Toon posts:

A7V266-E. Op 2e IDE controller geen CDRW én CDROM?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net wat nieuwe componenten aan mijn systeem toegevoegd. O.a. een Asus A7V266-E, XP 1700+, 2x 256MB DDR Samsung en een Enermax 350W voeding.

Het probleem: Ik wil mijn HP 8100+ (CDRW) samen met de Cyberdrive (CDROM) aansluiten op de 2e IDE controller van mijn Moederboard. Als ik dit doe,geeft hij in de bios en winXP Pro één cdrom weer. De naam van deze CDROM is dan een kruising van beiden en ze werken dan allebei niet. Koppel ik één van de twee los, dan werkt de ander wel (met goede naam). Ik heb alle combinaties (CS, M/S, volgorde kabelaansluiting, etc.) geprobeerd maar niets werkt.

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen... ik kom er zelf niet uit.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand :?.. Ik heb nu alleen mijn cdrom aangesloten, maar omdat ik de brander vaak gebruik, wil ik dit probleem snel oplossen.

Plz help.. ;(

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het lijkt erop dat je de jumpers achter op de cdrom e.d. niet goed hebt ingesteld. Kijk dit nog een keertje na.
Ik weet niet precies wat voor kabel je gebruikt, maar als je een ATA100 kabel gebruikt (80 aderen) dan moet je de blauwe stekker aan je moederbord prikken, de zwarte master en de grijze slave. Dat laatste is echter uit m'n hoofd en kun je, als je zo'n kabel gebruikt, nog beter even nakijken in het boekje van je moederbord.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Je neemt een gewone IDE kabel op de tweede IDE-controller. Sluit de CDRW aan als master op het uiteinde. Sluit de CDROM aan als slave op de andere connector van dezelfde kabel. Dan moet het toch werken zonder dat je allerlei andere combinaties probeert.

Verwijderd

master hoeft niet eens (meer?) aan het uiteinde, dacht ik ook altijd. heb het nu eens niet gedaan met beide kabels, vond het altijd al zo onhandig, en ja hoor werkt perfect zo.

ik hoorde dat dat alleen was met dma33 controllertjes ofzo?
kan dat?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zondag 25 november 2001 22:02 schreef SALLY het volgende:
master hoeft niet eens (meer?) aan het uiteinde, dacht ik ook altijd. heb het nu eens niet gedaan met beide kabels, vond het altijd al zo onhandig, en ja hoor werkt perfect zo.

ik hoorde dat dat alleen was met dma33 controllertjes ofzo?
kan dat?
Master aan 't uiteinde is alleen bij een ATA 100 kabel toch? Bij een ATA 33 kabel hoeft dit idd niet meer.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
Dankje voor jullie reply jongens,

Ik gebruik een ATA33-cable op m'n 2e ide controller. Op die kabel heb ik qua aansluiting al van alles geprobeerd in de zin van master/slave, cable select etc. Zodra de cdrom en cdrw samen (op welke manier dan ook) aangesloten zitten (op 2e controller) krijg ik de eerder beschreven problemen.

Het probleem ligt dus niet in de manier van aansluiten en de m/s en cs -instellingen. Iemand andere suggesties :?..

• kilgates
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-06-2012
Op zaterdag 24 november 2001 21:44 schreef RJG het volgende:
Ik heb net wat nieuwe componenten aan mijn systeem toegevoegd. O.a. een Asus A7V266-E, XP 1700+, 2x 256MB DDR Samsung en een Enermax 350W voeding.

Het probleem: Ik wil mijn HP 8100+ (CDRW) samen met de Cyberdrive (CDROM) aansluiten op de 2e IDE controller van mijn Moederboard. Als ik dit doe,geeft hij in de bios en winXP Pro één cdrom weer. De naam van deze CDROM is dan een kruising van beiden en ze werken dan allebei niet. Koppel ik één van de twee los, dan werkt de ander wel (met goede naam). Ik heb alle combinaties (CS, M/S, volgorde kabelaansluiting, etc.) geprobeerd maar niets werkt.

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen... ik kom er zelf niet uit.
Wel, wellicht is geheugen het probleem: Samsung DDR dimms deden het niet bij mijn Asusa7v266e. Probeer eens een andere dimm?
Pagina: 1