat die veel weten? M.a.w. (om de mensen van mdt niet zo te krenken) een combinatie van school, stage (praktijk) en eigen ervaringen maken de kans op een goede baan wel een stuk groter...

edit- 3 maanden na dato?????????

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-08 18:29
Nou de thread toch weer openstaat: een papiertje is lang niet altijd relevant in deze sector. Ik heb geen afgeronde opleiding (wel 4 jaar universitaire en 1 jaaf HBO-opleiding, maar in een heel andere richting) maar voor geen enkele van de 10 bedrijven waar ik het afgelopen jaar op sollicitatiegesprek ben geweest, was dat een probleem. Natuurlijk tellen de 5 jaar ervaring in hoger onderwijs wel mee en heb je het veel moeilijker om aan de bak te komen wanneer je direct na het middelbaar onderwijs aan de bak wil. Bovendien heb ik 2 jaar een eigen bedrijf gehad (freelancer) en dat telt ook flink mee.

Probleem is dat de markt op dit moment op een dieptepunt is. In de zomer vorig jaar was er van alles te vinden, kon je je CV achterlaten op www.jobzone.nl (lekker makkelijke site trouwens, en veel bedrijven kijken er om die reden ook) en binnen een week had je heel wat mails in je mailbox en moest je de recruters echt van je afslaan. Op dit moment is het echter gewoon helemaal pet. Er zijn maar heel weinig bedrijven die nog mensen zoeken, de meeste hebben een vacaturestop. Ik ben in november na 17 dagen (in mijn proefperiode) op straat gezet, niet omdat er iets op me aan te merken was maar simpelweg omdat er 20% overcapaciteit was. Toen moest ik dus op zoek naar een nieuwe baan, maar er was dus vrijwel niks te vinden. Inderdaad, net wat je (topicstarter) zegt: nog wel veel ASP maar PHP/MySQL (mijn discipline) nauwelijks. Gelukkig ben ik via-via terecht gekomen bij een prima bedrijf in Utreg die het juist steeds drukker krijgt, maar dat was echt via-via en via internet was het echt helemaal niks.

Wat HenkS zegt is zeker waar: nu de markt op zin gat ligt zijn de bedrijven stukken kritischer. Als ze kunnen kiezen tussen een PHP guru of iemand die redelijk thuis is in zowel PHP als ASP, kiezen ze meestal voor de laatste, simpelweg omdat die bij meerdere projecten is in te zetten. Als iets dan nog te moeilijk is gaat het intern wel naar een guru. Wil je nu aan de slag, zul je meerdere disciplines moeten beheersen.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

vervolg LM note ;)
niet kijken naar de datum zoalng het maar over dit onderwerp gaat.

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• Theswitch
  • Laatst online: 21:32
Wat mij dus opvalt is vooral voor de starters in de markt.
Ik heb net een techische informatica opleiding achter de rug, met ook relevante bijbaantjes en wat bestuurservaring.
Een jaar geleden zou ik direct aan de bak komen, nu al 2 maanden niet dus. Alle advertenties die je wel kan vinden, staat altijd doodleuk bij: Minimaal 2 jaar echte werkervaring.

Twee weken geleden bij bedrijf op gesprek geweest, ik wist vrijwel alle technische dingen wel, maar ja.. er was iemand met meer ervaring, dus ging dat niet door. Voor starters is 't gewoon dubbel pech :(

• mjax
  • Laatst online: 13-09 11:16
Een algemene opmerking voor dit soort discussies:

Een HBO/WO diploma wordt niet (alleen) gevraagd vanwege de specifieke kennis die een dergelijk persoon meebrengt (want dat valt wel eens tegen), maar meer om het werk/denkniveau dat zo iemand heeft aangeleerd tijdens zijn studie. Als ik terugkijk naar mijn HIO opleiding (alweer 6 jaar geleden) kan ik niet zeggen dat ik nog ooit gebruik maak van de kennis die ik daar heb opgedaan, maar de aanpak van werkzaamheden die je tijdens zo'n studie wordt aangeleerd is voor mij wel van grootte waarde gebleken.
Pagina: 1